Bilder från Julio Borba clinicen

Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Det är bara det att för att verkligen kunna ha nytta av att träna för en tränare som JB ett par gånger om året så krävs det att man har en någorlunda stabil grund att stå på.
Sitsträning, som alla ekipagen som Lovisa.. och Annti refererar till hade behövt, är svårt att få på en timme eller två.
Varför lägga 2000 kr när man kan få samma träning för 200 kr?

Det är snarare dessa personers tränare som skulle behöva gå på dessa kurser för att sedan kunna sprida kunskapen vidare till oss övriga på en mer regelbunden basis.
Men visst hade det varit spännande att rida för JB, eller snarare se JB rida ens egen häst.

Tyckte att JB var mycket sympatisk och det var roligt att se hans engagemang och att han faktiskt kunde förmedla kunskap även på denna nivå, vilket tex AK hade problem med. Plus att se vad en god sits kan åstadkomma.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jag håller med Smulan75! Det är väl smart att se till att få kvalificerad hjälp redan tidigt på utbildningsstegen, desto mindre risk att man lär in en massa fel som en kvalificerad tränare så småningom ska försöka hjälpa en att arbeta bort! Det står ju vem som vill fritt att delta så länge det finns platser på en kurs! Om jag vill delta i en kurs för en så bra tränare som möjligt på den nivå jag befinner mig, så avstår jag väl för sjutton inte av rädsla att inte erbjuda tränare eller publik på ett tillräckligt duktigt ekipage! Om jag hade haft råd skulle jag anmält mig, och de som valde att betala för att titta på hade fått stå ut med att glo på min nivå eller blunda!
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Just precis, kvalificerad hjälp. De ekipagen som kom in berättade själva om sina förväntningar som enbart handlade om HÄSTENS prestation. Men för att tillgodogöra sig de tips som de fick hade det varit grundläggande sitsträning som skulle på plats först.

Jag är inget proffs och inser att jag har en lång väg att gå innan jag kan TILLGODOGÖRA mig träning i kaliber med JB. Det handlar inte om att man inte är "värdig" det handlar (för min del) mer om att som ryttare vara mottaglig och kunna tillgodogöra sig instruktionerna. T ex behöver man ha en sits som klarar av att hålla skänkeln still för att kunna efterfölja instruktionen att absolut inte ge hästen "brus" i sidorna (då hästen är stressad över detta). Att betala t ex 2000 kr och inte komma vidare för att man inte kan sitta still - känns som trist i min värld.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jag är ingen snobb. Ingen som ser mig rida till vardags kan någonsin anklaga mig för extravaganser. Men jag tycker att man är skyldig både hästen och sin tränare (för att inte tala om sig själv; vem vill rida för publik skitig?) att komma med passande utrustning, hel och ren. Är man pjåskig för det?

Forumets främste guru, BB, har väl om jag minns rätt hårda instruktioner gällande hästarnas renhet vid passen...
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Jag ser det som så angående hästens puts att det är skillnad på den puts man kan kräva på TRÄNING/KURS och den som man har på UPPVISNING eller TÄVLING!

En god grundputs är helt ok men jag skulle hellre se att hästarna slapp att tvättas och schamponeras och pälsglansas i det oändliga!

Då är det för mig viktigare att hästen har väl avpassad utrustning och har okej status i hovvård.

Tyvärr lär ni som ser mig på kurser även detta år få se min nordvensk i den mest anskrämliga billighets sadel som dessutom har en mängd år på nacken. Men det är hittils den sadel som passat hans breda och runda rygg bäst. (Nej jag har inte råd att köpa bomlöst för 10000:-).

Man ska visst komma hel och ren, det gäller både ryttaren och hästen men herregud välpolerad in absurdum!!!! Nej hu.

/Kung Tulle
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

KungTulle skrev:
Jag ser det som så angående hästens puts att det är skillnad på den puts man kan kräva på TRÄNING/KURS och den som man har på UPPVISNING eller TÄVLING!

En god grundputs är helt ok men jag skulle hellre se att hästarna slapp att tvättas och schamponeras och pälsglansas i det oändliga!

....

Man ska visst komma hel och ren, det gäller både ryttaren och hästen men herregud välpolerad in absurdum!!!! Nej hu.

/Kung Tulle

Att plocka halm ur svansen är nog inget man behöver groom för, inget man behöver schamponera eller pälsglansa för att åstadkomma - jag tycker det handlar om vanligt folkvett.

Men för att inte tråden ska snöa in på pälsvård kan vi väl sätta punkt på den delen av diskussionen genom att konstatera att vissa tycker det är OK att sitta upp på sin häst med halm i svansen, andra inte...
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

så du menar att halm i svansen är illasittande utrustning? Men det lägger ju mer vikt på bakdelen! :D

Halm i svansen, so what, kräket hade kanske lagt sig i boxen innan de skulle rida, whatever, det är knappast att räkna som skit eller illasittande utrustning. Knappast något att oja sig över.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Lite halm i svansen gör inget. Men ett billigt bett som är fel i konstruktion och storlek är direkt skadligt. En sadel som åker runt kan vara livsfarlig. Glansmedel kan bidraga till att sadel glider.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Men ett billigt bett som är fel i konstruktion och storlek är direkt skadligt. En sadel som åker runt kan vara livsfarlig. .

Men jag skriver ju det Antti att utrustningen ska vara väl avpassad! Det är en säkerhetsfråga inte en putsfråga. Sedan att lädret ska vara i sånt skick att det inte spricker vid användning är självkart. Men då är det fortfarande inte ifråga om högglanspolering a la beridna högvakten!

Min sadel är ful som tusan. Men hästen får inte ont i ryggen av den.
/KT
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Vad ska vi med JB till i Sverige när vi har dig Antti. Men det är klart, JB kan väl träna de oskolade ekipagen som du helst slipper. Självklart väljer jag hellre en väluppfostrad portugis som JB att träna mig än en tränare som du som har så låg uppfattning om oss amatörer.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Fast det är ju klart om man ska få en lektion av Antti som är en sådan skarp sanningssägare bär man vara utrustad med följnde:

Ett paket lugnande medel typ valium ( att ge till antingen en själv eller Antti).

En stark sambo som kan hålla fast en när man blir arg och tänker slå Antti på käften! :devil:

En stark sambo till Antti som kan hålla fast HONOM när man själv blir olidlig.

Snabb motorcykel att fly från polisen med!

Någon med filmkamera och bandspelare så att man kan dokumentera om Antti ger en beröm för sin ridning!!!

Skämt åsido Antti massor av det du säger är ändock bra grejer även om du lyckas reta gallfeber på oss andra i parti och minut!

Man blir riktigt nyfiken att rräffa dig irl.

Frågor:

Är du snygg? :d

Är du stark?
:)
Är du frisk? :bump:

Är du rik? :idea:

Är du snäll "privat"? :love:

Är du ledig? :confused:

Är du min idealman? :cool:

""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

Synd jag redan har en sambo som jag helst inte byter ut!



/Kung Tulle
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Vilka bra tips! Jag ställer gärna upp och sköter filmkameran! :rofl:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

:angel: JB måste tycka att vi är ett underligt folk... Jag tittade på en clinic förra året, där det var väldigt nära att han gled av pga av sadeln då också. Det var en bomlös, kanske det är annorlunda med sådana? Den gången lyckades han dock rädda situationen - akrobatik i högre skolan!

- Är det EasyRider som ordnar hans kurser fortfarande?mvh/T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

EasyRider kommer ordna ett gäng kurser med honom i år, första hos dem blir sista helgen i april. Han kommer till Fors gård 18-20 februari.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Konstigt att det inte gick att få ihop en samling ryttare som föll Antti i smaken till kursen. Det är ju hans hemtrakter, så det borde finnas gott om fantastiska ryttare där att välja på?
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Konstigt?
Dom rider naturligvis för mig.
Annars så vore dom ju inte fantastiska.
Du rider visst för honom :bump:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Märkligt vad andra kan stå ut med för lite pengar? :confused:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

tyst skrev:
Och som vanligt på denna sidan kommer "de som var med och red var inte tillräckligt bra" diskussionen..

Precis det som alla dementerade att dom inte gjorde i min tråd som handlade om Kyras Clinique för någon månad sedan :p
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 086
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp