Nej, min dotter kommer inte få ha bikini. Just nu badar hon naken eller i UV-kläder och jag kommer propsa på det så länge det bara går. Jag kan möjligen acceptera badbyxor när hon blir äldre. Inget annat. Barn har inget som behöver skylas!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min invändning är att jag upplever bikinis som opraktiska när man leker vilt i vattnet. Jag hade en på den tiden jag hade akupa som åkte upp när jag åkte vattenruschkana.Fast det låter ju helt vansinnigt att du var tvungen att ha 70C för att få täcka dina bröst? Givetvis ska ett barn få skyla sig om hen vill, oavsett bröststorlek?
KL
Hela det här "det ska finnas bröst att täcka"-resonemanget skaver så himla mycket för mig. Tänk att vara åtta och vilja skyla "brösten" men inte tillåtas göra det (av sina föräldrar!) för att de anser brösten vara för små. Känns så otroligt fel.
Jag anser också att sexualisering är ett problem, ett enormt sådant, men jag tycker att man nog får lov att tänka sig för 1) hur man väljer att hantera det (förbud vs kompromisser) samt 2) hur man uttrycker sig.
Men då borde ju killar också ha det då?En baddräkt kan vara mer praktisk än badbyxor då den inte glider av lika lätt som ett par badbyxor.
Jag får erkänna att jag inte reflekterade mycket när jag bytte från de lite tajtare och tjockare badbyxor som småttisar har (ifall det skulle ske en olycka) och från badshortsen (som hon hatade för att de är obekväma) till baddräkt. Baddräkten valde jag inte för att skyla, utan för att hon gillar bilderna på dessa. Katter, Elsa och Anna, Hello Kitty mm. Och det får plats större bild på en baddräkt än på en nederdel helt enkelt.Då är det jag som inte riktigt fattar skillnaden mellan att skyla med baddräkt eller skyla med bikini (så länge bikinin inte är supersexig el dyl, men det kan ju en baddräkt vara också).
Tror att @Dressyrtjejen_97 inte uttalade sig öht om att skyla sig eller inte, utan bara om bikini eller inte bikini som klädsel jämfört med andra alternativ, med tanke på åldern. Det måste väl vara extremt ovanligt med flickor som har bara badbyxor i skolåldern, när man går kollektivt på undervisning i simhallen. Speciellt efter brösten har börjat växa.Då är det jag som inte riktigt fattar skillnaden mellan att skyla med baddräkt eller skyla med bikini (så länge bikinin inte är supersexig el dyl, men det kan ju en baddräkt vara också).
Ja. Så hade man det förr. Kan Det ha något med nackdelen med baddräkter att göra (svårare vid toabesök) män är vana vid att lätt kunna pinka var de vill, men tjejer är vana vid att det är krångligare?Men då borde ju killar också ha det då?
Åh när jag googlar så ser jag att det finns en retrotrend med baddräkter till män@Min invändning är att jag upplever bikinis som opraktiska när man leker vilt i vattnet. Jag hade en på den tiden jag hade akupa som åkte upp när jag åkte vattenruschkana.
Jag gillar inte kläder som inverkar negativt på barns möjlighet att leka.
Jag föredrar fortfarande baddräkter - de sitter där de sitter.
Det beror helt och hållet på bikinin. En boxertrosa med sporttopp till är inga bekymmer alls att leka vilt i vattnet med.Min invändning är att jag upplever bikinis som opraktiska när man leker vilt i vattnet.
Ja då hade man ju också helkropps klädsel vid bad, men knappast för att det var praktiskt?Ja. Så hade man det förr. Kan Det ha något med nackdelen med baddräkter att göra (svårare vid toabesök) män är vana vid att lätt kunna pinka var de vill, men tjejer är vana vid att det är krångligare?
Då förstår jag inte vad byst och "riktiga former" har med saken att göra om det inte handlar om att skyla eller inte skyla bröst.Tror att @Dressyrtjejen_97 inte uttalade sig öht om att skyla sig eller inte, utan bara om bikini eller inte bikini som klädsel jämfört med andra alternativ, med tanke på åldern.
Men det är ju en personlig aspekt för dig inte något generellt, jag har problem med att boxershorts korvar sig det betyder ju inte att ingen annan bör bära boxershorts för det hindrar dem. Alla typer av badkläder handlar om att skyla. Är det då mannens badkläder dvs endast badbyxor som ska vara normerande för vad som då är "praktiskt"?Min invändning är att jag upplever bikinis som opraktiska när man leker vilt i vattnet. Jag hade en på den tiden jag hade akupa som åkte upp när jag åkte vattenruschkana.
Jag gillar inte kläder som inverkar negativt på barns möjlighet att leka.
Jag föredrar fortfarande baddräkter - de sitter där de sitter.
Hur får du det till att jag förespråkar badbyxor när jag skriver att jag föredrar baddräkt?Men det är ju en personlig aspekt för dig inte något generellt, jag har problem med att boxershorts korvar sig det betyder ju inte att ingen annan bör bära boxershorts för det hindrar dem. Alla typer av badkläder handlar om att skyla. Är det då mannens badkläder dvs endast badbyxor som ska vara normerande för vad som då är "praktiskt"?
Jag förstår nog mest inte riktigt vad dina preferenser angående vad som passar dig hänger ihop med diskussionen om bikini är sexualiserande.Hur får du det till att jag förespråkar badbyxor när jag skriver att jag föredrar baddräkt?
Jag ville helst ha en variant som hade topp med lite ärm som täcker axlarna sist jag handlade, men den var svår att komma i.
Så jag jag har en badräkt med med lite ben.
Jag uppfattar det bara som den åsikten som hennes föräldrar hade. Ingen aning hur de argumenterat om saken och vilken grund de ansett sig ha.Då förstår jag inte vad byst och "riktiga former" har med saken att göra om det inte handlar om att skyla eller inte skyla bröst.
Och jag har ju redan svarat att jag då alltså missförstod, eftersom jag inte själv fattar varför man får skyla sin bröst med baddräkt men inte bikini om de är (enligt någon, föräldrarna?) för små. Jag missförstod och skrev också det. Då svarar du att brösten har nada med saken att göra (typ) vilket låter märkligt med tanke på att @Dressyrtjejen_97 specifikt nämner BH-storlek och "riktiga former" (vad nu i hela friden det är).Det jag reagerade på var att du argumenterade som att de helt nekat dottern att skyla sig, när det bara stod att att det var bikini hon inte fick ha.
Tror det delvis kan ha varit praktiskt. Stickad ylle blir himla tungt om det är vattenmättat och inte så formstabilt. Gissar att det krävdes ett rejält och hårt åtknutet midjeband om badbyxorna skulle sitta säkert. Och det kanske inte var det man ville ha i det just det läget.Ja då hade man ju också helkropps klädsel vid bad, men knappast för att det var praktiskt?
För mig tror jag att det mest handlar om hur plagget faktiskt ser ut. Är det en liten trekantsbikini (nej tack) eller en ordentlig topp? Jag såg en liten tjej på stranden häromdagen som hade nån prickig bikini på sig som bestod en vanlig trosa och en topp som såg ut som en ganska stor sport-BH typ (gick halvvägs ned på magen). Kan inte se nåt som helst problem med det.Jag hade tyckt det var okej eftersom jag inte förstår skillnaden i skylande mellan baddräkt och bikini. Båda är plagg som täcker "brösten".