Sv: bett

jag fattar inte hur nästan alla kan tycka att man plågar sina hästar för att man rider med pessoa, jag menar har ni känt själva??? nä just det då kan man inte veta. plus att om det skulle vara djurplågeri skulle man inte sälja det... nu menar jag inte att man inte får tycka som man tycker och jag är för att man ska få säga sin mening, men att tycka att man misshandlar sin häst för att man rider med det är inte sjyst.
Det finns mycket som sälj på marknaden som inte är bra...Vad det gäller pessoabet så vet man ju hur tycket verkar och man vet vad det ger för signaler.
Du skulle väl inte stanna och gå samtidigt? Det är motsvarande vad hästen får för signaler av bettet en lättstressade häst kan mycket väl protestera genom att resa sig då den inte förstår de motstridiga signalerna som ges hela tiden. sänker den huvudet så får den tryck i gommen höjer den huvudet så får den tryck i nacken. Hästen kommer aldrig undan trycket...

Jag har redan svarat i en annan tråd gällande pessoa (och annat) men känner att jag även vill uttrycka mina tankar här.

Bara för att något säljs kan man inte automatiskt anta att det inte är skadligt. Det säljs mycket i ridsportaffärer som jag inte alls anser vara lämpligt för någon men allra mest känner jag så för pessoat. Det spelar ingen roll hur känslig du är i din hand för hjälperna blir ALLTID tvetydiga. Och jag är alldeles övertygad om att du är snäll mot din häst men ibland när man inte vet hur saker fungerar så blir det elakt även när man menar hur väl som helst.
Detta är inget påhopp mot din personlighet, dina värderingar eller hur bra du rider, det handlar endast om vad och hur din häst upplever saker. Och så som pessoa blivit beskrivet av personer här och i andra trådar är helt rätt. Det ger tvetydiga signaler och det går inte (enligt mej och många andra) att rida på ett konstruktivt sätt på det.

Och absolut tror jag alla har känt ibland att man är frestad att tumma på vad som är bäst för hästen kontra vad som man tycker funkar bäst för en själv. Men aldrig aldrig får man säga att "nej jag vet det är inte det snällaste bettet men det är det enda som funkar" för när man gör det och inte själv känner att man tagit den lätta vägen ut utan att gå igenom varenda liten detalj som kan påverka hästen att bete sig på ett oönskat sätt, det är då man som ryttare och hästmänniska blir farlig för hästen. För hästen är ett otroligt tåligt och lojalt djur, den vill inget hellre än att vara dig till lags och det innebär ibland att den står ut med saker ingen häst skulle behöva stå ut med. Och lika förvånad blir ryttaren den dagen hästen får nog och plötsligt blir farlig.

Så när du säger att ingen här vet hur ett pessoa känns så har du fel, man kan mycket lätt med sunt förnuft inse hur ALLA bett fungerar och påverkar hästen, och att kunna lite om hästen anatomi är ingen dum ide heller för att förstå funktion och reaktion. Finns många lättförståliga och bra böcker om hästens anatomi. Jag anser att alla som har med häst att göra borde sätta sig in i den mest grundläggande anatomi för att kunna förstå vad olika saker vi gör betyder för hästen för det är så att ALLT vi gör påverkar hästen på något sätt, stort eller litet, bra eller dåligt, konstruktivt eller luddigt.

Nu blev det jättelångt men som jag har sagt andra trådar att orkar man bara läsa och kan läsa utan förutfattade meningar vad andra säger kan man lära sig otroligt mycket och man kan få helt nya infallsvinklar på både problem och lösningar som kan underlätta både sitt eget och hästens liv :)

Halloj där tjejen...

Jag kan faktiskt i mångt och mycket hålla med dig angående pessoat, det kan vara ett bett som fungerar för många och det behöver inte innebära att man plågar sin häst för det...
Själv håller jag just nu på och tittar runt både högt och lågt för att försöka komma underfund med vad jag ska sätta i munnen på hästen jag har hand om nu!!
Ponny hackamoret fungerar super, hissbettet funkar kanon, men vanliga tränsbettet med kopparringar gör honom bara stressad, så funderar på Mylers kombinationsbett eller en stång helt sonika...

Men i ditt fall skulle jag lyssna på Cillas råd om att prata med din mamma, eller en tränare som kan hjälpa dig att hitta rätt i bett-djungeln... Det är fortfarande för mig (har hållit på med hästar i ca 25 år) en hel vetenskap att bara hitta rätt bett och rätt storlek på det..
Att hon sedan reser sig och konstrar kan ju ha många olika orsaker, hon kanske är öm i ryggen ibland (om det blir kallare, eller om hon fått foderknutor av foderbytet o.s.v. det många inte tänker på är att varje ny bal med hö/ensilage/hösilage faktiskt är ett foderbyte i sig)..
Så försök klura ut i vilka lägen din häst reser sig och kontrollera extra noga då om det är musklerna någon stans som trasslar eller om det faktikst bara är hennes grej :laugh:

Lycka till tjejen och jag hoppas och tror att det kommer lösa sig för dig!!

jo för att (nu kommer ni tycka att jag låter hemsk men..) jag inte tycker att man utför djurplgeri bara för att man rider med pessoa om man rider det med en mjuk hand och inte drar i munnen på hästen, med andra ord om man ride med det på rätt sätt så är det INTE djurplågeri, och (vill inte värka elak eller ngt) ingen utav er kan säga att jag inte kan rida med det för ni vet inte hur jag rider, nu kan jag hålla med om att ett pessoa inte alltid är en bra lösning men ibland är det den enda eller hur man ska säga...

Det spelar absolut ingen roll hur mjuk hand du har. Det räcker med att du håller i tyglarna så trycker det konstant i nacken..

Halloj där tjejen...

Jag kan faktiskt i mångt och mycket hålla med dig angående pessoat, det kan vara ett bett som fungerar för många och det behöver inte innebära att man plågar sin häst för det...
Själv håller jag just nu på och tittar runt både högt och lågt för att försöka komma underfund med vad jag ska sätta i munnen på hästen jag har hand om nu!!
Ponny hackamoret fungerar super, hissbettet funkar kanon, men vanliga tränsbettet med kopparringar gör honom bara stressad, så funderar på Mylers kombinationsbett eller en stång helt sonika...

Men i ditt fall skulle jag lyssna på Cillas råd om att prata med din mamma, eller en tränare som kan hjälpa dig att hitta rätt i bett-djungeln... Det är fortfarande för mig (har hållit på med hästar i ca 25 år) en hel vetenskap att bara hitta rätt bett och rätt storlek på det..
Att hon sedan reser sig och konstrar kan ju ha många olika orsaker, hon kanske är öm i ryggen ibland (om det blir kallare, eller om hon fått foderknutor av foderbytet o.s.v. det många inte tänker på är att varje ny bal med hö/ensilage/hösilage faktiskt är ett foderbyte i sig)..
Så försök klura ut i vilka lägen din häst reser sig och kontrollera extra noga då om det är musklerna någon stans som trasslar eller om det faktikst bara är hennes grej :laugh:

Varför letar du ett nytt bett om du redan har två som funkar kanon?

Varför letar du ett nytt bett om du redan har två som funkar kanon?

om jag inte är ute och cyklar helt får du nte tävla dressyr på varken hissbett eller hack. kan va därför.
sen rekomendera att man växlar mellan 3 bett, för att inte stumma i tygeln och behålla känligheten och uppmärksamheten..

Jag har redan svarat i en annan tråd gällande pessoa (och annat) men känner att jag även vill uttrycka mina tankar här.

Bara för att något säljs kan man inte automatiskt anta att det inte är skadligt. Det säljs mycket i ridsportaffärer som jag inte alls anser vara lämpligt för någon men allra mest känner jag så för pessoat. Det spelar ingen roll hur känslig du är i din hand för hjälperna blir ALLTID tvetydiga. Och jag är alldeles övertygad om att du är snäll mot din häst men ibland när man inte vet hur saker fungerar så blir det elakt även när man menar hur väl som helst.
Detta är inget påhopp mot din personlighet, dina värderingar eller hur bra du rider, det handlar endast om vad och hur din häst upplever saker. Och så som pessoa blivit beskrivet av personer här och i andra trådar är helt rätt. Det ger tvetydiga signaler och det går inte (enligt mej och många andra) att rida på ett konstruktivt sätt på det.

Och absolut tror jag alla har känt ibland att man är frestad att tumma på vad som är bäst för hästen kontra vad som man tycker funkar bäst för en själv. Men aldrig aldrig får man säga att "nej jag vet det är inte det snällaste bettet men det är det enda som funkar" för när man gör det och inte själv känner att man tagit den lätta vägen ut utan att gå igenom varenda liten detalj som kan påverka hästen att bete sig på ett oönskat sätt, det är då man som ryttare och hästmänniska blir farlig för hästen. För hästen är ett otroligt tåligt och lojalt djur, den vill inget hellre än att vara dig till lags och det innebär ibland att den står ut med saker ingen häst skulle behöva stå ut med. Och lika förvånad blir ryttaren den dagen hästen får nog och plötsligt blir farlig.

Så när du säger att ingen här vet hur ett pessoa känns så har du fel, man kan mycket lätt med sunt förnuft inse hur ALLA bett fungerar och påverkar hästen, och att kunna lite om hästen anatomi är ingen dum ide heller för att förstå funktion och reaktion. Finns många lättförståliga och bra böcker om hästens anatomi. Jag anser att alla som har med häst att göra borde sätta sig in i den mest grundläggande anatomi för att kunna förstå vad olika saker vi gör betyder för hästen för det är så att ALLT vi gör påverkar hästen på något sätt, stort eller litet, bra eller dåligt, konstruktivt eller luddigt.

Nu blev det jättelångt men som jag har sagt andra trådar att orkar man bara läsa och kan läsa utan förutfattade meningar vad andra säger kan man lära sig otroligt mycket och man kan få helt nya infallsvinklar på både problem och lösningar som kan underlätta både sitt eget och hästens liv :)

men som jag har skrivit förut så rider jag inte bara med pessoa det är när hon bråkar (och oftast handlar det om vem som är envisast) så kanske jag rider med det ett par tre gånger sen går hon som en klocka med annat också:D och då menar jag inte att jag inte tar en genväg för det gör jag men jag hoppas ju att hon ger sig och att jag inte kommer att behöva sätta på min häst ett pessoa igen...

Halloj där tjejen...

Tack:D äntligen har jag någon som förstår och är på " min sida" (lr hur man ska säga):D

Jag tycker att det är DJURLÅGERI att använda bett. Hästens mun är faan inte menad att ha bett. Den är INTE gjord för det! Plus; hade ni velat att jag skulle sätta in ett bett i er mun och dra ?! NEJ!

:bump: Använd INTE bett! :bump:

http://www.hauteecole.ru/en/

oavsett vad du ska göra med hästen, fråga dig vad nyttan med det är.
det innebär alltså att du ska ta reda på saker innan du använder dom.
ta reda på så mycket som möjligt om hur en viss sadel kan inverka på din ridning, innan du lägger den på hästen. ta reda på varför en del människor har pad mellan sadeln och hästen, innan du själv använder det. och ta reda på hur olika bett påverkar olika hästar, innan du använder dom.

:bow::bow::bow:

Exakt min filosofi ::laugh:

Jag tycker att det är DJURLÅGERI att använda bett. Hästens mun är faan inte menad att ha bett. Den är INTE gjord för det! Plus; hade ni velat att jag skulle sätta in ett bett i er mun och dra ?! NEJ!

:bump: Använd INTE bett! :bump:

http://www.hauteecole.ru/en/

Så du rider alla hästar utan bett? :rofl:

Visst är det ulltimata att rida en häst utan någon utrustning alls, men det finns värre saker att stoppa på en häst än ett bett.

jag fattar inte hur nästan alla kan tycka att man plågar sina hästar för att man rider med pessoa, jag menar har ni känt själva??? nä just det då kan man inte veta. plus att om det skulle vara djurplågeri skulle man inte sälja det... nu menar jag inte att man inte får tycka som man tycker och jag är för att man ska få säga sin mening, men att tycka att man misshandlar sin häst för att man rider med det är inte sjyst.

Har du haft ett pessoabett i munnen så att du vet hur det känns?
Jag menar, för att veta att något känns OK innan man använder det, likväl som man måste veta att det känns dåligt för att kunna kritisera?

Nej, jag har inte själv haft ett pessoabett i munnen. Men jag har heller aldrig haft en sadel, en ryttare, en grimma etc etc etc. Det är mkt vi aldrig skulle kunna veta om vi var tvungna att ha provat allt innan vi uttalade oss. Våra munnar är heller inte utformade som hästars munnar så även om vi sätter in ett pessoabett där, så känner vi inte som hästen.
Däremot brukar jag ta reda på sakers verkan innan jag använder mig av dem, så jag skyller väldigt sällan på att jag inte vet - för jag har en skyldighet att skaffa mig kunskap innan jag använder dem. Jag är skeptisk till allt nytt innan jag tagit reda på hur det fungerar, och enligt mig är det ett sundhetstecken. Jag är inte rädd att lära mig något nytt, men jag ser till att det är just vad jag gör innan jag använder - lär mig.

Jag tycker också att man ska få säga vad man tycker, men jag är hellre "inte sjyst" mot en någon än låter en annan lida pga min tysthet. Speciellt i de fall som gäller djur.

Senast ändrad:

Vem talar om för oss om bettet är skarpt. Vi eller hästen.

Hej!
Jag har en hetsmoster (betydligt lugnare och trevligare nu, 6 år senare) som kan bli trampig och studsig och vi fastnade tidigare i att slåss om bettet vid uteritter. Jag försökte bromsa, hon drog hårdare och slängde med huvudet och så vidare.
Red ett tag på sidepull när jag red ut, särskilt i sällskap med andra hästar då hon blev extra hetsig och pigg. Mycket lugnare. Hästen nöjd och mer hejdbar än tidigare.

Har numera huvudsakligen kommit ifrån problemet men sidepull fungerade väl i det läget.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 627
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 441
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka