Sv: BH Zack

Du vet inte hur färgnedärvning funkar va ?

Tydligen inte men som tur var så fanns det folk som trevligt kunde berätta för mig hur det låg till istället för att svara sådär.

Tanken bakom mitt svar var att det fanns ett anlag relativt nära (farmor) när hela poängen med Görels inlägg var att det låg gömt så långt bak. Ser nu att hon menar att det var så långt bak på stoets sida men det kunde faktiskt tolkas precis som det jag svarade på.
Bra att ni andra klargjorde det hela, trodde att det räckte med fuxgen från bara en förälder för att ge fux.
 
Senast ändrad:
Sv: BH Zack

Sorry.
Jag vet inte hur många gånger jag har förklarat nedärvning av fux, skimmel och gulgen på detta forumet, så jag blev lite matt en stund.
 
Sv: BH Zack

Hej,
jag har länge följt många trådar här på buke men aldrig direkt kommenterat någon.
Jag har iaf en underbar valack efter BH Zack.
F. 2010, fux med liten bläs och två vita strumpor (en på hö fram och en på vä bak), ca 175cm idag som mest består av fyra långa ben :)
En klok och känslig individ som jag hoppas komma långt med.

Får inte kläm på hur man lägger in bilder här...men så fort jag fått kläm på det så kommer det en bild eller två :)
 
Senast ändrad:
Sv: BH Zack

bild3_zpse9d01c12.jpg


Nu tror jag att jag fick kläm på det :)
 
Sv: BH Zack

Å vilket vackert huvud! Vad har stoet för stam? Hur stort är stoet? Hur kom set sig att du valde betäcka med zack/ köpa zackavkomma? Härligt att höra om din framtidstro på din "lille" pojk.:)
 
Sv: BH Zack

Sånt man kan fundera på ;) de har ju ganska olika stammar på mödernet får man ju lov att säga, men Rosseaus å Ferros blod verkar slagit igenom på dem båda i psyke å ridbarhet. Tycker det är tråkigt att Ampere inte tävlas för egna resultat, för mig är det viktigt, visar lite på utveckling å potential, för mig är resultat för hingsten lika viktigt som för stoet, de ska visa att de presterar på banan, det är ju det jag avlar för så att säga. Zack ligger ju lite efter pga en skada för några år sedan men han visar ju bra resultat nu å utvecklas fint. Jag blev faktiskt lite snopen när filmen från bh hingstvisningen kom förra året, hade zack lite längre ner på listan då men efter den filmen åkte han upp till nr1. jag ser med glädje fram emot att se det från detta året då bytena tydligen måste blivit mer befästa. :)
 
Sv: BH Zack

Mamman är e. Figaro R-Trofé och ca 163-165cm i mankhöjd. Hur Ozkar, som han heter, blev så hög har jag ingen aning om.
Det var kärlek vid första ögonkastet när jag såg honom för drygt ett år sen.
Inte mer hanterad än att bli ledd till och från hagen med grimma på men ändå så positiv till människor och äventyr :)
 
Sv: BH Zack

Målet för i vår är treårstestet i Maj.
Han har växt förvånansvärt jämt hela tiden och älskar löshoppning. Vi har tagit det lugnt med inridningen bl.a. på grund av att han vuxit mkt plus att vi har haft lite otur med skador med jämna mellanrum. Så det är bara en bonus om han är ridbar till i Maj. Hittills har inridning gått superbra, men vi har inte kommit längre än att jag har galopperat på honom en gång. Ingen bockarkung men vevar gärna med frambenen när han inte förstår eller blir lite ivrig :angel:
 
Sv: BH Zack

Ja jag är mycket nyfiken på om det kan bli nåt av hästen. Tror verkligen han kan prestera om han hamnar i rätt händer. Men risken finns ju att det inte blir bra.

Att han var halvgalen berodde inte på folks hantering tidigare. Var bara tvungen att påpeka det. Mer att han miste sin mamma vid födseln och lite annat. Dock borde han uppfostrats tidigare, inte när han var 165 + och långa ben som satan.
 
Sv: BH Zack

Aha, å så ledsamt och tråkigt. Ne, håller med dig ang hantering. Bra mkt lättare att bråka med dem när de är små ;-)

Idag lördag 23 mars är det så dags för Blue Hors hingstvisning och för er som är nyfikna brukar det dyka upp filmer under kvällen från händelsen. :) Ser mkt fram emot att se Zack i dagsform. I o m att han faktiskt kom 2:a i en st G så borde ju bytena börja befästa sig vilket jag har varit liiiite orolig över då han på bilderna bytte på precis samma sätt som min galning: först fram sen en rusning för att få bakbenen med sig. Så denna film har jag väntat på som på spikar ;)
 
Sv: BH Zack

Kul å se hur fin han blivit!

Just nu är fisen inne i någon enorm växtfas, där det verkar som att fler tänder är på väg, pälsen byts ut och svansen håller på att fyllas ut :) Han rör sig inget vidare för tillfället, men en vacker dag hoppas jag att han ska röra sig som sin pappa :love:

bild_zps3bc6a6b4.jpg
 
Sv: BH Zack

I onsdags 23.45 fick Soya ett litet stoföl. Ska se om jag kan klura ut hur jag får fram en bild :) En liten stjärn i pannan å kommer bli mörkbrun. Tuff och självständig redan. Anlände på 333:e dygnet precis som matte beställt ;-) kallas för spånet då hon inte hittade mammas juver förrän efter 4,5 nervösa timmar av slit. Annars gick allt fort och bra. Stammen blir "Spånet" e blue hors Zack u Soya ue Schwadoneur uu: Corint uue Cortez. Jag är så stolt!!

Va kul! Vart ska du visa honom? Vore kanon om du berättade hur det gick!!
 

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
687
Senast: Piaff
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 352
Senast: thoora
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 303
Senast: Puffindog
·
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 483
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp