JulieChexx

Trådstartare
Denna tråd skapas för oss som har intresse i hingsten Blue Hors Zack!

Här kan vi uppdatera oss om hans framgångar och för oss som har eller kommer att få avkommor efter Zack! Lägg gärna in bilder på avkommor och Zack själv;)
 
Sv: BH Zack

Själv har jag ett 11årigt fullblodssto som är dräktig med Zack och om allt går bra så ploppar det ut en frisk liten fölis i maj -13!

JAg valde honom efter rekommendation från en väninna som har en tvååring efter honom och för hans goda nedärvningsförmåga samt fina temperament. Fölet som kommer planerar jag att behålla själv och ha som lyxhäst!

Den blivande mamman Julie Chexx är e Spectacular Tide ue Diaglyphard. Egen uppfödning! Har varit min skogsmulle häst och hon har ett hjärta av guld! Klokare häst finns inte!:love:
 
Sv: BH Zack

Även jag väntar på våren då min Schwadroneur-Cortez sto väntar föl efter zack. Valde zack då jag hört och sett hans fina å säkra förärvning! Åkte å spanade på breeders och blev minst sagt nöjd! Jäklar va han ärver! Bakbenen satt som en smäck, bogpartiet och manken var väldigt lika de avkommor jag redan sett, stora med. Känns just nu hur kul som helst! Sicken hingst! Kan sitta å titta på hingstvisningen från bh å spec hans travökningar i slutet å bara mysa! OCH han verkar även förvärva ett härligt psyke med en positiv inställning till arbete, för mig är han en väldigt komplett hingst med en kanonstamm! :love:
 
Sv: BH Zack

Åh vad roligt! JAg är själv inte så bevandrad i halvblodsaveln utan mest i fullblodsaveln;)

Vad jag förstår så har han betäckt 60 ston här i Sweden så det måste ju finnas några fler här på buke! Tänkte det vore så roligt o jämföra våra avkommor =) JAg blir glad bara den är frisk när den kommer ut ;)
 
Sv: BH Zack

4/34 hingstar blev premie i Herning varav 2 var efter Zack. BH Zee me Blue (som inte föll SWB i smaken) vann! Unghästchampionatet togs hem av Zick Flower. Provryttaren tyckte det enda felet på Zackavkomman var att det inte var hans :-) 10-10!! Sezuan tog ju så klart hem dressyren med över 9,8! å som grädde på moset kom mannen i fråga själv på en andraplats i st georg. Lena Nyström som rapporterar från plats var mycket nöjd med hans avkommor som helhet men konstaterar att han gör sig bäst på långlinjerade ston med långt kors.

Måste säga att det känns väldigt bra hur de uppmärksammat honom i danmark. Funderar lite på vad det betyder att sverige inte riktigt är lika öppna, vad det står för å har mina teorier som jag behåller för mig själv. Att Zack inte alltid lämnar några skönheter är väl ett faktum, att stoet måste kompensera för ett sluttande å snabbt avslut liksom en kort kropp å rygg, lite kort skritt kanske men i helhet så kan man inte frånse att hästen ger en ridbarhet och gång som inte kan ifrågasättas. Härligt!!!
 
Sv: BH Zack

Tack för uppdateringen!! Kul! JAg är lite förvånad att BH Zack inte nämns mer här på buke som potensiell hingst..... Jag är iaf väldigt glad att jag betäckt mitt sto med honom ;) Än så länge verkar dräktigheten må bra och det finns ett monster där inne i magen .... Är dock skitnervös inför fölningen.......

Jo jag känner Joli =) Z ska ju ha bebis nästan samma datum som min donna..
 
Sv: BH Zack

Planen är att behålla mitt föl som vanlig ridhäst....Valde den bästa hingsten tyckte jag! Totilas var lite för dyr...... hehe;)
 
Sv: BH Zack

Red in en häst, samt gjorde mycket hanteringsjobb, som var efter B.H Zack.
Hästen var halvgalen, men det berodde inte på stammen utan andra omständigheter.
En stoooor häst med låååååånga ben och kort kropp. Fruktansvärt atletisk, bra bakben och fina gångarter.
Alltid glad och positiv, dock svår och mycket energi.
 
Sv: BH Zack

Min dam är också smällfet med en riktig ligist i magen som lever rövare. mindre än 2 månader kvar nu för min del. Zack har väl inte fått samma genomslag i Sverige som i Danmark, vilket jag också är förvånad över. Vet inte om det är pga Jazz kankse..?

Min plan är ju att fölet ska bli för bra för mig :D har några som följer det med största intresse men vi får se. Mycket som kan hända ju, å jo, usch ja vad jag är nervös. Vaknade för någon månad sen å lipade för att jag såld fölet i drömmen- mkt lovande, kommer nog gå bra detta :grin:
 
Sv: BH Zack

:) han sätter verkligen sin prägel! Sen är det säkert så att han ger en känslighet som kan vara positivt för dem som har förmågan att ta det å negativt för de som ville ha en häst som man inte behöver väga in så mycket med. Skulle själv aldrig använda en så "finkänslig" stamm som jag gjort utan att veta att jag har en backlinje med kompetenta hästfolk bakom mig. Å jag skulle vrålljuga om jag säger att jag valde Zack av någon annan orsak än att jag tror han kan ge gp material tillsammans med min dam, sikta mot stjärnorna... :angel:

Jag hoppas allt gick bra med hästen. Det är tråkigt när man hamnar i såna situationer som du å vet att det är omgivningen som varit inne å stampat på hästen. :(
 
Sv: BH Zack

60 ston är inte lite. men en anledning stavas nog Ampere, en Rosseauson som är mer populär i Sverige.

Jag tycker att Zackavkommorna visserligen rör sig bra men är så fula att jag aldrig hade lagt honom på mitt sto. Den väldigt korta länden (som verkar ha fällt Zee me i sverige?) avskräcker mig också.
 
Sv: BH Zack

Håller med om Ampère och lägger till Zuidenwind hos den hingsthållare som mest tar in från BH. Dock har det funnits uppf som använt Zack från början, han fick ju tillr många 3-åringar bedömda 2012 för att få avkommeindex t ex. Indexet visar ju det som dansk avelsledning och BH själva säger, att han förbättrar trav och galopp men man behöver ha ston av god typ med långa linjer och bra skritt. Domaren i Herning sa ju att Zack troligen aldrig skulle lyckats så bra i hemlandet Holland som han gjort i Danmark där det finns gott om ston e.D-hingstar som verkar vara perfekt match för honom. Blir spännande att se om han passar svenska ston också när avk börjar gå championat och tävling.
Såg honom & söner i helgen och skulle gärna använda honom men till rätt sto.
 
Sv: BH Zack

Dessutom var det inte helt lätt att få sperma förra året. Jag blev nekad då dom som var påbörjade gick i förstahand, så det kan tänkas att han hade fått ännu fler svenska ston om bara sperman räckt till.
 
Sv: BH Zack

Å rackarn! Fick beskedet att jag ska ha en reservhingst då Zack låg i tävling + väldigt populär i DK men sen flöt allt utan några problem så jag trodde nog det gällde alla.
 
Sv: BH Zack

Dessutom var det inte helt lätt att få sperma förra året. Jag blev nekad då dom som var påbörjade gick i förstahand, så det kan tänkas att han hade fått ännu fler svenska ston om bara sperman räckt till.

Ja min häst fick bara en halvdos andra gången men tog sig på det. Jag hade en klump i magen när jag läste i kurren om att du inte fick plats på Zack! Känner mig lyckligt lottad iaf som verkar ha valt rätt hingst. Hingsthållaren i Sverige var hur trevlig som helst och kom ihåg mitt sto efter lite krångel ;)
 
Sv: BH Zack

Jag tycker att Zackavkommorna visserligen rör sig bra men är så fula att jag aldrig hade lagt honom på mitt sto. Den väldigt korta länden (som verkar ha fällt Zee me i sverige?) avskräcker mig också.

Men det är väl ingen skönhetstävling?? Jag har då iaf inte sett en enda ful Zack-avkomma och jag tycker resultaten talar för sig själv att det är en bra hingst! Sen får man väl stå ut med lite långa öron men det är ju inte dem man använder när man rider.......

Jag tog han mkt oxå för att jag inte ville ha en fux......
 
Senast ändrad:
Sv: BH Zack

Skoj att du läser bloggen :). Jag satsar på Zack i år med till samma sto, tror att han matchar henne rätt bra. Hon är lång, har en väldigt fin överlinje och hals, men lite korta ben. Hoppas att han kan länga benen och korta av kroppen lite och kanske göra hennes fina gångarter ännu lite bättre.
 
Sv: BH Zack

Nej tävla i utseende gör man inte men jo, avkommorna på championatet var fula. Zack själv är inte vacker från manken och framåt i mina ögon. Jag hade också valt ampere före honom därför. För mig är dressyr estetiskt och kag vill ha en snygg häst.

Vet inte vad fux har med saken att göra?
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
687
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: thoora
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 303
Senast: Puffindog
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 483
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp