Bett hjälp till starkhäst!

Sv: Bett hjälp till starkhäst!

I första han lydnadsövningar så att hästen lär sig slappna av och följa dig, inte rusa innan dig!

I andra hand: Testa "Flippanbettet" dvs ett "Butterfly Flip Bit with Straight Bar Nathe Mouth"

Detta är ett bra bett som är mjukt och fint men ändå något att ta tag i om det behövs! Ett tips är att du sätter ett ludd på nylonremmen så att det blir lite stadigare och mjukare! :laugh:

aldrig hört talas om!? HAr du ngn länk så jag kan få se ett sånt? Vilken typ av effekt har detta bett?

Till TS

Jag har full förståelse för att du vill kunna rida ut mellan dressyrpassen på ett lugnt och kontrollerat sätt.

När det gäller din hästs rusande vid hoppning tycker jag du fick bra tips tidigare i tråden,att stanna till och lägga volter tills hon lugnat sig och som belöning får hon hoppa.

Angående ute skulle jag göra samma sak. Försök även känna av henne innan hon börjar rusa. Så fort tempot går bara liiite fortare än du vill,så gör halt. Försök förekomma henne och reglera innan hon ökar tempot.
Lägg volter,och be henne stanna. Det är bara att traggla på. JAg har fått hålla på som f*n med min då han va likadan,det va full fart framåt som gällde.

Bettet spelar egentligen inte så stor roll,det viktiga är att hon lyssnar på dig. Ditt tempo gäller,därmed basta.
Ta 3 steg trav,skritt,3 steg trav,halt, osv. När traven sitter och hon verkligen LYSSNAR,så kan du börja göra samma sak i galopp. INTE innan. Det är skittrist och kräver massa tålamod men i längden lönar det sig verkligen.
Gör samma sak när du rider ut med ngn. Förklara ditt problem och att dom får ta hänsyn till att det blir massa tempoväxlingar när mna rider med dig:)

Pessoabett är inget jag skulle rekommendera, än mindre sätta i munnen på en häst.

nä, men jag rider på det när jag ska rida ut då min häst är stekhet å vrål stark när han lägger sig på bettet å det fungerar utmärkt... det är faktiskt DET ENDA som jag testat som varken är För starkt eller svagt.. Fattar inte denna sjuka bessathet vissa har av att pessoabetten skulle vara så hemska å "på tok för starka" herregud om du inte sitter å sliter i munnen på den eller har balansen i tyglarna och om hästen trivs på det ser jag Absolut inte ngt fel i att använda ett pessoabett. Sen kan jag mkt väl förstå om vissa hästar inte trivs eller fungerar med det.Jag såg innan här att ngn tipsat om ett pelhambett, Jag har oxå provat ett sånt men det fungerade inte alls på min häst, det va alldeles för starkt! (FÖR HONOM) Men om hon rider sin häst på det å det funkar för dom så bra! Men alla hästar är inte likadana och alla ryttare rider olika.

Att jag inte gillar pessoa beror inte på att det är skarpt, jag rider själv med pelham så det är inte därför. Det finns ett helt gäng med anledningar till varför pessoa är dåligt. Men nu ska vi inte starta en hel diskussion om detta, vi har helt klart olika åsikter och så får det fortsätta.

Säger som tidigare, först och främst är det ju träning och övning-andnig osv. Men jag känner igen ditt problem, och jag känner också att, trots jag för det mesta har koll på min häst så finns det tillfällen då jag inte har det, och då tycker jag att en pelham med rak stång har passat perfekt, då kan man rida med både delta, dubbla tyglar eller ha det som vanligt eggbett beroende på vad man ska göra och dagsformen. Detta är helt klart ett bett jag kan rekommendera.

När bukefolket rekommenderar att man rider för en tränare så menar de självklart en bra tränare. Antar att du hade en dålig sådan.

Hade en BRA tränare, Det hjälper inte " alltid ha en Bra tränare" Som sagt är ju att hur ryttare rider med händer och sitsen..och hur är hästen, Alla har sina egna åsikter.. Viktigast att häst trivs och att det inte blir en kamp mellan ryttare & Häst...

nä, men jag rider på det när jag ska rida ut då min häst är stekhet å vrål stark när han lägger sig på bettet å det fungerar utmärkt... det är faktiskt DET ENDA som jag testat som varken är För starkt eller svagt.. Fattar inte denna sjuka bessathet vissa har av att pessoabetten skulle vara så hemska å "på tok för starka" herregud om du inte sitter å sliter i munnen på den eller har balansen i tyglarna och om hästen trivs på det ser jag Absolut inte ngt fel i att använda ett pessoabett. Sen kan jag mkt väl förstå om vissa hästar inte trivs eller fungerar med det.Jag såg innan här att ngn tipsat om ett pelhambett, Jag har oxå provat ett sånt men det fungerade inte alls på min häst, det va alldeles för starkt! (FÖR HONOM) Men om hon rider sin häst på det å det funkar för dom så bra! Men alla hästar är inte likadana och alla ryttare rider olika.

Håller med dej! Alla hästar är inte likadana och alla ryttare rider olika...

Ett sånt här:

main00317.jpg

I första han lydnadsövningar så att hästen lär sig slappna av och följa dig, inte rusa innan dig!

I andra hand: Testa "Flippanbettet" dvs ett "Butterfly Flip Bit with Straight Bar Nathe Mouth"

Detta är ett bra bett som är mjukt och fint men ändå något att ta tag i om det behövs! Ett tips är att du sätter ett ludd på nylonremmen så att det blir lite stadigare och mjukare! :laugh:

Det är kanske något att prrova fram min häst.. denna bett.. var köper man sådan och pris? tack...

Istället för att betsla upp så kan man anpassa sin ridning till hästens utbildning. Är hästen svår att få stopp på så hade inte jag löst det med ett skarpare bett, jag hade sänkt hastigheten tills jag hade kontroll på min häst.

Jag tränar självklart för tränare och har en massa övningar att göra med henne, men som jag skrev så vill jag inte bara rida på banan med henne för hon tröttnar lätt och behöver en allsidigträning. De är ingen långsiktig lösning med att bettsla upp henne men tills övningarna gör resultat så ska jag ha ett nytt bett som jag kan ha när vi framför allt rider ut. Och Jag tkr de är ganska mkt bättre att ha ett starkare bett än en dragig hand, och eftersom jag har vääääldigt mjuka händer och rider mkt med sitsen så tror jag inte hästen kommer plågas av detta.
Flippan bettet funkar hon skapligt med men hon trivs inte helt med de.

Låter som en bra idé tycker jag iallafall. Personligen är jag "lugnare" när jag har min pelhamstång på uteritt, eftersom jag VET att det finns en nödbroms om något skulle hända eller vi har en dålig dag med sämre kommunikation än vanligt (även om jag väljer att bara skritta kan något i miljön ställa till problem. Trots att jag litar på min häst). Då kan man (eller jag..) behålla sin mjuka hand och vanliga ridning, än att vara halvstissig själv och tänka på ifall något skulle ske, vilket defenitivt ökar risken och dessutom ger en stummare hand..

Det är iallafall min åsikt, och nej, jag säger inte att man kan betsla upp en häst för att slippa träna. Absolut inte.

jag har läst igenom denna tråd och fick en känsla av att man snöat in sig på olika bett, tränings-övningar mm.
fråga nr
1: vad får hästen att äta?
2:hur ofta får hästen lov att sträcka ut sig och springa av sig med ryttare på?
3:hur ofta blir det manege/paddock?
4:är du den enda ryttaren på hästen eller är ni fler?
5:andas du när du sitter i sadeln?

Några frågor jag ställde mig själv när det gick som sämst för mig och min 22 c-ponny(otroligt pigg och stark).
Jag rider endast på mitt tre delade, fick tyvärr bryta mitt eget motto med att använda mig utav en hjälptygel för att få kontroll i galoppen (använde den i 2 dagar) för att få kontroll och för att budskapet skulle gå fram jag vill INTE rekomendera någon till att använda graman-hade ångest!!!nu hänger den i sadelkammaren och ingen får lov att använda den på min pålle om de ska låna honom, visst den funkade men varför tvinga hästen , jag behöver in i manegen mycket mer varit väldigt mycket i skog och mark hela vintern.....gör inte som jag -tänk till först-inte sen......
:cry:

Det är absolut inte det du ska göra, och jag är relativt säker på att det inte är vad tidigare personer har menat heller.

Att träna lydnad är inte det samma som att träna dressyr.

Om din häst inte fungerar bra vid uteritter och hoppning så är det i de situationerna du ska tränar. Dock bör du (som polly säger) dra ner tempot. Att rida ut och sedan galoppera när du inte har kontroll över din häst i trav är ju ren och skär dumhet.

Alltså,du behöver (enligt mig) tränar MER allsidigt. Du bör enligt mig lägga in en skrittur med eventuellt travinslag (om hästen klarar detta) varje dag som uppvärmning. Under denna tid så arbetar ni med halvhalter, halter, sidvärtsrörelser, tempoväxlingar (lydnad! :) ). Ni gör inget som ni inte klarar av, och ni gör det på ett alldeles vanlig bett.

När ni har värmt upp i ca 30 min på lite skogsvägar, beger ni er till paddock/ridhus där ni fortsätter er träning. Varje dag använder ni er av cavaletti och eventuellt två till tre 30-40 centimeters hinder som ställs på volter. Ni tränar grundläggande dressyrarbete där ni varje dag lägger in hoppningen som ett moment. ( = hästen kommer väldigt snart inte bli upphetsad vid syn av hinder utan se det som ett helt naturligt inslag )

Under denna tid tränar ni inte någon "hets hoppning" dvs, inga banor, snabba hinder (långsidor) eller höga hinder. ALLT som ni gör, görs LUGNT och kontrollerat. Så fort det går för snabbt så växlar man ner och gör om det i en lägre gångart.

Detta tror jag är den enda och vettigaste vägen att bli av med ditt bekymmer.

Att träna "dressyr" och "hoppning" , a variant idag ska vi arbeta med oxrar på 1,20, eller idag ska vi bara träna på öppna och samlad galopp tror jag inte att man är mogen för, förren man har en grundläggande kontroll och samspel. Tills dess bör man hålla sig på en grundnivå och inte gå ifrån den fören man klarar av den på ett bra sätt.

Ytterligare tycker jag att det är viktigt att minst någon dag i veckan ta sig tid till att även arbeta med samspelet från marken och jobba med ledarskap. Det är ofta även väldigt bra att arbeta hästen i lina, (tömköra) för att ytterligare lära sig hur hästen fungerar.

/ Elizette

jag har läst igenom denna tråd och fick en känsla av att man snöat in sig på olika bett, tränings-övningar mm.
fråga nr
1: vad får hästen att äta?
2:hur ofta får hästen lov att sträcka ut sig och springa av sig med ryttare på?
3:hur ofta blir det manege/paddock?
4:är du den enda ryttaren på hästen eller är ni fler?
5:andas du när du sitter i sadeln?

Några frågor jag ställde mig själv när det gick som sämst för mig och min 22 c-ponny(otroligt pigg och stark).
Jag rider endast på mitt tre delade, fick tyvärr bryta mitt eget motto med att använda mig utav en hjälptygel för att få kontroll i galoppen (använde den i 2 dagar) för att få kontroll och för att budskapet skulle gå fram jag vill INTE rekomendera någon till att använda graman-hade ångest!!!nu hänger den i sadelkammaren och ingen får lov att använda den på min pålle om de ska låna honom, visst den funkade men varför tvinga hästen , jag behöver in i manegen mycket mer varit väldigt mycket i skog och mark hela vintern.....gör inte som jag -tänk till först-inte sen......
:cry:

Hon äter 1kg hippo cool och 12 kg hö.
Inte så spec ofta nu eftersom hon blir för stark, därav ville ja ha ett bett som jag kan ha så hon kan få sträcka på sig o bli av med lite energi.
Ca 3/4gånger per vecka.
Ja är den enda på henne förutom min tränare som ibland sitter upp på henne.
Ja de gör jag, ja tränar för mentalcoach en gång i månaden så jag har lärt mig att andasrätt.

Om din häst inte fungerar bra vid uteritter och hoppning så är det i de situationerna du ska tränar. Dock bör du (som polly säger) dra ner tempot. Att rida ut och sedan galoppera när du inte har kontroll över din häst i trav är ju ren och skär dumhet.

:bow: Håller med i hela detta inlägg som ger utmärkta förslag.

Jag har ingenting direkt emot att man betslar upp temporärt, men detta löser inte själva problemet (vilket du såklart redan vet).

Lydnadsträning ÄR dressyr, här är enda delen av Elizettes inlägg som jag inte håller med om ;). Dressyr är inte bara att rida övningar i en paddock - halter utomhus är också en del av dressyrträningen, liksom övergångar etc. Lyssnar inte hästen i skritt så Säg till den tydligare! Den kommer garanterat inte att lyssna i trav om den inte lyssnar i skritt, och inte i galopp om den inte lyssnar i trav.

Det är absolut inte det du ska göra, och jag är relativt säker på att det inte är vad tidigare personer har menat heller.

Att träna lydnad är inte det samma som att träna dressyr.

Alltså,du behöver (enligt mig) tränar MER allsidigt. Du bör enligt mig lägga in en skrittur med eventuellt travinslag (om hästen klarar detta) varje dag som uppvärmning. Under denna tid så arbetar ni med halvhalter, halter, sidvärtsrörelser, tempoväxlingar (lydnad! :) ). Ni gör inget som ni inte klarar av, och ni gör det på ett alldeles vanlig bett.

När ni har värmt upp i ca 30 min på lite skogsvägar, beger ni er till paddock/ridhus där ni fortsätter er träning. Varje dag använder ni er av cavaletti och eventuellt två till tre 30-40 centimeters hinder som ställs på volter. Ni tränar grundläggande dressyrarbete där ni varje dag lägger in hoppningen som ett moment. ( = hästen kommer väldigt snart inte bli upphetsad vid syn av hinder utan se det som ett helt naturligt inslag )

Under denna tid tränar ni inte någon "hets hoppning" dvs, inga banor, snabba hinder (långsidor) eller höga hinder. ALLT som ni gör, görs LUGNT och kontrollerat. Så fort det går för snabbt så växlar man ner och gör om det i en lägre gångart.

Detta tror jag är den enda och vettigaste vägen att bli av med ditt bekymmer.

Att träna "dressyr" och "hoppning" , a variant idag ska vi arbeta med oxrar på 1,20, eller idag ska vi bara träna på öppna och samlad galopp tror jag inte att man är mogen för, förren man har en grundläggande kontroll och samspel. Tills dess bör man hålla sig på en grundnivå och inte gå ifrån den fören man klarar av den på ett bra sätt.

Ytterligare tycker jag att det är viktigt att minst någon dag i veckan ta sig tid till att även arbeta med samspelet från marken och jobba med ledarskap. Det är ofta även väldigt bra att arbeta hästen i lina, (tömköra) för att ytterligare lära sig hur hästen fungerar.

/ Elizette

Jag rider henne ute före varje ridpass eftersom vi har ca 3km till paddocken.
Och att dressyr och lydnad inte är samma sak de vet jag, men att träna lydnad ska inte heller betyda att man ska sitta och nästan "dra" i henne för att hon ska lyssna, då har jag hellre ett skarpare bett så jag kan använda mindre tygeltag vilket ger en lydigare häst än en häst som blir "sönderdragen".
O nu hoppas jag ni förstår att jag inte drar sönder min häst och jag vill inte heller göra de o därför vill jag ha ett bett som båda trivs med.
Hon både tömkörs och longeras regelbundet.

Som sagt som jag skrev så funkar hon inte utmärkt på banan heller o därför vill jag ha kontroll på henne där först! MEN jag vill inte bara tjata runt på banan för som jag skrev blir hon lätt uttråkad om man bara tjatar om samma sak. Och att hon behöver mer allsidigträning de skrev jag också därav problemet att jag måste kunna rida ut på henne!
Ett bett blir så starkt som handen som håller i de o jag är inte skarp i handen så hon kommer inte ta skada av att jag sätter på henne ett skarpare bett tills hon har fått träna mer lydnad på banan och vi kan börja träna på problemet i skogen! Sen så är ju inte planen att rida med ett skarptbett jämt

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 412
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar