Betesreducerare till Islandshäst och welsh ponny

ufot

Trådstartare
Behöver tips på bra betesreducerare som passar Islandshäst och welsh ponny. Båda har cob i storlek. Islandshästen har något större huvud. Welsh ponnyn har väldigt liten nos. Båda två har nu betesreducerare från Hööks, men de passar inte riktigt.

Islandshästen är fånghäst som klarar utmärkt att gå med de andra så länge han har munkorg dygnet runt. Welsh ponnyn behöver enbart nattetid. Problemet med båda är att munkorgn åker på sniskan, främst nedåt så att den hamnar så att säga under hakan, trots rätt storlek och tillpassning. Båda får på grund av detta skav.

Alla tips mottages tacksamt. Pris spelar ingen roll. Vi vill helst slippa ha dem i tråkiga vibterhagen....

Jag använder greenguard. I väl tilltagen storlek. Och gärna med tillhörande grimma.

Welshponnyn har full. Bara bra med mycket utrymme. Stora damen har X-full men skulle behöva ännu större för att ha ordentligt med plats och slippa skav. Fick modifiera den lite istället.

Den från Horze är ju typ "vanliga" hinkmodellen, den har jag till min isis. Strl Full dock, så han har plats att röra käkarna och för att minska risken för skav. Horze, Granngården mfl säljer två märken som jag sett, Globus och Hansbo. De är väldigt lika utseendemässigt, men gummit verkade vara sämre i Globus (iaf förra sommaren) så det lilla hålet snabbt blev ett litet smileyface och han kunde äta mycket mer. Hansbo blev inte alls så med förrän efter en hel säsong typ.
Shires har också en hinkmodell som är lite högre, den övre kanten är "ergonomisk" och vadderad, den har också lite vadderade bitar på nackstycket osv. Den gillar jag mycket.
Samtliga har ju en gummibas med nylonband ditsydda, man får hålla koll på sömmarna på insidan så de inte blir vassa och skaver.
Man får också vara noga med inpassningen av käkdelen, då den inte glider fram över ganaschen och fastnar/orsakar skav. Iaf min får dessutom skav överallt där det är sömmar, så de täcker jag med silvertejp, det blir halt och skavfritt :)

Den där från Shires helt i plast såg ju spännande ut, den ska jag nog testa nästa gång jag måste köpa en ny.

Hos oss har hinkmodellen funkat absolut bäst. Globus har varit bäst av de vi testat, den "hinken" är något mer grund och vid än till exempel börjes och har därmed bättre passform. Ta minst en storlek större än hästen har på grimma, och så brukar jag klippa bort lite av remmarna precis framför näsborrarna så man vet att de kan andas ordentligt.

Vi har Shires hinkmodell med ludd till vår ponny med stort huvud. Hon fick massa skav av GG men denna funkar klockrent. Hon är inte så skavkänslig annars men GG var verkligen katastrof.

Vi har Shires hinkmodell med ludd till vår ponny med stort huvud. Hon fick massa skav av GG men denna funkar klockrent. Hon är inte så skavkänslig annars men GG var verkligen katastrof.

Shires hinkmodell med ludd såg väldigt intressant ut. Hur tål den regn? Jag menar, luddet lär ju bli blött, hur påverkar det för hästen som har på den hela dagarna utom vid ridning? Hur är storlekarna? Welshen har cobträns på sista hålet och liten mule. Isisen har också cob, men större huvud och nos. Vilken storlek passar tror ni? Funderar på cob till Welshen och full till Isisen. Vill inte att de sitter för tajt.

Shires hinkmodell med ludd såg väldigt intressant ut. Hur tål den regn? Jag menar, luddet lär ju bli blött, hur påverkar det för hästen som har på den hela dagarna utom vid ridning? Hur är storlekarna? Welshen har cobträns på sista hålet och liten mule. Isisen har också cob, men större huvud och nos. Vilken storlek passar tror ni? Funderar på cob till Welshen och full till Isisen. Vill inte att de sitter för tajt.
Hon har inte fått skav av att gå med den blöt iaf och då fick hon ett jätteskavsår mitt fram på mulen av GG efter bara några dagar. Hon har dock inte gått med den dygnet runt men kanske runt 12h.

Hon har jättestor mule så vi tog storlek full. Den passar bra runtom och är ganska ställbar för övrigt. Det är en C-ponny men hon kan ha full i träns om de inte är stora i storleken och hon har 12.5 i bett!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 170
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 943
Hästvård Nu prövar jag att få lite kloka tankar från er andra! Vi har en riktig toppenponny som vi köpte för fyra år sedan och som dottern har...
2
Svar
27
· Visningar
4 459
Senast: Fenestra
·
Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Årets matbluff
  • Att hitta sin fysiska hobby

Hund, Katt, Andra Djur