bettöverslitning

mullah

Trådstartare
Hej alla kloka med mängder av erfarenheter. Veterinär gick igenom fyraåringens tänder och konstaterade att hon har bettöverslitning i de främre kindtänderna. Har ridit på tredelat hela tiden men fick nu rådet att variera tredelat/ rakt med fasta ringar och bettlöst. Men hur funkar det? Försvinner överslitningen med tiden ? Berätta gärna om egna erfaranheter när det gäller detta problem.

Om man ser till att hästen aldrig lägger upp bettet på tänderna så försvinner det med tiden. Det har det iallafall gjort på min häst som hade förslitningar när han köptes. Ett år senare var det inte mycket förslitning kvar. På min häst satte jag en curbstrap under hakan för att han skulle sluta lägga upp bettet. Han rids också enbart på ett rakt bett.

Hästens tänder växer hela livet och slits ner vartefter. Därför försvinner förslitningar efter en tid. Det är också därför man behöver kolla hästen i munnen regelbundet :)

Om hästen biter på bettet en massa, och det är därför den är försliten, så skulle jag också fundera på varför den gör så. Uppenbarligen tycker den att bettet besvärar. Kan vara vargtänder under tandköttet bland annat.

Om hästen biter på bettet en massa, och det är därför den är försliten, så skulle jag också fundera på varför den gör så. Uppenbarligen tycker den att bettet besvärar. Kan vara vargtänder under tandköttet bland annat.

Jag har en som är mycket aktiv i munnen oavsett bett och hon är kollad regelbundet sedan hon var två.

En del är svåra (hon kommer arbetas bettlöst istället).

vargtänderna är borttagna, Hon gnisslade tänder en period, kanske var det det som orsakade slitaget Tandgnisslet har hon dock slutat med .

Min veterinär/tandläkare råder mig också att rida på olika bett (rakt, tre-delat och bettlöst), t ex rida på samma bett max 3 dagar, sen byta och rida på ett annat osv. Om jag förstod rätt så var det för att det inte ska slita på samma ställe hela tiden. Likaså, skulle man variera tränset också, så att inte nosremmen sliter/trycker på samma ställe på tänderna.

"bettöverslitning" finns det för övrigt inget som heter. Så jag blev lite förbryllad över din rubrik. Vad sa tandläkaren att det berodde på? Om det bara vara ett felaktigt bett som gett skav och du numera rider på ett som passar bättre, så lär det ju lösa sig med tiden.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 679
Senast: Soffan74
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 340
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
830

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?
  • Födda 2022

Omröstningar