Betesbegränsare

Sv: Betesbegränsare

*KL*

Jag vill inte ha den på 24 h/dygn, men har haft som mest 20 h/dygn - dvs hela tiden ute i hagen. Mitt ponnyskrälle lyckades dock ändå få i sig så mkt så han blev fet.

Inga skav av hinkmodellen (det är den du har Forest vi kallar hinkmodellen), förutom att känselhåren försvann. Inte luddat den någonstans eller ngt, iofs är hästen 'skavtålig' generellt.

Greenguarden gav skav i början, delvis pga fel inpassning tror jag men delvis på kass, aggresiv ätteknik. Numera ger den inga skav alls. Däremot ger den på tok för mycket mat så jag har modifierat den så det bara är två 'springor' att peta in gräs i.

Båda stoppar frivilligt i huvudet, just för det betyder ut i hagen och 'beta'. Däremot så shettisen accepterade INTE hinkmodellen, men däremot GGn.

Men det är VÄLDIGT individuellt hur mkt de får i sig, och lös mage t ex skulle jag härleda till endera TS-brist, eller just som sas att de äter dumma saker för det är lättast få i sig.

Mina kan äta hösilage med sin hinkmodell (ser väldigt roligt ut..) resp GG. D-ponnyn har munkorg HELA tiden i hagen så länge snön inte ligger djup. Dvs även höst och vår. Får se hur det blir med shettisen i vinter, beror på hullet, förra hösten-vintern var han utan.

Min ponny är ganska känslig för skav.:cry:
Det där med känselhåren låter inte så trevligt. Jag måste kolla hur det ser ut.
jag hoppas att hon kan gå lite utan den i den lilla hagen efter midsommar. Fast där finns en hel del långa grässtrån.

I år har känselhåren överlevt, även om de är lite kortare än normalt. Vet inte om det beror på att korgen är större nu, bättre teknik eller bara en slump? Eller att han har 'hårda' känselhår som bryts lätt?

Han verkade inte störas ett dugg av att känselhåren var borta dock. Jag var nog den enda som ojade mig.

Men som sagt, han verkar närmast immun mot skav, går med gummiboots fram dygnet om med, 7 dagar i veckan. Inte en ett krökt hårstrå. Himla behändigt när man är van med skavkänsliga fbl =)

I år har känselhåren överlevt, även om de är lite kortare än normalt. Vet inte om det beror på att korgen är större nu, bättre teknik eller bara en slump? Eller att han har 'hårda' känselhår som bryts lätt?

Han verkade inte störas ett dugg av att känselhåren var borta dock. Jag var nog den enda som ojade mig.

Men som sagt, han verkar närmast immun mot skav, går med gummiboots fram dygnet om med, 7 dagar i veckan. Inte en ett krökt hårstrå. Himla behändigt när man är van med skavkänsliga fbl =)

Nu har jag köpt betesreducerare, modell hink; då pållen redan lagt på sig ordentligt. Jag har fått kommentarer om att man tar bort deras naturliga beteende (dvs ätandet), det är bättre att han står inne, han kan få kolik, beteendestörningar (suga luft), mm. Har ni erfarenheter av ovanstående och hur bemöter man kommentarerna!?

Nu har jag köpt betesreducerare, modell hink; då pållen redan lagt på sig ordentligt. Jag har fått kommentarer om att man tar bort deras naturliga beteende (dvs ätandet), det är bättre att han står inne, han kan få kolik, beteendestörningar (suga luft), mm. Har ni erfarenheter av ovanstående och hur bemöter man kommentarerna!?

Ingen kolik, inga beteendestörningar, hästar som själv stoppar mulen i hinken resp greenguarden, och ffa hästar som under större del av dagen kan få - ägna sig åt naturligt födosöksbeteende.

Det är extremt mycket högre risk för kolik och beteendestörningar för en häst som stor inne i box timme ut och timme in utan något att äta.

Slå dövörat till, folk tycker så mycket utan att veta vad de pratar om..

Ingen kolik, inga beteendestörningar, hästar som själv stoppar mulen i hinken resp greenguarden, och ffa hästar som under större del av dagen kan få - ägna sig åt naturligt födosöksbeteende.

Det är extremt mycket högre risk för kolik och beteendestörningar för en häst som stor inne i box timme ut och timme in utan något att äta.

Slå dövörat till, folk tycker så mycket utan att veta vad de pratar om..

Känns som jag inte har ngt val. Hästen blir tjock, hovarna tar stryk, har ingen grushage och vill absolut inte att han ska stå inne. Ska prova i morgon (han fick titta på den ikväll), är det då lämpligt med ngr timmar till att börja med!?

Känns som jag inte har ngt val. Hästen blir tjock, hovarna tar stryk, har ingen grushage och vill absolut inte att han ska stå inne. Ska prova i morgon (han fick titta på den ikväll), är det då lämpligt med ngr timmar till att börja med!?

Hur länge kan man räkna med att det tar innan dom fattar hur dom ska göra för att få in ngt gräs genom hålet. Tycker det ser eländigt ut när dom liksom bara letar och inte får tag i ngt!

Hur länge kan man räkna med att det tar innan dom fattar hur dom ska göra för att få in ngt gräs genom hålet. Tycker det ser eländigt ut när dom liksom bara letar och inte får tag i ngt!

Kan ta flera dygn. JAG rekommenderar att ha den på hela tiden de är i hagen. Att ta av gör att det tar längre tid för dem att fatta. Så ha den på hela tiden inne, och ta in och ge hö/halm så de får TS tillgodosett tills de lärt sig.

Har de mkt svårt att fatta även efter några dagar kan man köpa en extra munkorg och göra hålet i botten större tills de fattat, då byter man till den med litet hål.

Det kanske står i tråden men
Är det svårare för dem att vänja sig vid GG än vid munkorg. Min lilla häst accepterade munkorgen meddetsamma och har haft den mkt med början förra sommaren. Nu tänkte jag växla lite mellan den och en GG för att minska skav och ha ngt i reserv. Men hon verkar inte alls tycka det är ngn hit med GG:cry:
Hon "mular" runt med nosen inuti den som om den retar henne. Och när hon kommer ut på gräset så tittar hon på mig som om jag är knäpp som tror att hon ska kunna äta ngt med den på.:confused: Synd för eg tycker jag att den verkar mkt bättre. den är ju mkt mindre och inte så klumpig och varm som munkorgen verkar vara. Men hon vänjer sig kanske? eventuellt :confused:

Tror det är individuellt med... Men det är helt olika ätteknik med GG och med munkorg, så kanske därför hon har svårt?

Men, är nog väldigt individuellt. Shettisen accepterade och fattade GG:n mycket snabbare än hinkmodellen, som han inte alls accepterade eller lärde sig när det var litet hål.

Men tänkt på det när jag sett mina, att det är helt olika ätteknik som funkar bäst, iaf på kort gräs. Hinkmodellen är lättast att 'släppa' uppifrån och ner och äta gräset som sticker in genom hålet, sen lyfta och släppa ner igen. Medan GGn fungerar bättre att 'vicka med' för att få in gräs.

Och har de lärt sig tricket med munkorgen, och försöker enligt det med GGn så måste de nog 'lära om'?

Nu har vi fått hem vår betesbegränsare i strl X-full. Han har haft den på sig en stund nu och den verkar än så länge sitta bra. Han har inte lärt sig att käka sådär jätte bra men några strån har han pillat i sig. Kan tillägga att han inte är positiv....

Inga bra bilder men det syns lite.

min lärde sig aldrig äta med korgmodellen. Han han förstöra några innan jag gav upp. Green guarden accepterade han snabbt. Men jag måste bygga om den eller använda den nya modellen för att han inte ska äta på sidan av den. Men då kan jag även ha den lösare och han är inte irreterad på den:laugh:

Jo jag tyckte också det var jättesvårt, fick justera flera ggr innan det blev rätt. Enda hjälp jag kan ge är att den fick spännas 'betydligt lösare än jag trodde från början'. Jättebra hjälp va? ;)

Knapp

Nu kommer nästa problem.
Båda hästarna har lärt sig äta bra med sina "mulhinkar" och tar inte av dom längre. Men jag vill inte ha dom på hela tiden. Jag vill att dom ska få möjlighet att klia varandra, slicka salt, gnaga bark och så vidare.
Men jag har ingen "dålig" hage att släppa dom i några timmar per dag, och tar jag av dom på betet och låter dom gå där några timmar utan lär jag aldrig få tag på dom igen! Shettisen är nog svårfångad som det är.

Snart blir det kanske lättare då de 4 smalaste ska gå på ett finare bete och dom 4 fetaste ska gå i en redan betad hage, och då kanske dom inte behöver munkorgarna. (Fan, har jag 8 hästar? :eek:)

Är jag ond om dom får gå med munkorgarna dygnet runt?

Kan du inte ta in dem några timmar? Eller finns ingen tillgång till stall/box? Gör en miniminiruta och ha dem i några h/dygn utan?

Salt kan du ju fixa genom att erbjuda lössalt, men JAG personligen vill helst inte ha dem 24 h/dygn med munkorg. Däremot har jag inga besvär med säg 22 h/dygn. Men att de en stund/dag får klia sig med tänderna, kan äta en portion 'mat' med lössalt i osv. Det är dock möjligt att jag är fjollig.

Saltmässigt så om de inte har saltsten halva dygnet eller mer så anser jag du ska ge dem salt i maten, då de flesta hästar inte ens med fri saltsten täcker sitt underhållsbehov av salt, så att de ska göra det på några h är inte sannolikt. Sen tål nog hobbyhästen ganska avancerad 'saltbrist' då mina aldrig verkat ha problem av att ha saltsten 'bara', ens när de har det 'bara' halva dygnet.

Jag får nog helt enkelt ta in dom ett par timmar/dag. Om dom kliar varandra då är väl visserligen osäkert när den ena är 160+ och den andra 90.
Däremot ser jag nog till att enbart bjuda dom saltsten inne, att pilla i salt i mat känns lite att motgå sitt syfte, även om det bara skulle vara uppblött lucern. ;)

*KL*

Har med intresse följt tråden. Har en häst modell "billig i drift" som trots väl lite foder fortsatt mest kan liknas vid flodhäst. Fin-fina stora rymliga hager på bästa möjliga åkermark... Fulla med välväxande gräs. Kändes som länge kvar till hösten. Pålle har stått mycket på stall hittills i sommar för att inte äta obegränsat. Har gått ut vid 10 och hämtats till sandpaddock vid 16 och svällt upp som om han svalt en pilatesboll. Har nu övergått till användande av betesreducerare. När man blir tillräckligt desperat så ändrar ens värderingar... Tack för alla tips och råd angående betesreducerare, de har behövts!

Började med en (dyr) greenguard. Gillade att de var så öppna och inget över näsborrarna. Pålle är inte typen som tiger och lider så han var inte sen att till vilket pris som helst helt sonika se till att han betade obehindrat ändå. Gigantisk skaderisk och noll acceptans från pålles sida. Inte en chans att lämna ute med den på och fara till jobb själv till exempel. Så då inköptes två stycken billiga av hinkmodellen istället. Tack vare era råd här förstods det att köpa två. Så nu är hålet uppförstorat så Pålle skall lära sig äta med den samt att det även klipptes upp vid näsborrarna för att få in mera luft. Pålle accepterar att ha den på och skaderisken känns inte överhängande, törs ha den på under arbetstid. Sen flyttas Pålle till sandpaddock och den plockas av.

Tack vare tipsen här har jag också förstått att lägga lite gräs i botten så Pålle själv lägger ner huvudet i den bara att lägga på innan utgång till beteshagen.

KL
Är det ingen som använder betesreducerare av annat slag är de drastiska GG o globus???????

Menar.. att det måste finnas hästar som redan är bantade o har ett större behov. För IR- hästar är det viktigt för insulinet att SMÅäta mer än ett par strån i timmen. Ser ingen vinst vad det gäller att ta in hästen o ge den stora mål.

Är det ingen som har köpt globusmodellen med metallgallerbotten från UK?

Jag har nu haft min Källqvist/ Jacson i två säsonger o hästen som tränas dagligen håller sig fin på bra bete, men.... den har varit SMAL innan betet!!!
Jacson har tydligen köpt upp den o har nu ponny o X.full varstans.
Jag har X-fiull till min- funkar lika bra som full i o m att den går att reglera i vidd mycket.

Här är den. Hålen är större än vad som ses på bild.

103982265_1.jpg

Hästen hade i början svårt att förstå att det gick att dricka i den o salt får den när den tas av. Den försökte inte ens att äta med GG. Provade i en vecka.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 411
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vaginal vs kejsarsnitt
  • Roliga saker som barn säger