Jo jag är medveten om det och har inga planer på att vända sonen tidigt därav undrar jag hur det är med stolarna. Min son kommer ju sannolikt väga mer än 18kg innan han är fyra år. Många av stolarna står det nämligen godkända till 18kg bakåtvända och 25kg framåtvända. Kan jag då bara ha den bakåtvänd tills 18kg så är det ju en stol jag inte kan köpa.
Många stolar som det står 18 kg bakåt o 25 kg framåt? nja, vad jag vet så är det snarar ett fåtal, vissa stolar har däremot en begränsning på vad som är godkänt i baksätet och framsätet. Akta graco har någon som endast är godkänd 18 kg BAKsätet men 25 kg i FRAMsätet.
Väger din son 16 kg reda så skulle jag INTE köpa en isofix stol för då komme ni ändå behöva byta.
Klippan triofi (ror jag) och axkid duofix är två isofix stolar som man även kan använda men bälte oh då är dom godkända till 25 kg.
Ta med barnet och provsitt olika stolar, samt provmontera dom i bilen. Ute slut britax hi-way, akta graco, maxicosi, deras stolar är smala med kort rygg som gör att barnen växer ur dom snabbt.
Vi har en britax two way som passar bra till större barn, vi har varit jätte nöjda med den till sonen (dottern har den i sambons bil). Den är bra eftersom barnet kan sitta skräddare i den pga låga kanter vid höften, samt att den kan ge bra benutrymme. Maxi cosi mobi som vi oxå haft till sonen växte han ur vid 3 års ålder (då 105 cm lång och 18 kg).
Sen har vi en besafe izi kid x3 isofix till dottern, men hon är kort och liten (13 mån, 8 kg och 72 cm). Men är beredd på att byta till ny stol.