Sv: Bettråd!

Har ni något tips på vad jag kan köpa för bett till min häst som lätt blir tung i handen?

Hoppning: sprenger dynamic RS
Dressyr: 3 delat med lösa ringar
Uteritt: 3 delat med lösa ringar och annan metall på mittplattan.

storhästen: vanligt 2 delat tränsbett hemma och på träningar. "Flippan bett" på tävling.

ponnyn: 3 delat egg bett i dressyr, pessoa ute och vid hoppning.

*kl*

Valacken går med rakt tränsbett i syntet (nova) i markarbetet och tredelat eggbett i hoppningen... oftast samma till tävling.

Stoet har tredelat eggbett "jämt", brukar rida med rakt eggbett i perioder bara för att variera lite. Går med hackamore när jag rider ut. Men hon trivs otroligt bra på sitt tredelade eggbett...

Unghästarna jag rider går på rakt tränsbett m. lösa ringar respektive tredelat tränsbett m. lösa ringar. Jag tycker det är värdelöst på just de hästarna men dem är ju inte mina så jag får göra det bästa av situationen :p

Dre- Vanligt tvådelat med rörliga bettringar

Hopp- Rakt bett med fasta bettringar.

Uteritt- Tvådelat gags eller kombinationsbett(hack-tvådelat)

Min madam kräver att man byter bett de flesta dagarna,annars blir hon bråkig i munnen. Varierar mellan tvådelat, rakt, gags, jaktstång eller pelham när jag rider. Testa dig fram, är mitt bästa tips!

Har ni något tips på vad jag kan köpa för bett till min häst som lätt blir tung i handen?

Gags hjälper till att få loss hästen i handen, och får den att jobba med bakdelen istället. Finns i många olika varianter så bara att testa sig fram, lycka till!

oj, det är med bett är en konst för sig.. :crazy:
kallblodstravaren har jag fortfarande inte hittat det som han trivs bäst med, han blir väldigt "het på gröten" vid hoppning så där skulle jag vilja ha ngt skarpare bett än ett vanligt tränsbett. (just nu rider jag med pessoa)
vid dressyr rider jag på vanligt tränsbett, rakt eller tvådelat, med fasta ringar vilket han verkar trivas bäst med.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka