bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Sv: bett eller inte bett ? HJÄLP.!!

Men den ridningen de har ägnat sig åt har knappast gett hästen speciellt mycket kondition och muskler. Och du skrev i en annan tråd att du hoppat hästen två dagar i rad - det är för tidigt! Du tjänar på att vänta, för hästens skull. Inte kul med skadad häst pga ryttarens otålighet.

Sätt bettet i hästens mun och se till att bettringen ligger tätt intill på ena sidan. På andra sidan drar du bettringen rakt utåt - det som då sticker ut är för långt. Sticker det ut 1 cm så är det 1 cm för långt.

oj.
Blev fel .
Ok , hur länge ungefär ska jag vänta då? om jah ändå har travat o allt , osv.. ? :)

Du borde börjat med att bara skritta, ca varannan dag, åtminstone ett par veckor. Sen kortare travpass som man ökar på efterhand. Och låta igångsättningen ta ett par månader eller så och sen börja hoppa så smått. Som nån annan skrev så behöver hästens senor och leder tid på sig att vänja sig, dels vid motionen och dels vid din ridning som garanterat skiljer sig från ägarens. Hästar är inga maskiner, det är inte bara att laga dom när de går sönder.

det va inget , skit i de hära forumet .
föresten kan ni peetra tjejerna prata ngn annanstans än här ? blir lite förvirrat... pratat med min granne om detta och hon tycker NI är vimsiga !
inga problem ! tacksamma om ni kan svara SNÄLLT på mina andra trådar om mina frågor . PS . JAG KAN ATT OM HÄSTAR , TRODDE DETTA VAR TILL FÖR ATT FRÅGA ! -.-

Ursäkta mig, men jag tycker att det faktiskt är du som är vimsig. :mad: Hur i hela friden har du tänkt att vi här på buke ska kunna svara på dina frågor när du ändrar dig hela tiden, och blir arg när vi ger dig tips och råd? Det blir lite svårt, förstår du väl? Behåll dina frågor för dig själv då så får du lösa dom på egen hand. :cool:

*kl*

Det är sånt här som i slutändan gör att ridtravare får dåligt rykte ;)

Ursäkta mig, men jag tycker att det faktiskt är du som är vimsig. :mad: Hur i hela friden har du tänkt att vi här på buke ska kunna svara på dina frågor när du ändrar dig hela tiden, och blir arg när vi ger dig tips och råd? Det blir lite svårt, förstår du väl? Behåll dina frågor för dig själv då så får du lösa dom på egen hand. :cool:

:bow::bow:

oj.
Blev fel .
Ok , hur länge ungefär ska jag vänta då? om jah ändå har travat o allt , osv.. ? :)

Min kille har stått på bete i två månader och hans igångsättning kommer bestå av kortare skritturer (runt 10 min) i någon vecka innan tiden ökas på (fortfarande bara skritt) och när kroppen börjat vänja sig igen så kommer vi börja med kortare trav utan några som helst krav. Vi kommer inte att börja jobba ordentligt på någon månad. Inte på minst två månader. Och då har han 'bara' stått i två månader. :grin:

Så att trava och allra minst hoppa är nog inte aktuellt än på ett tag för 'din' häst..

Hur kollar jag tänderna? :P vad ska jag kolla efter ?

Jag hoppas du inte tar det här på fel sätt men jag skulle föreslå att du köper en grundläggande bok om hästens skötsel och läser den från början till slut

Jag tycker du ska lyssna på vad många i tråden säger, förstår att du blir stött men vad folket här vill är bara att hästen ska ha det så bra som möjligt och inte skada sig. Det handlar inte om vem som vinner disskutionen i slutändan utan om hur hästen mår.

Ta det lugnt med din häst och låt det ta sin tid så kommer både du och hästen bli gladare i slutändan :)

Hej!
Din häst låter som mitt Varmblod. När jag fick henne då hon inte blivit riden på ett halvår så sa förra ägaren att man skulle vara snäll i munnen på henne och rida med längre tyglar. Efter att jag fått igång henne så hände inget. Hon pillade med bettet och svingade med huvudet. Jag provade hackamore eftersom förta ägaren hade ridit henne på det. Det gick bra till en början men hon gick aldrig i form. Hon drog ner huvudet för att det skulle lätta på trycket bara.

Jag använder 3 delat bett till henne och till sist så tog jag mig ett redigt tag i tyglarna och arbetade henne framför skänklen och fixade och donade med en massa så att hon va sysselsatt hela tiden och ett tu tre så hade jag en jätte trevlig häst att sitta och arbeta med.

Av min uppfattning som jag har fått så är du inte riktigt hemma i ridningen än och däför rekomenderar jag att du tar ut en kompis eller ridlärare som kan hjälpa dig att arbeta hästen i form så ska du nog se att där blir skilnad. ;)

Hej
Jag köpte ett fd avelssto dec 08. Jobbad sporadiskt i 3 år.
Började med off-road promenader i skogen så knöligt det gick i ca 6 veckor, sedan samma fast även tömkörning 2 ggr/vecka med travinslag som ökades succesivt i 2 månader.

Sedan mars månad är hon riden 4-5 ggr/vecka och vi har precis börjat (juli) med galoppjobb ute på rakt spår för att kunna be om samling men ändå ha kvar den egna motorn.
Har under dessa 8 månader inte haft något bakslag.

Dessutom regelbundet kollad av massör samt kiropraktor så hon bygger så rätt det går. Efter en längre tids vila samt några föl så sitter det fast på lite olika ställen.

Tycker att det är en försiktig igångsättning, men har fått stå på mig en hel del för att jag är för feg.

Om min häst har utrustning som är för liten eller för stor och min medryttare eller delfodervärd rider hästen med de tränset som jag plockat ihop och bettet e fel är det väl endå mitt ansvar eller????

Jo tänk vet du - att det ÄR din skyldighet att då inte rida hästen om du inser att utrustningen är felaktig!

i detta fallet gäller det en HEL fodervärd, ingen medryttare! eller hur?

ditt påstående blir samma som att säga att om du vet att grannen slår sin fru, så är det inte ditt ansvar att säga ngt om det, eller anmäla det eller hur?
eller om du ser ngn som sparkar på sin katt, så är det deras val, inte din sak, eller hur?

Blir beklämd.

Håller med Tornblomma. det är såna här trådar och såna här ägare som ger ridtravarna så dåligt rykte. Egentligen borde det ge ÄGARNA dåligt rykte, som inte har vett nog att inte låna ut sina stackars ridtravare till den som vill ha dem. Ta hellre bort dem säger jag! Fruktansvärt att vara djur och bli helt överlämnad i ngn människas tjänst som inte har koll på ens det mest grundläggande ang. uppbyggnad av muskulatur, kondition, belastning på leder och senor på en ovan häst osv osv.

Senast ändrad:

Okej okej , :)
jag har fått för mig att jag inte vill rida med hackamore och jag vet inte varför , har nog fått för mig att det kommer hända något :/ Någon dag här nu framöver ska min granne , som faktiskt kan väldigt mke om hästar , rida henne och få lite ordning på henne.
Om jag visste att utrustningen på tilla inte passade och massa mer skulle jag ju nog inte lånat henne skulle jag tro , men han sa ju inget om de .
men ändå han jag lånar hästen av borde inte han fixat och gjort så att det passar när han ändå rider / red henne? får prata med han om detta , annat fall ska jag köpa bett på måndag eftersom att jag kollade bettet för någon dag sedan och det är för STOOORT !

Okej okej , :)

Om jag visste att utrustningen på tilla inte passade och massa mer skulle jag ju nog inte lånat henne skulle jag tro , men han sa ju inget om de .
men ändå han jag lånar hästen av borde inte han fixat och gjort så att det passar när han ändå rider / red henne? får prata med han om detta , annat fall ska jag köpa bett på måndag eftersom att jag kollade bettet för någon dag sedan och det är för STOOORT !

Du är fodervärd = ditt ansvar

Om det nu är som du har skrivit, att hästen knappt har blivit riden på två år kan det ju kanske vara så att ägaren bara skickade med "basic" utrustning utan att faktiskt kolla hur den passar hästen, utan mest för att ha nåt att skicka med
När jag fick hem min häst var det inte mycket av utrustningen som passade, foder som var helt uppåt väggarna galet osv. Så jag fick helt enkelt skrammla ihop ny utrustning, som passade! :idea: Om du sen lånar av nån eller köper nytt spelar mindre roll, så länge det passar hästen.
Och ta då hjälp av nån som kan när du provar utrustningen.
Sen (iom att hästen inte är riden på två år) kommer den muskla om sig, så det kan vara bra att se över utrustningen då och då

kl*

Blir smått mörkrädd, Ts har fått många bra råd.
Måste hålla med peetraa om att det verkar inte helt rätt i tiden för foderhäst.

TS: har du haft medryttar häst innan? Är dina föräldrar med dig i stallet?

Inte för att vara dum men om man läser alla dina trådar om Tilla så är det precis som om du inte kan någonting alls, tillpassa bett osv, ska man kunna för att ha en foderhäst.

Hade jag varit du hade jag lämnat tillbaka hästen och börjat på ridskola eller läst 5 (elr fler) fakta hästböcker från början till slut! :idea:

Nu till det viktiga: Bettet är för långt och sitter för långt ner! Skaffa ett nytt träns också när du kööper bett, kvittar om det är billigt men det blir lättare utan de hakarna på sidostyckena. :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
937
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 018
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 854
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat