Sv: BH Zack
Ja precis Tro det är en kanonhingst på ett långlinjerat sto Julichexxs häst är mörkbrun by the way
Ja precis Tro det är en kanonhingst på ett långlinjerat sto Julichexxs häst är mörkbrun by the way
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det beror inte ENDAST på att Zaladins mor är fux.
Zack har alltså helt säkert ett fuxanlag och alltså kan han ge fux om stoet också har minst ett fuxanlag. Anlaget för fux kan ligga dolt i generationer.
OM du är säker på att ditt sto inte har en fuxgen så kan kan hon heller inte ge fux med NÅGON hingst.
Men då låg det ju inte jättelångt bak om hingstens mamma var fux...?
Men då låg det ju inte jättelångt bak om hingstens mamma var fux...?
Jag svarade på att ett fuxanlag kan ligga dolt bakom generationer av brunt. För att en häst ska bli fux krävs ett anlag från både mamman och pappan, d v s hingsten jag använde kunde inte ge fuxar med ston som saknar fuxanlag.
Du vet inte hur färgnedärvning funkar va ?
Men hur långt bak måste man gå då? De flesta hästar har väl en fux nånstans bak i stamtavlan? Jag kan verkligen inget om genetik
Har för lite att göra idag så jag tog en titt på Blup.
Av 81 reggade avkommor är 41 st bruna, 19 fuxar, 17 mörkbruna, 2 svarta, 1 svartbrun och en isabell.
Ojoj!
Nu har jag letat lite iaf
PÅ pappa Spectacular Tides sida så hittar jag första fuxen -59 och det är 6e generationen. PÅ denna sida mkt grått och mörkbrunt
På Mamma Cheap Tricks sida hittar jag fuxar i 5e generationen - 60 och -69.... mest brunt......
PÅ Bh Zacks sida har vi ju det mkt närmare..... som sagt så vet jag ju inte om mamman är fux men Jazz är ju fux iaf..
I bara ett fall är bara mormors mormor avkomma till två fuxar...... på min hästs sida. Väldigt intressant!!