Bett invänjning på nytt!

Mysaan

Trådstartare
Jag skulle sätta träns på Goldie häromdagen eftersom jag vill ha lite mer kontroll än man har i en vanlig grimma. Detta uppskattades inte av henne kan jag lova. För det första tog det tid innan jag fick på tränset hon var lite små rädd. När jag väl fick på det så tramsa hon med tungan hela tiden. Kunde inte ha grimskaftet i tränset utan fick ha grimman över på vår korta promenad.

Ska nu testa med ett bett som är mindre och 3 delat tänkte jag. TRodde inte hon skulle reagera eftersom hon måste haft träns på isg när hon blev inkörd hos travtränare. Så hur tycker ni? Ska jag fortsätta ha tränset under grimman på våra promenader eller ska jag helt enkelt skita i tränset och vänta med bett invänjningen ett tag till?

Sv: Bett invänjning på nytt!

Är det en ung häst?

Jag tycker inte om att använda bettet för att hålla fast hästen innan hästen är mycket van vid det och har kännt på alla dess funktioner. Det kan snarare ställa till mer skada om hästen blir rädd och hoppar till, och dessutom upptäcker att det kändes i munnen också...

Tränsa gärna hästen med ett snällt, väl inpassat bett, men lägg en repgrimma över för att leda hästen i, och låt hästen känna på bettets inverkan under kontrollerade former till en början. :)

Hästen borde ju vara van vid bett om den är inkörd, men den kanske aldrig accepterade bettet fullt ut, eller så använde de ett bett som inte passade hästen till 100%. När unghästarna bettvandes i "mitt ungdoms" travstall använde de tjocka, läderklädda bett som sattes ganska högt upp i munnen. Kanske din häst vants in på ett liknande sätt, och så gör du på ett annorlunda sätt som hästen inte är van vid?

om det "bara" är att du vill ha skarpare än vanlig grimma på promenader; varför inte prova repgrimma? de kostar inte mycket, och (förutsatt att de sitter som de ska och används som de bör, förstås) är de ju inte lika skarpa som den vanliga grimman men hästen har ändå inget träns på sig eller bett i munnen ;)
jag använder (nästan) alltid repgrimma under markträning (mestadels NH) och promenader.

Hur ska du kunna vänja den om du inte tränar:confused:

Håll henne om huvudet vid tränsning o ha bettet på lagom höjd så det blir bekvämt- inte för långt ner.

Vad gör den när du leder den?

Är det en ung häst?

Jag tycker inte om att använda bettet för att hålla fast hästen innan hästen är mycket van vid det och har kännt på alla dess funktioner. Det kan snarare ställa till mer skada om hästen blir rädd och hoppar till, och dessutom upptäcker att det kändes i munnen också...

Tränsa gärna hästen med ett snällt, väl inpassat bett, men lägg en repgrimma över för att leda hästen i, och låt hästen känna på bettets inverkan under kontrollerade former till en början. :)

Hästen borde ju vara van vid bett om den är inkörd, men den kanske aldrig accepterade bettet fullt ut, eller så använde de ett bett som inte passade hästen till 100%. När unghästarna bettvandes i "mitt ungdoms" travstall använde de tjocka, läderklädda bett som sattes ganska högt upp i munnen. Kanske din häst vants in på ett liknande sätt, och så gör du på ett annorlunda sätt som hästen inte är van vid?

Men hur ska jga kunna använda ett väl inpassat bett om jag inte testar olika bett? Nu hade jag grimman över just för att hon inte bara skulle få ha bettet i munnen eftersom hon uppenbarligen inte gillar bett.

Hästen är 5 år så unghäst är hon väl inte direkt men givetvis eftersom hon regaerade som hon gjorde kommer jag att vänja henne med bettet under kontrollerade former.

om det "bara" är att du vill ha skarpare än vanlig grimma på promenader; varför inte prova repgrimma? de kostar inte mycket, och (förutsatt att de sitter som de ska och används som de bör, förstås) är de ju inte lika skarpa som den vanliga grimman men hästen har ändå inget träns på sig eller bett i munnen ;)
jag använder (nästan) alltid repgrimma under markträning (mestadels NH) och promenader.

För att hon är väldigt rädd om sin näsa. Därför vill jag inte använda repgrimma. Förra ägaren använde det och har rykt och slitigt i den så man knappt får nudda näsan på Goldie.

Hur ska du kunna vänja den om du inte tränar:confused:

Håll henne om huvudet vid tränsning o ha bettet på lagom höjd så det blir bekvämt- inte för långt ner.

Vad gör den när du leder den?

Givetvis kan hon inte vänjas sig om jag inte tränar men jag fundera på om jga ska jobba mer med ledarskap först och lägga övningen med tränset på hyllan ett tag.

Tyvärr går det inte att hålla henne om huvudet eftersom något måste hänt då hon är väldigt rädd om nosryggen och huvudet. Förra ägaren hade repgrimma på henne men eftersom hon inte klara henne så rök och och slet väldigt mycket i den så jag tror att det är därför hon är så rädd om nosryggen.

Har man väl fått på tränset så är hon lite stressad och går och tramsar med tungan så den hamnar ovanför bettet osv. Leder man henne i bara grimman utan träns på går hon efter mig som en hund.

Tyvärr har vårt tränsbråk nu lett till att hon vägrar komma till mig i hgaen och bli fångad.

sätt på bettet på en grimma, det finns ju sånna att köpa. sen så släpper du ut hästen i hagen så att hon tillslut inte bryr sig om att det finns. då blir du också av med all irriterande "tuggning". eller så sätter du på tränset och går ut och betar eller nånting. men tänk på att när du sätter på tränset, gör det som att du aldrig hade gjort nånting annat i ditt liv. gå bara fram och sätt på det, tänk inte på det. för om du står och gruvar dig för bettet så visar du henne att det är nånting som kan vara farligt.

juste, kom på en sak.
Och det här är nästan det viktigaste. både för henne och dig.
Nu när du har börjat med bettet så måste du göra det klart, annars har hon vunnit över dig och det kan vara början på en jätte jobbig fight.
tänk om du nångång säljer henne och dom ska prova, det hade väll inte varit speciellt roligt.

Tyvärr går det inte att hålla henne om huvudet eftersom något måste hänt då hon är väldigt rädd om nosryggen och huvudet. Förra ägaren hade repgrimma på henne men eftersom hon inte klara henne så rök och och slet väldigt mycket i den så jag tror att det är därför hon är så rädd om nosryggen.

Tyvärr har vårt tränsbråk nu lett till att hon vägrar komma till mig i hgaen och bli fångad.

Då kanske du först och främst bör jobba på hennes rädsla?
Dvs vinna hennes tillit så att du kan greja med mulen och nosryggen.

Om du ger dig f*n på att tränsa henne osv och hon redan är rädd för mindre saker så spär du bara på. Nu när hon vägrar komma fram i hagen och bli infångad bör ju väcka en varningssignal hos dig.

Mitt råd är att slopa bett/träns för en tid och börja om från början, och vinna hennes förtroende på alla plan innan du tar upp det med bett igen.
Sedan så finns det även bettlösa träns. De är MINST lika säkra som bett.

Min lilla herre var huvudskygg när jag fick honom, men efter bara någon dag kunde jag göra hastiga rörelser vid huvudet och efter ca en vecka att han kommit hem till mig så kunde jag slänga över en handduk över huvudet på honom utan att han brydde sig.
Så det går faktist snabbt, bara man är lugn och uppmärksam.

juste, kom på en sak.
Och det här är nästan det viktigaste. både för henne och dig.
Nu när du har börjat med bettet så måste du göra det klart, annars har hon vunnit över dig och det kan vara början på en jätte jobbig fight.
tänk om du nångång säljer henne och dom ska prova, det hade väll inte varit speciellt roligt.

Nu är ju jag av den åsikten att hästar inte tänker som att de har vunnit. Även om jag lägger ner tränsprojketet nu så lär jag ta upp det längre fram. Och skulle jag tvingas sälja henne innan jag hinner det så talar jag om det för eventuell köpare så de vet vad som väntar.

Då kanske du först och främst bör jobba på hennes rädsla?
Dvs vinna hennes tillit så att du kan greja med mulen och nosryggen.

Om du ger dig f*n på att tränsa henne osv och hon redan är rädd för mindre saker så spär du bara på. Nu när hon vägrar komma fram i hagen och bli infångad bör ju väcka en varningssignal hos dig.

Mitt råd är att slopa bett/träns för en tid och börja om från början, och vinna hennes förtroende på alla plan innan du tar upp det med bett igen.
Sedan så finns det även bettlösa träns. De är MINST lika säkra som bett.

Min lilla herre var huvudskygg när jag fick honom, men efter bara någon dag kunde jag göra hastiga rörelser vid huvudet och efter ca en vecka att han kommit hem till mig så kunde jag slänga över en handduk över huvudet på honom utan att han brydde sig.
Så det går faktist snabbt, bara man är lugn och uppmärksam.

Jo men det var i dag första gången som hon vägra komma fram till mig i hagen. Visst blev det en varningssignal. Men som jag skrev i inlägget till Axel så skrev jag där att jag ska lägga ner allt och jobba mer med ledarskapsövningar och att hon blir trygg med att man pillrar på henne innan jag tar upp tränsförsöket igen. Jag har bara försökt tränsa henne 2 ggr och första gången gick det efter lite krabb men andra gången (igår) så vart det en rejäl fajt och nu kommer hon inte till mig.

Alltså hon är inte huvudskygg i den bemärkelsen att jag inte kan göra hastiga rörelser brevid huvudet för det kan jag utan problem utan det är bara när man ska ta henne i huvdet.

sätt på bettet på en grimma, det finns ju sånna att köpa. sen så släpper du ut hästen i hagen så att hon tillslut inte bryr sig om att det finns. då blir du också av med all irriterande "tuggning". eller så sätter du på tränset och går ut och betar eller nånting. men tänk på att när du sätter på tränset, gör det som att du aldrig hade gjort nånting annat i ditt liv. gå bara fram och sätt på det, tänk inte på det. för om du står och gruvar dig för bettet så visar du henne att det är nånting som kan vara farligt.

Gå fram och sätt på det är inte så lätt när hon vräker sig rakt in i buskar osv när man försöker tränsa. Hon backar tills hon stupar och sliter upp huvudet rakt upp i luften och sedan kastar hon med det. När hon hade tränset på betade hon också men inte sjutton slutade hon lägga tungan över bettet sedan ändå.

Men då är du på rätt väg och kör på det.

Det med huvudskygg var inte syftat på din häst, utan bara en "förklarning" att många saker snabbt jobbas bort om man gör rätt.

Tror dessutom på att ditt problem snart kommer vara löst. Allt handlar bara om tillit och tålamod.

Men då är du på rätt väg och kör på det.

Det med huvudskygg var inte syftat på din häst, utan bara en "förklarning" att många saker snabbt jobbas bort om man gör rätt.

Tror dessutom på att ditt problem snart kommer vara löst. Allt handlar bara om tillit och tålamod.

Det tror jag också. Problemet här är att jag helt enkelt inte fått alla fakta om damen från början utan att det är massa grejer som uppdagats efter hand vilket gjort att jag helt enkelt gått för fort fram.

Ja sådant är alltid jobbigt.

Jag har jobbat med många rehabiliteringsdjur av olika arter men mest hästar och har då alltid börjat med grunder och kännt mig fram. Oftast får man int veta någonting om vad som hänt innan utan man listar ut det allt eftersom man upptäcker hur problemen är funtade.

Men du!
Om du berömde henne ordentligt ska själva bråket med tränsandet inte ha ngn betydelse:confused: Prata med henne o säg att hon är duktig. ge gärna lite mat med det i munnen o mar efter promenixen- glad häst som har fått en angenäm erfarenhet.

Om den kan lägga tungan över- är det troligen för lå¨gt satt. Sätt på en Remontsgrimma som knäpps- lagom - o den kommer att tycka att det är helt OK.

Du behöver inte öva mer för att kunna tränsa eller leda den. Promenaderna som ni tar tillsammans- ger ju ett band emelllan er- ni lär känna varandra på ett trevligt sätt.
Givetvis kan hon inte vänjas sig om jag inte tränar men jag fundera på om jga ska jobba mer med ledarskap först och lägga övningen med tränset på hyllan ett tag.

Har man väl fått på tränset så är hon lite stressad och går och tramsar med tungan så den hamnar ovanför bettet osv. Leder man henne i bara grimman utan träns på går hon efter mig som en hund.

Men du!
Om du berömde henne ordentligt ska själva bråket med tränsandet inte ha ngn betydelse:confused: Prata med henne o säg att hon är duktig. ge gärna lite mat med det i munnen o mar efter promenixen- glad häst som har fått en angenäm erfarenhet.

Om den kan lägga tungan över- är det troligen för lå¨gt satt. Sätt på en Remontsgrimma som knäpps- lagom - o den kommer att tycka att det är helt OK.

Du behöver inte öva mer för att kunna tränsa eller leda den. Promenaderna som ni tar tillsammans- ger ju ett band emelllan er- ni lär känna varandra på ett trevligt sätt.

Hon får alltid godis vid själva tränssituationen. Ska testa och höja bettet litet.
Hon får sedan alltid godis när vi är klara. Av med tränset och sedan godis innan hon släpps.

Så du tror inte att detta vägra bli fångad beror på tränsbråket?

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra faktiskt. Förra veckan var hon svårfångad en dag men det var efter att vi promenerat 2 dagar i rad.
I går var vi ute och promenerade lite i skogen. Vet inte om hon får träningsvärk kanske.

Tänkte jag skulle börja ge henne lite kraftfoder så hon får i sig vitaminer och det kommer hon få efter promenaderna. Funderar på om de dåliga hovarna gör att hon får ont i korset om det är så att hon ömmar.

Får se hur det känns i morgon.

Senast ändrad:

I denna situation är dte väldigt tråkigt att jag inte fått veta allt. Hon fungerade kanon på promenad i bara grimman och jag rusade på lite fort eftersom jag upplevde henne som lite skarp i början så ville jag gärna ha tränset på henne. Nu visade det sig att hon inte alls är skarp utan bara väldigt vilsen och osäker samt lite nervös.

Din sinnesstämmning är viktig.
Var inte sur eller frustrerad, utan vara munter o klia henne osv- om hon gillar det.

Gå gärna ut i hagen även om du inte ska hämta henne- umgås. går hon iväg- umgås med de andra istället o gå därifrån o försök igen .

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 427
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17