Sv: Bett hjälp till starkhäst!
Självklart ska du ha ett bett som är kraftigt nog för att du ska ta igenom hjälpen (bromsen). Det jag tror att folk reagerar över, är att de tror att du ska betsla upp henne
istället för att lära dig rida henne ordentligt. Som det låter på dig, är det inte fallet. Dock har du fått en hel del bra tips i den här tråden, som jag verkligen tycker du ska ta tillvara på. Särskilt det med att göra halt när hon drar. Jag tänker "Ska du springa och ha kul, så får du lyssna på mig också. Om du inte lyssnar, så får du inte springa (=belöningen)".
Jag är själv liten och inte stark nånstans. Jag vill väldigt gärna kunna ta igenom mina hjälper, så att jag kan vara konsekvent och inte lära min häst att vara olydig. Har så många gånger provat att rida på ett för snällt bett och hängt i käften en hel runda i skogen. För att nästa dag rida på en mycket trevligare häst när jag hade ett bett som gjorde att jag kunde säga till i början av turen att "drar jag i tygeln, så stannar du". Utan att fuska med ridningen.
Självklart är det bara en tillfällig lösning tills hästen har lärt sig att uppföra sig och lyssna på dig, oavsett hur stissig den är.
Angående bettdjungeln, kan jag inte råda dig till annat än att prova. Hissbett/gag/pessoa är verkligen inga bett jag gillar, men vem vet, din häst kanske trivs på det. Tänk bara på att absolut inte bli hängande i handen och att hästen inte kan ta stöd på den typen av bett och att du kan förstöra mycket "dressyr" genom att rida mycket på dem! Men som nödbroms kanske de funkar en kort period. Det jag brukar göra när jag ska rida ut på en stark häst, är att sätta på en martingal, thiedemantygel eller graman. Så kan man ta tag lite extra om det behövs. Vissa bett blir också starkare om man sätter på en pullarnosgrimma, som håller bettet på plats. Gäller särskilt hästar som gapar eller tar upp huvudet för att undvika trycket från bettet. Är hästen verkligen stark gillar jag gramanen. Den är ju lös så länge hästen lyssnar på de vanliga hjälperna. Så tar man tag i den, när man verkligen behöver stanna. Men jag använder den då endast som nödbroms. Och då stannar jag hästen, för att sedan fortsätta rida på den vanliga tygeln och hoppas att hästen förstår att det blir stopp och slut på det roliga om den rusar.
Men som de andra säger, träning för en bra tränare, som fokuserar just på det här problemet är nog oundvikligt, om du vill ha långsiktiga resultat.
Lycka till!!