Bevattning

P

Pi Pi

Hur fixar man billigast, enklast och bäst en bevattning i ridhus?

Sprinkelsystem på sargen - i så fall hur många per långsida i ett 20 x 60 ridhus?
Eller i taket?
Annat system?
Finns det någon bra firma man kan vända sig till - i mitt fall i Skåne.
Och hur gör man på vintern - fryser slangarna sönder om det finns lite vatten kvar?
Och vad kostar det?
Finns det någon som har erfarenhet och kan ge mig lite råd vore jag glad.

Tack på förhand!

Sv: Bevattning

Ja, jag har lite erfarenhet av detta.
Det bästa är sprinklersystem som hänger i taket i rader. Det är viktigt att underlaget vattnas jämnt så att det inte blir vågigt och sprinkler i taket vattnar inte på sargen.
Det är dock dyrt, räkna med cirka 100.000 kr för en 20x60 manege.
W*terboys är en firma som säljer sådant och de brukar ha monter på hästmässor.

Man kan göra en billigare variant genom att fästa slangar på sargen och köpa nipplar och montera ihop själv. Nackdelen är att man då vattnar även på sargen som kommer att ruttna och även att det inte blir lika jämnt.

Ja, du behöver tömma pump och slangar på vintern på vatten så att det inte fryser sönder.

I vårt ridhus har vi räknat på detta och bestämt att vi inte har råd just nu, tyvärr. Vi har skaffat en slags brandslangskoppling så att vi kan vattna ut ganska mycket vatten på en gång och så vattnar vi med en spridare och brandslangen. Vi vattnar igenom manegen på cirka 30 min. (mycket bra praktikantjobb ha ha);)

Tack för svaret.

Klart att det är bäst med ett sprinklersystem i taket men du milde så dyrt.

Vad menar du med brandslangskoppling dvs är den kopplad till en sprinkler eller vattnar man för hand?

Man vattnar för hand men eftersom det kommer så mycket vatten på en gång så går det fort.
Vi har bedömt att det inte lönar sig för oss med sprinklersystem ännu. Fast det är jobbigt att alltid planera vattningen, när det är varmt och soligt måste vi vattna ut cirka 2000 liter varje dag.
Som tur är har vi god tillgång på vatten, annars hade det varit panik.

Men det är ju en härlig dröm att ha ett tidsstyrt system så att det alltid är nyvattnat när man ska rida på morgonen!
Tyvärr leker jag inte i den ligan:angel:;)

Nej, i den ligan är inte jag heller tyvärr, tyvärr!

Var får man tag i en brandslang?

Min man åkte in till en brandstation och frågade och fick köpa en där.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 342
Senast: Ajda
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
19 254
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 256
Senast: Kiwifrukt
·
Hästhantering Jag har ett "litet" problem. Eller kanske snarare, Herr Häst har ett "litet" problem. Han är livrädd för vildsvin, och allt som har med...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 501
Senast: Ginne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar