Bett invänjning på nytt!

Sv: Bett invänjning på nytt!

Din sinnesstämmning är viktig.
Var inte sur eller frustrerad, utan vara munter o klia henne osv- om hon gillar det.

Gå gärna ut i hagen även om du inte ska hämta henne- umgås. går hon iväg- umgås med de andra istället o gå därifrån o försök igen .

Ska försöka tänka på att inte vara sur och stressad. Ska testa i dag att bara vara i hagen så får vi se. Senaste tiden har det alltid handlat om att fånga och promenera samt grundlydnad. Förmodligen ganska jobbbigt för en häst som bara blivit borstad de senaste 3 åren. Vilket jag faktiskt inte tänkte på förrän jag hade suttit här hemma och klurat endel i går.

Ska försöka tänka på att inte vara sur och stressad. Ska testa i dag att bara vara i hagen så får vi se. Senaste tiden har det alltid handlat om att fånga och promenera samt grundlydnad. Förmodligen ganska jobbbigt för en häst som bara blivit borstad de senaste 3 åren. Vilket jag faktiskt inte tänkte på förrän jag hade suttit här hemma och klurat endel i går.

Ja, med en häst som har en del i bagaget är det superviktigt att inte ha bråttom. Låt det ta månader eller år om det är det som krävs. Dåliga vanor verkar tyvärr vara lätta för hästar att skaffa sig och man får vara rätt så klurig och tålmodig för att lära lära in de goda i stället. Det låter som du är insiktsfull - vilket är en mkt god början!

*kl*

Om någon är nyfiken på hur det går så kommer en uppdatering här.

I går kom hon emot mig i hagen och allt var bra. Tills jag skulle lägga på henne grimman. Jag hade då stått och klappat henne mycket och så. Hon fick lite godis och sedan lade jag grimskaftet om halsen på henne. Då var det inga problem att få på grimman sedan.

Skulle ta henne precis utanför grinden för att hon skulle få lite kraftfoder så hon får vitaminer. Hon var ytterst tveksam till att kliva utanför grinden. :( Men efter lite övertalning gick det bra. SEdan stod hon lungt och åt och jag fick klappa henne överallt och spruta flugmedel på henne. :laugh:

Jag fick till och med klappa henne i ansiktet utan problem men så fort jag stod vid vänster sida om henne och smög upp handen på höger sida för att ta över nosryggen så backa hon. SÅ där är vårt första mål nu att hon accepterar det och att hon kan gå en bit från hagen utan att stressa upp sig. :love:

Så nu kommer allt ske i snigelfart. INget stressande utan helt kravlöst bara umgås. Sedan får vi se hur lång tid detta tar. Men det får ta den tid det tar helt enkelt för jga är övertygad om att hon kommer bli en urtrevlig häst när hon är klar.

Kanon!!!:bow:Om andra ska hantera en sdn- ta in från hagen- är det bättre att den har grimman på sig

Senast ändrad:

Kanon!!!:bow:Om andra ska hantera en sdn- ta in från hagen- är det bättre att den har grimman på sig

Nu går det på sommarbete så nu är dte bara jag som hanterar henne. Men sedan har jag turen att min stallägare alltid tagit för vana att först lägga grimskaft om halsen på hästen innan den får grimman på oavsett vilken häst det är. Till hösten om hon blir installad så kommer de ha grimma på sig i hagen annars går hon på lösdrift och då är dte bara jag som hanterar henne ändå.

Men i går gick det riktigt bra igen och hon såg nästan förvånad utan för att jag inte gjort mer när jag släppte henne. :D

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 512
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar