Bilbarnstol nr 2

misan

Trådstartare
Det börjar bli dags att titta på nästa bilstol, har babyskyddet nu alltså. Vilken stol har ni? Fördelar/nackdelar?

Sv: Bilbarnstol nr 2

Vi har en Akta Graco belogic, sitter i en volvo xc70 -01.

Fördel:
Lättmonterad
Godkänd upp till 25kg
Lätt att tippa med en hand under färd om barnet somnar.
Lätt att justera bältet (vi länger bältet när vi sätter barnet i stolen och sedan drar vi åt det igen)
Barnet trivs och sitter jättebra i stolen

Nackdel:
Stor, vi ser inte sidobackspegeln om stolen sitter fram. Vi sitter obekvämt på passagerarsidan när stolen sitter bak.
(Dyr kvalar eg också in på listan men det är de flesta stolarna)

Det är vad jag kan komma på nu på rak arm.

Senast ändrad:

Vi valde Britax Hi-way efter en del velande.

Fördelar: Lätt och smidig, lätt att montera, brukar passa bra direkt efter babyskyddet eftersom mindre barn sitter bra i den. Bra pris (en nätbutik har dem på kampanj för strax under 2000 nu såg jag). Passar nog i de flesta bilar eftersom den är rätt nätt. Inte stor och klumpig, man ser bra vart den än sitter (i våra bilar iaf). Lätt att justera bälte och spännband om man vill reglera stolen framför.

Nackdelar: Är inte ställbar under färd (finns de man kan ställa ryggstöder på när barnet somnat, verkar smidigt), räknar heller inte med att kunna använda den tills det är dags att vända honom framåt utan räknar med en bakvänd stol till. Men så får det bli, hittade ingen som verkade fungera lika bra direkt efter babyskyddet som vid 3-4-5 års ålder (är väl rätt logiskt egentligen).

Vi bytte till en Britax Hi-Way när H blev 6 månader. Vi använde bara babyskyddet i bilen och bar inte runt på det eftersom det blev så tungt. Dessutom började det bli trångt med jackor och så då.

Fördelar:
Förhållandevis billigt (gratis för oss)
H sitter bra i den och tycker om den

Nackdelar:
Kan inte ändra lutning under färd
Trångt att "krångla in" barnet i stolen

Skulle jag köpa en stol så skulle jag leta efter någon som gick att ändra lutning på under färd, det saknar jag verkligen...

Vi har en Britax Hi-way och en Akta Graco Cosmic comfort S.

Britax

+ Liten och smidig, i vår bil ger den bra benutrymme, hyfsat lätt att montera, barnet verkar sitta bra, bra pris

- Har inte hittat något än

Akta Gracon

+ Mjuk och skön

- Stor och klumpig men inte speciellt stor sittplats ändå, lite krånglig montering, dottern "tappar" huvudet när hon sover. Det går att ändra lutningsläge men det blir inte så stor skillnad

Vi hade svårt att hitta en stol som passar bra i våran bil (mazda 5). Bilen är stor men har väldigt djupa säten därför hamnade alla stolar långt fram på sätet. Bra för barnet får bra benutrymme men den som sitter i sätet framför får ingen plats.

Vi kollade också på Maxi cosi mobi som verkar väldigt bra och Axkids Kidzofix som har många smarta fuktioner med ingen av dom fick bra plats i bilen.

Ingen som har provat Akta graco cosmic? Får man prova stolarna i bilen om man åker till en affär? Känns nästan som det är ett måste.. givetvis ska vi ändå prova hur lillkillen sitter i dem, men det här verkar ju nästan lika svårt som att välja barnvagn så det är bäst att läsa på lite innan :)

En sak till, det här med vikten är också lite förvirrande - en stol som är godkänd upp till 25 kg verkar ofta vara upp till 18 kr bakåtvänd, och sedan gäller resten av vikten endast framåt? Eller? Räcker det, eller sitter de bakåt längre tid än så?

jag var inne och köpte en bilstol idag. Det blev en Britax Multi-tec 2. Stod och valde mellan den och Maxi cosi mobi, men varför valet blev denna var att han såg ut att sitta lite bättre i den här. Den är lite bredare och den är ingen smaliskille jag har:D. Dock är han fortfarande 2 cm för kort för den, så han får kanske dras med babyskyddet några veckor/någon månad till. Vet inte hur mycket det spelar roll. Den hade väldigt bra huvudstöd, men den går inte att fälla som maxis. Dock tyckte jag inte att det var så jättemycket lutning man kunde få på maxin.
Vi får väl se om jag fortsätter vara nöjd när vi börjar använda den. Hoppas det. Den har fått väldigt bra betyg i olika tester

Vi har en Maxi Cosi Mobi och är jättenöjda.
Vi har åkt med den i följande bilar:
Ford S Max
Nissan Note
WW kombi (farfars)
Det sitter bra i alla bilar och det är bara i WW som den som sitter framför påverkas. I de två översta bilarna har vi dessutom åkt med dubbla Maxi Cosi Mobi när vi haft vänners barn i bilen.
Hyfsat lätt att sätta fast. Dock inget man vill hålla på med dagligen.
Sonen sitter väldigt bra. Har använt den sedan 6 mån och han är nu dryga 2 år 96 cm lång.

Vi valde en stol med vikt upp till 25 kg bakåt för att jag vill att han sitter bakåt så länge det går.
Sen tyckte vi lutmöjligheten var viktig. Även om det inte ser ut som mycket så räcker det för att inte huvudet ska falla när han somnar.

Kompisar har Acta Graco nånting nånting S och är inte nöjda.

Mvh Miks

Vi köpte en Besafe nu. Våran tjej är så liten att hon kunnat ha babyskyddet tills hon var 1½. Det enda problemet var att bältena blev för korta. Valet stod mellan den och Maxi cosi men hon satt bäst i besafen so naturligtvis är dyrast på marknaden. Nackdelen med den är att den bara går upp till 18 kg men när hon väger det så är hon säkert närmare 4 år och då börjar det ändå bli dax att byta.

I vår andra bil har vi en äldre britax, den är hon lite liten i, hon tappar huvudet väldigt i den när hon somnar. Men där åker hon inte så ofta.

Här åker barnet i sitt babyskydd i pappans bil, 18 månader på lördag blir hon :) Hon har gott om plats faktiskt.

Längdmässigt hade det nog fungerat ett bra tag till, säkert en dm kvar innan huvudet kommit till kanten. Det var remmarna som blev så korta när hon åmade sig runt och inte ville sitta snällt i stolen som gjorde att vi bytte. Satt hon snällt var det inga problem med remarna. Men en trött tjej är som en hal ål ibland...Och inte blev det lättare av att ha jacka på.

Oj skrev fel stol :) menade duoflex xtp. Nån som har den?

Jag skulle inte köpa en akta graco alls, av den anledningen att deras huvudskydd inte går att reglera eller ta bort och många barn väger då ur dom tidigt pga att axlarna slår i kudden trots att dom inte egentligen har växt ur den.

Sen är den ungefär som akta graco cosmic comfort, tar ganska mycket plats i bilen och min son faller iaf fram med huvudet i den och sitter inte alls bra, den är trång och han får knappt plats i den. Då är han ändå inte större än många andra, 89 cm lång och 13,1 kg. Hans kusin har mer plats i den, men då väger han ungefär 2,5 kg mindre och har en helt annan kroppsbyggnad.

Vi har en maxi cosi och är super nöjda med den. Sonen gillar den och sover bekvämt oavsett vilken lutning man har på stolen.

Jag rekommenderar dig att åka till ett ställe och prova olika stolar i bilen och låta barnet provsitta i den. alla stolar passar ju inte i alla bilar.

På Duologic är iaf huvudstödet en bra bit upp. Jag skulle bli mäkta förvånad om E hinner växa så hon slår i axlarna innan hon är redo för vändas. Nackstödet finns ju där av en orsak och skydd om man krockar ( sido )

*kl*
Den går att luta under färd, är väldigt enkel att montera och vi är mycket nöjda med valet av stol. Efterföljaren till vår stol heter Belogic

Min son slår redan i huvudstödet i Akta graco Cosmic comfort med axlarna, då är han 90 cm lång, och 21 mån gammal.

Men om man kollar på tex multi tech så har den justerbart nackstöd som växer med barnet. Men alla de stolar jag provat med nackstöd gjorde att sonen satt konstig med huvudet (framåtlutat huvud hela tiden, inte så bekvämt) och föll fram med huvudet.

Maxi cosi har ju inget nackstöd (finns dock att köpa till) men har precis lika bra sidokrockskydd, maxi cosi har högre sidor vid huvudet än cosmic comfort...

När vi köpte våran cosmic comfort frågade jag försäljaren (en mkt kunnig säljare) om man kunde ta bort huvudstödet. Han svarade lite tvekande att egentligen ska man inte det men han kunde inte se att stolen skulle bli osäkrare utan. Men att man fick göra det på sitt eget samvete isf.

Jag vet inte riktigt hur vi ska göra till Emilia, hon kan inte växa så många cm till innan axlarna tar i (dom nuddar redan men trycker inte).

Acta har ju fler stolar än cosmic comfort det var därför jag reagerade på att du sågade hela märket.
Men jag pratar inte om c c och dennes skydd utan om vår stol :)
C c har jag också hört många som varit missnöjda med.

Turbo: hur lång är Emilia? På vår stol är det långt kvar innan Ellas axlar når upp till huvudskyddet.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 531
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 511
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V