Bilar stannar vid hagen hela tiden!

Suspiria

Trådstartare
Vi bor bredvid en grusväg som är ganska traffikerad, särskilt på sommaren till stugor osv. Den går mellan en "större" stad här i norr och en mindre håla, det går även att köra på en stor väg mellan dessa platser, på andra sidan älven. På ena sidan vägen ligger vårt hus och på andra sidan vägen beteshagen där djuren just nu går uppe längs med vägen, eftersom vi inte har stängslat hela betet.

Vi har föl och lamm och jag förstår att folk vill glo men hela tiden stannar det bil efter bil och står och brummar, en och annan har tutat också. De vill väl få reaktion på fölet när han ligger och vilar.
Imorse vaknade jag vid 6 av att det står en bil parkerad vid hagen och jag springer upp och ut och någon hoppar in och de åker illa kvickt, något husbilsliknande. Hann inte se regnr.

Jag är så leds på den här stressen då jag blir paranoid och orolig att folk ska gå in i hagen eller i värsta fall stjäla något av djuren. Både föl och lamm är lätta att få tag på.

Vi ska bygga om hagen imorgon så den går neråt på marken istället för längs med vägen, det kanske hjälper något.

Finns väl inte ens något att göra antar jag. Ingen lär väl bry sig om man skyltar att de inte får stanna vid hagen, och det har de ju laglig rätt att göra också. Men jag kan inte sova om nätterna om varenda bil ska stanna. Särskilt inte nu när det börjar bli mer märkligt folk i krokarna iom bärplockningen. (Jag vet att flera är jättetrevliga men det har varit flera som varit intresserade av att plocka annat än bär bland gårdarna här tidigare).
 
Jag kan inte riktigt reglerna kring att filma/ha övervakningskamera vid en beteshage, men hade det gått att ha en kamera och skylta om kameraövervakning så hade jag satt upp det.

Vi har kameror uppsatta, men inte i beteshagen, eftersom dom har gått en bit hemifrån.
 
Kamrat C har en utanför sitt stall, mig veterligen har hon inget tillstånd.
Det är en kamera som reagerar på rörelse som fotar det/den som går förbi och hennes modell skickar bilden till hennes mobil.
Tydligen ska kameror som påverkar allmansrätten vara tillståndsbelagda ute på en åker. Men det här är ju privat mark, gränsfall tycker jag. Kan vara värt att kolla.
 
Kamrat C har en utanför sitt stall, mig veterligen har hon inget tillstånd.
Det är en kamera som reagerar på rörelse som fotar det/den som går förbi och hennes modell skickar bilden till hennes mobil.
Skulle alla åtelkameror i skogen vara belagda med tillstånd? Det måste ju i så fall återförsäljaren ha koll på.
Ska allt som rör sig fotas så lär det fota hela tiden iom fåren och hästarna. Jag jobbar hemifrån så har bra koll på djuren men det är jobbigt att vakna av att det står bil vid hagen till exempel. Och det förekommer ju att vi åker hemifrån båda två då och då.
 
Ska allt som rör sig fotas så lär det fota hela tiden iom fåren och hästarna. Jag jobbar hemifrån så har bra koll på djuren men det är jobbigt att vakna av att det står bil vid hagen till exempel. Och det förekommer ju att vi åker hemifrån båda två då och då.
Sant.
Men modellen att du tar bort ev handtag och rejält med el i tråden då? Alltså att du måste stänga elen för att gå in i hagen. Det borde i alla fall hindra en del från att gå in i hagen.
 
Aggregatet sitter bakom hagen nu så vill någon in så kan du tränga sig runt och komma åt det antar jag. Har batteriaggregat då det inte finns el på den sidan av vägen.

Nix, inga Pokemons :P Det är folk som aldrig sett ett fyrbent djur tidigare som blir tokiga tydligen...
 
Kan du inte sätta något som döljer aggregatet lite? Är grinden så pass nära vägen att det är där dem går in? om ja, går den att flytta?
Sätta fler linor, samt använda isolatorer på utsidan, den där typen som sticker ut 15 cm från stolpen. Ska folk ta sig genom 4 linor på insidan och två linor på utsidan (som dessutom då är 15 cm från övriga linor) Så får dem vara sjukt slanka och smidiga.
Så gjorde iaf vi i ett stall som låg så pass att folk fick för sig att stanna och hälsa på hästarna. 4 Linor på insidan, 2 på utsidan med isolatorer som sticker ut ordentligt. Fick röja runt staketet ofta så elen höll bra kontakt. Hade starkt aggregat så var riktigt obehagligt om man kom emot det. Satte upp små skyltar med "varning för elstängsel" vi hade el linor/grind utanpå en trägrind som vi hade lås på trägrinden var ca 50 cm innanför linorna. El linorna vid grinden hade vi tagit bort plasthandtaget på, då det vara bara lina+metalkrok (tog med grytvante i plast/silikon eller stängde av aggregatet) som vi förövrigt byggde en egen låda till med lås och grävde ned kabeln en lång bit så att man inte skulle kunna se vart elen kopplades på staketet och på så vis kapa kabeln för att få av elen. Helt enkelt så blev det ganska besvärligt att ta sig in om man inte hade nyckel till låsen. Vi såg aldrig någon i hagarna efter det.
 
Låter ju totalt knäppt , vem stannar kl sex vid någons hus och klappar någons djur , du borde gått ut och frågat vad de håller på med ... Jag hade Nästan lagt en halvt osynlig eltråd på marken innan hagen , himla människor , du bor ju där, de får åka till något av alla allmänna djurgårdar som finns .
 
Låter ju totalt knäppt , vem stannar kl sex vid någons hus och klappar någons djur , du borde gått ut och frågat vad de håller på med ... Jag hade Nästan lagt en halvt osynlig eltråd på marken innan hagen , himla människor , du bor ju där, de får åka till något av alla allmänna djurgårdar som finns .
De klappade inte djuren. Bilen stod bara parkerad vid hagen och startade och körde innan jag hann komma ut.

Det är inte olagligt att stanna och titta på djur men vi bor precis bredvid så det känns som det kommer folk till "vår gård" hela tiden för att glo. Ska påbörja ombyggandet av hagen idag så blir djuren inte lika synliga från vägen.

Jag är för övrigt väldigt vänligt sinnad till vänner med barn som blir glada av att få träffa våra djur, eller om någon kommer för att köpa tex kycklingar och har med sig barn.
 
De klappade inte djuren. Bilen stod bara parkerad vid hagen och startade och körde innan jag hann komma ut.

Det är inte olagligt att stanna och titta på djur men vi bor precis bredvid så det känns som det kommer folk till "vår gård" hela tiden för att glo. Ska påbörja ombyggandet av hagen idag så blir djuren inte lika synliga från vägen.

Jag är för övrigt väldigt vänligt sinnad till vänner med barn som blir glada av att få träffa våra djur, eller om någon kommer för att köpa tex kycklingar och har med sig barn.
Jag tycker inte det är okej att stanna vid någons gård kl 06. Luktar skumt!
 
Igår hade vi besök på gården. Det var en bil som körde runt kl 1 på natten och kikade ut genom fönstret. Han körde två varv sen försvann han. Hade jag sett det så hade jag gått ut men nu var det en annan som noterade händelsen. Mycket skumt folk som spanar in gårdar så här års.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I helgen kulminerade en situation som varit på upptakt ett tag, som rymmer ganska många funderingar, därav den spretiga titeln. Hur som...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
17 067
Senast: mamman
·
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 807
Senast: jemeni
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 640
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
4 107
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp