Bevis eller godtyckligt vetande?

Sv: Bevis eller godtyckligt vetande?

jag håller med, hästen orkar ju mer om den får sänka halsen - och då kan den hamna bakom - men så länge halsen tänker framåt - de gör den ju inte på min bild - när hon skjuter rygg:D
Men det handlar ju också om tygelläng, och om man rider med fulkrok

Det är ju en slump att mina bilder på en häst som skjuter rygg hamnade i denna diskussion

Nej

och det är därför som det inte går att stärka en häst för samling om man ständigt rider djup och rund.

Djup och rund är för att ta igenom

Ja, för att stretcha överlinjen bla och få allt på plats. Men jag vet inte om nån rider så ständigt heller, det kan jag väl inte tro:confused:

Den veterinära kritiken mot HF går ut på att det blir för stor dragningen i hästens muskelkedja framifrån vid HF.

Eftersom jag är intresserad av Biomekanik i almänhet, så gjorde jag ett experiment, då jag såg att hästens rygg blev rakare = mindre böjd/sänkt när de stod med huvudet lägre och betade(drag i nackbandet)

Den veterinära föreläsning jag var på, talade om nackligamnetet som ett mycket starkt ligamnet, som om det skapades spänning framifrån - drog hästen både framåt på bogarna - men också drog hela bålen ned - mellan frambenen.

Här har vi hästen i normal hållning Konturen av bogbladet i svart.
Bogbladets vinkel i gult
referenslinje blå

Mankeu.jpg

Nästa bild har jag skapat spänning i detta nackligamnet
MankeN.jpg

(jag har ritat så gott jag kunnat)
Det jag ser är att det är mindre massa ovanför bogbladet än tidigare, och det jag också ser - är att bogbladets vinkel ändrats

om man då lägger till min korvande häst

Kopiaav4pmsdrottning.jpg

Här finsn ännu mindre häst ovanför bogbladet - det saknas en hel del under den gula pilen.
den här hästen "växer inte upp ur manken" den gör motsatsen - den trycker undan manken.

Så komma upp med ryggen - består av flera saker...

svar på din fråga - det finns en hel del forskning.
En del kan man referera till med namnet så som "huvudet och nackens possitons påverkan på ryggens kinematik" (Rhodin)

Och annat är helt enkelt dissekerade hästar där man skickar en elektrisk stöt för att få en muskel att dra ihop sig och på så vis kan se hur skelettet påverkas av just den muskelns sammandragning

och en hel del är privata sanningar

Håller med om att den hästen bara skjuter rygg fast så ser ju inte HF ut, som det rids av de som kan heller :confused: För där är även manken med upp samt hela nacklinjen. Hela överlinjen strechas ut. Bara en reflektion. Jag rider inte så, bla för det kan jag inte. Man ska nog låta bli om man inte är mycket skicklig.

Men att hästen går några cm bakom lod emellanåt undere träning är en annan sak och det tycker jag den kan göra, om målet är att den sen ska fram med nosen igen.

Då frågar jag igen och hoppas verkligen att jag får ett svar av dig....det borde vara av god nätmoral att svara nämligen :idea:

Exakt VAD är det för fakta, forskningsresultet som du baserar detta påstående på ??

Källhänvisning TACK !!!

Eftersom det bara är att använda sina ögon så tycker inte jag att man behöver säga så mycket mer.

Då ser jag inga problem med ett par cm bakom lod.

Njae, om hästen får upp ryggen och kan jobba med hela muskelkedjan ser jag inga större problem med någon centimeter bakom (-nosryggen i lod), men man ska ju inte försöka behålla hästen där utan notera det och rida fram hästen lite mera till handen då tycker jag.

Om nu hästen inte jobbar alls med ryggen när den går bakom lod, varför rider då så många dressyrryttare på elitnivå sina hästar i rollkur...

Jag har för mig att jag har läst någonstans att ryggen förvisso kommer upp när man rider i rollkur-form, (i och med att man drar ut muskler och nackband till den grad att de Måste sträckas ut) men det blir en statisk kontraktion av ryggmusklerna, hästen blir stel i ryggen. Och det kanske inte är det optimala om man vill ha en mjuk och lösgjord häst att rida, som, i korrekt form, är betydligt bekvämare att sitta på också - ryggen svingar.

Bevis eller inte - det är väldigt logiskt för mig, om man ser hur hästen ser ut anatomiskt & fysiologiskt.

Om hästen blir för låg o hamnar mkt framför lod kanske ryggen kommer upp, men framdelen belastas mer.

Nej, det stämmer inte alltid. Det beror på om ryttaren använder hävstången även i den formen eller inte. Men visst, på lång tygel lufsar nog hästen på på framdelen om man inte har "ridit bak" den tidigare under ridpasset och att viktförflyttningen bakåt "sitter kvar i hästen" även på lång tygel.

Lagom låg och framför lod hjälper t ex unghästen att stärka muskelkedjan inför senare begäran om undertramp och samling.

Håller med om att den hästen bara skjuter rygg fast så ser ju inte HF ut, som det rids av de som kan heller :confused: För där är även manken med upp samt hela nacklinjen. Hela överlinjen strechas ut.

Ja överlinjenvälvs uppåt - men det som menas med "kommer upp ur manken" sker inte - för det får inte plats.

En häst som kommer upp ur manken kommer bakifrån - välver helea ryggen - använder musklerna i bålupphängningen för att lyfta upp bålen mellan frambenen - då kommer huvud och hals hänga i nackligamnetet och dess lameller.

Den hästen får en speciell siluett, och den hästen har en jämnvälvning av halsen. Halsen börjar kännas som ett fiskespö när det nappar.

fio kallar det sug

jag kallar det fjong i flärpen

så fort det skapas dragning i nackbandet framifrån hindras detta.

för kort tygel hindrar det också - för när hästen kommer bakifrån - höjer länd och bröst välver och öppnar den nedre delen av s- kurvan så kommer halsen sträckas framåt (om den får plats).

Det här har med den sammanhängande "muskelkedjan" att göra. En stor del av denna är egentligen ligament, så fort en häst rids med fulkrok så kan den inte komma upp ur manken.

(Källan här är då veterinärmedicinsk och rent anatomiskt)

En häst som kommer upp ur manken kommer bakifrån - välver helea ryggen - använder musklerna i bålupphängningen för att lyfta upp bålen mellan frambenen - då kommer huvud och hals hänga i nackligamnetet och dess lameller.

så fort det skapas dragning i nackbandet framifrån hindras detta.

Precis! :bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 466
Senast: Myrten
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 924
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka