Betyder de här stenhögarna något?

bettysmatte

Trådstartare
Nära vårt nya hus ligger en boplats, där man kan hitta ruiner efter i alla fall fyra olika byggnader. Tydligen går historien tillbaks till minst 1600-tal. I området ligger även en del mystiska stenhögar, som får mig att undra om de bara är "skräp" (typ, här lägger vi alla stenar vi inte vill ha på något annat ställe) eller om de faktiskt betyder något? Vad tror ni? Har alltid varit intresserad av sådant här, och ville faktiskt bli arkeolog en period... ;)

Du kan också gå in på riksantikvarieämbetets hemsida fornsök och se om det finns registrerade fornlämningar i området :)

Ser ut som stentippar/odlingsrösen där de lagt upp ffa de stora stenarna. Fortfarande kulturhistoriskt intressant men inte någon wow-faktor.

Röjningsrösen har jag lärt mig att de heter:) använts från järnåldern till modern tid och svåra att datera.

Men ja det är bara en hög med stenar från åkern, dvs när de var i bruk så var det små åkrar i direkt anslutning och mycket mindre träd omkring :p.
Ibland kan man se spår av åkern (fossil åker) genom tekniken de använde (alla fall under järnåldern) för att plöja vilket lämnade vallar runtom och en platt yta i mitten, dvs jorden skyfflades framför plogen och dumpades längst sidorna när man vände :).
Men är det stenhus i anslutning så är det antagligen från historisk tid vilket jag inte har ngn koll på öht .
(Pluggade forntids arkeologi innan ^_^ skit roligt!)

Järnåldersgravar kan annars också se ut som stenhögar, men jag kan inte avgöra om "dina" högar är det. Borde finnas info om dem på nätet, kartor eller dylikt i så fall.

Järnåldersgravar kan annars också se ut som stenhögar, men jag kan inte avgöra om "dina" högar är det. Borde finnas info om dem på nätet, kartor eller dylikt i så fall.
Och vissa gravar är det röjningsrösen ovanpå :/ (folk som senare slängt på mer sten dvs).

@bettysmatte fornsök finns på Internet också raä;s hemsida.

Det ÄR alltså en fornlämning, och när man läser på riksantikvarieämbetets hemsida dateras platsen till ca 1520 e. Kr.
Jag gissar att dateringen gäller husgrunderna, inte röjningsrösena. Men de kan också vara fornlämningar.

I vissa poster i Fornsök finns det mer information på pdf-filer längst ner under rubriken "scannat dokument".

För Android finns det en app som heter Kringla, men jag vet inte hur den funkar nu för tiden. Den är ganska gammal.

Finns den för android också?

Nä, som jag har förstått det finns den bara för iPhone. Men saker kan ju ha hänt sedan jag läste om den senast. Den är hur som helst väldigt underhållande för den som är lite forntokig ;) (Min syster är arkeolog och vi brukar ägna oss åt fornspotting ibland :D)

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 228
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar