Bilder och filmer 2012!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder och filmer 2012!

Håller med fio, Lina är en jättefin häst och hon verkar ju vara en klippa i terrängen! Men om man ser på filmen när ni rev ut er i tågarp så hjälper hon inte direkt till. Det är ju ingen katastrofritt, och hon kunde ju lika gärna dragit upp fötterna ett par centimeter till på några av hinderna, som de flesta mer hoppinriktade hästar gör när de har haft ner en bom.
Jag vet inte hur jag ska säga det för att det ska låta rätt, jag tycker inte du ska ge upp och jag förstår att du är väldigt glad för din häst, men du gör det onödigt svårt för dig själv, spec om du lätt får dåligt självförtroende!

Måste bara svara för jag känner igen mig så väl! Har ett fullblod som har gått rätt mycket fälttävlan med mig men som är ganska svår att hoppa, hon river sällan men stannar istället. Hon är så känslig så minsta lilla fel från min sida och hon tappar förtroendet.

Har gjort att jag har varit totalt livrädd för banhoppning, har utan tveka kunnat hoppa stora terränghinder men vart hysteriskt nervös för att gå in på en hoppbana (är bara lagom nervös nu :angel:). Men jag har haft framförallt en häst nu som är en riktig hopphäst och sån skillnad det är! Hon går att hålla ihop utan att man tappar galoppen, man kan rida på inte bara framåtlägen vilket är jättesvårt utan hålla ihop och få super språng :D Det har gett mig självförtroende till fullblodet med och jag vågar rida henne på ett annat sätt.

Så se om du inte kan få låna en erfaren hopphäst och rida samt kanske göra någon tävling, de hjälper!

Ja det är precis så jag känner! Allt måste stämma 100% och jag måste vara 100% fokuserad för att det ska bli felfritt, men när nerverna spelar in kan jag inte vara så fokuserad som det krävs för att lutsa runt henne felfritt, rider jag 99,9% så räcker inte det lixom. Skänt att du oxå upplevt samma, då känner jag mig inte lika värdelös :) Ser upp till dig och det känns bra att höra att jag inte varit ensam i den här sitsen, speciellt från någon som dig!

Var med min kompis och min hopptränare på hopptävling i lördags, en 120-hoppning, och tränaren satt med mig på läktaren och visade att alla inte rider perfekt och att deras hästar löser det till dem. Han sa att inte ens hälften av dem hade kunnat rida Lina felfritt, och det kändes bra att få höra. han är verkligen ett stort stöd i det här han oxå, och mina träningskompisar likaså. Alla i min hoppgrupp rider 120 eller högre, och Lina och jag har inga problem att hänga med på träningarna. När de hoppar 130-hinder hoppar vi 115, men i övrigt är det samma svårigheter osv. Känns otroligt skönt att ha stöttningen, och framförallt känns det bra att jag erkänt för mig själv att jag inte fixar det längre, så att jag kan jobba med det.

Mor min tycker jag ska sälja Lina och köpa en "riktig" häst, men det kan jag ju inte. Hon är ju min lilla ferrari! Då sänker jag hellre kraven på oss, och nivån, så att vi kan göra det vi är bra på tillsammans, sen får vi väl se vad som händer med lille Diesel oxå, han hoppar ju trevligt! :)

Jag vill ju utvecklas som ryttare, jag vill ha större utmaningar än att rida 90, men jag kanske får vänta med det tills rätt häst dyker upp. Varken dressyren eller terrängen är ju egentligen några bekymmer, men det hjälper ju föga om man river ut sig i hoppningen :crazy:

Tillägg:

Läste era andras svar nu och det verkar ju som jag är allt annat än ensam:) Det känns så skönt att det inte bara är jag som misslyckas. Jag älskar som sagt min häst, men jag har nog börjat inse att hon är otroligt svår att rida felfritt på. Som du säger Gabby så hjälper hon inte till, hon hoppar med god vilja, verkligen söker hinder, men hon bryr sig liksom inte om en bom eller tre trillar.

Jag har blivit erbjuden att få hoppa min kompis häst lite, så jag får tillbaka känslan lite, så hoppas det kan hjälpa ännu mer. Lina var ju inte köpt som fälttävlanshäst, hon var köpt som en ren nöjeshäst/skogsmulle, rida i skogen, åka till havet, rida teamchasing, allt sånt jag inte kunde göra på Zamona. Men jag kunde ju inte låta bli att se hur långt jag kunde ta henne. Hade jag letat efter en fälttävlanshäst hade jag ju såklart letat efter en häst med bättre teknik, och trotts att hennes teknik förbättrats avsevärt så blir den nog inte så värst mycket bättre. Jag måste inse att hon har sina begränsningar, vilket är helt okey.

Senast ändrad:

Du tror inte det hade varit idé att ha med din hopptränare på tävling eller kanske tom P&J så ni i lugn o ro kan hoppa bana med hjälp? Eftersom du säger att det funkar bra på träningarna så kanske ni bara behöver lite "specialhjälp" med att hoppa bana på tävling/tävlingslika förhållanden? :)

Har provat det redan, och kommer fortsätta med det :)

Tack förresten för din kommentar gällande Diesel:) han är en liten buse men man får liksom vara konsekvenst mot honom och samtidigt uppmuntrande om du förstår vad jag menar :)

Men! Blir era banor aldrig redo? :bump:

Precis just idag växlar det mellan ösregn och snö :eek:

Sedan finns det nästan inga banor här där jag bor. Den som fanns i Latorp hos Örebrotraktens ryttarförening är igenväxt sedan de bytte ägare på gården.
I övrigt är det på ridskolan i stans mark (ÖFK) vilket är i gräshagar till största delen, så det är inte läge att rida på. Samma med en annan privat liten bana som är i en gräshage.

Den enda som går att rida på är en som ligger i skogen (dock också lerigt underlag). Den tänkte jag försöka se till att få en träning på innan jag åker på stilterrängen, annars får vi åka ändå. :(

Marken här uppe är gammal sjöbotten så det är lera och inte sandjord, vilket gör att om det inte torkar upp så är det jättehalkigt och går inte att rida på eftersom man trampar sönder stora djupa hål.

Bild o filmer från i fredags då jag hoppade strutsen. :D Det var sååå kul! Det blev lite stanna o titta på hindrena ibland, men vi kom över allt tillslut! Jag har mycket att jobba på med min sits, hamnar ofta efter osv. Nästa gång ska jag fokusera på att få honom lösgjord ordentligt innan. (Jag valde att inte pressa honom så mkt denna gång, för när jag värmde upp honom så började han bli istadig o krumma rygg mm.. Blev helt paff, han har aldrig gjort så förut :confused: funderade på om det var sadeln, men det blev genast bättre när jag släppte lite tygel o sänkte kraven lite.)

Vi var så snabba så fotografen hann aldrig med att fota oss ÖVER hindrena.. :angel:
SAM_6674.jpg

Film 1

Film 2
Tunnorna låg under bommen från början, men dom var lite läskiga tyckte Sigge eftersom vinden tog tag i dom ibland.. kändes lite dumt att hoppa över dom då, vi får träna på dom nån annan gång :)

Film 3

Får se om jag vågar anmäla oss till en terrängträning snart :o

Åh, vad härlig han är :love:

Jag tror att du skulle kunna ha kortare stigläder, då blir det nog lättare att följa honom i sprången :)

the_connemara;
Haha jag tror samma galler har!

LadyCovergirl;
Min dressyrtranares kommentar nar jag berattade att jag inte hunnit trana pa min hemlaxa i veckan for att jag hade tranat hoppning och terrang istallet var; "disgraceful!"

Fast jag trotsade lite till i helgen och hoppade lite pa grasbanan hemma. Adi fick hoppa en mur for forsta gangen. (Det blev en smal liten mur for jag orkade inte slapa fram andra halvan :o )

Dessutom har jag kopt mig en ordentlig hjalm som ar godkand for falttavlan, sa nu ser jag forhoppningsvis inte ut som en dressyrryttare som ridigt vilse pa nasta terrangtraning.

hopp5.jpg

hopp3.jpg

hopp4.jpg

hopp2.jpg

hopp.jpg

hopp6.jpg

Åh, det där såg ju underbart ut - jag vill också ha en grön och fin gräsbana *dreggel*
Ni är jättefina och jag röstar definitivt på att ni ska fortsätta trotsa dressyrtränaren ;)

Mitrolle;
Hon ser ut som en riktig hoppmaskin! Va fina ni ar

Docka;
Vad ar det for hast? Ar han stor eller ar det du som ar liten? :laugh:
Han ser ut att ha en trevlig trav!

Marvin;
Va fin och glansig hon har blivit. Jag vill ocksa ha en svart fara!

PrinceFair;
Tack!! Jag har redan i smyg planerat in nagra traningar till snart :)
Grasbanan ar verkligen jattekul att rida pa. Tyvarr ar den pa lera och stenhard och knolig har och dar, och djup och hal pa andra stallen, sa den funkar bara att rida pa ett par veckor om aret. Men vi passar pa!

Adi tycker det ar onodigt att vara dar inne dock, hon forsoker jamt sticka mot utgangen efter varje hinder. Jag tror jag har kopt en overvuxen "Shitland Pony" och ingen tavlingshast egentligen :angel:

Jag tycker också att du får satsa på FT. Nu har du ju bevisat att pålle både kan hoppa och springa fort fint : ). Var lite revolutionär mot dressyrtränaren : ).

KL
Delar med mig av två bilder från helgens Pay and cross i Mantorp. Är väldigt positivt överraskad över min häst. Tidigare har vi haft lite problem i början av varje pass då hon blivit lite osäker. I lördags däremot kändes det att hon visste precis vad som förväntades av henne. Inte det minsta tvekan och gick som ingenting runt banan. Innan har hon alltid saktat av till trav eller skritt innan vattnet men nu var det full galopp rakt igenom. Jag var sjukt stolt över min häst när vi kom i mål. Det bådar gott inför nästa helgs start på samma bana : )

Sista bilden med svansen är ju underbar! :love:

Aprilia: Vad häftig han är! Och som han rör sig!

fio: 57 straff, finns det nån slags omräkningstabell till enheter man förstår? :o

Haha Marvin du har mycket att lära;)

60%-100= -40 *1,5= -60 straff du förstå?

Man tar procenten drar bort hundra och gångar med 1,5, huuur enkelt som helst:p

Så -57 straff/1,5= -38 +100= 62 % fick fio;)

Kan du inte åka till Katrineholm eller Trossnäs och träna? Av de två är väl det sistnämnda närmast men båda banorna har träningar från och med förra/denna veckan och framåt.

Jag åker till Katrineholm imorgon för årets första språng, dock med 5-åringen eftersom min tysk står hemma med bandage runt foten och säger ajaj. Känns unghästen fin så byter jag klass och så får han gå in som avbytare i Mantorp, annars får jag avanmäla mig helt. Surt eftersom de *-iga inte precis växer på träd i år :(

Åh! Vilka underbara bilder. Jag blir helt knäsvag av grönska och fint ekipage.
Lova att du provar på lite FT. Man kan ju dressyrsprattla jättefint där och det ser ut som att det vore waste of talent att inte prova. :laugh:

*kl*
Själv har jag luftat Blixten i en 110 i helgen.
Gick hyfsat, men jag tycker han blir lite tom mot hindren och inte ärligt framme för skänkeln. Han krullar ihop sig och trycker inte på framåt. På träning har vi inte de problemen. Dock var det bättre i helgen än annars och jag tror det beror på att jag fokuserade mycket mer på min ridning än på vad han gjorde. Han har varit rätt besvärlig i sina dagar och det blir lätt att det hänger kvar.

Jag kan känna igen mig i det där med att tappa sugen, RebeccaJoli. Har ingen lust med nåt, men jag vet att det ändras direkt vi kommer ut i terrängen. Då blir han en tiger. :devil:

Tonesbild2.jpg

Hopp
Tonesbild1.jpg

Hopp hopp
Tonesbild3.jpg

Hopp hopp hopp

Och just nu snöar det här... :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
342
· Visningar
22 601
Senast: hundtant
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 283
Tjatter Ääääälskade filmerna som barn! Förra tråden IV
19 20 21
Svar
405
· Visningar
24 854
Fritid Inte nödvändigtvis den bästa filmen ni sett (det finns ju en. egen tråd för det) men en som fastnat i ditt minne av olika orsaker. Den...
Svar
0
· Visningar
192
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 30
  • Målbilder för trubbnosar.