Bett hjälp till starkhäst!

Sv: Bett hjälp till starkhäst!

Nej du måste ju arbeta hästen i ett lugnt tempo för att FÖRFINA dina hjälper. Detta gör du inte genom att betsla upp.

Lär hästen att reagera på din sits och på fina hjälper istället för att ta till större våld. Detta gör du genom sådant som jag nämner ovan

Ja men för att kunna jobba henne i ett lungt tempo så lär ja ju kunna reglera henne

Eller så lär du inte ge dig ut i ett högt tempo alls.

Du menar alltså att du inte kan reglera din häst i skritt? I sånt fall tycker jag inte att du ska ge dig ut i skog och mark, för då fattas det ganska grundläggande skolning.

Ja kan rida henne i skritt på banan men problemet är att hon är riden på felsätt ute, hon var klassad som oridbar pga hennes temperament när vi hämtade henne så att vi ens kan sitta på henne nu är ett framsteg men nu tar vi en sak itaget först jobbar vi med att hon ska va lugn på banan sen kan vi börja med skogen, men jag vill kunna skritta och ev trava henne ute utan att hon inte går att få stopp på

Måste först säga att Elizette gav många jättebra förslag som jag nog själv tänker pröva, tycker att du också borde det.

Sedan tycker jag att om du ska använda bettet som nödbroms i hoppning och uteritt men vill kunna rida på tredelat i dressyren så borde du välja ett hackamore, förutsatt att hästen gillar det. Då kommer hästen inte stänga av i munnen sedan när du vill rida dressyr/byta tillbaka till tredelat.

Men det kommer bara hjälpa tillfälligt, efter ett tag kommer hon lära sig gå emot även det skarpare alternativet. Sålänge hon inte VILL lyssna kommer det inte fungera någon längre period.

Men jag tycker absolut att du ska använda det om det betyder att hästen kan få galoppera ute i skogen - inget blir bättre av överskottsenergi.

Och hur tror du att du, genom att betsla upp, löser det? Du kommer endast att skapa en ytterligare mer okänslig häst och du kommer antagligen att få än större problem om du någon gång vill byta tillbaks till ett normalt bett.

I sånt fall vill jag påstå att ditt val är att börja arbeta med hästen från marken igen. Ta hästen i lina och (om du kan hantera det) repgrimma, och GÅ och arbeta med lydnaden därifrån.

Fungerar hästen ok med dig på marken när ni är ute i skog och mark? Ta hjälp av någon som kan sitta på hästen medan du arbetar den från marken, för att återinföra vad olika hjälper betyder. På det sättet kan du "bromsa" hästen, utan att ryttaren behöver dra i dess mun, men att hästen fortfarande lär sig vad som betyder och innebär "sakta ned".

Om du inte klarar av att kontrollera din häst i skritt utomhus, (vilket jag utläser att du inte kan) tycker jag faktist att du ska fundera på att
1. lämna bort den till tillridning
2. sälja den till någon lite mer erfaren ryttare och köpa en ny, mer passande häst.

Det är enligt mig inte OK att försöka "lösa" problemet genom genvägar. Är man inte villig att arbeta sig igenom det och låta det ta tid, tycker jag inte att man ska göra det alls.

Jag har redan en massa övningar att göra med henne, o jag har ett hackamore och ett D-ringsbett som jag ska prova på henne nu

Du (och många andra med dig) verkar inte fatta att det gör lika ont i hästens mun om du tar mindre i ett skarpare bett eller mer i ett mildare, du lurar bara dig själv.

F.ö. håller jag med Elizette i allt utom att jag anser dressyr och lydnad vara samma sak :bow:

Skillnaden är ju att ridningen blir mer harmonisk och mindre "dragig". Sen tycker jag väl inte att ett D-ringsbett är så väldigt hemskt mot hästen

Ridningen kanske upplevs som mer harmonisk för dig men knappast för hästen. Att du fåranvända mindre styrka för att göra lika mycket skada ser knappast hästen som en vinst- För ett skarpare bett fungerar faktiskt så. Samma åverkan med mindre kraft eller större åverkan med samma kraft.
Jag hade hellre fortsatt med ett vanligt bett för det visar ärligt era brister ich därmed realistiska gränser. Har du inte kontroll på ett tränsbett i galopp så galoppera inte. Man kan rida hela pass i skritt och trav, eller för den delen bara skritt också.
Varför ska man springa innan man kan gå?

Min plan va ju inte direkt att gå ut o galoppera järnet med henne, men som sagt så hjälper ju inte överskottsenergi spec mkt, sen så är inte D-ringsbettet så väldigt skarpt så ja tror inte hon dör av de bytet

Självklart ska du ha ett bett som är kraftigt nog för att du ska ta igenom hjälpen (bromsen). Det jag tror att folk reagerar över, är att de tror att du ska betsla upp henne istället för att lära dig rida henne ordentligt. Som det låter på dig, är det inte fallet. Dock har du fått en hel del bra tips i den här tråden, som jag verkligen tycker du ska ta tillvara på. Särskilt det med att göra halt när hon drar. Jag tänker "Ska du springa och ha kul, så får du lyssna på mig också. Om du inte lyssnar, så får du inte springa (=belöningen)".

Jag är själv liten och inte stark nånstans. Jag vill väldigt gärna kunna ta igenom mina hjälper, så att jag kan vara konsekvent och inte lära min häst att vara olydig. Har så många gånger provat att rida på ett för snällt bett och hängt i käften en hel runda i skogen. För att nästa dag rida på en mycket trevligare häst när jag hade ett bett som gjorde att jag kunde säga till i början av turen att "drar jag i tygeln, så stannar du". Utan att fuska med ridningen.

Självklart är det bara en tillfällig lösning tills hästen har lärt sig att uppföra sig och lyssna på dig, oavsett hur stissig den är.

Angående bettdjungeln, kan jag inte råda dig till annat än att prova. Hissbett/gag/pessoa är verkligen inga bett jag gillar, men vem vet, din häst kanske trivs på det. Tänk bara på att absolut inte bli hängande i handen och att hästen inte kan ta stöd på den typen av bett och att du kan förstöra mycket "dressyr" genom att rida mycket på dem! Men som nödbroms kanske de funkar en kort period. Det jag brukar göra när jag ska rida ut på en stark häst, är att sätta på en martingal, thiedemantygel eller graman. Så kan man ta tag lite extra om det behövs. Vissa bett blir också starkare om man sätter på en pullarnosgrimma, som håller bettet på plats. Gäller särskilt hästar som gapar eller tar upp huvudet för att undvika trycket från bettet. Är hästen verkligen stark gillar jag gramanen. Den är ju lös så länge hästen lyssnar på de vanliga hjälperna. Så tar man tag i den, när man verkligen behöver stanna. Men jag använder den då endast som nödbroms. Och då stannar jag hästen, för att sedan fortsätta rida på den vanliga tygeln och hoppas att hästen förstår att det blir stopp och slut på det roliga om den rusar.

Men som de andra säger, träning för en bra tränare, som fokuserar just på det här problemet är nog oundvikligt, om du vill ha långsiktiga resultat.

Lycka till!! :bump:

Jag gör en massa övningar med henne t.ex det med att göra halt. och att bara ta några galoppsteg sen halt så jag är inte ute och tokrider på henne som många tror. Hon har som sagt nästan varit oridbar pga hennes temperament så det är ett stortsteg att ens kunna rida henne så att börja med att få henne att lyssna på ett vanligtbett är inte prioett just nu. Men som sagt så har jag nu ett D-ringsbett på henne nu som hon funkar på och de är inget starkt bett. Jag tränar givetvis för tränare med henne, men min tränare (som hatar starka bett) Föreslog till och med att sätta på henne ett starkare bett efter att ha ridit henne.

vad roligt att du jobbar med henne så hel hjärtat!
Fortsätt gärna och berätta hur det går! :)

Tack tack :) Rider henne på ett rakt D-ringsbett nu o de funkar hon kanon på ! :)

Vill bara tillägga en sak utan att ha läst hela tråden...

Om du behöver ett bett som du kan "kontrollera" henne på under vägen till ribana/ridhus så bör du ju ha ett bett som du kan avgöra själv hur mkt det inverkar. Annars kommer du ju tvingas att rida även dressyren på det skarpa bettet, vilket jag avråder från. Exempel på sådana bett är kombinationsbett av olika slag, pelham eller jaktkandar. (Såg att du har testat jaktkandar och inte var nöjd men nämnde det ändå.) Välj alltså ett bett där du kan rida med två tyglar om du inte känner för att tränsa om när du väl kommer fram till banan.

Mvh JV

Jag ser inte automatiskt problem med att betsa om under en kortare period. Observera Betsla Om, det behöver inte betyda betsla upp. Ibland kommer häst och ryttare in i en negativ loop som man måste försöka bryta, då kan ett övertänkt bettbyte (eller byte till bettlöst) hjälpa till.

Bettbytet ska inte vara till för att maskera dålig ridning, utan för att förtydliga för hästen vad ryttaren vill. Om du sett förbättringar hos dig själv och hästen med hjälp av tränare så lyssna till dennes råd :).

Jag är ledsen att säga detta men din kära lilla knäppahäst behöver mer än ett starkare bett, ett hjärnimplantat kanske ;) Nej då de är en fin litenhäst (så länge man står på marken och kollar på henne ;) Bra att D-ringsbettet funkade :)

Jag är ledsen att säga detta men din kära lilla knäppahäst behöver mer än ett starkare bett, ett hjärnimplantat kanske ;) Nej då de är en fin litenhäst (så länge man står på marken och kollar på henne ;) Bra att D-ringsbettet funkade :)

Haha jättekul ;) Hon är väldigt speciell bara :p Japp så nu hoppas ja att hon kan fortsätta gilla de så vi kan börja jobba med henne :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Lavinia
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 120
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar