Sv: BH Zack

kl

Såg Zaladin på hingstvisning idag och han imponerade stort. Väldigt elegant hingst i uppförsbacke so rör sig fantastiskt bra, lätt för både samling och längning. Jättebra inställning. Kanske ingen typisk Zack-avkomma till utseendet men arbetsviljan finns där precis som hos många andra avkommor.
 
Sv: BH Zack

Kolla huvud och hals så ser du zack i honom.
Kul att han gick bra, var rätt tyst runt honom efter vinsten förra året tycker jag.
Tråkigt för bruksprovet när vinnarna glöms bort.
 
Sv: BH Zack

Nej tävla i utseende gör man inte men jo, avkommorna på championatet var fula. Zack själv är inte vacker från manken och framåt i mina ögon. Jag hade också valt ampere före honom därför. För mig är dressyr estetiskt och kag vill ha en snygg häst.

Vet inte vad fux har med saken att göra?

Förtydligande: Jag tog Zack för att jag ej vill ha ett fuxföl..... Risken finns ju men helst vill jag ha en mrb med vitt.....:d
by the way lär vi ju få 15 fuxföl på stuteriet haha Minst!

Tittade på Ampere men inget som föll mig i smaken.
 
Sv: BH Zack

Skoj att du läser bloggen :). Jag satsar på Zack i år med till samma sto, tror att han matchar henne rätt bra. Hon är lång, har en väldigt fin överlinje och hals, men lite korta ben. Hoppas att han kan länga benen och korta av kroppen lite och kanske göra hennes fina gångarter ännu lite bättre.

Bloggen läses flitigt ;)

Låter som mitt sto, korta ben men med fin överlinje. Nä jag har inte en susning om matchning utan tog den bästa hingsten jag hittade och jag är verkligen glad att jag fick vara med på tåget. Bara bebben är frisk så får den ha åsneöron och vara fux haha

Zonya är ju helt fantastisk! Vilken häst!!:love:
 
Sv: BH Zack

Blir spännande att se din Zack-unge, då våra ston låter lite lika.

Och tack för dom fina orden om Zonya :).
 
Sv: BH Zack

Spännande med ampere till jawa!
Ert nya sto serbriktigt spännande ut, kul att se skillnaden mellan johnsonfölet och en zackavkomma.
 
Sv: BH Zack

Zaladin är fux så det verkar tyvärr inte garanterat på brun avkomma med honom.
Så många mörka har jag inte sett heller? Men man vet ju aldrig, bara att hålla tummarna!
 
Sv: BH Zack

Zaladin är fux men det beror nog på att hans mor är fux ;) Det finns aldrig någon garanti. Har själv sett två bruna hästar få fuxföl, men mitt sto har inte fux i nära led. Zacks mamma Orona har jag ingen aning om men Jazz är ju fux.

De flesta Zackavkommorna jag har sett är antingen mjölkchokladbruna eller mörkbruna. Sezuan är ju bara ett exempel på en läckerbit:d BH Zee me Blue är ju också mörkbrun och så klart hästen som tog hem unghästchampionatet Zick Flower.....
 
Senast ändrad:
Sv: BH Zack

Nej, det beror inte ENDAST på att Zaladins mor är fux.
Zack har alltså helt säkert ett fuxanlag och alltså kan han ge fux om stoet också har minst ett fuxanlag. Anlaget för fux kan ligga dolt i generationer.

OM du är säker på att ditt sto inte har en fuxgen så kan kan hon heller inte ge fux med NÅGON hingst.
 
Sv: BH Zack

Så många mörka? Du menar allt så att merparten av hans avkommor är fuxar eller?
Nyfiken.
 
Sv: BH Zack

Jag tänkte mer på att han var långlinjerad till skillnad från många andra Zackavkommor :) Tycker Zack ger en trevlig front, bra bogparti och halsansättning, Uppförsbake är ju något som jag tycker Zack verkar förvärva, hur huvudet osv ser ut bryr jag mig ärligt talat mindre om, så länge det är en snygg häst i övrigt :) Hade jag haft ett långlinjerat sto hade jag absolut tyckt Zack var intressant! :)
 
Sv: BH Zack

Zaladin är fux men det beror nog på att hans mor är fux ;) Det finns aldrig någon garanti. Har själv sett två bruna hästar få fuxföl, men mitt sto har inte fux i nära led. Zacks mamma Orona har jag ingen aning om men Jazz är ju fux.

De flesta Zackavkommorna jag har sett är antingen mjölkchokladbruna eller mörkbruna. Sezuan är ju bara ett exempel på en läckerbit:d BH Zee me Blue är ju också mörkbrun och så klart hästen som tog hem unghästchampionatet Zick Flower.....

Om inte ditt sto har rött anlag (som iofs kan lika gömt i hur många generationer som helst) så kan du aldrig få fux även om du så betäcker med en fux. För att bli fux måste avkomman få ett rött anlag från båda sina föräldrar eftersom det är ett rececivt anlag som bara syns om den har två, därav att det kan gömma sig så många generationer.
 
Sv: BH Zack

Har för lite att göra idag så jag tog en titt på Blup.
Av 81 reggade avkommor är 41 st bruna, 19 fuxar, 17 mörkbruna, 2 svarta, 1 svartbrun och en isabell. :)
 
Senast ändrad:
Sv: BH Zack

Jag fick för mig att ditt sto var fux och eftersom zack har fuxanlag skulle jag då se chansen som fux rätt stor.

Jag har mest sett bruna efter honom, varken mörka eller röda.
 
Sv: BH Zack

Ja Zaladins morfar syns i de längre linjerna. Ochbdet krävs nog långa linjer för att göra Zack rättvisa. Sezuan har tex Don schufro bakom, också långlinjerat.
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
687
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: thoora
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 303
Senast: Puffindog
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 483
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp