bil till grand danois

A

AnonymaRut

Finns det någon vänlig männsika här inne som skulle kunna ge mig tips på en bra hundbil som inte drar hur mycket bensin som helst?!
En familj på 3 pers med 2 hundar, varav en är en grand danois!

VAD skulle du då rekomendera för bil?
snälla buke hjälp!:D

Sv: bil till grand danois

Du måste berätta mer om kraven. var och varannan kombi, speciellt nya passar bra in i dina önskemål. prisklass kanske? Säkerhet? Kombi/suv? Bensin/diesel? finns många delar förutom rymlihget och soppatörst att se till br man köper bil. priset brukar vara den främsta faktorn.

Tre personer och där dessutom en grandis ska kunna åka säkert?

Caddy maxi, diesel. Ska finnas med baksäte om jag inte minns fel. Annars någon liknande skåpbil som är fyrsitsig. En vanlig kombi är alldeles för liten i lastutrymmet för att få plats med bur eller grindar, mellanvägg och två hundar, varav en grandis. Speciellt om man ska få med sig lite prylar också.

Om man läser jordbruksverkets allmänna krav för transport av hundar så står det att;

Utrymmet där djuren transporteras ska vara utformat så att djuren kan stå upp och ligga ner i naturlig ställning.

Mao så behöver du en bil med rejält lasturymme om du ska transportera en GD lagligt. Det räcker inte med en vanlig kombi.

Jag har ingen rekommendation, men jag kan säga vad vi har för bil till vår GD samt vilken sorts bil de andra GD-ägarna brukar ha på träffarna.
Vi har en Chevrolet Tahoe som har mycket plats, dock är den inte bränslesnål för fem öre. Vi räknar ungefär 1,5 l milen. På träffarna så brukar de flesta med fler än en hund ha små (caddy maxi, trajet) eller stora skåpbilar beroende på antalet hundar.

Edit*
Ett alternativ kanske kan vara att ha GDn i skuffen och den mindre i baksätet i säkerhetsbälte.

Senast ändrad:

En LR kanske kan bara något. De är rätt stora på höjden i bakluckan. Discoveryn är dessutom utrustad med taklucka där bak också. Men knappast bensinsnål.

Har Grandis och en Russel. Dock sällan Terriern är med i bilen. Kör V70, drar ca 0,85 mest kortkörning....skolan, stallet, affären, jobbet, skolan osv.....! Har den ngt äldre karossmodellen pga dragvikten. Måste ju kunna få med kusarna också ibland ;) Hade innan en Opel Omega, den köptes faktiskt med tanke på hunden då den har ett av de större bagageutrymmena som vi kunde hitta, dock så var den lite törstigare, runt litern.

Liknande trådar

Fordon Familjen växer och det börjar bli dags att (motvilligt) inse att vår trogna Volvo inte riktigt räcker till längre. Vi behöver en större...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 867
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 507
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka