Det är absolut inte det du ska göra, och jag är relativt säker på att det inte är vad tidigare personer har menat heller.
Att träna lydnad är
inte det samma som att träna dressyr.
Om din häst inte fungerar bra vid uteritter och hoppning så är det i de situationerna du ska tränar. Dock bör du (som polly säger) dra ner tempot. Att rida ut och sedan galoppera när du inte har kontroll över din häst i trav är ju ren och skär dumhet.
Alltså,du behöver (enligt mig) tränar MER allsidigt. Du bör enligt mig lägga in en skrittur med eventuellt travinslag (om hästen klarar detta) varje dag som uppvärmning. Under denna tid så arbetar ni med halvhalter, halter, sidvärtsrörelser, tempoväxlingar (lydnad!
). Ni gör inget som ni inte klarar av, och ni gör det på ett alldeles vanlig bett.
När ni har värmt upp i ca 30 min på lite skogsvägar, beger ni er till paddock/ridhus där ni fortsätter er träning. Varje dag använder ni er av cavaletti och eventuellt två till tre 30-40 centimeters hinder som ställs på volter. Ni tränar grundläggande dressyrarbete där ni varje dag lägger in hoppningen som ett moment. ( = hästen kommer väldigt snart inte bli upphetsad vid syn av hinder utan se det som ett helt naturligt inslag )
Under denna tid tränar ni inte någon "hets hoppning" dvs, inga banor, snabba hinder (långsidor) eller höga hinder. ALLT som ni gör, görs LUGNT och kontrollerat. Så fort det går för snabbt så växlar man ner och gör om det i en lägre gångart.
Detta tror jag är den enda och vettigaste vägen att bli av med ditt bekymmer.
Att träna "dressyr" och "hoppning" , a variant idag ska vi arbeta med oxrar på 1,20, eller idag ska vi bara träna på öppna och samlad galopp tror jag inte att man är mogen för, förren man har en grundläggande kontroll och samspel. Tills dess bör man hålla sig på en grundnivå och inte gå ifrån den fören man klarar av den på ett bra sätt.
Ytterligare tycker jag att det är viktigt att minst någon dag i veckan ta sig tid till att även arbeta med samspelet från marken och jobba med ledarskap. Det är ofta även väldigt bra att arbeta hästen i lina, (tömköra) för att ytterligare lära sig hur hästen fungerar.
/ Elizette