Betesbegränsare

Sv: Betesbegränsare

Fast mina får, på normalt bete, dvs gräs som är 5 cm högt eller mer, i sig PÅ TOK för mycket genom både GG och globus. Jag har ju tom fått 'tejpa igen' alla ätspringor utom två i GGn till shettisen för han fick i sig för mkt även på mitt kortklippta, misshandlade bete.

Jag tror att du måste tänka på att det skiljer stor mellan häst och ponny? FFa i behov, men kanske även i 'födgeni', dvs förmåga att utveckla ättekniken?

En sån du har var det första jag köpte till L. Dagen efter köpte jag en hinkmodell. För den på din bild stoppade inte L alls, utan han körde 'glufs-glufs-glufs' i stora tuggor ändå. Däremot tror jag den du har fungerat bra på t ex min arabvalack.

Som jmf så shettisen försökte från första sekunden med GG, och lärde sig inom ett par dygn.

Och min L klarar ju inte ens att MED Globusmodellen/hinkmodellen gå ens HALVA dygnet på nedklippt, svåråtkomligt bete. Men det är ju stor skillnad på en lättfödd ponny som behöver 30 MJ, och säg en lättfödd häst som behöver 60 MJ. Den tror jag är viktig att inte glömma bort.

Den med metallbotten är från tillverkaren angiven att förhindra krubbitning btw, inte begränsa bete. Fungerar säkert till det med, men jag skulle inte vilja använda den, metall + tänder känns vanskligt med tanke på spåren de gör i plasten?

KL

Ska införskaffa ngn form av betesreducerare till en

- welshponny med nätt huvud, stl shetland på träns och grimmor
- bra på att pilla av sig grimmor i hagen
- går i nedbetad hage
- är ett riktigt födgeni, har mkt svårt att tänka mig att jag skulle behöva förstora ngt äthål
- ska i första hand hindras att äta lika mkt hö som de två andra hästarna stödutfodras med
- inte så skavkänslig
- kommer gå med den så mkt som möjligt/så mkt som det behövs, vi har bra uppsikt då vi ser hela hagen från huset.

Vad tror ni som provat bägge passar oss bäst - plastplatta (GG) eller hinkvarianten? Storlek?

Alex förresten, vad det inte du som gjorde en egen variant av GG:n? Hur fungerade den?

Nej, inte jag. Jag har globus hinkmodell, sen en GG som jag gjort 'elakare' (täppt äthål)

Hur är mulen på lilla S? Generellt så med hinkmodell - gå upp en storlek. Dvs det blir ponny för er del.

Ang GG eller hink, så iaf shettisen här får i sig på tok för mkt med GG, men tycker ungefär tusen ggr bättre om GG än om hinkmodellen som han inte tycker om alls. Så han får ha GG, men jag limmade en gummimattebit (mjuk, tunn) i botten på GG och skar ut för bara två at springorna. Då blev det lagom. Lillen har hinkmodellen.

äta HÖ med någon av dem är dock svårt.´L kan numera, men det tog år att lära sig, äta blött silage genom hinken. Shettisen kan äta silage genom GG omodifierad men inte riktigt genom modifierade. Hö tror jag ingen av dem skulle få i sig. Samtidigt är det ju bara att prova och se.

Jag har dock fullstorlek till GG:n till shettisen, han har ponny i grimmor/träns btw. Men tror han skulle slinka ur en GG i ponnystorlek på en kvart.

Undrar var jag såg den där egenhändigt ihopknåpade GG:n då... Den var såg iaf rejäl och bra ut. Jag tycker GG:n är så skamligt dyr för att vara en plastbit, så ska en sådan införskaffas så vill jag ju eg veta att den fungerar med en gång...

Har en kompis som har en (och som hennes häst bara pillade åt sidan), men den är i fullstorlek, så det kanske inte alls är lönt att be att få prova den?

Siskin har nog en ponnyformad mule? Jag vet inte riktigt vad det är med hennes huvud som gör att hon har shettisstorlek på grimmor och träns faktiskt.

Är det ingen som använder betesreducerare av annat slag är de drastiska GG o globus???????

Jag har nu givit upp mina egna värderingar om vad jag anser om alla slags betesreducerare och satt på W sin, det är samma modell som på din bild.

Köpte den till förra ponnyn men han blev så deppad efter två dygn att jag inte hade mage att se honom lida längre, så den åkte av och ner i en låda. Han fullkomligt hatade den. Har in i det längsta försökt att låta bli att prova den på W då jag anser att det tar bort all värdighet och normalt hästliv för dem och ordnat hans hage och foderintag på annat vis.

Men det går till en viss gräns för vad jag orkar så igår provade jag att sätta dit den och släppte han i sommarhagen. Å han blev så glad att jag tror inte ens han märkte att han hade munstruten på sig. Jag fick inte inte ens komma i närheten så jag vet inte om han fick i sig nåt eller inte.

Den satt kvar på plats när stallägaren flyttade över dem efter några timmar och inget skav. Med tanke på hur han såg ut i kropp och nacke idag så verkar han inte fått i sig för mycket under den stunden iaf.

Idag så lyste han upp och stoppade självmant ner huvudet i den när jag kom med den, då kände jag att jag kan nog stå ut och prova det här ett tag och se om det fungerar.

Jag har fått skav på min häst. Det största är under, på käkbenet. Är det någon som har en lösning på det här? Är fångkänslig så detta är hennes enda chans att få gå ut i hage.

Ja jag led när jag satte på en betesbegränsare på min ponnydam, men hon verkar inte ta sig så illa vid av den faktiskt utan varje dag när betesstunden närmar sig kommer hon i full fart mot mig och står snällt när jag byter grimma och traskar glatt in i den andra hagen.

Undrar var jag såg den där egenhändigt ihopknåpade GG:n då... Den var såg iaf rejäl och bra ut. Jag tycker GG:n är så skamligt dyr för att vara en plastbit, så ska en sådan införskaffas så vill jag ju eg veta att den fungerar med en gång...

Har en kompis som har en (och som hennes häst bara pillade åt sidan), men den är i fullstorlek, så det kanske inte alls är lönt att be att få prova den?

Siskin har nog en ponnyformad mule? Jag vet inte riktigt vad det är med hennes huvud som gör att hon har shettisstorlek på grimmor och träns faktiskt.

Som sagt, shettisen har en greenguard i FULL storlek. En ponny tror jag han puttat åt sidan på en kvart. Han har ponny i träns/grimmor och 'ponnymule'.

Ang Siskin så de ska ha utrymme i själva korgen, den ska inte sitta tight utan de ska kunna tugga, gäspa och 'muffla runt' därinne. Alla andra remmar går att korta och fixa med väldig basic kunskaper i att hantera en symaskin, men korgen kan man inte göra mkt åt.

Ang GG så det tar sin lilla stund och lite trial and error att få den att sitta bra - och för dem att lära sig tekniken. Min fick skav i början, men när jag fått till hur jag spände den har det funkat fint. Aldrig slunkit vid sidan, däremot krupit ur grimman, men det gör han med bara grimma med. Men lite extraremmar och fastflätning så :devil: Nu försöker han inte ens, han är så nöjd gå med sin GG.

En bild, det här är alltså storlek full. Tagen häromveckan, så här har jag fått ihop så den är 'lagom' spänd. Syns lite av gummimattan jag limmat dit under med.
hage10062127.jpg

Från i början, här ser man hur långt bakåt den går iom storleken. Var lite rädd han skulle trampa på den delen i början, men nix.
greenguard3.jpg

Och två korta, halvkassa mobilfilmsnuttar, på L med hinkmodell, och shettisens första dag med greenguard, han får inte i sig nåt för han har brutalt fel teknik, men som du ser är han rätt enveten på att försöka, och inte stressad (vilket han var med hink, och väldigt 'arg' på den med. ). Lillen har finslipat ätmetoden med hink i år, och lärt sig just att lyfta och så 'släppa ner' den.
http://www.youtube.com/user/Alexiandran

Men som - delvis - syns på bild/film har jag fått modifiera lite på båda sorterna. Hålla upp i framkant, och så har båda två en extra 'käkrem' (ett elastiskt bensnöre', som sitter uppe i vinkeln mellan hals och ganasch typ - gör underverk för 'kvarsittandet' =)

Vem är W:confused: ponny eller häst?

Min håller sig fin på enbart gräs, men SKA...:angel: jobba 3-4 dagr/ v o göra mindre resten.

Det funkar med bra bete- bra träning- ngt mindre bete- mindre jobb.
Reglerar intaget efter förbrukningen. Den får inget hö, utan får knapra utan på väldigt nedtuggat dagtid- utan den.

W är en korsning welsh/dartmoor/fullblod vet inte om han ligger över eller under ponnymått idag, sist var han 147cm.

Senast ändrad:

*KL*

Tråden är mkt kunskapsgivande och uppfinningsrikedomarna oändliga.

När komer ngn att kläcka själva rubriken i grundfrågan??

Själv undrar jag varför man hela tiden lägger focus på det secundära i stället för att börja med att ta tag i det primära problemet.

Jag vet inte hur lagen är utförd mer än att munkorg enligt lagen skall bäras av aggresiv hund. Men grundproblemet ligger väl inte i att hunden är aggresiv utan snarare vad som ligger till grund för att den blivit aggresiv.

Samma fråga ställer jag mig i denna tråd,, vad är det verkliga grundproblemet till att man "tvingats" sätta munkavel på en icke aggresiv häst och är det lagligt eftersom hästen i dessa fall inte kan utföra sitt "naturliga beteende" ??

Lagen säger att hästar ska ha daglig utevistelse, umgås i flock, utföra sina naturliga beteende.. Hur ska en häst med munkorg kunna klia sin kompis, på ett naturligt sätt uppvisa sin rangordning, utföra sitt mest naturliga beteende som alla gräsätare och få fri tillgång till vatten med en munkorg??

När ska dagens hästägare som ställer eller svarar i denna typ av trådar börja tänka på den primära orsaken i stället för att helt focusera på det secundära??

Jag tänker bara högt och detta va min första och enda reflektion i denna tråd.

....och jag som är trög måste då fråga vad den primära orsaken är???
Det är väl ändå inte så lätt att det bara finns en orsak?

Samma fråga ställer jag mig i denna tråd,, vad är det verkliga grundproblemet till att man "tvingats" sätta munkavel på en icke aggresiv häst och är det lagligt eftersom hästen i dessa fall inte kan utföra sitt "naturliga beteende" ??

De kan utföra sitt naturliga beteende, så olagligt är det ingalunda när det är del av dygn iaf.

Anledningen? Gräsbevuxen mark trots idoga försök ang motsatsen och lättfödda djur?

Det är btw mer naturligt för dem att vara ute med begränsare, än att vara ute ett par h, och sen stå inne i en box.

Lagen säger att hästar ska ha daglig utevistelse, umgås i flock, utföra sina naturliga beteende.. Hur ska en häst med munkorg kunna klia sin kompis, på ett naturligt sätt uppvisa sin rangordning, utföra sitt mest naturliga beteende som alla gräsätare och få fri tillgång till vatten med en munkorg??

Du har inte sett så många hästar med munkorg/betesbegränsare va? De kan utmärkt umgås i etablerad, fungerande flock. De kan klia sin kompis om än sämre än utan munkorg, men mina ges ju tillfälle att klias när de står inne. De kan just utföra sitt mest naturliga beteende som gräsätare med - födosöka och få i sig en lite mängd gräs åt gången. Dricka obehindrat är inga problem, så fri tillgång till vatten är inga problem.

Så jag tror du kanske inte sett så många hästar som accepterar betesbegränsaren och som har välanpassade diton? Det enda de inte kan göra är klia sig med tänderna och slicka på saltsten. (Och därför anser jag inte den ska vara på dygnet om).

För många hästar är betesbegränsaren/munkorgen det som gerlivskvalitet i meningen gå ute med just kompisar i hage och födosöka. Jämfört med att stå på mindre yta i grushage/box, serveras en portion grovfoder var X h, som snabbt ätes upp, och i många fall stå ensam.

Det sekundära problemet uppstår oftast när man INTE använt betesbegränsare i tid - och hästen därmed fått bli tjock/fet. Ofta för att djurägaren resonerat som du kring hur ontaurligt och 'hindrande' munkorg är.

Då var vi där igen..... naturligt beteende. :grin:

Är det ett "naturligt" beteende för hästen att vi rider på den, spikar i hovarna, stänger in dem i box och begränsar detta kringströvande betesdjur med elstängse, väljer flock åt den etc etc?

Vad menar du att alternativet skulle vara för en mycket lättfödd häst med t ex stor fångrisk?

Stallägarens häst som fick fångkänning för ett tag sedan har nu en betesbegränsare och han kan definitivt klia sig, dricka vatten, jäspa, beta OCH fortsätta uppvisa var på rangskalan han står - dvs högst upp! Det finns något som heter "kroppsspråk" och detta kan ingen liten korg runt mulen hindra :)

Det som korgen hindrar är förmågan att vräka i sig enorma mängder gräs i varje tugga men i övrigt lever han normalt ute bland sina kompisar.

....och jag som är trög måste då fråga vad den primära orsaken är???
Det är väl ändå inte så lätt att det bara finns en orsak?

Den får vi aldrig reda på :cry:

Man kan undra varför :confused:

Den har ju nämnts i ett antal trådar vid det här laget och jag läser långt ifrån alla trådar. I denna tråden kommer inte svaret i alla fall det förstår man av inlägget.

kl

Vad är det naturliga för en häst med risk att få ett fånganfall?

Är det att stå i en box dygnet runt hela sommaren, att gå i en liten sand/jordhage hela tiden?

Eller är det att gå i en stor naturbeteshage med hästflocken men med munkorg/betesbegränsare?

Tredje alternativet som kanske är det mest naturliga är naturligvtvis att ta bort hästen?

Jag vet inte.
Det helt klart sämsta för mig är att släppa den i en hage med massor av gräs och sedan låta den klara sig där.

Svaret att den inte skulle fått fång från början är, i detta läget, ett tramsigt svar, tycker jag men antagligen också ett av de bättre.

Vad är det naturliga för en häst med risk att få ett fånganfall?

Är det att stå i en box dygnet runt hela sommaren, att gå i en liten sand/jordhage hela tiden?

Eller är det att gå i en stor naturbeteshage med hästflocken men med munkorg/betesbegränsare?

Tredje alternativet som kanske är det mest naturliga är naturligvtvis att ta bort hästen?

Jag vet inte.
Det helt klart sämsta för mig är att släppa den i en hage med massor av gräs och sedan låta den klara sig där.

Svaret att den inte skulle fått fång från början är, i detta läget, ett tramsigt svar, tycker jag men antagligen också ett av de bättre.

MESTADELS KL som jag vill spinna vidare på

Jag tror man får lika många svar om vad som är livskvalité som det finns hästägare och som vanligt så får man se till individen och till sig själv hur man kan ordna för sitt djur.

För mig kan ett gott liv innebära att hästen går i samma hage året om med vänner och äter hö, det kan vara att den går med en betesgränsare som gör att den kan göra allt den skulle gjort utan men samtidigt få i sig mindre mängd mat för att hålla sig frisk.

Men om den måste ha en korg på sig största delen av året och som innebär att den inte får i sig ens den mängd mat den behöver för att känna sig att tuggbehovet är tillfredställt att den jämt uppvisar hunger och blir sjuk av att bli just tillfredställd så tycker jag att man bör överväga avlivning för det är mest humant. För att låta en häst gå otillfredställd i stort året om för att hålla symtom och sjukdomar borta anser jag inte ger ett värdigt liv.

Det finns fortfarande alldeles för många jättefeta hästar som går år ut och år in som aldrig får fång, å det finns idag smala hästar som får fång. Så att säga att de får inte bli feta för då får de fång är ju inte hela sanningen i alla lägen, det ligger mer bakom som jag tycker det pratas för lite om. Det finns ridskolehästar som går mellan bete och hö från ena dagen till nästa men inte blir de sjuka, å där tror jag mycket har med att göra att de har inte fått så avancerad foderstat under året så de har inte blivit fullmatade med gifter och de rör på sig dagligen för att tömma ur systemet som i sin tur höjer immunförsvaret.

På betet som jag intressant kan följa på nära håll gällande ridskoleponnyer ser man alla sorter, från undernärda till feta individer, tom en cushingponny har de stoppat på ena betet å även den har klarat sig denna vecka. Å det betet dessa djur släpps på från ena dagen till nästa är blandad gödslad åkermarksvall och våtmark. Inte heller förra året blev någon sjuk på betet.

Så nog undrar man va man gör för fel när man är så noga med att ens häst ska få i sig allt in i minsta microgram när man ser detta i min värld totalt okontrollerande handhavande av hästar.

MAGAR och ALLERGIER! Min personliga åsikt och tro gällande fång har mer att göra med att hästen reagerar med allergi mot det den stoppar i sig och att magtarmsystemet inte klarar av fodret på vis mer än att hästen är fet eller mager och det är där man bör se om och vad man kan göra för att underlätta. Kan man mota fång med naturligare mat, lite brister här och där i microgramsgivorna, allsidigare motion och antihistaminer?

Tycker man stirrar sig för blind på skippa fettma så slipper du fång, vilket ju inte alltid är = sanningen. Tror mer på att hästar med fång helt enkelt är allergiska och kanske kan de hjälpas genom antihistaminer och immunhöjande vård och omsorg.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 411
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka