Bett och tygelfrågor

towe

Trådstartare
Jag fick tillsägelse av domaren för att jag hade martingalstoppar på tyglarna. Jag har tävlat på dem (lokalt) i flera år utan att någon har nämt det. Är det nytt?

Undrar också om man får tävla på magic betten, alltså två delade, men de går ju inte att vika ihop helt. Räknas det som ett vanligt ledat tränsbett?

Sv: Bett och tygelfrågor

men visst får man väl ha martingalstoppar???? det låter jättekonstigt att man inte skulle få ha det.

ang. bett är det de bett som är avbildade i TR som är OK, ser det inte riktigt ut som dem är det inte tillåtet

Har hört att andra också blivit tillsagda för det, dock tävlade jag med martingalstroppar i flera år utan att bli tillsagd. Vad jag vet står det inget om det i TR men jag vet inte...

Det står inget i Tr om det, tycker det låter väldigt konstigt om man inte får ha stoppar. Dom fyller ju absolut ingen funktion om man inte har någon martingall på.

Kanske domaren är en extrem stilpedant? :idea: ;)

Själv skär jag bort stopparna det första jag gör när jag köper tyglar, jag har ingen nytta av dem och de är fula.

Varför kan inte tyglar säljas utan stoppare? Det finns ju lösa att trä på för dem som behöver dem.
Samma sak med dessa aachengrimmor som sitter på vartenda träns när man köper dem! Det finns lösa att montera på för de som vill snöra ihop munnen på hästen. Det verkar vara vanligare utomlands, i t.ex. England, att det fungerar så...

Förlåt, nu blev jag upprörd också, det var inte meningen... :o :p

Det finns väll massor med tyglar utan martingalstroppar?

Det där med nosgrimmor finns ju mängder av olika träns med nosgrimmor, därimot knappt några UTAN nosgrimma, men det måste man ju ändå ha när man tävlar.

Jo, det är sant, jag har faktiskt en gång i tiden köpt ett par släta tyglar som inte hade stoppar... :cool:

Men resten, ca 6-7 par, hade det. Och då köper jag mest "dressyrtyglar", alltså smala släta lädertyglar.

Men det där med nosgrimmorna håller jag inte med om, de allra flesta träns har pullar- eller aachengrimma när man köper dem. Ett fåtal har remont, men då ska man ha bra tur om man ska hitta ett som ser ut precis som man tänkt sig. Eller så får man köpa remontgrimman separat (om det öht finns en som matchar resten av tränset...), och samla aachengrimmorna som blir över på hög. ;)

Vill man ha engelsk nosgrimma är man nästan hänvisad att köpa ett kandar och plocka bort delar...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 448
Hundträning Vi har fått en tillfällig gäst i huset, i form av en ung blivande jakthund. Hen kan för tillfället inte bo hos sin ägare, och vi fick...
2
Svar
22
· Visningar
1 902
Senast: MML
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 434
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 070
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Mata småfåglarna