Bett. frågor.

attempt

Trådstartare
När ni rider in era hästar, och när de är i utbildningsstadiet.

Vad använder ni för bett då?

Jag undrar också vad det bettet heter som, hm, det är ganska stora tjocka ringar, och mundelen är med sweet iron med koppar tror jag.

Sv: Bett. frågor.

Jag använder mig av det bett som den aktuella hästen verkar gilla bäst. Vill att hästen ska ha bettet i munnen utan att krångla runt med det och tycker att det är mycket individuellt vad hästarna gillar.
Prova dig fram.

Ibörjan använde jag sidepull eftersom hennes varg tänder var relativt nydragna. Efter det har jag använt Billy Allen snaffle, vanligt sweet iron snaffle(två delat) har även använt twisted wire bett.
Det finns för och nackdelar med alla bett. Jag byter lite då och då för att få lite omväxling.

*kl*

Jag undrar en sak också angående bett. Ursäkta R om jag lånar din tråd men tyckte det var onödigt att starta en ny tråd om bett....Hoppas det går bra.

Min häst är 17 år och rids nu på vanligt tredelat bett...funkar bra.
Pratade med en vän häromdagen som sa att hästar gillar bett med koppar i...........stämmer det?
Även om det tre delade funkar så kanske man kan byta till ett sådant i alla fall......?

Det gör absolut ingenting, tycker bara dte är kul att lära mig mer. Skriv på du bara . :)

Jag undrar också om koppar, ifall det är trevligare att ha i hästens mun?

Jag har alltid ridit in mina hästar på vanligt tränsbett, på senare tid har jag varierat lite med sidepullen, som båda mina pållar verkar trivas med.

Rebeccah skrev:
När ni rider in era hästar, och när de är i utbildningsstadiet.

Vad använder ni för bett då?

Jag undrar också vad det bettet heter som, hm, det är ganska stora tjocka ringar, och mundelen är med sweet iron med koppar tror jag.

tränsbett eller billy allen snaffle

jag använder aldrig någonsin tvådelade bett.

när hästarna rids in här använder vi sidepull, billy allen och olika slags tredelade. Sgs alla våra bett har mer eller mindre koppar i sig, och många har även sweet iron. Hästarna tycker att det smakar godare än rostfritt stål, vilket gör att de slappnar av fortare och tuggar lite mer.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min häst är ju rätt dålig på att äta. Inte nog med att han ofta får foderstrupsförstoppning (utredd på alla sätt utan direkt resultat...
2
Svar
34
· Visningar
1 788
Senast: Sirap
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
1 177
Senast: Linda_A
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 220
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!