bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Sv: bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Det spelar egentligen ingen roll om man äger hästen eller ej. Så länge som det är du som har ansvaret för hästen (vilket jag tycker verkar framgå av alla dina trådar) och dess ridning så tycker jag att man i alla fall borde ha en liten mer aning om hur ett bett ska sitta framförallt. Visst, man kan inte veta allt, jag vet inte allt, och det är superbra att man frågar. Bättre att fråga en gång för mycket.
Men när man kikar igenom dina trådar så är det frågor om helt basic saker. Saker som man egentligen inte bör fråga om man har ansvar för en häst.
Och du lär väl ha någon hästkunnig i din närhet som du kan ta hjälp av också. Himla svårt för oss att sitta och berätta hur du ska göra och vad som passar bäst för den hästen bara genom text och bilder!

Jag har min egna mening och det är såhär jag tycker. Passar det inte att jag påpekar någonting (varken med elak ton eller motiv) så vet jag inte vad du gör på ett sådant forum likt detta.
Du frågade, jag svarade.

Ja och alla vi har svarat dig!

1. Bettet är för långt.
2. Du verkar alldeles för okunnig för att ha häst, ÄVEN om du bara har den på foder! (Hade tyckt det vart jättepinsamt som ägare till hästen att läsa denna tråden).

Ja och alla vi har svarat dig!

1. Bettet är för långt.
2. Du verkar alldeles för okunnig för att ha häst, ÄVEN om du bara har den på foder! (Hade tyckt det vart jättepinsamt som ägare till hästen att läsa denna tråden).

Ursäkta mig men har man inte rätt att fråga är inte de som är poängen med ett forum att man kan bolla i´der med andra...
Ja bettet e för långt..
Men eftersom att TS inte äger hästen så antar jag att varken träns eller bett är något som hon köpte utan häst ägaren och då kan du ju inte belasta henne för det utan hästägaren ska väl se till att hästen har rätt utrustning i så fall...

Om min häst har utrustning som är för liten eller för stor och min medryttare eller delfodervärd rider hästen med de tränset som jag plockat ihop och bettet e fel är det väl endå mitt ansvar eller????

Så du kan ju inte dra de som slutsat till art hon inte ä lämplig häst ägare eller??
Självklart ska hästen har den bäsat möjliga utrustningen som ligger bra inte skaver eller gör ont..
Men det av ju därför hon frågade för hon va osäker..

Hon har redan fått tipset av MÅNGA att fråga ägaren som förmodligen vet bäst eftersom att det är hennes häst :)

Hej
Kolla munnen, om det är ok så är mitt råd att sätta på en remontnosgrimma + ev ett kortare tre-delat bett. Lycka till

Jag hoppas verkligen inte du hoppar med hästen.

Har den inte blivit riden på två år ska den SKRITTAS ett bra tag för det första, och sen ridas åtminstonde några månader innan du ens tänker på att hoppa.

precis ! det är ju till för att fråga , tål ni inte de behöver ni inte läsa .
Jo jag hoppar småhinder med henne , det är min häst , ( min foderhäst ) då är det mitt ansvar och jag gör vad jag vill !
Men hon har ju inte stått i två år .. hon har blivit riden men inte lika ofta ! .
Sen skrittade jag och travade i början med henne , ganska ofta .

Jo jag hoppar småhinder med henne , det är min häst , ( min foderhäst ) då är det mitt ansvar och jag gör vad jag vill !
Men hon har ju inte stått i två år .. hon har blivit riden men inte lika ofta ! .

Maken till vimsigare människa är nog svårt att hitta. Nyss hoppade du ju inte henne? Och vad är ganska ofta? Tror knappast att hennes ägare vill att du "gör vad du vill med henne" :cool: Stackars häst!! :crazy::cool:

Men en häst som inte har blivit riden mer än nångång ibland på 2 år kräver nog längre igångsättning än en månad innan den kan börja hoppa :crazy: Även om hindren är låga.

Men hur har du tänkt att vi ska kunna svara på dina frågor om du hela tiden ändrar dig? Det är ju skitförvirrande. :confused:

Dessutom, vad tror du att ägaren till hästen tycker om att du "gör vad du vill" med den?
Du har ansvar som fodervärd att hästen har det bra.

Senast ändrad:

det va inget , skit i de hära forumet .
föresten kan ni peetra tjejerna prata ngn annanstans än här ? blir lite förvirrat...
det är ingen " stackars häst " ööööö va får dig att tro de?! :s
min häst mår just nu JÄTTEBRA , inga problem med munnen längre .
jag hoppar med henne och hon ÄLSKAR det.
pratat med min granne om detta och hon tycker NI är vimsiga !
inga problem !
tacksamma om ni kan svara SNÄLLT på mina andra trådar om mina frågor .
PS . JAG KAN ATT OM HÄSTAR , TRODDE DETTA VAR TILL FÖR ATT FRÅGA ! -.-

Fast du kan ju inte skriva en tråd med frågor och sen bli arg på alla som säger emot dig :grin:

Givetvis är forumet till för att fråga. Du har äen fått svar på frågan (Har du bytt bett?).

Men eftersom du verkar vara ung och Väldigt okunnig så kan det vara en bra ide att lyssna på de råd du får.
Det är för HÄSTENS och DITT bästa vi skriver som vi gör.

En häst som blivit riden sporadiskt (då och då) eller inte alls på 2 år ska SKRITTAS först.
Hoppa gör man inte förrän efter några månader!
Detta för att senor och leder (det som finns innuti benen) ska bli starka och för att hästen inte ska få massa förslitningsskador.

Har du tur så håller hästen trots att du gör som du gör.
Har du otur så kommer du om några månader få betala skyhöga veterinärräkningar pga din otålighet.

Det kanske står fel i de jag har skrivit , ber som helst mke om ursäkt för de.
såhär : Han som äger henne har inte ridit henne på två år pga av att han ramlade av henne och bröt revbenen.
Han har då en dotter som inte är ett dugg intresserad av hästar , men när hon var med kompisar brukade mest kompisarna vilja rida , så då red dom i väg.
Hon har då alltså inte STÅTT i en hage hela två år.
Jag förstår att det blir krångligt för er.
Sen har jag bara hoppat ngn gång..inte så seriöst !
Jag har inte bett.
Min syster trodde det berodde av att hon inte va van det.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka