F

Fjanton

Vad har ni för bett på era hopphästar, i både markarbete, dressyr och hoppning? Och skulle nu vilja skriva lite om olicka bett? Har en häst som lätt blir stel å tung i handen, han e kollad i munnen å jag har mkt ben på honom men han e ändå väldigt tung å stel när man ex vänder i hoppningen. Har just nu tredelat men skulle vilja ha ett att byta med vad tror ni skulle passa?

Sv: Bettråd!

Markarbete - tredelat med lösa ringar.
Dressyr - tredelat med lösa ringar.
Hoppning - tredelat med lösa ringar.

Ska dock köpa ett eggbett med lösa ringar, när jag hittar någon till vettigt pris. :p

Vad har ni för bett på era hopphästar, i både markarbete, dressyr och hoppning? Och skulle nu vilja skriva lite om olicka bett? Har en häst som lätt blir stel å tung i handen, han e kollad i munnen å jag har mkt ben på honom men han e ändå väldigt tung å stel när man ex vänder i hoppningen. Har just nu tredelat men skulle vilja ha ett att byta med vad tror ni skulle passa?

Glömde oxå säga att han lägger över tungan ibland.

Markarbete - tredelat med lösa ringar.
Dressyr - tredelat med lösa ringar.
Hoppning - tredelat med lösa ringar.

Ska dock köpa ett eggbett med lösa ringar, när jag hittar någon till vettigt pris. :p

Vilket bett tror du skulle passa min häst?

Rider oftast min på vanligt tvådelat tränsbett. Har ett Sprenger (WH Ultra tror jag det heter), som är tredelat, vinklat 45 grader och med en rulle på mittpartiet. Används lite då och då, ibland när kan känns tung att rida på marken, och ibland i hoppningen. Både nuvarande och förra hästen har gått jättebra på det.

OT- Någon som vet om man får tävla unghäst (5 år) på det? Man får ju tävla på bett med en och två leder, och lösa ringar. Spelar det någon roll att det är rulle på mittdelen? Såhär ser det ut:
1130215g.jpg

S

på unghästen har har jag ett sprenger tredelat helta tiden. på den andra hade jag ett flippan när jag hoppade,som funkade jätte bra men det gick av så nu letar jag efter ett nytt som ska passa, han blir ganska stark neråt så funderar på ett bett med två bettringar på vardera sida, kommer ej på vad de heter. men ska prova ett sånt har hört att det ska funka. och när jag rider markarbete har jag ett sprenger på honom med.

Rider oftast min på vanligt tvådelat tränsbett. Har ett Sprenger (WH Ultra tror jag det heter), som är tredelat, vinklat 45 grader och med en rulle på mittpartiet. Används lite då och då, ibland när kan känns tung att rida på marken, och ibland i hoppningen. Både nuvarande och förra hästen har gått jättebra på det.

OT- Någon som vet om man får tävla unghäst (5 år) på det? Man får ju tävla på bett med en och två leder, och lösa ringar. Spelar det någon roll att det är rulle på mittdelen? Såhär ser det ut:
1130215g.jpg

S

Tror du ett sånt skulle kunna passa min häst som lätt blir tung i handen.

Markarbete. Tredelat med lösa ringar.
Hoppning. Samma
Dressyr. Samma

Uteritt. Rakt gummi med lösa ringar.

Jag vet ju inte hur din häst är att rida, eller varför (och när) den blir tung i handen. Men det brukar funka på min häst i alla fall. Rullen på mittpartiet ger ju hästen något att leka med i munnen, och blir mer aktiv på bettet. Och jag upplever skillnad på min häst, som känns lättare att jobba när han är inne i en "tung"- period ;).

S

Jag vet ju inte hur din häst är att rida, eller varför (och när) den blir tung i handen. Men det brukar funka på min häst i alla fall. Rullen på mittpartiet ger ju hästen något att leka med i munnen, och blir mer aktiv på bettet. Och jag upplever skillnad på min häst, som känns lättare att jobba när han är inne i en "tung"- period ;).

S

okeej, det låter som att det skulle funka på min häst. Vart köpte du det å vad kostade det?

Skiftar mellan ett Eggbett med fasta ringar (tredelat), ett vanligt tredelat med rörliga ringar och ett rakt gummibett. Tror att det är bra att byta bett ibland.

Jag köpte mitt på Skara Hästsport tror jag. Kostade 900-1000 kr... Dyrt, men i mitt tycke helt klart värt pengarna. Finns fortfarande på Skara, såg det på Falsterbo.

S

Markarbete: vanligt 2-delat
Dressyr: vanligt 2-delat
Hoppning: vanligt 2-delat
Terräng: vanligt 2-delat

Men ska köpa ett i sötmalm också när jag känner mig rik:D

Skiftar mellan rakt bett och tredelat (sprenger dynamic och vanligt med lösa ringar). Beror på hur han känns, men rider mest med tredelat :)

Valacken: Sprenger bett alltid

Stoet: Vardagstränset har jag ett eggbett med fasta ringar och på tävlingstränset ett vanligt tredelat med lösa ringar. Detta beror på att hon inte får tävla med fasta ringar som 5 åring(Falsterbo, Breeders) så därför får hon ha vanligt då annars går hon med fasta ringar för hon går med tungan ute om honn rids med lösa ringar för mycket

Rider just nu med ett Bomberbett på båda hästarna, tvådelat, böjt i sweet iron. Hoppar just nu den ena på ett jättesmalt tvådelat kopparbett inlindat i latextejp eftersom hon annars biter på det så det blir vasst...:smirk:

Jag har :
Dressyr - 3delat med lösa ringar / Rakt gummibett
Markarbete - 3delat med lösa ringar
Hoppning - 3delat med lösa ringar
Uteritt - Jaktkandar (Kimblewickbett)

Har precis bytt från 3-delat med rörliga bettringar till ett 3-delat eggbett. Pållen går super på eggbettet.
När jag rider ut och vet att jag ska galoppa mkt (tex om jag intervalltränar) så tar jag pelhambettet då min ponny blir så i gasen då :p

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 898
Senast: Tofs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka