Bevis eller godtyckligt vetande?

Sv: Bevis eller godtyckligt vetande?

Fast nu är det väl ingen som diskuterar rollkurs-form, utan snarare någon/några cm näsa in som kommer av att hästen inte orkar hålla nosen framme och samtidigt inte skåla ur sin överlinje och/eller bli väldigt spänd..

Den där övningen med käken mot bröstet har jag också provat. Så visst- rollkur verkar inte roligt alls för hästen. Men några cm för en häst är ju inte samma mått för oss. Om en häst har nosen 2-3 cm bakom lod så blir det ju inte detsamma som om vi drar in huvudet 2-3 cm. Vi får ju göra dettta i relativitet till vår storlek, längd på hals etc.

Att dra ihop en häst är fel och dåligt. Det kommer inget gott av. Att ha en häst som kommer till bäst arbete i en form nån cm bakom lod tycker jag är helt ok i en övergångsperiod. Så till vida den verkligen arbetar oc inte bara dras dit. Eftergift, eftergift, eftergift.. Och att den kommer fram till handen och jobbar genomsläppligt genom kroppen. Och att överlinjen välvs åt rätt håll hela vägen. Så kraften kan passera.

Då ser jag inga problem med ett par cm bakom lod.

Om hästen blir för låg o hamnar mkt framför lod kanske ryggen kommer upp, men framdelen belastas mer.

Men om den tippar fram på bogarna (vilket den gör som du beskriver det) är väl knappast ryggen med längre:confused:

Fredrik har ett foto på en fux där man verkligen såg vad som händer i en riktigt djup form !!!!

Svårigheten är väll uppsuttet i den formen att INTE hamna i framvikt....

Jo ryggen är uppe men den mer skjuter rygg där, tycker jag.

Men visst, den visar ju att ryggen kan vara uppe fast nosen är nere och bakom:idea:

Men jag tror att många hästar måste genomgå denna formen i början. Annars tror jag det blir svårt att lära dem att stretcha ut, söka sig framåt nedåt och slappna av och välva sin överlinje.

Om man får hästen rund och fin på det här sättet kan man ofta få den att fortsätta vara det när man gradvis höjer fram och sänker bak då hästen blir starkare och orkar bära mer bak. Pilbågen spänns åt rätt håll istället för att börja med en urholkad överlinje eller en som brutits på flera ställen. Det är nog svårare att omvandla sen.

Jag tänker likadant.

Här är en kopia av ett inlägg från en annan tråd:

Muskelkedjan är inte intakt - nacken är "avknäppt", och då hänger inte ryggen med. Om man tänker sig muskelkedjan just som en kedja så förstår man att den ena muskeln efter den andra sas måste "haka i" varandra för att man ska få till "hela paketet". Samma sak gäller vid förböjning - lösgjordhet visst, men ingen samling = sammanhängade muskelkedja.

Hög form bakom lod - svankig rygg (se ovanst förkl)

Djup form bakom lod - höjd och blottad ryggrad "direkt mot sadeln". Överlinjen är i stort sett inte i arbete ö h t. (Ställ dig på alla fyra på golvet och kuta ryggen uppåt och hakan mot bröstet så får du kanske en liten aha-upplevelse.)

Vems citat?:confused: Ditt eget eller hur?

Säger som DM, vad grundar du det på?

"Blottad ryggrad", m m m m :crazy: Ja det ger mej återigen en liten aning om var du befinner dej men ser fram emot att du redovisar varifrån du får det, som sagt var.

Precis!
Hellre rund och djup med nosen något bakom, än hög och framför, men svankig rygg.

Om hästen rids i en låg form, kommer inte ryggen UPP då?

Det finns forskning på hur huvudet och halsens possition påverkar ryggens arbete.

Du måste tänka ryggen i två delar.

Böstrygggen kommer upp i HF men länden sträcks (sänks) enligt forskningen - det är därför det inte går att samla i HF

Jag har andra bilder som visar mer vad som händer i HF - skall ladda upp.

Det finns forskning på hur huvudet och halsens possition påverkar ryggens arbete.

Du måste tänka ryggen i två delar.

Böstrygggen kommer upp i HF men länden sträcks (sänks) enligt forskningen - det är därför det inte går att samla i HF

Jag har andra bilder som visar mer vad som händer i HF - skall ladda upp.

Men HF är väl inte för samling heller, det är inte syftet, som jag fattar det. Så ingen har nog sagt att man samlar i HF, eller:confused:

Sen är det ju inte HF som tråden handlar om egentligen utan bakom lod, men inte så extremt, som jag har fattat frågan i alla fall.

Nej

och det är därför som det inte går att stärka en häst för samling om man ständigt rider djup och rund.

Djup och rund är för att ta igenom

Senast ändrad av en moderator:

Något jag har funderat på ett tag..
Eller är det så att bakom lod kommer inte baken med, men ryggen är välvd.. eller går det att både att vinkla om bäcken, höja ryggen, låg form och bakom lod? (en häst utan synbara spänningar iaf pratar jag om här)

Rider du för mycket bakomlod så får hästen inte plats att "komma upp ur manken"

Dels har du ju processen att spänna pilbågen - få hela ryggraden att bukta uppåt.

och det går ju min fuxflicka - rejält.

men hon kommer deffinitivt inte upp ur manken...

Hyper Flexion = Överböjd (uppåt) ( nya namnet på Rollkur)

Den veterinära kritiken mot HF går ut på att det blir för stor dragningen i hästens muskelkedja framifrån vid HF.

Eftersom jag är intresserad av Biomekanik i almänhet, så gjorde jag ett experiment, då jag såg att hästens rygg blev rakare = mindre böjd/sänkt när de stod med huvudet lägre och betade(drag i nackbandet)

Den veterinära föreläsning jag var på, talade om nackligamnetet som ett mycket starkt ligamnet, som om det skapades spänning framifrån - drog hästen både framåt på bogarna - men också drog hela bålen ned - mellan frambenen.

Här har vi hästen i normal hållning Konturen av bogbladet i svart.
Bogbladets vinkel i gult
referenslinje blå

Mankeu.jpg

Nästa bild har jag skapat spänning i detta nackligamnet
MankeN.jpg

(jag har ritat så gott jag kunnat)
Det jag ser är att det är mindre massa ovanför bogbladet än tidigare, och det jag också ser - är att bogbladets vinkel ändrats

om man då lägger till min korvande häst

Kopiaav4pmsdrottning.jpg

Här finsn ännu mindre häst ovanför bogbladet - det saknas en hel del under den gula pilen.
den här hästen "växer inte upp ur manken" den gör motsatsen - den trycker undan manken.

Så komma upp med ryggen - består av flera saker...

svar på din fråga - det finns en hel del forskning.
En del kan man referera till med namnet så som "huvudet och nackens possitons påverkan på ryggens kinematik" (Rhodin)

Och annat är helt enkelt dissekerade hästar där man skickar en elektrisk stöt för att få en muskel att dra ihop sig och på så vis kan se hur skelettet påverkas av just den muskelns sammandragning

och en hel del är privata sanningar

forts.

Jag har inte sett någon forskning om just bakom lod.

Det är vissa muskler som håller tillbaka huvudet som man helt enkelt inte vill ha spänning i av logiska skäl (det kan andra bättre än mig)

Å andra sidan finns det många muskler - och själv skiljer jag på bakom lod i lång och låg och i "vanlig form"

Jag skiljer också på lång och låg, och djup och rund

Fredrik har ett foto på en fux där man verkligen såg vad som händer i en riktigt djup form !!!!

Det här finns också bevisat .
Vad somhänder med viktfördelningen i en djup form

Detta är ju verkligen motsatsen till DAP ( displacement advanced positiv)

drottning.jpg

Djup och rund känns bra under rumpan - men placerar hästen på bogarna.
Kolla hur långt hon trampat igenom kotan fram - innan bakhoven ens är i...
Här har vi 100% av hästens vikt på ena frambenet...

Bättre balans - Lång och låg

Lngochlg.jpg

Här kommer hästen upp ur manken - den har en jämn välvning

Jag hoppas att detta inte är vad folk tror jag menar med låg och rund. Jag menar mer att hästen går i låg form och välver sig. Och okej bakom lod är för mig tal om centimetrar. Där men jobbar för att kunna behålla väldvningen när hästen kommer mer framåt och sedan uppåt. Och det beror också på hästen halsansättning och längd på den om det fungerar.

Så mycket bakom lod som du visar brukar som du säger och visat göra att de drar ner kring manken och blir spända.

Jag tycker man alltid bör sträva efter att nosen ska söka sig framåt och nedåt. Hästen måste tillåtas att stretcha ut sin överlinje.
Beroende på modell på hästen så tycker jag man kan rida vissa någgra cm bakom lod innan de orkar välva överlinjen och komma fram mer.

Den där forskningen om nackligamentet har jag också läst eller hört om. Och det är ju något som man tydligt kan se att det är så.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
3 063
Senast: Ramona
·
Western I höstas började jag rida efter femton års (!!! vart tog tiden vägen?) uppehåll. Valet blev då att börja på en ridskola med...
Svar
4
· Visningar
3 466
Senast: Myrten
·
Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 416
Senast: Fiador
·
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 924
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka