F
Fnytt
Sv: Betfor!
betfor får väl igång magen också?
betfor får väl igång magen också?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
min erfarenhet av betfor är inte så stor jag är väldigt emot detta för det enda de ger är snabb energi och det förstör tänderna alltså skickar du din häst i en fö tidig död.
jag ger granulerade äpplen istället om de ska äta upp diverse mineraler eller vad det nu kan vara speciellt om man är på tävling hör man ofta att hästarna dricker dåligt men jag brukar ge den uppblötta äpplen med mycket vatten i så att de dricker upp det. smakar ju bättre! de fullkomligt älskar det!
min erfarenhet av betfor är inte så stor jag är väldigt emot detta för det enda de ger är snabb energi och det förstör tänderna alltså skickar du din häst i en fö tidig död.
jag ger granulerade äpplen istället om de ska äta upp diverse mineraler eller vad det nu kan vara speciellt om man är på tävling hör man ofta att hästarna dricker dåligt men jag brukar ge den uppblötta äpplen med mycket vatten i så att de dricker upp det. smakar ju bättre! de fullkomligt älskar det!
Som skrivits ovan så ger betfor huvudsakligen långsam energi. Att betfor skulle förstöra tänderna o skicka hästen i en för tidig död finns det inget belägg för. Jag har sett en hel del gamla hästar där tänderna håller på att ta slut men inte pga karies!
PL
betfor är ju bra för magen, smakar gott gör så att resten av fodret
inte blir så torrt. Men är bra att tillsätta kli som balanserar, om det var fosfor halten (minns inte riktigt ) men det är ngt sådant iallafall!
jag ger granulerade äpplen istället !
Jag läser och läser, artiklar och foderböcker.. men jag får inget grepp om varför många hästar får betfor? Vad är det bra för? Hur använder ni det? Vad använder ni betfor istället för? Och varför?
Jag har ett kallblodssto som får havre nu, hon är avelsto men jag rider henne ibland.. men ej tillräckligt tycker jag för att hon ska "använda" hela havre givan. Därför funderar jag på betfor som vad jag sett många ridhästar får.
Förklara hur det funkar för mig?
Ja jag har precis hört talas om melass fritt.. Speedi beet var en sort tydligen.. försöker desperat hitta närmaste återförsäljare.. ingen lycka än men men..
Dodson&Horrell har en melassfri "betfor", KwikBeet. Kanske är lättare att hitta återförsäljare för det fodret? Jag ger min häst kwikbeet och både han och jag älskar det