bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Sv: bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Alla dessa frågor och funderingar du har om din foderhäst, är det inte bättre att du ställer dem till hästens ägare? Är det problem med tänder eller annat kanske du skall rådgöra det med ägaren?

Bara en tanke :)

[...]annat fall ska jag köpa bett på måndag eftersom att jag kollade bettet för någon dag sedan och det är för STOOORT !

Vad bra att du lyssnade på våra råd och gör nåt åt problemet!

Men jag säger som de andra - lita inte på att utrustningen passar bara för att ägaren skickade med det. Han kanske skickade med sånt han hade liggandes hemma i brist på annat :cool: Kolla upp sadel och träns noga och ta hjälp av nån som kan.

KL

upprepar mina tankar från tidigare inlägg.
Alla hackar på fodervärden, en tjej på 13 år här i tråden. Är det ingen som tycker att ägaren är oerhört oansvarig, eller låt oss vända på det - HÖGST ansvarig för att lämna ut sin häst till ngn i denna situation? det tycker jag. Det är ÄGAREN som bör skämmas och det är ÄGAREN som ger ridtravarna dåligt rykte i detta fallet. själv hade jag som ägare hellre tagit bort hästen än att lämna bort den under såna premisser.

Håller med dig. Det finns antagligen en anledning till att fodervärden vänder sig till Buke med sina frågor..

KL

upprepar mina tankar från tidigare inlägg.
Alla hackar på fodervärden, en tjej på 13 år här i tråden. Är det ingen som tycker att ägaren är oerhört oansvarig, eller låt oss vända på det - HÖGST ansvarig för att lämna ut sin häst till ngn i denna situation? det tycker jag. Det är ÄGAREN som bör skämmas och det är ÄGAREN som ger ridtravarna dåligt rykte i detta fallet. själv hade jag som ägare hellre tagit bort hästen än att lämna bort den under såna premisser.

Jodå, jag tycker hästägaren borde skämmas rent ut sagt, troligen bryr denne inte sig om sin häst eftersom den dels inte har ridit ,mer än lite sporadiskt, på två år, dels om nu detta är fallet att inte utrustning eller häst är korrekt, då verkar man inte vara så kunnig.

Sedan tycker jag föräldrarna borde ta mer ansvar, om de nu låtit sitt barn ha en häst på foder, så måste de också visa större engagemang, tror TS skrev någonstans att de inte var så intresserade av hästar.

Jag har faktiskt följt din bilddagbok ett tag, och bara för ett litet tag sen så hoppade du med hästen typ 3 ggr på en vecka och haft en massa bängel med hästen eftersom du (tyvärr) inte riktigt vet hur du ska hantera den.

Hur länge har du tänkt ha hästen?

kl

Jag tycker det är väldigt oansvarigt av ägaren att låna ut hästen till någon som tydligen inte klarar av det särskilt bra.
Det här är inget illa menat till TS men jag tycker inte du är redo att ta hand om en foderhäst än.
Rid på ridskola och skaffa erfarenhet från sköthästar och medryttarhästar innan du skaffar foderhäst.

Okej okej , :)
jag har fått för mig att jag inte vill rida med hackamore och jag vet inte varför , har nog fått för mig att det kommer hända något :/ Någon dag här nu framöver ska min granne , som faktiskt kan väldigt mke om hästar , rida henne och få lite ordning på henne.
Om jag visste att utrustningen på tilla inte passade och massa mer skulle jag ju nog inte lånat henne skulle jag tro , men han sa ju inget om de .
men ändå han jag lånar hästen av borde inte han fixat och gjort så att det passar när han ändå rider / red henne? får prata med han om detta , annat fall ska jag köpa bett på måndag eftersom att jag kollade bettet för någon dag sedan och det är för STOOORT !

Om tänderna är bra på Tilla så satsa på ett nova bett från hööks. Du kan beställa det på www.hooks.se kostar ca 300kr. Det är värkligen värt det och jag är super nöjd, lika så min häst. Får man fråga var i Sverige du bor? Tycker synd om din häst och förstår att det inte är lätt för dig iheller. Du är bara 13 och dina föräldrar verkar inte förstå sig på hästar.

Har köpt ett nytt bett , och tandläkaren ( :P ) ska komma hem och titta på tänderna , tack för hjälpen !!

precis ! det är ju till för att fråga , tål ni inte de behöver ni inte läsa .
Jo jag hoppar småhinder med henne , det är min häst , ( min foderhäst ) då är det mitt ansvar och jag gör vad jag vill !
Men hon har ju inte stått i två år .. hon har blivit riden men inte lika ofta ! .
Sen skrittade jag och travade i början med henne , ganska ofta .

Det handlar inte om hur i vida de som svarat tål vad du frågar eller inte. Det handlar om djurets hälsa. Är människan okunnig blir hästhållningen lidande.

Det är ditt ansvar men du gör verkligen inte som du vill. Det finns lagar och regler att följa. Den som har ansvaret för hästen skall alltid sätta hästens välbefinnande i första rummet. En person med bristfällig kunskap kan inte sätta hästens välbefinnande i centrum. Helt enkelt för att den personen inte kan avgöra vad som är bäst för hästen. För att veta det måste man ha kunskap, både om hästar och de lagar och regler som finns.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat