Den veterinära kritiken mot HF går ut på att det blir för stor dragningen i hästens muskelkedja framifrån vid HF.
Eftersom jag är intresserad av Biomekanik i almänhet, så gjorde jag ett experiment, då jag såg att hästens rygg blev rakare = mindre böjd/sänkt när de stod med huvudet lägre och betade(drag i nackbandet)
Den veterinära föreläsning jag var på, talade om nackligamnetet som ett mycket starkt ligamnet, som om det skapades spänning framifrån - drog hästen både framåt på bogarna - men också drog hela bålen ned - mellan frambenen.
Här har vi hästen i normal hållning Konturen av bogbladet i svart.
Bogbladets vinkel i gult
referenslinje blå
Nästa bild har jag skapat spänning i detta nackligamnet
(jag har ritat så gott jag kunnat)
Det jag ser är att det är mindre massa ovanför bogbladet än tidigare, och det jag också ser - är att bogbladets vinkel ändrats
om man då lägger till min korvande häst
Här finsn ännu mindre häst ovanför bogbladet - det saknas en hel del under den gula pilen.
den här hästen "växer inte upp ur manken" den gör motsatsen - den trycker undan manken.
Så komma upp med ryggen - består av flera saker...
svar på din fråga - det finns en hel del forskning.
En del kan man referera till med namnet så som "huvudet och nackens possitons påverkan på ryggens kinematik" (Rhodin)
Och annat är helt enkelt dissekerade hästar där man skickar en elektrisk stöt för att få en muskel att dra ihop sig och på så vis kan se hur skelettet påverkas av just den muskelns sammandragning
och en hel del är privata sanningar