betesputs till fyrhjuling???

Fenestra

Trådstartare
lägger denna tråd här, ni får gärna flytta den om den ligger fel men jag har sett att det är flera med stor kunskap om bruk...

vårt bete växer nästan igen då våra hästar inte hinner äta allt! Bönderna har enormt mycket att göra med höskörd etc... så jag vill inte störa..

Men finns det betesputs som man kan koppla till fyrhjuling.. funderar nämligen på att köpa en fyrhjuling då traktor är mkt dyrare/tyngre samt så stort behov har vi inte..

Tacksam för svar!!

Sv: betesputs till fyrhjuling???

Jag har varit på jakt efter en vanlig betesputs... Hittade då en betesputs för just fyrhjuling... men på vilken sait var det jag såg den?? *funderar*

Blocket, ATL eller lantbruksnet var det i alla fall...

Så finns.. det gör det...

Trejon vet jag har klippaggregat som är bensindrivet och kan dras bakom 4-hjuling, titta in på deras hemsida.

Dock är ju ett sånt aggregat tämligen klent eftersom det bara är en "gräsklipparmotor" som driver det.

Med en traktordriven puts så är för det mesta sly i grovlek som tummen inga större problem att slå med en vanlig puts och med riktigt kraftiga klippagregat kan man ibland "slå" träd upp till en decimeter i tjocklek, MEN... med ett bensindrivet 4-hjulingsaggregat kan du i princip bara slå gräs.

Dessutom är aggregaten till 4-hjulingar väldigt dyra i förhållande till vad dom kan prestera, så är det frågan om en mindre yta så kan en motordriven slåtterbalk som är handkörd på samma sätt som en gräsklippare vara ett både billigare och "slagkraftigare" alternativ.

P.s en begagnad 2-hjulsdriven traktor är ofta billigare än en 4-hjuling, men har mycket större användningsområde... även om traktorn är utan lastare så kan man hänga på balgrip/spjut, skopa, såväl som en "riktig" betesputs bakpå traktorn då den har jordbrukslyft, kraftuttag och för det mesta även hydrauluttag.

Senast ändrad:

Jamen tack för all info!!!
Sen så var dessvärre all olika tillbehör till traktor ren grekiska för mig:o
Men jag lär mig väl... är ju helt nybörjare på eget!

Har precis pratat med grannen och han kommer putsa åt oss rätt snart... så snäll:bow:

men vi behöver ju ha en egen lösning sen...

då en annan fråga... vad kostar en gammel traktor ungefär? En liten enkel för litet ställe utan brukad mark?

Du kan få en för runt 20.000:- men då är den av äldre modell men den fungerar till det du ska ha den till. Titta på blocket, ATL osv.

Jag kan rekomendera blocket, maskinmarknaden (nätsida) och i viss mån lantmännen maskin.

Där brukar det kunna finnas gott om gamla trotjänare till rimliga pengar.

Om du inte kan meka så rekommenderar jag inte en traktor för 20 000kr.

Det finns nya kinesiska traktorer som inte är så ruskigt dyra. Kanske något att kolla in. En del av dem är ganska små och smidiga nästan som ett mellanting mellan "riktig" traktor och fyrhjuling.

Varför inte en slåtterbalk om inte hagen är jättestor?

s1176413.jpg

kostar från cirka 6000:-

just det ja... dem har jag sett!

meka traktor kan jag ju inte... då får jag be och avlöna granne och då kan jag ju lika gärna anlita honom för putsningen:o)

En sån har jag sett också! Hade varit kanon för övervuxen vinterhage..
Sommarhagarna är på 2 respektive 2,5 hektar... blir kanske lite stort..
tänk va bönderna skulle garva om de såg mig!:rofl::rofl:

Hade du bott i Schweiz hade du passat bra in om du hade en slåtterbalk. De har så små åkrar så de går och slår gräset de ska ha till hö med en sån. Helt otroligt när man ser våra stora åkrar i Sverige. Hade jag använt en sån för att ta in mitt hösilage hade jag väl slått färdigt någon gång i Juli.

Men det hade nog varit en bra idé för TS.

Ett ärligt svar är att en fyrhjuling är 95% nöje, 5 % nytta o 100%
avdragsgill. skämt åsido; för pengarna du måste lägga på en vettig atv får du en en riktigt bra traktor som du kan köpa avsevärt billigare o bättre tillbehör tii

avdragsgill. skämt åsido; för pengarna du måste lägga på en vettig atv får du en en riktigt bra traktor som du kan köpa avsevärt billigare o bättre tillbehör tii

Det beror ju på verksamheten. jag köpte en ATV men då hade vi skog och där var den till stor nytta. Nu har jag ingen skog så egentligen är det inte så jätteviktigt med en ATV men den är rätt rolig som sagt...

Så en ATV kan vara tills tor nytta men traktor är viktigare det håller jag med om. Om jag bara skulle ha kvar antingen traktorn eller ATV'n så skulle jag ha kvar traktorn. Där har du rätt.

Har precis pratat med grannen och han kommer putsa åt oss rätt snart... så snäll:bow:

men vi behöver ju ha en egen lösning sen...

då en annan fråga... vad kostar en gammel traktor ungefär? En liten enkel för litet ställe utan brukad mark?

Betet putsas en eller 2 ggr per år. Det känns som det bästa vore att sticka till grannen en femhundring, så gör han jobbet åt dig.
finns ingen anledninga att alla människor äger alla maskiner.
Grannsamverkan är trevligt.

*kl*

En betesputs med 2-3 ggr så stor arbetsbredd och med snäppet högre kapacitet kostar mindre än hälften till traktor... om man köper den fabriksny.

En begagnad puts till traktor med samma prestanda som denna kan du få från 5000.

Med traktorn kan man dessutom lyfta silagebalar som väger några hundra kilo (har man inte lastare så kan man ändå montera balgrip/spjut bakpå traktorn)... rationell hantering av silagebalar är en omöjlighet med atv.

Beg traktor 20 000
Beg puts till traktor 10000
Balgrip för 3-punkten 5000 + moms

Mycket maskin för kostnaden av ett redskap till atv...

:bow::bow::bow::bow:Fyrhjulingar en riktigt tragisk leksak för vårt klimat...

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 729
Senast: mackan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 119
Senast: alazzi
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 435
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar