Bilder från Julio Borba clinicen

Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Men herregud. Det finns väl ändå ett mellanting mellan halm i svansen och en häst full av pälsglans?? :eek:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Skulle det då vara en häst utan halm i svansen och utan pälsglans?
Detta är då den godkända nivån på diskussitioner på barocken. Helt enligt moderatorn.
Nivån över det som närmar sig utveckling av hästar, ryttare och ekipage är förbjudet då det kan peka på at det finns ovan nämda som inte är helt utvecklade. Vilket moderatorn förbjude.
Ur ren säkerhets aspekt för hitbjudna internationella tränare så är nivån på putsen av hästen långt viktigare än att den tillåter ryttaren föra den.
Detta är helt i linje med den normala ryttaren, att bara följa, säga ja tack och vänta på lösningar.
Då måste utveckling ske i skymundan för den som har makten i sin hand att censurera, vilket även sker i lönndom bakom alis, stoppar det utan att behöva stå för det.
Detta är värre än vad 1984 förutspådde.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Helt rätt, dumt att slösa tid på att diskutera puts.

Jag har ju sett en dag med JB - och det var trevligt, men inte fått någon teori.

Skulle gärna vilja höra om någon vill/orkar berätta? Det står ju i annonserna att det handlar om en portugisisk ridtradition från markisen av Marialva. Det jag såg var kanske inte så tydligt annorlunda mot "vanlig ridning" - men det handlade till stor del om tillridning av skärrade och svåra hästar.

(De som var högst upp på utbildningsskalan - där visades ridning, men kanske inte så mycket utbildning? Svårt att veta när man bara ser en dag. Såg ut som att ryttaren redan kunde allt och mest visade upp sig. )

mvh/T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Varför tar man med en häst som inte är färdig för ridning till en ridkurs?
Eller vet man inte om hur hästar bör vara?
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Tror du?
Vore det inte lämpligare att åka till en kurs som är vikt för problemhästar och inridning?
Menar, vem åker till en av dom kurserna för att träna ridning på hög nivå?
Men åt andra hållet går tydlige bra.
Mysko.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Du ska ha starka nerver om du ska rida för Antti! :devil:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Morrn, hur är det med Bellan?
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Ingen som har lust/tid att berätta något?
Hur förhåller han sig till baucher tex? Skolor jobbade han ju mycket med, och det var mycket fart och fläkt hela tiden.
Hur ser han på utbildningsskalan? Finns den enligt hans principer - i vilken form? Ska hästen jobbas lång och låg eller är det bara en stretch efter arbetet? Hur förhåller sig JBs inriktning till "working equitation" (JL) och spansk klassisk dressyr? Vad ser han som skillnad mellan hästraserna - Lusitano/PRE...osv.....När jag tittade var det många olika raser, verkade vara ungefär samma arbete med alla. mvh/T_B :)


true_blue skrev:
Helt rätt, dumt att slösa tid på att diskutera puts.

Jag har ju sett en dag med JB - och det var trevligt, men inte fått någon teori.

Skulle gärna vilja höra om någon vill/orkar berätta? Det står ju i annonserna att det handlar om en portugisisk ridtradition från markisen av Marialva. Det jag såg var kanske inte så tydligt annorlunda mot "vanlig ridning" - men det handlade till stor del om tillridning av skärrade och svåra hästar.

(De som var högst upp på utbildningsskalan - där visades ridning, men kanske inte så mycket utbildning? Svårt att veta när man bara ser en dag. Såg ut som att ryttaren redan kunde allt och mest visade upp sig. )

mvh/T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Verkar inte finnas nån teori :)
Som jag fattat så rider brudarna för honom för att han är så snygg och att han rider bättre än dom själva. Alltså kan man betala några tusen och få honom att rida sin häst. Som då ser mycket bättre ut än om dom hade gjort det själv. Sen tar man bilder på det med dolda motivet att deras häst är ju så bra :)
Sen att Lusar har blivit inne i vissa kretsar och att man måste då ha en portugis är en annan sak. Jag har träffat portugiser, spanjorer, svenska, finnar, amerikaner och alla möjligt folkslag som kan rida. Och det är förmågan som räknas, inte vad dom har för pass.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Äsch det där har du totalt missat tro fan det är roligare att se en snygg karl rida, det är man ju inte så bortskämd med precis :p
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Menar du det.
Tänk då på oss stackars karlar som inte kan åka på nån träning för att se vackra kvinnor. Finns ju inga.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Hon du bor ihop med, är inte hon tränare? Hoppas i så fall att hon inte läser ditt senaste inlägg :angel:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jag tror att vi kvinnor blir aldeles till oss i trasorna då vi råkar på någon av de få hästkarlar som finns. Kanske vi skulle ha högre krav om vi stötte på honom i baren.. är det möjligheten att få hjälp med dyngkärran eller lite romantik i sadelkammaren som lockar? :o
Med hästkarlar menar jag de i ridbyxor, inte alla hundratals travgubbar man stöter på dagligdax!! :)

Jag kämpar innerligt med att få sambon upp på hästryggen för att få dela mitt kära intresse och diskutera skolor och form... Men jag börjar ge upp drömmen att få se honom ridandes dressyr i solnedgången... suck..
Fast han kör travhäst & drar dyngkärran med god teknik! :D
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Ge honom en ridhelg på Jultorp! Då kanske han blir biten.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen - nytt försök

till seriös fråga....någon har lust/tid att berätta något?

Jag har ju sett en dag med JB - och det var trevligt, men inte fått någon teori.

Skulle gärna vilja höra om någon vill/orkar berätta? Det står ju i annonserna att det handlar om en portugisisk ridtradition från markisen av Marialva. Det jag såg var kanske inte så tydligt annorlunda mot "vanlig ridning" - men det handlade till stor del om tillridning av skärrade och svåra hästar.


Hur förhåller han sig till Baucher tex? Nuno Oliveiras tradition? Steinbrecht? Andra klassiker och traditioner?

Skolor jobbade han ju mycket med, och det var mycket fart och fläkt hela tiden.

Hur ser han på utbildningsskalan? Finns den enligt hans principer - i vilken form? Ska hästen jobbas lång och låg eller är det bara en stretch efter arbetet? Hur förhåller sig JBs inriktning till "working equitation" (JL) och spansk klassisk dressyr? Vad ser han som skillnad mellan hästraserna - Lusitano/PRE...osv.....När jag tittade var det många olika raser, verkade vara ungefär samma arbete med alla. mvh/T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen - nytt försök

Varför inte fråga honom själv? Då lär du få bäst svar.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jag kan, men jag tänkte att det var ett trevligt sätt att få igång en diskussion här på forumet som handlar om något annat än sadlar eller bett.....eller snygga/fula människor.../T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Julio har inte några direkt teoripass, hans teori ligger inbakad i ridpasset. Det är nog därför din inte fått några direkta svar.

Han är uppväxt med god ridning, jag tror inte att han har satt ord på det system han följer. Min gissning är att han går på känslan och kombinerar det med tidigare erfarenhet. Den teoretiska kunskapen finns där, men det är inte satt in i något system.

Det jag sett av honom gör han ingen skillnad på raser, han går på individen.
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 086
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp