D

dolphinsmile

Jag läser och läser, artiklar och foderböcker.. men jag får inget grepp om varför många hästar får betfor? Vad är det bra för? Hur använder ni det? Vad använder ni betfor istället för? Och varför?
Jag har ett kallblodssto som får havre nu, hon är avelsto men jag rider henne ibland.. men ej tillräckligt tycker jag för att hon ska "använda" hela havre givan. Därför funderar jag på betfor som vad jag sett många ridhästar får.

Förklara hur det funkar för mig?

Sv: Betfor!

Bra fråga det undrar jag också!

Jag kan inte se att Betfor gör nytta mer än att det ger ren energi? Vore kul att få veta vad nyttan är med det och varför så många ger det?
Jag ger morötter till min (äpplen på hösten) men det kanske är fel av mig att tänka att det kan vara "likvärdigt".

// M

Dels innehåller dte mkt energi, sen är et bra att ge till hästar som är lite kräsna av sig. Det smakar ju rätt gott, sen är det bra att ha något att slafsa med om man ska blada i ngn medicin lr liknande. Annars har väl det lika många för och nackdelar som andra fodersorter. :D

Mkt energi blir väl lika med pigg häst? Många som ger betfor avstår ju från havre för att de inte vill ha pigg häst...hur kan man då ge betfor?

Hej. :bump:
De flesta som ger betfor gör det för att hästen behöver bli piggare, samt att man alltid har gett det (dåligt svar jag vet). Det som är nackdel med betfor är att det är vit socker= dåligt för hästen (precis som det är dåligt för människor). Men som sagt det är energi i det, och om man inte låter hästen göra sig av med all energin, omvandlas det och så för hästen bättre hull (vilket vissa drar nytta av).
Det är samma som när man ger olja, det är ren energi, men låter man inte hästen få utlopp för den energin, så lägger den på sig istället.
Med havren så vet man inte riktigt vad det är som gör att vissa hästar går på tårna, och kan upplevas som mer heta och explosiva. De har väl kommit fram till iaf att det har med stärkelsen att göra, så det kan variera från häst till häst hur de reagerar, samt att de skiljer sig från de olika havre sorterna.
Både havre och betfor har ngt gemensamt, och det är just att det innehåller mycket socker, vilket man kan se på att fler hästar får diabetes (vilket jag har hört olika veterinärer säga).
Det som är betfoderns stora fördel är att man alltid för i hästen vätska.

Såg att det blev knaslångt det jag har skrivit..menmen..:p

Idag var vi med vårat varmblod till banan och när vi kom hem regna det så så att vi bestämde oss att ta in dom.. varmblodet fick lite havre att tugga på och pga det så fick jag lov att ge min också.. annars blir hon jätte förbannad.. men det känns så onödigt eftersom havre bara gör henne pigg.. (antar jag??) då slog tanken mig att betfor skulle kunna vara nått vid sånna tillfället.. lite som ett godis.. men om det är lika mkt energi som havre så är det kanske inget??
Jag måste säga.. jag är jätte förvirrad..

För att vara lite tydligare..
Mitt sto är ett kallblod, ett avelsto.. som säkert skulle kunna gå på bara fri tillgång till hö.. MEN.. jag rider henne ett par gånger i veckan + en ridlektion ungifär varannan vecka som är ganska hård, iaf för henne som inte är i så bra form ännu. Så därför känner jag att hon måste ha lite kraftfoder.. särskilt eftersom jag inte tror höet vi har är superbra.. inte dåligt men inte heller superbra..
Hon är väldigt pigg av sig och jag funderar på om det är havren som gör det.. Därför funderar man ju på alternativ som bla betfor..

Betfor består mest av betfibrer som är en för hästen väldigt bra typ av fibrer som den utvinner mkt långsam energi av. Dessutom trivs de snälla bakterierna bra i betfibermiljö. Kan jämställas med grovfoder i princip. Sen finns det ca 20 % melass i betfor som är snabbverkande energi. Man kan likna mängden ”snabbsocker” med det i tidigt betesgräs. Dock innehåller betfor aldrig de för fång riskabla kolhydraterna – fruktan och stärkelse.

Ett alt om man inte vill ha ngn snabb energi är omelasserad betfiber. HH

Jag ger mitt varmblod (fd travare nu rid häst) på en dag totalt 1kg korn kross + 1kg lusern + 300gr betfor (torrvikt) + hö. Jag ger det för att det är bra för magen och för att dom tar bättre upp näring ur den andra maten om dom får det. Om det sen är 100% sant eller inte kvittar, min häst tycker om det och hon blir inte mer eller mindre pigg av det.

Ja jag har precis hört talas om melass fritt.. Speedi beet var en sort tydligen.. försöker desperat hitta närmaste återförsäljare.. ingen lycka än men men..

Men vad tror ni.. skulle det funka om jag bara gav min häst fri tillgång till hö och lite betfiber på kvällen.. möjligtvis lite mineraler i det.. Hon går inte miste om nått livsviktigt ämne då? Lika bra man frågar :D

Om du försöker få till en balanserad foderstat måste man nästan ha med betfor för att få en bra kalcium/fosfor-balans.
Så har det ju ett högt energiinnehåll, men det har annat också, bra för magen och tas upp bättre.

Mkt energi blir väl lika med pigg häst? Många som ger betfor avstår ju från havre för att de inte vill ha pigg häst...hur kan man då ge betfor?

Energin från betforen varar inte. Det kan jämföras som druvsocker! Och ger energi till hästen innan ett ridpass. Utnyttjar man inte energin som betoren gör så fösvinner den av sig självt.

*kl*

Jag ger min dels för att hon ska ha lite mer mat på kvällen så att det tar lite längre tid att äta upp. Sen måste jag ge betfor eftersom jag ger henne munkpeppar som luktar ganska starkt och hon skulle inte äta annars.
Jag ger min häst den pelletrerade sorten då jag tycker att den är bättre än den refflade. Säkert bara nåt jag har fått för mej :)
Betforen verkar bra på tarmarna som helenahandberg skrev.

Jag tävlar upp till La med min ponny och varje gång efter jag ridit henne får hon ca 1- 1.5 kg betfor då ja rider igenom henne nästan varje dag är hon ofta ganska svettig (arab hetsar upp sig rätt bra) för att kunna bygga muskler av ridningen och betfor innehåller mkt proteiner och mineraler och salt. Dom blir inte heta av de men dom blir lite vakna...

precis så är det. Jag ger min häst dagligen betfor, det är bra för tarmarna,smakar gott och ger energi. Ibland när jag är iväg på meeting kan jag även göra iordning betfor och ge under dagen för extra energi samt om det är en varm sommardag ser man till att dom får i sig lite energi och vätska.

Energin från betforen varar inte. Det kan jämföras som druvsocker! Och ger energi till hästen innan ett ridpass. Utnyttjar man inte energin som betoren gör så fösvinner den av sig självt.

Tänk om det vore så ändå att lagrad energi=fett bara försvann!

I själva verket kommer större delen av energin i betfor från fiberjäsningen i grovtarmen. Det som inte förbrukas - det lagras som fett. HH

ger det mest för att dom tycker det är gott...

fast det är de ju inte alla hästar som tycker...

men på ridskolan där jag jobbade gav vi shettisarna och ponnysarna det vid insäpp då de inte behövde nån havre då men inte skulle stå utan då de stora hästarna fick havre....

ja jag har snappat upp att det är mkt bra i betforen.. då borde väl betfiber vara ännu bättre? 95% sockerfritt står det i produktbeskrivningen.. Då slipper de den där extra energin som inte tar vägen nånstans på kvällen förutom runt magen :) Men samtidigt är det gott så de äter upp sina mineraler.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben