Sv: BH Zack

På min lilla madam tror jag han gör sig alldeles utmärkt. :) Har svårt att tro att hans snabba slut skulle bita på generationer av äppelrumpade SWB ;)
 
Sv: BH Zack

Haha nä tror ärligt talat inte det är något problem för din dam. På min dam hade det däremot blivit katastrof :P
 
Sv: BH Zack

Nej, det beror inte ENDAST på att Zaladins mor är fux.
Zack har alltså helt säkert ett fuxanlag och alltså kan han ge fux om stoet också har minst ett fuxanlag. Anlaget för fux kan ligga dolt i generationer.

OM du är säker på att ditt sto inte har en fuxgen så kan kan hon heller inte ge fux med NÅGON hingst.


Ähh.... jag skrev inte att det beror ENDAST på att hans mor är fux jag skrev beror NOG på att hon är fux! Klart att han har fux anlag hans morfar är tex fux och jag skrev att jag inte visste om hans mor är fux.

Och jag skrev aldrig att jag var säker på att hon inte har en fuxgen jag skrev att hon inte har någon fux i nära led. Det är ju jag som fött upp henne och hennes mor! Mormor bodde här oxå och vi ägde både papps morfar...så jag har ändå ganska bra koll på mitt sto.....
 
Senast ändrad:
Sv: BH Zack

kl

Jag kan inte låta bli att undra vem som är bäst av Zack och Ampere.. Vem kommer lämna bäst och kommer de gå hela vägen?

Zack finns med på listan till ev två ston men jag vet inte..
 
Sv: BH Zack

Jag har ett brunt sto med fyra fuxfria led som fick en fux med en svart hingst vars mamma var fux, så det kan gömma sig långt bak:)
 
Sv: BH Zack

Oj! Ja vi får väl se vad som kommer ut. JAg försökte ju minimera risken för fux iaf ;) Nu låter det som att jag hatar fuxar och så är det verkligen inte då jag är uppvuxen på fuxar och äger en helt fantastisk fuxherre:love: Men jag älskar verkligen mörkbruna hästar och önskan är ju såklart att det kommer ut en sådan. Oavsett vad som kommer ut så kommer jag ju älska den lika mkt för det. ;)

Mina päron föder ju upp hästar o vår egen topphingst är ju fux... vi väntar nog runt 15 föl efter honom och de flesta blir nog fuxar ;)
 
Sv: BH Zack

Men då låg det ju inte jättelångt bak om hingstens mamma var fux...?

BÅDA föräldrarna måste ge rött anlag till avkomman för att den skall kunna bli fux. Den kan aldrig någonsin bli fux genom att bara få rött anlag från sin pappa.
 
Sv: BH Zack

Men då låg det ju inte jättelångt bak om hingstens mamma var fux...?

Jag svarade på att ett fuxanlag kan ligga dolt bakom generationer av brunt. För att en häst ska bli fux krävs ett anlag från både mamman och pappan, d v s hingsten jag använde kunde inte ge fuxar med ston som saknar fuxanlag.
 
Sv: BH Zack

Jag svarade på att ett fuxanlag kan ligga dolt bakom generationer av brunt. För att en häst ska bli fux krävs ett anlag från både mamman och pappan, d v s hingsten jag använde kunde inte ge fuxar med ston som saknar fuxanlag.

Men hur långt bak måste man gå då? De flesta hästar har väl en fux nånstans bak i stamtavlan? Jag kan verkligen inget om genetik:confused:
 
Sv: BH Zack

Jag är inte så duktig heller, utan trodde att mitt sto saknade anlag eftersom fuxanra kom så långt bak. Det enda sättet att vara säker på vilka anlag en häst har är att gentesta.
 
Sv: BH Zack

Men hur långt bak måste man gå då? De flesta hästar har väl en fux nånstans bak i stamtavlan? Jag kan verkligen inget om genetik:confused:

Det finns ingen gräns på hur långt bak du måste gå det kan ligga precis hur långt bak som helst. Iom att fux anlaget aldrig syns om inte hästen har dubbel uppsättning alltså ett från mamman och ett från pappan så kan slumpen göra att det följer med hur länge som helst samtidigt som slumpen gör att det aldrig blir dubbelt på avkomman. Finns kända fall där närmsta fux låg typ bak på 17oo talet (om nu härstamningen var helt korrekt vi vet ju numera med dna prover att så inte alltid är fallet).

Alla hästar ger antingen iväg svart vilket benäms E eller rött vilket benämns e. Dessa två anlag är de två grundanlagen för färg som sitter på ett eget locus. Om föräldrarna ger följande kombinationer till avkomman alltså ett anlag kommer från var förälder så blir avkomman EE = svart, Ee = svart, eE = svart, ee = rött

Sen kommer vi då till brunt som inte är en egen färg egentligen utan då handlar det om Augoti anlag som begränsar svart på hästen och därmed gör att den blir brun. En brun häst är alltså egentligen en svart häst men med ett augoti anlag som begränsar den svarta färgens utbredning så att hästen istället blir brun. Augoti påverkar bara svart och syns därför aldrig på en fux om den bär det eller inte. Även här har hästen två anlag och de benämns A = augotianlag a= ej augotianlag och det är samma här med nedärvningen att varje förälder ger ett anlag vidare till avkomman. Har hästen AA så är den homozygot för brun = den kommer alltid ge ett augotianlag vidare och kan därför aldrig få svart avkomma. Är den Aa är det 50% chans/risk, En svart häst är alltid aa = den saknar helt augotianlag annars hade den varit brun.
 
Sv: BH Zack

Ojoj!

Nu har jag letat lite iaf :)

PÅ pappa Spectacular Tides sida så hittar jag första fuxen -59 och det är 6e generationen. PÅ denna sida mkt grått och mörkbrunt

På Mamma Cheap Tricks sida hittar jag fuxar i 5e generationen - 60 och -69.... mest brunt......

PÅ Bh Zacks sida har vi ju det mkt närmare..... som sagt så vet jag ju inte om mamman är fux men Jazz är ju fux iaf..


I bara ett fall är bara mormors mormor avkomma till två fuxar...... på min hästs sida. Väldigt intressant!!
 
Sv: BH Zack

Har för lite att göra idag så jag tog en titt på Blup.
Av 81 reggade avkommor är 41 st bruna, 19 fuxar, 17 mörkbruna, 2 svarta, 1 svartbrun och en isabell. :)

På dessa avkommor kan man då konstatera under förutsättning att de som reggats svarta verkligen är svarta (finns ju en hel del mörkbruna el svartbruna som reggas felaktigt som svarta) att Zack har följande anlag för färg

EeAa

Alltså 1 svart anlag och 1 rött anlag
1 augotianlag och 1 icke augotianlag (under förutsättning att de 2 reggade svarta verkligen är svarta)

Han kan alltså ge svart, brunt eller fux beroende på vad stoet ger för anlag till avkomman. (gulanlaget som gjort att den fuxen blivit isabell kommer inte från honom utan från mamman)
 
Sv: BH Zack

Ojoj!

Nu har jag letat lite iaf :)

PÅ pappa Spectacular Tides sida så hittar jag första fuxen -59 och det är 6e generationen. PÅ denna sida mkt grått och mörkbrunt

På Mamma Cheap Tricks sida hittar jag fuxar i 5e generationen - 60 och -69.... mest brunt......

PÅ Bh Zacks sida har vi ju det mkt närmare..... som sagt så vet jag ju inte om mamman är fux men Jazz är ju fux iaf..


I bara ett fall är bara mormors mormor avkomma till två fuxar...... på min hästs sida. Väldigt intressant!!

Och dom grå kan ju vara födda fux :idea:
 
Sv: BH Zack

Tack för all info!!!

Kan informera om att det finns en hel del svarta hästar på pappas sida i stamtavlan :love: om det nu stämmer i USA på femtiotalet hihi

Ja vi märker väl vad som kommer ut;)
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
687
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: thoora
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 303
Senast: Puffindog
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 483
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp