Bikini till 6-åring?

Jag har hittills alltid köpt baddräkt eller låtit dottern ha badshorts/badbyxor, alternativt UV-kläder då det varit motiverat. Jag har väl aldrig lagt någon större tankeverksamhet på inköpen, mer än när det gäller UV-kläderna för att slippa brända barn och för att kunna minska på användandet av solkräm.

Men nu har dottern haft bikini hos sin pappa det senaste året och hon önskar sig inget hellre än att hon får ha bikini hos mig också.

Så min fråga är - för eller emot? Och varför? Anledningen till frågan är åsikter jag hört runtomkring mig. Starka sådana.

Men snälla, givetvis ska flickan få ha bikini? Det är väl värre att låta henne gå utan och få ännu mer blickar när vännerna har bikini och hon inget på överkroppen? 😒

Och det flesta vuxna ser bara en flicka i plagget bikini och inget annat?! 🤦🏼‍♀️

Min treåriga dotter har bikini på sig - förstår inte problemet? Hon har sprungit runt med bikini i affären, i lekparken, under klänningen på ett dop - för att hon älskar den. :cool:
Vem säger att ett barn inte kan ha bikini?

Tack för alla svar! Självklart ligger problemet i att vuxenvärlden sexualiserar bikini som plagg. Det är därför intressant att höra allas tankar. Jag gissar att inspirationen kommer antingen utav att bonusmamma och tonårig bonussyster alltid har bikini, eller för att sjöjungfrur (som dottern är superfascinerad av) alltid illustreras med bikinitopp med snäckor. Dottern tycker helt enkelt att bikini är vackert.

Fortsätt gärna svara. Det är inget jag kommer att besluta om i all hast oavsett. Jag har redan berättat för dottern att det blir inga nya badkläder för tillfället ändå, eftersom vi måste uppdatera garderoben med annat nu inför hösten.

Men snälla, givetvis ska flickan få ha bikini? Det är väl värre att låta henne gå utan och få ännu mer blickar när vännerna har bikini och hon inget på överkroppen? 😒

Och det flesta vuxna ser bara en flicka i plagget bikini och inget annat?! 🤦🏼‍♀️

Varför skulle en 6-åring få blickar för att hon har bar överkropp? (Vilket hon inte har iom baddräkten, men det hör inte till saken)
Mig veterligen har ingen av hennes kompisar bikini.

Jag förstår inte riktigt skillnaden i att ha på sig baddräkt (typisk tjejklädsel som täcker överkroppen) och bikini (typisk tjejklädsel som täcker överkroppen). Hur en bikini eller ett par badbyxor är utformade kan ju såklart göra de mer eller mindre sexiga antar jag. När jag var liten hade jag enbart trekantsbiknitopp på mig när jag badade alltså byxlös (logik nej). Det är ju bara en efterhärmning av vuxnas klädstil. Under förutsättning att man har en dialog med barnet om det här med att alla får klä sig hur dom vill, så ser jag inte ett problem med att barnet själv väljer "tjejiga kläder", det är ju omöjligt att samhället som sådant inte har en påverkan och att då barnet självt inte har rätt att välja (inom rimliga gränser) blir ju också fel även om man vill att barnet i första hand ska få vara barn och inte kön.

I och med att det finns väldigt starka reaktioner runt just bikinins vara eller icke vara för barn så känner jag att det faktiskt är värt att lägga ner lite tid på att höra olika åsikter och reflektera över dessa. Det är väl aldrig fel att välja att vara en förälder som faktiskt kan motivera sitt ja eller sitt nej? Jag önskar att klädval skulle få vara bara just klädval, men idag ser det inte ut så.

Sen rent generellt så finns det en hel del efterhärmningar av vad vuxna gör, säger och har på sig som kanske hade varit bra om barnen slapp. Allt vi vuxna håller på med är inte alltid så himla briljant.

I och med att det finns väldigt starka reaktioner runt just bikinins vara eller icke vara för barn så känner jag att det faktiskt är värt att lägga ner lite tid på att höra olika åsikter och reflektera över dessa. Det är väl aldrig fel att välja att vara en förälder som faktiskt kan motivera sitt ja eller sitt nej? Jag önskar att klädval skulle få vara bara just klädval, men idag ser det inte ut så.

Sen rent generellt så finns det en hel del efterhärmningar av vad vuxna gör, säger och har på sig som kanske hade varit bra om barnen slapp. Allt vi vuxna håller på med är inte alltid så himla briljant.
Det går ju inte att komma ifrån att barns lek är en övning inför att bli vuxen, därför testar de på det vi gör bra eller dåligt. Själv förstår jag inte skillnaden mellan baddräkt och bikini de går ju båda ut på att täcka överkroppen?

Hos mig skulle det vara nej. En bikini på ett litet barn fyller ingen funktion annat än att den får henne att se brådmogen ut. Min 5-åring har badbyxor, har solkläder eller är naken. Hon skulle få ha baddräkt om hon vill då den är praktisk, badbrallorna rasar ner ibland när det busas på ordentligt.
Vad ska barn klä sig i då för att inte se "brådmogna" ut? Dom flesta kläder för barn är ju i princip kopior på det som vuxna klär sig i. Varför skulle gränsen dras vid bikini just? Glöm inte isåfall att även baddräkter är någonting som vuxna har också.

Förstår inte vad vissa är rädda för, ett barn blir inte mindre barn bara för att dom gillar vissa klädstilar som även vuxna gillar. Dom blir heller inte barnsligare och mer barn bara för att dom väljer "barnkläder" vad det nu ens är.

Vad ska barn klä sig i då för att inte se "brådmogna" ut? Dom flesta kläder för barn är ju i princip kopior på det som vuxna klär sig i. Varför skulle gränsen dras vid bikini just? Glöm inte isåfall att även baddräkter är någonting som vuxna har också.

Förstår inte vad vissa är rädda för, ett barn blir inte mindre barn bara för att dom gillar vissa klädstilar som även vuxna gillar. Dom blir heller inte barnsligare och mer barn bara för att dom väljer "barnkläder" vad det nu ens är.

Jag vet inte vart du handlar kläder men min 5-årings kläder är inte ”vuxenkopior”.

Jag vet att barn naturligt härmar vuxna men det betyder inte att de måste härma oss i allt. Det finns väldigt många saker som vuxna går göra men sommarn inte får göra eller är olämpliga att göra.

Mina barn behöver inte klä sig för att se vuxnare ut än de är, i synnerhet inte min dotter. Att flickor ser äldre ut än de är måste vara en av de vanligaste ursäkterna män använder när de förgripit sig sexuellt på dem.

Jag vill inte förstärka vuxenefterapningen.

Andra kläder och och skor min 5-åring inte får ha är högklackade skor, stringtrosor, BH, korsetter...

Hon får inte gå ut i smink heller. Smink kan vi experimentera med hemma som en lek, men det är inget hon får ha på sig på förskolan, när hon ska till någon kompis osv.

Det går ju inte att komma ifrån att barns lek är en övning inför att bli vuxen, därför testar de på det vi gör bra eller dåligt. Själv förstår jag inte skillnaden mellan baddräkt och bikini de går ju båda ut på att täcka överkroppen?

En baddräkt kan vara mer praktisk än badbyxor då den inte glider av lika lätt som ett par badbyxor.

Men baddräkt är ju också till för att täcka bröst, annars hade vi ju haft badbrallor vi tjejer också. Det enda som skiljer är att baddräkten sitter ihop, men den är ändå där för att dölja.

Själv fick jag inte börja använda bikini förrän jag var 10 år och hade 70C i BH storlek...
Fast det låter ju helt vansinnigt att du var tvungen att ha 70C för att få täcka dina bröst? :confused: Givetvis ska ett barn få skyla sig om hen vill, oavsett bröststorlek?

KL

Hela det här "det ska finnas bröst att täcka"-resonemanget skaver så himla mycket för mig. Tänk att vara åtta och vilja skyla "brösten" men inte tillåtas göra det (av sina föräldrar!) för att de anser brösten vara för små. Känns så otroligt fel.

Jag anser också att sexualisering är ett problem, ett enormt sådant, men jag tycker att man nog får lov att tänka sig för 1) hur man väljer att hantera det (förbud vs kompromisser) samt 2) hur man uttrycker sig.

Jag vet inte vart du handlar kläder men min 5-årings kläder är inte ”vuxenkopior”.

Jag vet att barn naturligt härmar vuxna men det betyder inte att de måste härma oss i allt. Det finns väldigt många saker som vuxna går göra men sommarn inte får göra eller är olämpliga att göra.

Mina barn behöver inte klä sig för att se vuxnare ut än de är, i synnerhet inte min dotter. Att flickor ser äldre ut än de är måste vara en av de vanligaste ursäkterna män använder när de förgripit sig sexuellt på dem.

Jag vill inte förstärka vuxenefterapningen.

Andra kläder och och skor min 5-åring inte får ha är högklackade skor, stringtrosor, BH, korsetter...

Hon får inte gå ut i smink heller. Smink kan vi experimentera med hemma som en lek, men det är inget hon får ha på sig på förskolan, när hon ska till någon kompis osv.
Jag menar vardagskläder, min brorson har mer trendiga vuxenkläder än vad jag har. Högklackat osv räknar jag inte in i vardagskläder på det sättet.

Jag kan nästan nästan kunna garantera att inte någon skulle gå på en tjej yngre än tex 10 år för att hon skulle ha "vuxenkläder" på sig. Något dom skyller på kanske när tjejen är runt 16 och uppåt då dom trots allt kan se ut som allt mellan 20 och 30 beroende på beteende och mognad.

Tycker det är tråkigt att förstärka det där att tjejer får passa sig för vad dom tar på sig för dom kan råka illa ut. Det är aldrig tjejens fel, tjejer ska aldrig pga den anledning undvika vissa plagg. Synd att dom ska få det inpräntat i sej från ung ålder att passa sig för vad dom ska och inte ska klä sig i då män tydligen inte kan kontrollera sig.

Senast ändrad:
Fast det låter ju helt vansinnigt att du var tvungen att ha 70C för att få täcka dina bröst? :confused: Givetvis ska ett barn få skyla sig om hen vill, oavsett bröststorlek?

KL

Hela det här "det ska finnas bröst att täcka"-resonemanget skaver så himla mycket för mig. Tänk att vara åtta och vilja skyla "brösten" men inte tillåtas göra det (av sina föräldrar!) för att de anser brösten vara för små. Känns så otroligt fel.

Jag anser också att sexualisering är ett problem, ett enormt sådant, men jag tycker att man nog får lov att tänka sig för 1) hur man väljer att hantera det (förbud vs kompromisser) samt 2) hur man uttrycker sig.
@Dressyrtjejen_97 menar väl att hon gick från att ha baddräkt till att ha bikini.
Inte att hon (mot sin vilja) var naken på överkroppen under simundervisningen i skolan!

Det är inte en helt lätt fråga och jag håller med dig om att det är värt att reflektera över den. Däremot håller jag med de som säger att det i princip inte är någon skillnad mellan baddräkt och bikini eftersom båda syftar till att skyla kroppsdelar. Därför tycker jag nog att reflektionen bör handla om i vilken grad det är rimligt att överhuvudtaget skyla ett barns kroppsdelar bara för att hon är flicka. Att skyla en kropp kan också vara att sexualisera den.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka