bild på lång bom i transport

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare izza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 5 541
I

izza

Ja, har ni någon bild på hur bommen är fäst i transporten. Närbild på fästena önskas:bow: Har nu kedjor som måste bytas bort. Jag har sökt bilder på "nätet" men inte hittat några bra så nu vänder jag mig till er bukefalister = experter!:idea:

Sv: bild på lång bom i transport

På mitt gamla Tranesläp var det öglor i väggarna. Bommen hade "krokar" i 90 graders vinkel, som man bara lade i öglorna och låste med sprintar.

Lättare att hjälpa dig om du berättar vad du har för transport. Det allra enklaste är att ringa till en ÅF av din transport och beställa bom och fästen....

Lovisaleonora_ skrev:
På mitt gamla Tranesläp var det öglor i väggarna. Bommen hade "krokar" i 90 graders vinkel, som man bara lade i öglorna och låste med sprintar.

Lättare att hjälpa dig om du berättar vad du har för transport. Det allra enklaste är att ringa till en ÅF av din transport och beställa bom och fästen....

Ja.. det är det som är problemet. Det är ett gammalt Habo-släp, finns ingen återförsäljare (vad jag vet i alla fall) :eek: Men allt är bytt på släpet, väggar, golv, baklem, vill därför inte byta ut det. Men problemet är som sagt kedjorna bak. Därför behöver jag se bilder för att få lite inspiration :bump:

Jo, kom på en sak till. Bom.öglorna, var de fastsatta i väggen, i plyfan? Räcker det med att fästa dem där?

Jättebra bild! Ja, så kan jag tänka mig att det skulle kunna fungera, fast en lång bom då. Men hur är sprintarna fästade?

Det är ett litet hål i yttersta änden av bommen, där man sätter en sprint (sprinten hänger i en liten kedja från bommen).

Rekommenderar den långa bommen från Trane/Trailergruppen, den står pall för ALLT!

Men är de verkligen bara fästa i plyfan? Är du säker på det? Finns det inte någon förstärkning under?

Måste kolla det här i em när vi ska iväg med vår transport.

När vi ersatte ena fästet på en identisk transport var där en bricka mellan.... På utsidan sitter bindringen.

Sådan bom som Lovisaleonora beskriver har Värmlandsvagnen med. Det sitter två runda öglor (OBS - de sitter INTE bara genom plyfan, de sitter genom metall på mitt släp, ett VV). Sitter mutter + bricka på utsidan med.

Sen bommen har som en 'krok' i ena änden, och i den andra en pinne i 90 graders vinkel med ett hål längst ner, som man trär en sprint igenom (som sitter i ett snöre i bommen).

Det är enligt mig den bästa lösningen för lång bom, och även Henra har samma modell, och som nämnts då Trane.

Dock så iaf på VV så kan man inte lägga bommen rakt på, själva bakre, metallklädda kanten på sidoväggarna gör nämligen att det (liksom på alla andra transporter) är smalare allra längst bak iom kanten än det är mellan plyfavägg och plyfavägg. Ger ytterligare säkerhet då det finns ett extrastopp för bommen rakt bakåt om fästena skulle släppa.

Hellång bom köpt via VVåterförsäljare kostar 900 kr. Då iofs utan fästen men jag tror nog du kan få öglorna på köpet ;) Om inte så kan de nog inte kosta mycket (jag har extraöglor härhemma, som jag fick gratis)

När jag pratade med pappa om att sätta öglor så jag kunde ha bommen längre in så sa han att man fick sätta en ca 1 *1 dm metallplatta på utsidan så gick det bra, men han rek inte att sätta den rakt genom plyfan bara. Innan jag kollade så noga så trodde jag dock det satt rakt genom plyfan.

Jag kan ta kort senare idag om du vill, men det är standard 1A för lång bomlösning.

På mitt gamla Trane hade jag hemgjord lång bom, som låg i U'hållare, bommen var lite smalare i ändarna och så en stor rund 'platta' i änden. Som man helt sonika ara la i en U-formad hållare. Klarar hur mycket tryck som helst bakåt, MEN den häst som var lite mindre kunde trycka ur bommen ur fästet uppåt så den metoden är inget bra.

Lösningen jag har nu och andra beskrivit här står pall för allt, oavsett vad för koloss som kastar sig mot bommen. Lätt att lägga på med.

OK! Jag fattar, men om du har bilder inifrån så vore det jättebra! Sedan en lite dum fråga:o Hur gör man om man har en hel bom och lastar, tar man bort hela då? (Har som sagt bara haft kedjor tidigare).

izza skrev:
OK! Jag fattar, men om du har bilder inifrån så vore det jättebra! Sedan en lite dum fråga:o Hur gör man om man har en hel bom och lastar, tar man bort hela då? (Har som sagt bara haft kedjor tidigare).

Ja, man tar bort hela bommen då. Ska fota på min transport sen, i närbild och detalj etc med. Tar det när jag går ut i stallet, den där bilden snodde jag från VV:s hemsida.

Men när du sätter på bommen så sätter du först i änden utan sprint, och lägger sen på sprintsidan. När bommen ligger där sätter du i sprinten.

Jag lastar själv med lång lina, och det är inga problem lägga på bommen med en hand, och det tar mindre än 30 sekunder att lägga på den, och så några sekunder till för att sätta i sprinten (men bommen klarar en häst som kastar sig bakåt på den även utan sprint, sprinten är bara för bommen inte ska kunna hoppa ur).

När du lastar av så lossar du sprinten, lyfter av sprintsidan och sen ickesprintsidan. Går utmärkt på en hand det med och tar ingen tid alls.

Vi har en hemmagjord lång bom i vårt Trane från -89, min morbror har svetsat den av några rör. Inte snygg, men den funkar finfint :)
Den har en större krok i ena änden som man hakar i en ring på väggen, i andra änden fäster man den med en sprint (inte som Lovisaleonoras sprint, utan den "gamla" modellen).
På bilden sitter den bak och fram :o Kroken ska egentligen vara riktad inåt.

http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Finkan/slp010.jpg

Den hemgjorda bommen är gjord likadant med samma fästen som de korta originalbommarna som finns till.

OBS Ringarna i väggen är fästa genom plyfan OCH balken. Det ser du här:
http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Finkan/slp002.jpg
Ringen är andra änden på öglan som sitter på insidan, den som är till för de korta bommarna. Muttrarna ovanför ringen är sprintfästet för den långa bommen som sitter högre än de korta.

Senast ändrad av en moderator:

varför vill du inte ha kvar kedjorna? Jag hade det på min gamla transport och saknar faktiskt dom ibland!!
Mest för att det enklare att ställa mellanväggen lite snett så det blir mer plats för hästen. Och så behöver man aldrig hålla på och byta mellan långa och korta bommar.

Det går kanske bra tills den dagen hästen kommer på att kedjorna ger efter om den trycker på bakåt, ja då funkar dom inte så bra längre :smirk:

Tack snälla för alla svar! Álin: var fick du tag i fästena till din bom? Det ser kanonbra ut. Jag måste ut o kolla i detalj hur min transport ser ut på sidan. Det borde ju gå att fästa på liknande sätt.
Alexandra_W: jag hoppas att jag får din fingerfärdighet o kan lösa allt med en hand :D
Och precis som Álin säger, hästen jag har är ganska stökig när hon sla lastas ur och vill gärna kasta sig bakåt mot kedjorna som då sviktar. Det är bara en tidsfråga innan de går av.

Fästet tog vi från ett annat bilsläp (ej hästsläp, utan ett vanligt). Vet tyvärr inte vilket eller hur för det var inte jag som fixade det utan delägaren som jag har släpet ihop med.
Det är kanonbra, ger inte efter en milimeter, men det är ändå lätt att lossa bommen om man behöver då det är rätt stora "Hål" i fästet så sprinten går lätt igenom :)

Ska leta lite på nätet och se vad jag kan hitta.

Kom bara ihåg att använda låsmuttrar att sätta fast fästena med, inte vanliga för de skruvar lätt upp sig själva efter ett tag :idea:

Ja, Alexandra lägg gärna ut en bild på din långa bom. Jag har lika snyggt släp som du:smirk: och behöver en lång bom. Går det att ha mellanväggen i? Eller får man ha lång+kort bom då kanske:confused:
Eva

Liknande trådar

Utrustning Hur gör ni när ni någon gång behöver köra utan mellan vägg i transporten? Idag sitter ju nästan alla bommar i mellan väggen. Är det...
Svar
7
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 857
Senast: Derivata
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 000
Senast: MiniLi
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31