Bikini till 6-åring?

Det är otroligt många små barn (1-2-åringar) som kläs i "vuxenbikinis" upplever jag. Vår dotter är ibland ensam om att bada naken. Så himla trist med den trenden. Jag förstår att det blir annorlunda när de är lite äldre och grupptrycket spelar in, men jag önskar ändå att barn kunde få vara barn på badstranden lite längre än till 2 års ålder. Min dotter märker ju att hon är annorlunda som inte har bikini på sig i vissa badsituationer. Så mitt barn som gillar att vara naken får lära sig att det är konstigt och annorlunda. Än så länge tycker hon inte att det är jobbigt, men jag antar att det kommer. Trist är det.

r
Det är otroligt många små barn (1-2-åringar) som kläs i "vuxenbikinis" upplever jag. Vår dotter är ibland ensam om att bada naken. Så himla trist med den trenden. Jag förstår att det blir annorlunda när de är lite äldre och grupptrycket spelar in, men jag önskar ändå att barn kunde få vara barn på badstranden lite längre än till 2 års ålder. Min dotter märker ju att hon är annorlunda som inte har bikini på sig i vissa badsituationer. Så mitt barn som gillar att vara naken får lära sig att det är konstigt och annorlunda. Än så länge tycker hon inte att det är jobbigt, men jag antar att det kommer. Trist är det.
Är det? Jag har nog inte sett en enda 1-2 åring i bikini överhuvudtaget den här sommaren och jag har badat massor med min 1.5 åring. Standard verkar snarare vara uv-kläder eller badblöja.

Ni som har barn, är det verkligen vanligt med "vuxenbikini" (typ trekant, cutout, andra "vuxna" detaljer/modeller) på barn under typ 10-12 år?
Jag har kollat några av de större kedjornas hemsidor och inte sett nån jag reagerat så mycket på. Kan inte minnas att jag tänkt nåt särskilt på vad något barn haft på sig på stranden i sommar, nu brukar jag ju såklart inte föra statistik men jag tror jag skulle lägga märke till det om ett barn som badade/lekte i närheten hade en "vuxenbikini" på sig.
De bikinis jag sett/ser är såna där som visats här i tråden, med en rejäl, täckande och praktisk topp. Därför nyfiken på om det faktiskt används "vuxna" modeller också i nån utsträckning, eller är det mer ett motargument mot nåt som knappt existerar?

Jag fick för övrigt några bikinis i typ 6-7-årsåldern. Två sporttopp-modell, som jag använde en del. En trekantsmodell (för mamma hade en sån) men den var ju värdelös att leka i så den hamnade längst ner i byrålådan. Så funderar på om barn ens vill använda den modellen, mer än nån gång för att den är ny, fin, spännande och vuxen?

Jag tänker att en bikini, en bra som sitter där den ska, ger småtjejer en viss frihet. Hon kan välja att bada med bara byxor som småkillarna. Efter badet borde hon bli mindre kall även med bikinitopp än med baddräkt eftersom det är mindre tyg som ska torka. Att det är enklare att gå på badrummet har redan varit upp tidigare i tråden.

Min 5-åring har dock bara en baddräkt och en bikini står inte på min inköpslista mest för då är det ett till plagg att hålla reda och få med sig både till badplatsen/simhallen och hem igen.

Jag funderade rätt mycket på detta för ett par år sedan, just för att jag har vart iväg mycket med barn i jobbet och badat och insett att det skiljer sig rätt mycket från när jag var liten.
Men så var mina föräldrar väldigt avslappnade på många vis, hade baddräkt när jag gick på simskola som liten, men jag var nog i slutet av lågstadiet innan jag började ha någon form av topp på mig på stranden.
Vi har alltid gått runt nakna/ halvnakna i min familjen (kanske framförallt i samband med dusch) så det har på inget sett vart konstigt.
Att ha en liten bikinitopp var definitivt inte på kartan att min mamma skulle tillåta. Vill ett barn "skyla" sig så tycker jag däremot att det till stor del har rätt att bestämma det själv.

De flesta tjejer som är med på badet har oftast trosa/ boxer och så en topp. En del är jag säker på att de badar utan topp med sina föräldrar, medan vi har andra barn som inte badar utan burkini.

Baddräkt är inget jag själv tycker om, sedan är det ett aber när ett barn akut behöver gå på toa. :down:

Ni som har barn, är det verkligen vanligt med "vuxenbikini" (typ trekant, cutout, andra "vuxna" detaljer/modeller) på barn under typ 10-12 år?
Jag har kollat några av de större kedjornas hemsidor och inte sett nån jag reagerat så mycket på. Kan inte minnas att jag tänkt nåt särskilt på vad något barn haft på sig på stranden i sommar, nu brukar jag ju såklart inte föra statistik men jag tror jag skulle lägga märke till det om ett barn som badade/lekte i närheten hade en "vuxenbikini" på sig.
De bikinis jag sett/ser är såna där som visats här i tråden, med en rejäl, täckande och praktisk topp. Därför nyfiken på om det faktiskt används "vuxna" modeller också i nån utsträckning, eller är det mer ett motargument mot nåt som knappt existerar?

Jag fick för övrigt några bikinis i typ 6-7-årsåldern. Två sporttopp-modell, som jag använde en del. En trekantsmodell (för mamma hade en sån) men den var ju värdelös att leka i så den hamnade längst ner i byrålådan. Så funderar på om barn ens vill använda den modellen, mer än nån gång för att den är ny, fin, spännande och vuxen?

Ja, tyvärr har jag sett det på rätt många barn från ca 4 års ålder. Undantagsvis även på 1-åringar.

Se mitt tidigare inlägg. Japp, jag har sommar sett många fler småbarn (1-3 år gamla) med "vuxenbikinis" än nakna barn eller barn i UV-kläder.

Är det? Jag har nog inte sett en enda 1-2 åring i bikini överhuvudtaget den här sommaren och jag har badat massor med min 1.5 åring. Standard verkar snarare vara uv-kläder eller badblöja.
Har häller nog inte sett en enda denna sommaren och jag har varit en hel del vid stränder, kanske inte lägger märke till sådant dock då det i mitt tycke är väldigt ointressant vad folk väljer för badkläder till barnen eller sej själva.

Kommer aldrig riktigt förstå detta intresse för vad barn använder för badkläder, det är i mina ögon bara ett badplagg och det man väljer är ju det som man tycker är snyggt/funktionellt och det är olika för alla.

Se mitt tidigare inlägg. Japp, jag har sommar sett många fler småbarn (1-3 år gamla) med "vuxenbikinis" än nakna barn eller barn i UV-kläder.

Oj, jag skulle påstå att typ 95 % av alla barn under 3 år haft uv-kläder på sig där vi badat i sommar.

För vår dotter skulle jag vara ok med bikini av typ ”tvådelad baddräkt”. Inte en där toppen är gjort för att framhäva brösten (om nu barnet hade haft några bröst då :grin:) Men jag kommer inte på eget initiativ köpa bikini.

Oj, jag skulle påstå att typ 95 % av alla barn under 3 år haft uv-kläder på sig där vi badat i sommar.

För vår dotter skulle jag vara ok med bikini av typ ”tvådelad baddräkt”. Inte en där toppen är gjort för att framhäva brösten (om nu barnet hade haft några bröst då :grin:) Men jag kommer inte på eget initiativ köpa bikini.

Vj har badat på stränder i olika delar av Sverige i sommar, från Visbys kallbad till Rålis till strandbad i södra Östergötland och strandbad i norra Norrbotten. Inga bikinis på norrbottenstranden, i övrigt har det varierat. Jag som trodde att naken/UV-utstyrsel var normen för småbarn har tyvärr fått revidera min uppfattning rejält.

Nej. Över min döda kropp. Jag tycker det är skitjobbigt att barn ska ”könas” och sexualiseras så långt innan puberteten. Detsamma gälller pojkar, men det är ju hopplöst att hitta könsneutrala (och inte svindyra) kläder efter strl 92 :(. Av samma anledning som jag hade sagt tvärnej till en bikini så säger jag också tvärnej till en ”tuff” frisyr till min son, men givetvis kommer han få vara kortklippt om han vill, och han bär bara flickiga kläder om han vill.

Angående smink och att klä ut sig som vuxen så är min 2,5-åriga son också jätteintresserad av det. Han vill också sminka sig och sätter på sig min BH och använder linnen som klänningar. Kan stå och spegla sig länge. Trodde att alla barn i åldern 2-4 typ tyckte att det var spännande. Inget jag hade oroat mig för. Han går ofta till förskolan med målade naglar.

Jag lär köpa baddräkt och/eller uv kläder men ber hon om det själv kommer hon få ha bikini. Min tanke nu iaf, hon är ju bara några månader och har inte diskuterat det med sambon.

Ang att "det inte finns några bröst att dölja" vet jag sexåringar som velat dölja/tyckt det varit jobbigt att visa. Rätt eller fel men inte en strid mina barn ska behöva ta utan att ha valt det själva. Där fyller ju baddräkt samma funktion dock.

Edit: eller ja, till en början bara badbyxor/blöja då.

Senast ändrad:

Det där är jag så kluven till! Å ena sidan är tycker jag att han gott kan få gå naken, å andra sidan vill jag gärna skydda mot eventuella snuskhumrar.

Vanligast i sommar tycker jag det varit med badbyxor, sen uv-kläder. Tjejer lite äldre än min son, kanske 4, har ofta haft bikini i typ sportmodell men med massa volanger.

Det där är jag så kluven till! Å ena sidan är tycker jag att han gott kan få gå naken, å andra sidan vill jag gärna skydda mot eventuella snuskhumrar.

Vanligast i sommar tycker jag det varit med badbyxor, sen uv-kläder. Tjejer lite äldre än min son, kanske 4, har ofta haft bikini i typ sportmodell men med massa volanger.
Fast nakna små barn är ju inte ensamma och kommer aldrig möta någon snuskhummer på stranden. Vad folk fantiserar om går inte att styra över, och jag tror inte att badkläder hjälper tyvärr. Eftersom jag inbillar mig att flickor är mer utsatta än pojkar så kan det möjligen hjälpa med ett par unisex badbyxor så det inte går att avgöra kön på barnet utifrån kläder.

Jo jag har sett en hel del trekantsbikini på sjuåringar och så. De åker helt enkelt av och upp och snett när de hoppar och leker så de ägnar halva tiden åt att fixa det eller så sitter de vid halsen helt enkelt. Gissar att det beror på att det inte finns ngt som egentligen håller dem på plats i dem. (Vilket ju helt tar bort deras ev "skylande" effekt, det blir ju snarare en understrykning av att bröstvårtorna syns.)

Sportmodellen var ju fin, jag har faktiskt inte sett några sådana på levande barn trots att de verkar dominera i bilderna från HM och här. Jag har sett volangbandet med spagettistraps på många och trekant på några. (Jag lade bara märke till det eftersom volangbandet är fult som stryk och trekanterna åkte av. Så jag kan helt enkelt bara missat sporttopparna.).

När vår yngsta tjej (nu 10) var 7-8 år började frågan om bikini komma upp eftersom hennes kompisar hade det. Vi var och badade och hennes ena kompis hade en sådan där trekantsbikini. Kan säga att den åkte upp över brösten vid första hoppet i poolen och satt sedan så hela badet. Så hon hade lika gärna kunnat vara utan.

Jag tycker, som jag skrivit innan, att små barn utan bröst inte ska behöva skyla något de inte har. Dock har vi köpt bikini när de börjat fråga efter det, men då i varianten byxor + topp som sitter kvar där den ska. Jag köper verkligen argumentet från barnen att baddräkt är krånglig att ta av/på när man ska på toa mitt i badandet.

Jo jag har sett en hel del trekantsbikini på sjuåringar och så. De åker helt enkelt av och upp och snett när de hoppar och leker så de ägnar halva tiden åt att fixa det eller så sitter de vid halsen helt enkelt. Gissar att det beror på att det inte finns ngt som egentligen håller dem på plats i dem. (Vilket ju helt tar bort deras ev "skylande" effekt, det blir ju snarare en understrykning av att bröstvårtorna syns.)

Sportmodellen var ju fin, jag har faktiskt inte sett några sådana på levande barn trots att de verkar dominera i bilderna från HM och här. Jag har sett volangbandet med spagettistraps på många och trekant på några. (Jag lade bara märke till det eftersom volangbandet är fult som stryk och trekanterna åkte av. Så jag kan helt enkelt bara missat sporttopparna.).
Trekantsbikini sitter knappast kvar vid vattenlek oavsett hur stora bröst man har, det är helt enkelt inte en särskilt lyckad modell för lek och aktivitet. Men det kanske inte är att skyla sig som är viktigt när man är liten utan bara att man tycker att det är fint, precis som med volanger som inte heller fyller någon funktion. Att vissa modeller är opraktiska vänder jag mig inte alls emot, däremot har jag svårt att se att de skulle vara särskilt sexuella. Jag antar att oavsett om jag har trekantsbikini eller är topless på stranden skulle det anses sexuellt dvs att skyla kroppen är sexuellt laddat att inte skyla den är också sexuellt laddat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka