Bett hjälp till starkhäst!

Sv: Bett hjälp till starkhäst!

Visst känner hästen en fluga men flugan kan inte ge några hjälper eller kommunicera med hästen. Ett skarpt bett är till för att minska hjälperna inte öka dom. Problemet med stumma bett (tränsbett) är att det krävs mer för att hästen skall uppfatta ryttarens hand. Det värsta är en okänslig ryttare, oavsett vilket bett han eller hon sitter och sliter i. Ett bett är till för att med minimala och osynliga hjälper optimera kommunikationen mellan häst och ryttare. Ju bättre ryttare desto skarpare bett.

Jag måste ha varit otydlig i mina liknelser. Hästen känner när ryttaren bara nuddar med skänkeln likväl som den känner om ryttaren gör minsta pyttelilla med handen vare sig den har ett tränsbett eller skarpare bett. Sen att effekten i hästens mun blir starkare med stångbettet kanske gör att den reagerar kraftigare betyder inte att den inte skulle kunna lära sig att reagera lika bra med ett tränsbett. Och att det tränsbett skulle vara stumt har jag aldrig upplevt. Däremot kan kommunikationen mellan yttarens hand och hästens mun bli stum om te.x. ryttaren har en hård hand eller om hästen går emot bettet.

Jag är inte emot skarpare bett om de använd med måtta och försiktigt. Har flera gånger funderat på att prova ett lite skrapare bett på hästen jag rider nu eftersom hon ofta har en annan åsikt om vilket tempo vi ska ha på uteritterna mot vad jag har och då ignorerar de mjuka och lätta tygeltag och säteshjälper hon oftast lyssnar på på en ridbana.

Det sista måste gälla för andra grenar än hoppning och dressyr för det är nåt jag aldrig hört utan snarare tvärtom, en duktig ryttare kan rida de flesta hästar med så enkla hjälpmedel som möjligt.

Sv: Bett hjälp till starkhäst!

Har bara skummat igenom tråden lite snabbt, så kan hända att någon har skrivit liknande innan.

Jag byter mellan gummibett, vanligt tredelat och kimblewickbett på min häst. Jag red innan endast på vanligt tredelat, men en dag högg han bettet och skenade som en dåre med mig. Han har en tendens att bli superstark och det har hänt att han bara har gått iväg med andra ryttare.

Jag använder kimblewickbettet när jag rider ut av den enkla anledningen att vi har en motorväg och en mindre, men dock starkt trafikerad, väg i närheten av stallet. På ett par ställen på väg till skogen finns det inte heller någon möjlighet att lägga volter osv, som hade kunnat stoppa honom om han drar iväg.

Om man har en häst som kan sticka iväg med en så kan det lätt bli en livsfarlig situation. Då tycker jag det är bra att ha en nödbroms, för vem som helst med lite innehåll innanför pannbenet förstår ju att man inte ska sitta och dra/såga, oavsett bett. Personligen tycker jag det är bättre att kunna sitta till ordentligt i sadeln och bromsa med sitsen, och kunna ta ett litet tag i tyglarna istället för att behöva sitta och dra-dra-dra för att få stopp.
Det är klart att man ska träna upp lydnaden så att den här sortens situationer inte uppstår, men hästar är levande djur och man måste vara beredd på att saker kan hända oavsett hur lugn eller stabil hästen är i vanliga fall. Om man då har en häst som är hispig och dessutom har blivit fel-lärd så ser jag inget fel med att betsla om ett tag för att känna mer kontroll.

Kanske kan du ha någon som har hästen i longerlina medan du rider och så går ni bara en sväng tillsammans och försöker få henne att slappna av?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 560
Senast: Lavinia
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar