Sv: Betfor!

min erfarenhet av betfor är inte så stor jag är väldigt emot detta för det enda de ger är snabb energi och det förstör tänderna alltså skickar du din häst i en fö tidig död.

jag ger granulerade äpplen istället om de ska äta upp diverse mineraler eller vad det nu kan vara speciellt om man är på tävling hör man ofta att hästarna dricker dåligt men jag brukar ge den uppblötta äpplen med mycket vatten i så att de dricker upp det. smakar ju bättre! de fullkomligt älskar det!:)

min erfarenhet av betfor är inte så stor jag är väldigt emot detta för det enda de ger är snabb energi och det förstör tänderna alltså skickar du din häst i en fö tidig död.

jag ger granulerade äpplen istället om de ska äta upp diverse mineraler eller vad det nu kan vara speciellt om man är på tävling hör man ofta att hästarna dricker dåligt men jag brukar ge den uppblötta äpplen med mycket vatten i så att de dricker upp det. smakar ju bättre! de fullkomligt älskar det!:)

äpplen är bra, dom :d

Som skrivits ovan så ger betfor huvudsakligen långsam energi. Att betfor skulle förstöra tänderna o skicka hästen i en för tidig död finns det inget belägg för. Jag har sett en hel del gamla hästar där tänderna håller på att ta slut men inte pga karies!
PL

betfor är ju bra för magen, smakar gott gör så att resten av fodret
inte blir så torrt. Men är bra att tillsätta kli som balanserar, om det var fosfor halten (minns inte riktigt :idea: ) men det är ngt sådant iallafall!

Som skrivits ovan så ger betfor huvudsakligen långsam energi. Att betfor skulle förstöra tänderna o skicka hästen i en för tidig död finns det inget belägg för. Jag har sett en hel del gamla hästar där tänderna håller på att ta slut men inte pga karies!
PL

många raspar sina hästars tänder för ofta också. deras tänder är ju jättelånga (sllt syns inte) och de växer ut succesivt iom att de slits ner och om man sliter ner dem för ofta och för mkt med raspning kan det ju ha "tagit slut" när hästen blir gammal.

betfor är ju bra för magen, smakar gott gör så att resten av fodret
inte blir så torrt. Men är bra att tillsätta kli som balanserar, om det var fosfor halten (minns inte riktigt :idea: ) men det är ngt sådant iallafall!

Jo som jag sa i ett inlägg högre upp så är betfor det enda man kan ge för att hålla kalcium/fosfor-balansen (man bör ha ca 1,5 gånger mer kalcium än fosfor, men inte mer än 2), för det innehåller mycket mer kalcium än fosfor till skillnad från nästan alla andra "naturliga" fodertyper.

Men det är klart att ger man Krafft som innehåller mycket kalcium (för att man inte ska behöva ge betfor också), måste man kompensera med fosforrikt annat foder (vetekli är extremt åt andra hållet, men även havre etc innehåller mer fosfor än kalcium)

jag ger granulerade äpplen istället !:)

Skojar du? Äpplets syra ger mer erosioner på tänder än vad socker utan syra gör. HH

Jag läser och läser, artiklar och foderböcker.. men jag får inget grepp om varför många hästar får betfor? Vad är det bra för? Hur använder ni det? Vad använder ni betfor istället för? Och varför?
Jag har ett kallblodssto som får havre nu, hon är avelsto men jag rider henne ibland.. men ej tillräckligt tycker jag för att hon ska "använda" hela havre givan. Därför funderar jag på betfor som vad jag sett många ridhästar får.

Förklara hur det funkar för mig?

Som någon sa så kan betfor liknas vid grovfoder med sitt rika fiberinnehåll. Ju grövre fiber desto längre går fodret i magtarmkanalen. Det smälts ej i magsäck och tunntarm och finns kvar ut till tjocktarmen, precis som grovfoder. Välfyllda tarmar är bra för hästen, det är så hästmagen behöver ha det. Det blir både en reservoar för vätska och för att hästen skall ha bra avföring. Betfor är speciellt bra om man ger hö som ju är torrt, då fungerar det som ett saftfoder, liksom morötter kan göra.

Kraftfoder som havre och korn har finare fiber, mycket stärkelse, som smälts tidigare i tarmen. Om hästen får för lite grovfoder och mycket kraftfoder av den typen kan hästen får problem med magtarmkanalen.

Innehållet i betfor/kg MJ (energi) 11,2, protein 50g, kalcium 8,1 och fosfor 0,6. Havre/korn har ungefär samma mängd energi men mer protein ca.80-90 och högre mängd fosfor, över 3 g, och mindre kalcium, kanske 0,5. Kvoten kalcium/fosfor skall ju ligga på ca. 1,5 i den totala foderstaten.

Genom att ge både havre/korn och betfor har man större möjlighet att kombinera mängden av de olika fodersorterna för att få till rätt foderstat till hästen, med rätta mängder av energi, protein, kalcium och fosfor, beroende av hur analysen av grovfodret ser ut.

Hälsning Maja

Karies hos hästar existerar ej. Myterna om betfor förstår jag florerar.

Hälsning Maja

Hur fungerar det där med att havre och betfor har samma mängd enegi? man tycker ju att betfor ska ha mer eftersom det är så mkt socker.. eller räknas inte snabb energi?

Jag funderar mkt på betfiber.. ska blir kul och se vad det är för skillnad i näringsförtäckningen på det och betfor.. har ringt och tjatat på en tjej på en foderbutik och hon skulle ta reda på vad betfiber innehöll.. kan ju skriva det här sen om nån är intresserad..

1 kg torr betfor innehåller mindre "socker" än 1 kg havre. Betfiber har 11-13 MJ/kg ts dvs ungefär samma som betfor. HH

dessutom så är ju betfibern just-fiber...vilket medför anorlunda upptag än stärkelse som havre tex.

dessutom,om ni (inte helena nu då) är rädda för att hästarna skall tappa tänderna så tycker jag ni skall tugga på ett grässtrå o funder alite över sockermängden i det...

Betfor är en av basfodermedlen här,dessutom fodrar jag inte med stärkelserikt foder alls.
min 17 åring ärfräschare än de flesta nadra hästar o har aldirg klagat över tandlossning;)

Men hur fungerar det då? Jag är idel öra..
Vad jag förståt så är det betfibret jag tittat på 95% sockerfritt.. är det inte mest i sockret som energin sitter i betfor? hur kan det då vara lika mkt? Men det är ju bra iof :)

Ja jag har precis hört talas om melass fritt.. Speedi beet var en sort tydligen.. försöker desperat hitta närmaste återförsäljare.. ingen lycka än men men..

Dodson&Horrell har en melassfri "betfor", KwikBeet. Kanske är lättare att hitta återförsäljare för det fodret? Jag ger min häst kwikbeet och både han och jag älskar det :D

Dodson&Horrell har en melassfri "betfor", KwikBeet. Kanske är lättare att hitta återförsäljare för det fodret? Jag ger min häst kwikbeet och både han och jag älskar det :D

jag har kikat på det.. har ringt till en återförsäljare och bett om innehållsförteckning och näringsämnen.. för dom hade det inte hemma.. ska få det inom ett par dagar..

KL
Jag har en nordsvensk på 2 år. Han får ganska mycket kraftfoder nu för han växer väldigt. Får ca 14kg hö per dag också.
Jag ger honom havre och lussern och lite betfor. Han är lite dålig i magen och jag har trott att det kunnat vara betforen som gjort att han blir lös. Vad tror ni? Kan betfor ha den effekten eller skulle det hjälpa om han får mer betfor. Får idag ca.2dl (torrmätt) per dag.

ger betfor för att det ökar matlusten, blöter övrigt foder och är gott.

ger vattenblandad melass (endast ibland) i hink brevid vattenkopp under vintern då hon dricker dåligt och gillar ljummet vatten. enkel lösning.

ger betfor för att det ökar matlusten, blöter övrigt foder och är gott.

ger vattenblandad melass (endast ibland) i hink brevid vattenkopp under vintern då hon dricker dåligt och gillar ljummet vatten. enkel lösning.

Betfor innehåller mycket fibrer=bra för magen och högt energivärde, likvärdigt med havre. Det har också högt kalciuminnehåll och är därför bra att kombinera med havre=högt fosforinnehåll. Det går ju inte att jämföra att betfor med rent socker. Betforen är en restprodukt från sockertillverkningen, dvs man har försökt utvinna så mycket socker som möjligt ur sockerbetan innan den blir betfor. Bra för att få i hästen vatten och de flesta hästar tycker den är god (även om de flesta importen först ser lite skeptiska ut!)
Betfor är dessutom rätt billigt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben