Bilder från Julio Borba clinicen

Sv: Bilder från Julio Borba clinicen - Tack Jegra!

Det här är det som står på hemsidan - www.easyrider.com - nu:

"Markis Marialva, som var kunglig ridmästare på 1700-talet, är den som betytt mest för den portugisiska ridtraditionen och vars ridideal man fortfarande bevarar på den Portugisiska Ridskolan. På ridskolan har man inte bara bevarat den autentiska ridstilen utan man använder också samma hästar, samma kostymer och samma utrustning som man använde i de kungliga stallen på 1700-talet.

Portugal har en mycket gammal ridtradition. Redan 1381 kom boken "Livro de Alveitaria" (Ridningens principer) och sedan följde 1435 Kung Duartes bok "Ensinanca de Bem Cavalgar toda a Sela" (ung. Boken om den rätta ridningen) som anses vara den första moderna boken om hur man rider in hästar. Jämför detta med italienaren Grisones bok om ridkonsten som kom ut först 1534. Senare kom en mängd portugisiska ridhandböcker med fantastiska illustrationer. "

Så därför undringar om hur det ena skiljer sig/liknar andra traditioner.mvh/T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Det är väl kanske det som är just det som är utmärkande för den ridning som bedrivs på EPAE (i alla fall det jag har sett av den) - den sticker inte ut, utan det är ren, snygg, diskret och mycket vacker klassisk ridning. "Vanlig ridning", helt enkelt? Så har ju JB också allt från barocknördar till GP-ryttare bland sina elever.

Den bok som vore intressantast att läsa för att studera den klassiska portugisiska ridtraditionen (pre-Baucher), torde vara Luz da Liberal e Nobre Arte da Cavalleria av Manuel Carlos Andrade, som var écuyer till Marialva. Tyvärr finns den, vad jag vet, inte översatt över huvud taget, i ala fall inte i modern tid, men det kommer väl så småningom kantänka.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Har tyvärr inte lyckats lägga vantarna på den än, men det finns en relativt ny upplaga. Har för mig att jag sett att den gått att beställa genom APSL:s hemsida, men den hemsidan verkar inte vara riktigt funkis just nu. Kostar åtminstone runt tusenlappen är jag rädd, det är en riktigt stor koloss till tegelsten, frakten är nog inte heller kul :eek:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Säkert en idiotisk fråga, men vad är det som skiljer hans sätt att rida jämfört med "vanlig ridning"? Varför är ni så helsålda på denna portugis? Har vi inga bra i Sverige?
Bara undrar...
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

För min egen del så dök han upp just som jag stod i ett läge i min ridning där han passade in väldigt bra. Hade någon annan duktig tränare dykt upp hade det säkert blivit utmärkt det också.

Men det han har som gör att jag stannar kvar är att han är mycket kunnig men ändå ödmjuk. Han har god känsla för både hästens nivå och förmåga samtidigt som han respekterar ryttaren. Dessutom har han kunskap och kännedom inte bara om grundläggande såväl som svår dressyr, han är också bekant med skolan över marken och detta sammantaget är för mig en vinnande kombination.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Nej, det är ont om duktiga portugiser i Sverige :D

Vad är vanlig ridning?

Varför öht ta in utländska tränare? Antagligen för att man anser att de har något att tillföra som man inte hittat hos inhemska tränare. Sverige har inte särskilt gott om riktigt duktiga tränare, så klart att det är bra att det kan komma hit kunniga människor som har förmågan att lära ut.

Sen kan flera av de som nu ridit för JB säker få hjälp på sin nivå av någon svensk, men om de nu vill lägga sin pengar på denna så är det ju deras val. De mer avancerade ryttarna/ekipagen drar nytta av att få andra inluenser än det som finns att hitta hemmavid.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Menar du det.
Tänk då på oss stackars karlar som inte kan åka på nån träning för att se vackra kvinnor. Finns ju inga.

Nä men det hindrar ju inte karlarna att :angel: :angel: iallafall uppenbarligen :devil:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Menar du det.
Tänk då på oss stackars karlar som inte kan åka på nån träning för att se vackra kvinnor. Finns ju inga.

Jag vet inte det.Om du inte kan se en endaste vacker kvinna på en endaste träning, stackars Annti, så tänker jag att det är verkligt synd om dig, för nog vet du väl att: love is in the eye of the beholder....
Och sen verkar det som om du ser "grandet i ditt eget öga, men inte bjälken i din broders..."

Människor som strävar är alltid vackra, tycker åtminstone jag. Både män och kvinnor. Och då menar jag inte på ett sexuellt sätt och inte heller på ett ytligt sätt. Och jag är tämligen säker på att du förstår vad jag menar och att du håller med, men att du kanske inte är "där" för att våga prata om det. Mao. Kan du vara lite feg Annti? Trots att du är modig nog att sticka ut näsan här bland alla kvinnorna.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

He he nå nu är ju Antti inte ute för att tala sanning, utan för att reta häcken av en kärringhop. Han har nog sina våta drömmar han också, stackarn! :devil:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

- min bild av din bild av hans bild......*GOD morgon* - you just made my day.... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: /T_B
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Märkligt att ni alltid ska vara "..........."
Men nu var det tränaren vi talade om, inte allmänheten. Visst finns det vackra kvinnor i världen fast inte så många av dom är tränare av nån anledning :rofl:
Har ni tänkt på hur fruktansvärt fel jämställdhets debatten har blivit?
Fruntimmer kan skriva om att de åker och tittar på tränare för att tränaren är snygg. Skriver en man motsvarande så kan han bli dömd för jämställdsbrott.
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

svea skrev:
Har tyvärr inte lyckats lägga vantarna på den än, men det finns en relativt ny upplaga. Har för mig att jag sett att den gått att beställa genom APSL:s hemsida, men den hemsidan verkar inte vara riktigt funkis just nu. Kostar åtminstone runt tusenlappen är jag rädd, det är en riktigt stor koloss till tegelsten, frakten är nog inte heller kul :eek:

Vad är APSL?
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

dressyrtant skrev:
He he nå nu är ju Antti inte ute för att tala sanning, utan för att reta häcken av en kärringhop. Han har nog sina våta drömmar han också, stackarn! :devil:

:rofl:

Jag döööör :D
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Har ni tänkt på hur fruktansvärt fel jämställdhets debatten har blivit?
Fruntimmer kan skriva om att de åker och tittar på tränare för att tränaren är snygg. Skriver en man motsvarande så kan han bli dömd för jämställdsbrott.

Och ?:angel:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Antti skrev:
Har ni tänkt på hur fruktansvärt fel jämställdhets debatten har blivit?
Jaa-a, det är sååå synd om er män! När kvinnor får lika lön för lika jobb ska vi sluta att alltid vara ".........", jag lovar!!! :idea:
 
Sv: Bilder från Julio Borba clinicen

Ajdå *avslöjad direkt* :o

Bellan mår fint, vi försöker lära oss lite klassisk dressyrridning :)

Hur har ni det i de småländska skogarna?
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
2
Svar
21
· Visningar
2 248
Dressyr Jag hittade en litteraturstudie med ovanstående titel, lite äldre så jag kan inte förstå att jag tidigare helt har missat den...
2
Svar
35
· Visningar
3 086
Senast: Badger
·
Fritid Jag hade tänkt lägga upp lite bilder på instagram och facebook (julkampanj på mina böcker), men jag tycker att det är stört omöjligt att...
Svar
7
· Visningar
473
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp