Bilder på min nya körhäst

Sv: Bilder på min nya körhäst

mazariin skrev:
Är du säker på att leisku betyder flamma? Har nämligen för mig att liekki betyder det..

Dom jag pratat med som kan finska tror det betyder något med eld/flamma/glöd i alla fall :idea:. Säljaren sa det betyder bläs men det stämmer nog inte, eller vad tror du?

Druvan skrev:
Dom jag pratat med som kan finska tror det betyder något med eld/flamma/glöd i alla fall :idea:. Säljaren sa det betyder bläs men det stämmer nog inte, eller vad tror du?

Nej bläs är det inte, det heter laukki. Hm. Har faktiskt aldrig hört "leisku" förut, måste kolla upp det..

Lumo= Svenskt uppslagsord
förtrollning, förtrollningen subst.
förtrollat tillstånd

Enl. ordlistan jaghittade på nätet finns inte ordet -leisku.

Jag har kollat upp lite på en sida där man kan översätta svenskt-finskt, men det kanske inte behöver vara finska?

Lomo= förtrollning
Hittar inte alls Lumoleisku/leisku...

(Leikki= lek
Leike= klipp (urklipp)
Leski= änka
Laikku= plätt (liten plats)) :crazy:

Man hittar ju inte hästreleterade ord, så det kanske betyder nått i hästväg ändå?
Annars är det ju bara ett namn, man tar lite från föräldrar/släkt o slänger ihop...?
Väldigt fin häst iaf :love:

/Lisa

Jätte fin men är hon inte lite mager?

Ja hon kaske ska ha lite mer hö?

Jo ang lillhästen i stav - dom säljer selar från ITE. Presis som Börjes!
Så om du ska ha svart sele så är ju Börjes billigare!
Du ska ha storlek full.

/Lisa

bonny skrev:
Jätte fin men är hon inte lite mager?

Det är konstigt för första gången jag var och tittade på henne var hon väldigt överviktig! Men när jag hämtade henne 1.5 månad senare var hon plötsligt jättesmal. Kanske för att det blivit vinter och kallare = kroppen behöver mera energi (hon gick och går fortfarande ute på nätterna i lösdrift). Eller också började ägaren snåla in på maten när hästen väl var såld ;).

Här hemma har dock mina pållar fri tillgång på höboll (vem sjutton orkar fodra med småtussar flera ggr per dag :angel: )+ några kilo kraftfoder så hon lär nog öka i propotioner :p

Lisa: du vet inga fler ställen man kan hitta naturfärgade selar på? Vill helst inte ha en svart om jag inte måste...

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Ja, ingen har väl missat att Naturskyddsföreningen kommit med den rekommendationen...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
9 345
Senast: Enya
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 478
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar