Bilbarnstolar med isofix.

FadeAway

Trådstartare
Vi har precis köpt ny bil som har isofix och behöver nya bilbarnstolar.
Sonen är 2,5 år och väger ca 16kg så det känns i minsta laget när de bara räcker till 18kg. Dottern är bara 9 månader så henne kan vi nog ha till 18kg om inte annat så när hon väger mer så är nog Tony stor nog att vändas framåt. Planen är att ha dem bakvända så länge som möjligt.

Bakåtvända stolar som räcker så länge som möjligt helt enkelt :)

Eller ville du ha tips om specifika stolar?
Vi har varit jättenöjda med Britax iaf :)

Isofix har ju flertalet nyare bilar men man behöver ju inte använda det ;) Jag väljer bort isofixstolar just pga viktgränsen, barnen ska ju åka bakåtvända så länge som möjligt vilket gör isofix till en begränsning (om man inte har långa och lätta barn som hinner växa ur de största stolarna på längden innan 18 kg). Min äldsta (4 år i feb, ca 105 cm 19 kg) sitter jättebra i sin Axkid Minikid och har gott om plats kvar i den.

Hålle med ovanstående, man måste ju inte använda fästet o finns det stolar utan som man kan ha längre så är ju valet i mina ögon enkelt :)

Jag är rätt ny på isofix eftersom vår förra bil inte haft det. Men går de max till 18kg och sen måste de vändas? Sonen är nog ca 95cm lång och som sagt närmare 16kg. Eller finns de sådanna man kan ha bakåtvända men komplettera med bilbälte.
Tänkte ta mig in till nån barnaffär men vi hinner inte i veckorna och i helgen är sambon bortrest och sugenheten på att kolla bilbarnstolar i butik med två små barn är ungefär noll.

Har själv ingen isofix-erfarenhet, men snabbgoogling säger att fästena bara klarar 18kg bakåtvänt...
Så då får man överväga om man vill köpa en ny bakåtvänd efter det eller inte använda fästena alls, då det finns många bra stolar som klarar upp till 25kg.

Axkid har en stol som man kan använda till 18 kg med isofix och sen kan man använda den med bälte till 25 kg. Om jag inte minns helt fel heter modellen Duofix

Jag är rätt ny på isofix eftersom vår förra bil inte haft det. Men går de max till 18kg och sen måste de vändas? Sonen är nog ca 95cm lång och som sagt närmare 16kg. Eller finns de sådanna man kan ha bakåtvända men komplettera med bilbälte.
Tänkte ta mig in till nån barnaffär men vi hinner inte i veckorna och i helgen är sambon bortrest och sugenheten på att kolla bilbarnstolar i butik med två små barn är ungefär noll.

Rådet är att barn ska sitta bakåtvända tills de är minst fyra år. Det har inte med vikten att göra utan att de helt enkelt inte är stabila nog i nacken innan det.

Jo jag är medveten om det och har inga planer på att vända sonen tidigt därav undrar jag hur det är med stolarna. Min son kommer ju sannolikt väga mer än 18kg innan han är fyra år. Många av stolarna står det nämligen godkända till 18kg bakåtvända och 25kg framåtvända. Kan jag då bara ha den bakåtvänd tills 18kg så är det ju en stol jag inte kan köpa.

Jo jag är medveten om det och har inga planer på att vända sonen tidigt därav undrar jag hur det är med stolarna. Min son kommer ju sannolikt väga mer än 18kg innan han är fyra år. Många av stolarna står det nämligen godkända till 18kg bakåtvända och 25kg framåtvända. Kan jag då bara ha den bakåtvänd tills 18kg så är det ju en stol jag inte kan köpa.

Vi har MaxiCosi Mobi och är supernöjda med den. Den är enbart bakåtvänd och kan användas upp till 25 kg.
*Länk raderad av moderatorn*

Senast ändrad av en moderator:

Många stolar som det står 18 kg bakåt o 25 kg framåt? nja, vad jag vet så är det snarar ett fåtal, vissa stolar har däremot en begränsning på vad som är godkänt i baksätet och framsätet. Akta graco har någon som endast är godkänd 18 kg BAKsätet men 25 kg i FRAMsätet.

Väger din son 16 kg reda så skulle jag INTE köpa en isofix stol för då komme ni ändå behöva byta.
Klippan triofi (ror jag) och axkid duofix är två isofix stolar som man även kan använda men bälte oh då är dom godkända till 25 kg.

Ta med barnet och provsitt olika stolar, samt provmontera dom i bilen. Ute slut britax hi-way, akta graco, maxicosi, deras stolar är smala med kort rygg som gör att barnen växer ur dom snabbt.

Vi har en britax two way som passar bra till större barn, vi har varit jätte nöjda med den till sonen (dottern har den i sambons bil). Den är bra eftersom barnet kan sitta skräddare i den pga låga kanter vid höften, samt att den kan ge bra benutrymme. Maxi cosi mobi som vi oxå haft till sonen växte han ur vid 3 års ålder (då 105 cm lång och 18 kg).

Sen har vi en besafe izi kid x3 isofix till dottern, men hon är kort och liten (13 mån, 8 kg och 72 cm). Men är beredd på att byta till ny stol.

Som sagt har jag exakt noll möjligheter att kolla på en stol i butik förrän tidigast nästnästa helg och jag vill gärna ha lite kött på benen innan dess.
Att jag bara kan ha till 18kg i baksätet är inte ett alternativ heller. Vi åker ofta till mor och farföräldrar och vill då kunna ha bägge barnen bak.

Men det är få stolar som har en begränsning till 18 kg men godkända till 25kg på annan plats.

Kolla på
britax max-way
Axkid minikid
Axkid duofix
Klippan triofix

Jag skulle framförallt kolla på axkids stolar, dom räcker länge. :)

BeSafe izi kid plus är ocksa en stol som fungerar längre men tar ganska stor plats i bilen.

Är inte Klippans stol ocksa lite mindre?
Annars haller jag med, Max-way och Axkidsstolar skulle jag titta pa i första hand.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 829
Senast: mamman
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 219
Senast: malumbub
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII