Sv: bild på lång bom i transport
Sådan bom som Lovisaleonora beskriver har Värmlandsvagnen med. Det sitter två runda öglor (OBS - de sitter INTE bara genom plyfan, de sitter genom metall på mitt släp, ett VV). Sitter mutter + bricka på utsidan med.
Sen bommen har som en 'krok' i ena änden, och i den andra en pinne i 90 graders vinkel med ett hål längst ner, som man trär en sprint igenom (som sitter i ett snöre i bommen).
Det är enligt mig den bästa lösningen för lång bom, och även Henra har samma modell, och som nämnts då Trane.
Dock så iaf på VV så kan man inte lägga bommen rakt på, själva bakre, metallklädda kanten på sidoväggarna gör nämligen att det (liksom på alla andra transporter) är smalare allra längst bak iom kanten än det är mellan plyfavägg och plyfavägg. Ger ytterligare säkerhet då det finns ett extrastopp för bommen rakt bakåt om fästena skulle släppa.
Hellång bom köpt via VVåterförsäljare kostar 900 kr. Då iofs utan fästen men jag tror nog du kan få öglorna på köpet

Om inte så kan de nog inte kosta mycket (jag har extraöglor härhemma, som jag fick gratis)
När jag pratade med pappa om att sätta öglor så jag kunde ha bommen längre in så sa han att man fick sätta en ca 1 *1 dm metallplatta på utsidan så gick det bra, men han rek inte att sätta den rakt genom plyfan bara. Innan jag kollade så noga så trodde jag dock det satt rakt genom plyfan.
Jag kan ta kort senare idag om du vill, men det är standard 1A för lång bomlösning.
På mitt gamla Trane hade jag hemgjord lång bom, som låg i U'hållare, bommen var lite smalare i ändarna och så en stor rund 'platta' i änden. Som man helt sonika ara la i en U-formad hållare. Klarar hur mycket tryck som helst bakåt, MEN den häst som var lite mindre kunde trycka ur bommen ur fästet uppåt så den metoden är inget bra.
Lösningen jag har nu och andra beskrivit här står pall för allt, oavsett vad för koloss som kastar sig mot bommen. Lätt att lägga på med.