Sv: Betfor!

Ladugårdsinrede säljer Speedy-beet -då är det nästan sockerfritt och mikroniserat - för att sortera ut fördelarna med betfibern.

Den socker-rika betforn gynnar de ELAKA bakterierna, och jästsvamparna i magen - prova själv - att vräka i er några deciliter socker om dagen - och känn efter hur magen mår! Billigt=enda plus

Betfor ger allt annat än långsam energi på min häst:cool: Har gett han betfor av den anledning som det skrivs här: för magen, extra fibrer och höja energin och för att det är ett bra foder och det extra pluset är att det är stärkelsefritt.

Men min häst blir ett monster av det, har provat allt från 1 dl-5dl. Men efter 2-3 dagar är han så full av fnatt och stänger av hjärnan helt. Har provat en längre tid för att se så det går över men han blir bara mer o mer ohanterbar. Slutar man ge det så är han normal efter 1-2 dagar igen.
Han blir rent uppskruvad tittig, nervös, rastlös, dåligt tålamod och tillslut även aggressiv. Trots jag ökat motionen ifall det är energiöverkott ändå.. Men nej han är likadan ändå.

Och det är inte energiöverskott då jag räknat ut foderstaten + att han behöver en hög energigiva även i vila för han är otroligt svårfödd. Men betfor är rena giftet på han. Ger jag olja (som också är ren energi) får jag ingen sån rektion alls, ingen förändring i humör lr beteende alls.

Vad kan det bero på? Melassen tror jag inte då jag provat ge han melass i fodret för att se om han reagerar likadant men det gör han inte..

Innehåller det nåt som kan vara allergiframkallande?

*kl*

Jag ger mina hästar betfor och havre dels för att de två är det bästa man kan ge en häst då de fungerar bra tillsammans (någon annan har redan förklarat),dels för att havren inte ska bli så torr och dels för att det är jättebra för magen då det som sagt är mycket fibrer i det.
Inte springer man och ger hästarna massa mat för att det bara är gott.;)

Som skrivits ovan så ger betfor huvudsakligen långsam energi. Att betfor skulle förstöra tänderna o skicka hästen i en för tidig död finns det inget belägg för. Jag har sett en hel del gamla hästar där tänderna håller på att ta slut men inte pga karies!
PL

Helt emot vad jag visste om betfor! :crazy: Men jag litar på vad PL säger! Alltid blir man en erfarehnhet rikare!
Har dock aldrig märkt att mina hästar går upp i vikt för att de inte förbränner sin betfor... :smirk:

många raspar sina hästars tänder för ofta också. deras tänder är ju jättelånga (sllt syns inte) och de växer ut succesivt iom att de slits ner och om man sliter ner dem för ofta och för mkt med raspning kan det ju ha "tagit slut" när hästen blir gammal.

det bästa jag hört på länge.

tummen upp!:)

Havre och betfor, hippo basic pellets..är detta bra foder tycker ni?
vet ni vad som finns i hippo basic?
havre och betfor blandat=snabb energi och förstörda tänder...men det är ni som har ansvaret för era hästar. men ställ er själva en fråga.
hur ofta äter ni godis? morgon, middag och kväll för det är det era hästar gör när ni ger dem betfor.
får era barn godis till frukost och middag?
nej för vi vet att godis förstör tänderna eller hur?
jag är foderförsäljare och jag har sett mycket.
häsen tappar vikt så frågar man vad de ger för foder?
-hippo har jag alltid använt.
-jaha, vad inehåller det då?
-hur ska jag kunna veta det?
-jag vet bara hur mycket proteiner det är i fodret.

jag har frågat försäljare till pellets vad det är för bindemedel i fodret så många ggr men aldrig har jag fått ett ordentligt svar..
tycker ni det är rätt?
det var min åsikt hoppas ingen tog illa upp

Betfor är juh inte bara dåligt som du verkar påstå, det är juh tex perfekt vid foderbyten då det håller magen i balans.
Men visst, det är som med alla andra foder, det finns både för och nackdelar med det...:smirk:

Men vet inte du som foderförsäljare vad det är för bindemedel?

Eller du för bara icke-pelleterade foder?

Innehållet i betfor/kg MJ (energi) 11,2, protein 50g, kalcium 8,1 och fosfor 0,6. Havre/korn har ungefär samma mängd energi men mer protein ca.80-90 och högre mängd fosfor, över 3 g, och mindre kalcium, kanske 0,5. Kvoten kalcium/fosfor skall ju ligga på ca. 1,5 i den totala foderstaten.

Genom att ge både havre/korn och betfor har man större möjlighet att kombinera mängden av de olika fodersorterna för att få till rätt foderstat till hästen, med rätta mängder av energi, protein, kalcium och fosfor, beroende av hur analysen av grovfodret ser ut.

Går det att säga på ett ungefär hur mycket betfor man ska ge i förhållande til havren för att få den rätta kalcium/fosfor-kvoten? Om man ger till exempel 1 kg havre? Kommer huvudmängden av kalcium och fosfor då från grovfodret, eller från havren/betfodret?

hur ofta äter ni godis? morgon, middag och kväll för det är det era hästar gör när ni ger dem betfor.

Tyvärr får de flesta barn vad du kallar för "godis" morgon middag o kväll. Det finns socker i det mesta vi sätter i oss, även frukt.
Hästen äter i naturen socker eftersom det finns i gräs (utgör 10-15% av torrsubstansinnehållet). Så det är naturligt för hästen att äta "godis" morgon, middag o kväll. När hästen går på bete får den dagligen i sig mer socker från gräset än vad som en normalgiva betfor/dag ger.
// Linda

En svensk undersökning (Palmgren-Karlsson mfl, 2002, Equine Vet J Suppl 34, 44-49) har visat att Betfor är gynnsamt för prestationsförmågan hos hästar. Mjölksyrakoncentrationen i blodplasma var lägre hos hästarna när de ersatt 1,5 kg havre till 1,5 kg betfor mot när de åt enbart havre.
Dessutom ger ett ökat sockerintag att muskelglykogenutnyttjandet minskar. "Bensinen" tar inte lika fort slut. (Jansson mfl 2002 Equine Vet J Suppl 17-21.)
Fibrerna från betforn ökar blodplasmavolymen vilket också ökar prestationsförmågan. Värme och restprodukter transporteras lättare bort från musklerna.
Betfor har ett sämre rykte än det förtjänar.
// Linda

havre och betfor blandat=snabb energi och förstörda tänder...men det är ni som har ansvaret för era hästar. men ställ er själva en fråga.

Seriöst...du kan inte jämföra människobarns och hästars behov, de är alltför olika :crazy:
Karies finns väl inte alls hos hästar?
Som någon annan här sa, gräs innehåller också socker, speciellt det späda vårgräset. Tror du socker är så farligt för hästar att du inte vill ge betfor av den anledningen, bör de i så fall inte få beta heller :smirk:

Hej
vi är mycket nöjda med speedibeet, ger långsam energi, bra fibrer, ibland kan det vara svårt för hästen att tillgodogöra sig hö, stress på tävlingar eller så, och då kan speedibeeten hjälpa till med både mage och energi.
och som sagt inget snabbt socker, rekommenderas av brittiska förbundet mot fång, ger extra energi och fibrer till en fånghäst här, som inte kan gå på bete.

Nu har jag forsökt räkna lite själv, iom att ingen svarade... och kom fram till att om kalcium/fosfor kvoten i höet är ok, ska man ge ungefär dubbelt så mycket havre som betfor (i kg torr vikt...) för att få en kvot på 1,5. (Om man inte ger annat kraftfoder). Verkar det riktigt? :confused: Jag har inte så mycket erfarenhet av att räkna foderstater, så det är mycket möjligt att jag har fått helt fel!

MEN på Speedi-beets hemsidor, står det att man kan ersätta inntil 20% av den totala kraftfodergivan med betfor. Så om man ger totalt 1 kg kraftfoder (t.ex. havre) kan endast 200 g ersättas med speedi-beet. Varför inte mer?!?? Kan det vara skadligt? :confused:

Bra fråga det undrar jag också!

Jag kan inte se att Betfor gör nytta mer än att det ger ren energi? Vore kul att få veta vad nyttan är med det och varför så många ger det?
Jag ger morötter till min (äpplen på hösten) men det kanske är fel av mig att tänka att det kan vara "likvärdigt".

// M

Jag ger mina pållar betfor för att det passar bra ihop med havre. Betfor innehåller kalk och havre mer fosfor än kalk. Fibrerna är bra för tarmarna och betfor är ju långsam energi, inte en energikick som många tror.

Morötter eller äpplen är inte likvärdigt med betfor. Morötter är bra för det innehåller A-vitaminer som hästen tillgodogör sig och kan bilda egna D-vitaminer (har jag för mig att jag läst någonstans).

Jag delar inte upp "energin", utan ser till hästens totala energibehov utifrån vad hon behöver för att orka med den träning hon utför just nu. Där betforen utgör en del.

Visst det finns hästar som reagerar "negativt" på betfor och blir aspigga, på samma sätt som en del hästar inte kan äta havre. Vad detta beror på vet inte forskarna, men det beror inte på "snabb energi" i alla fall.

Jag ger min shettis lite betfor just för att det inte innehåller någon stärkelse (hon får inte havre), och för att tillföra kalk.

Jag förstår inte denna hysteri över SOCKER - sockret är ju redan utvunnit ur sockerbetan, det är ju i princip bara fibrer kvar. Det är ju liksom RÄTT mycket socker i gräs...

/Lizzie

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben