bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Sv: bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

nu funkade de , sök på tilla

förlåt för att jag krånglade till er för er.

kan väl testa att lägga in bild här , men de går nog kanske inte.
47664_1247420781.jpg

de gick !!! :)
42332_1247420850.jpg

då behöver ni inte söka på tilla !
ursäkta för allt krångel !!!!

Jag tycker också att det ser för långt ut!
Är det ett två eller tredelat bett?

Vet att 'min' pojke inte tycker om tvådelat alls. Har även provat på bettlöst, både att ha tyglarna som korsade under ganaschen och som ett par vanliga tyglar (blev tryck över nosryggen) och det var inte uppskattat! Stel som en pinne och huvudet i vädret. :crazy:
Men det beror mycket på häst också, vissa trivs himla bra i bettlöst.
Om du inte vill köpa ett nytt bettlöst så kan du prova att rida i grimma någon gång, fäst tyglarna i metallspännena vid sidorna. Där får du i alla fall en vink om hur hon reagerar med det trycket.
Finns också raka gummibett som jag vet att många munknepiga hästar har uppskattat. :)

Har inte hästen blivit riden på två år eller har den blivit riden ?
Du har skrivit två olika saker.

Har hästen stått i två år så är det inte så konstigt, då har den ju heller inte haft något i munnen på två år (om den inte körts då..)
Speciellt om du sitter och "drar" i munnen (då menar jag inte drar som i sliter, utan det kan räcka med ett lätt stöd) redan direkt så kan säkert hästen tycka att det är jobbigt eller obehagligt.
På en sådan häst skulle inte jag börja ta tyglarna mer än korta stunder de första veckorna.

Om hästen blivit riden av ägaren utan att göra detta så beror det förmodligen på att du rider på ett annat sätt.

Har hästen heller inte blivit kollad i munnen på två år (eller mer) så är det verkligen dags!
Detta bör göras minst en gång varje år.

Sen tycker även jag att bettet ser för långt ut.

Om du har ett hackamore så är det ju bara att testa. :)
Jag brukade variera mellan 3delat och hack på min förra häst. Hon trivdes bäst på hack, men eftersom jag tävlade dressyr så var jag tvungen att rida även med 3delat.

okej , ser de långt ut ?
ursäkta mig men jag är jättedålig på detta.
vad är tredelat o tvådelat ?:P Men säg vilket bett jag ska köpa då ? :P som ni tycker .
men då tar jag en bild framifrån någon dag så ni får se !! :)
jag vet inte om hon har varit hos tandläkaren faktiskt.
hur mycke kostar ungefär de ? hon är inte försäkrad..
men jag är lite rädd att rida med hackamore för många säger att jag kan bryta nosbenet ?:S
eller va det heter.
Men en sak till , ägaren har gtt westernkurs med henne.
kan de ha med saken att göra ?
Tack för hjäälpen!!!

Jag vill inte vara otrevlig på nått sätt men du känns faktiskt lite för okunnig för att ha egen häst? Okej att man frågar om vilka bett som kan passa eller vilka täcke som är bäst i kvaliten, men du verkar inte ha koll på något? :crazy:

Ja det ser för långt ut.
Köp ett 3 eller 2 delat i rätt storlek helt enkelt.

Tandläkarbesök kostar några hundralappar.
Det är inget som täcks av försäkring så det spelar ingen roll.

Hästen kan få skador på nosryggen om man sliter ordentligt i tyglarna. Rider man med ett skarpt bett kan den få lika stora skador i munnen om man sliter.

Om du inte har så stor kunskap om så pass grundläggande saker tycker jag faktiskt du ska ta hjälp av någon.
Borde väl finnas någon i ditt stall som har större kunskap?
Både tandvård och passande bett är VIKTIGA saker som man måste ha koll på när man har hand om en häst!

Tredelat bett har 3 delar:
bettSH6203.jpg

Tvådelat bett har 2 delar:
bettSH559.jpg

Det är nog ganska svårt att bryta nosryggen på en häst med hackamore.
Bara att prova rida med det om du redan har ett. Om hästen fungerar på det är det en god idé att ibland rida på bett och ibland på hackamore. Jag brukar spänna det som ett vanligt träns, dvs 2 fingrar ska få plats mellan nosryggen och nosremmen.

okej tack för hjälpen , jag började fatta de där nu ... väldigt tacksam för alla som tipsar om grejer..:)
så jag är inte riktigt så " okunnig " som ""peetraa " tror..

alltså.... jag läste nyss en annan tråd av dig där det står att du hoppat hästen två dagar i rad. Du sa ju nyss att den inte blivit riden på två år!?

Jag hoppas verkligen att det här är ett så kallat troll, annars är jag uppriktigt rädd för den stackars hästens skull.

okej tack för hjälpen , jag började fatta de där nu ... väldigt tacksam för alla som tipsar om grejer..:)
så jag är inte riktigt så " okunnig " som ""peetraa " tror..

Jag tycker att det är himla basic att åtminstonde kunna veta två & tre delat bett och lite om hur det sitter i munnen, speicellt om man nu har egen häst.
Visst, du kan vara himla bildad på andra punkter, men saker likt detta tycker jag bara att man ska veta lite om innan man tar på sig ett så pass stort ansvar.
Jag må vara tjurig och påpekande, men att kunna lite övergripande om de vanligaste betten tycker jag borde vara en självklarhet..! :crazy:

Jag vill inte vara otrevlig på nått sätt men du känns faktiskt lite för okunnig för att ha egen häst? Okej att man frågar om vilka bett som kan passa eller vilka täcke som är bäst i kvaliten, men du verkar inte ha koll på något? :crazy:

Jag håller faktiskt med..

ta ut en häst tandläkare som kan undersöka hästen, en undersökning går på runt 500 kr
Häst tandläkaren kan även ge dig tips och råd om bett och kan hjälpa dig att mäta vilken storlek som du skall ha på bett

för de första är det inte min häst , har bara haft henne i en månad imorrn , och då fick hon vänja sig vid hästkompisarna i nån vecka , sen började jag inte rida in henne heller sen någon vecka tbk.
och jag vet väl att något är snett i munnen på henne , annars skulle jag väl inte ens lägga ut den här tråden !? :S
2delat bett har jag vetat , men inte 3delat !
Kan ni inte ha er egen mening istl för att hålla med andra..?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka