Betsling till min jätte. Hjälp!

T

TeamWahlund

Jag har ett halvblod på 180cm som jag har en del problem att hålla koll på när jag hoppar.
Jag jobbar mkt på markarbetet (på tränsbett) men jag vill ju kunna hoppa nu också, ska tävla om två veckor drygt.
Problemet är att jag tycker att han blir lite låg i fram o att han är superstark.
Gag är inget alternativ då han är låg i fram.
Rider på rakt gummipelham med delta nu fungerar sådär.
Några tips?
Snälla hjälp mig här:)
:D

Sv: Betsling till min jätte. Hjälp!

Nej det är inget alternativ, har jobbat med honom i ett år nu. han är fortf stark men bättre. Kommer nog alltid att vara stark för mig att rida.
Jag vill ha tips på bra bett, han är lite låg o mkt stark. men ändå en känslig herre.

Jaktkandar kanske? Är ju inte jätteskarpt. Blir han låg och tung i handen? Då skulle jag inte byta till ett skarpare bett som han kan hänga sig fast i, då blir det jobbigt sen när du ska rida på vanligt bett.

det är kanske ett bett att testa.
Jag har inget val än att rida på ett skarpare bett i hoppningen, tränsbett går inte. Jag vill ha ett bett som inte spär på att han är låg.
Så gag o pessoa är inte några bett som passar honom.
Pelham funkar mot hinderna fint men tycker han blir lite låg o hängande emellan hinderna. han bibehåller galopp o så men tycker inte de funkar optimalt.

Fast då kvittar det vilket skarpare (hävstång/gag) bett du har, alla ger tryck på nacken och där med sänker hästen huvudet. Kanske skulle testa smalt tre-delat eller ett "flerdelat" bett. Waterford tror jag det heter. Funkadet jätte bra på min syster första ponny som gärna blev STARK och tung vid hoppning.

Fast om han blir låg och tung i handen så beror det ju på att han inte bär sig ordentligt. Med stora tunga hästar kan det ju va en större utmaning att verkligen se till att vikten hamnar bak men det är lika viktigt eftersom en stor häst blir så väldigt tung i handen. Det skulle vara lättare att ge tips om man fick se en liten video eller iaf bilder när du rider och hoppar då spec, så är det lättare att se var problemet sitter för jag tror inte skarpare bett är lösningen.

Det funkar oftast ett tag men sen går det tillbaka om man inte gör något åt grunden till det framtunga :)
Vill inte att du ska känna dig påhoppad eller som att jag står med en pekpinne med jag vet såväl hur det känns när hästen inte funkar 100% i hoppningen utan blir framtung och låg och det har alltid varit något som inte funkat i markarbetet inte bettet :)

Kan tipsa dig om "Flippanbettet" det med rak flexistång funkar super på starka men ändå lite känsliga hästar som lätt krullar ihop sig för mycket på pelham.
det här menar jag:
PICT0005-1.jpg

Kan du inte rida på pelhamet men det två tyglar då? Då kan du ju ta lite met i "nödtygeln" så att säga utan att behöva använda den hela tiden.

Tycker alltid det är lite svårt att få starka hästar att hoppa väl genom ryggen med ett pelham. (Har ett rakt, gummiklätt och har ridit både på delta och med två tyglar.)

Föreslår ett jaktkandar med tungfrihet. Blir oftast bättre än pelhambettet men känslan liknar mer att rida på vanligt tränsbett.

Har fungerat jättebra för mig vid liknande problem.

varför inte ett alternativ att träna mer? i stället för att tävla? bara för att de gått ett år så är man inte klar för de, har du otur kanske du måste ge de 5 år innan han är lätt och bär sig själv.

Hade hemma en tillridningshäst ett tag en på hela 185cm, lilla jag på 160cm, KÄMPADE utan att betsla upp. Visst han var stark, han blev också väldigt lång och låg men sakta kom han mer upp och började bära sig själv. Visst kunde han också dra sina bock innan ett hinder men tack vare denna häst, satan vilket säte jag har idag :)

Tänk också på att betslar du upp kanske han ara blir mer framtung och kommer ha svårt att hoppa upp sig. Det är trots allt en onormalt stor häst i hoppning. Som du beskriver verkar de som att han är strak framåt och neråt, alltså inte bettets fel utan helt enkelt bärigheten. Stark kommer han nog med allsäkerhet at vara de är ju trots allt en stor bamse, MEN du kan se till att använda dne starkheten till något annat i stället.

Lycka till

Precis vad jag tänkte skriva, pelham på två tyglar. Det rider jag på ;) Dock tävlar jag på ponny så måste ha delta på tävlingar. :(

Vänta med tävlingen och träna istället :)

Jag tycker givetvis att träningen är nummer ett, men vi tävlade upp till 115 förra året med goda resultat.
Ja bärigheten brukar de va som brister men i anridningen mot hinderna så är de som att han själv ser att han måste använda bakbenen för som genom trolleri så är han fin o med baken under sig men dock stark.
Och jag vill inte vänta 5 år(tar bara ditt ex.) med att tävla, jag må låta hemsk men då blir det försäljning, det är något jag inte vill o tror inte det blir nödvändigt. men om de skulle va så så blir de det.
Såtävla blir det iaf:)

Nu kommer jag inte hundra ihåg vad alla skrivit men svarar lite till er här med.
För de första tack för tipsen.
Jag tror jag ska prova "flippan" bettet, och först ett smalt flerdelat för de vore toppen om han funkade på et sånt.
Tror ni om det??

Jag har inga videoklipp när jag hoppar/rider honom tyvär.
Foton har jag på bilddagboken.se Mitt användar namn är: WhenYouKnow
Jag har lagt upp några bilder idag 27/5 .
Kommentera gärna vad ni tycker.

Man kan faktiskt komma runt på 115 med "goda resultat" utan att de är en snygg runda. Och b'r sig ite din häst kan jag inte tänka mig att de är så snygga rundor.

Men varför tävla när ni helt klart inte är redo för de eftersom du ser bettet som ett problem? Han är för stark och bär inte sig själv, att hoppa en sån STOR häst som inte bär sig själv rätt för mer skada än nytta. Hoppa ner från ditt "höga tävlings huve" och jobba hemma först. Tävling är inte allt, eller sälj den eftersom du inte vill göra ett jobb färdigt, låt någon annan ta vara på hästen då.

Flippanbett tror jag tyvärr inte kommer att funka. Det passar bäst för hästar som är heta och känsliga samtidigt som de kan bli starka.
Jag hade provat kimbelwick eller gag med dubbla tyglar.

Man kan faktiskt komma runt på 115 med "goda resultat" utan att de är en snygg runda. Och b'r sig ite din häst kan jag inte tänka mig att de är så snygga rundor.

Men varför tävla när ni helt klart inte är redo för de eftersom du ser bettet som ett problem? Han är för stark och bär inte sig själv, att hoppa en sån STOR häst som inte bär sig själv rätt för mer skada än nytta. Hoppa ner från ditt "höga tävlings huve" och jobba hemma först. Tävling är inte allt, eller sälj den eftersom du inte vill göra ett jobb färdigt, låt någon annan ta vara på hästen då.

Herregud va trevlig man kan vara då.
Du har väl aldrig sett mina runder på honom?? Nej.
Han bär sig tillräckligt för att göra fina rundor på så låga hinder, han klarar inte högre i nuläget men det är inte tanken heller.
Mitt höga tävlingshuvud, vad ger dig rätten att säga så?
Alla inlägg i denna tråden har varit trevliga o hjälpsamma fram till nu.
Och hur kan du veta att vi "helt klart inte är redo" för att tävla??

Flippanbett tror jag tyvärr inte kommer att funka. Det passar bäst för hästar som är heta och känsliga samtidigt som de kan bli starka.
Jag hade provat kimbelwick eller gag med dubbla tyglar.

Han är inte het direkt men mkt framåt o stark och han är känslig, men stark.
Så du tror jag inte behöver prova flippanbettet?
Kimblewick?

Du kan ju prova, men jag tycker inte att funkar bra på hästar som vill lägga sig på och bli låga i fram.
Kimbelvick har funkat på några hästar som blev för tunga på gummipelham.
Det är väl som vanligt - man får prova sig fram.

Lycka till /Jeps som har en stor bettsamling efter att ha prova måånga bett och nu rider på tränsbett i alla fall. ;)

Tränsbett är klart min favvis:)
Kimbelwick hur fungerar de?

Nu e jag med på vad kimblewick e, jag har ett sådant :)
Jag kallar de bara jaktstång.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 949
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607
Ridning Hej! Jag har en valack som pallnitar och drar ner huvudet. Oftast efter hinder men ibland bara av att galoppera. Detta har han gjort sen...
Svar
7
· Visningar
1 521
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat