Bett eller grimma?

Sv: Bett eller grimma?

repgrimma, det är den bästa uppfinningen till våra hästar, är bra till allt :bow:

Jag hade eller har aldrig problem att leda min häst i grimma, men jag valde ändå tränset när han var unghäst och på promenad, för jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle att vänja honom vid bett, att jag styr osv.

Men är inte hästen redan van vid bett, då skulle jag inte välja bettet om jag inte kunde kontrollera den med enbart grimma och grimskaft.
Då skulle jag välja att ha en kedja under eller över nosen i stället.

Senast ändrad:

lånar knapp*

jag leder alltis min unghäst i repgrimma + bomull i öronen då hon blir MKT lugnare då:)

Jag har faktiskt sett en hopphäst på tävling med bomull i öronen.
Kanske ska vi ridhästfolk ta mer efter travet i det fallet? För det är ju ett smärtfritt och enkelt sätt att vänja en häst vid nytt?

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
760
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 730
Senast: attheedge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama