Betesbegränsare

Sv: Betesbegränsare

Den såg ju jättebra ut! Att den inte fanns i större storlek. :(

I dag kunde grålle beta i alla fall,har satt på extra elastisk rem oanför käkremmen,gjort hålet större i korgen.hoppas bara att det inte blir skav på nosryggen.
ska bli spännande att se om den sitter kvar i morgon när jag kommer ut...

Jag skar upp hålet. Men det blev ingen skillnad. Han bara sprang runt, kastade med huvudet och blev mer och mer frustrerad. Och fick inte i sig ett grässtrå. Så då köpte jag en Greenguard. Samma sak där. Funkar inte. Han bara trycker mulen mot marken med resultat att grässtråna "plattas till" och han lyckas inte äta ett strå. Blir dessutom svettig och irriterad till max. Så nu har jag både en "hink" och en GG liggande och ingen av dom funkar. Avis på de som lyckas!

Hur länge gav du det?

Det tar sin lilla tid för dem. Hur lång tid är olika, men 2 - 3 dagar brukar det iaf ta innan de fattar hur man gör.

Sen finns det säkert de som aldrig lär sig med, men man ska inte ge upp för snabbt bara för det är 'omöjligt' för dem första dagarna, det kan andras.

Ingen av mina fick i sig ett smack första dagarna.

Ibland får man offra en eller ett par betesbegränsare för att övertyga dom om att det faktiskt går att äta med den på. Alltså skära upp ett rejält hål och mata dom med gräs.
Matandet har funkat bäst för mig, om det sker vid marken och inte i normal huvudhöjd - då fattar dom snabbare. När dom sen lärt sig att det går och fått in tekniken byter man till en med mindre hål.
Jag har inte stött på någon häst som inte lärt sig än, men det kräver lite list och arbete. Visst är dom frustrerade i början och kastar med huvudet, släpar mulen i backen och slår med frambenen. Men när dom kommit på tekniken så funkar det hur bra som helst. Min dyker ner i betesbegränsaren numera för den betyder ju gräs :)
Köp en billigare variant och klipp upp ett hål på ca en dm i diameter - tycker inte hästen att det är ok så kanske du måste ge upp det här med begränsare...
Kan även tipsa om denna hemmagjorda variant om du är lite händig:
http://www.bukefalos.se/f/showthread.php?t=1031992&page=61

Lånar tråden lite för en egen fråga. Letar efter en betesbegränsare till min häst som drar x-full.

Inte värdens mest smickrande bild men ni får ett hum om vad jag har att jobba med.

Har kollat på lite engelska sidor och sett att de har lite större storlekar än vad vi har. (tror jag?) Men jag är kass på engelska storleksbeteckningar. Kan ni hjälpa mig? Här finns en storlekstabell;http://www.horsetackco.com/best-friend-muzzle-sizing-chart.html
Ska jag ta oversize eller draft?

Maila dem och fråga? Mät och maila alltså. Men generellt så 'för stor' är mkt bättre än 'för liten'

Lånar tråden lite för en egen fråga. Letar efter en betesbegränsare till min häst som drar x-full.

Har kollat på lite engelska sidor och sett att de har lite större storlekar än vad vi har. (tror jag?) Men jag är kass på engelska storleksbeteckningar. Kan ni hjälpa mig? Här finns en storlekstabell;http://www.horsetackco.com/best-friend-muzzle-sizing-chart.html
Ska jag ta oversize eller draft?

Det finns många omvandlare på nätet, här är ett ex http://www.metric-conversions.org/length/inches-to-centimeters.htm
En inch =2,54 cm, dvs en tum.

Så modellen med bara korgen: Large= 66,04 cm omkrets, 16,51 cm djup.
Modellen med grimma och djupare korg: Large=71,12 cm omkrets och 20,32 cm djup, Draft= 76,2 cm omkrets 20,32 cm djup. (Dubbelkolla, jag kan ha skrivit fel:angel:)

Ut och mät med måttband, och gärna också linjal (lättare än måttband tyckte jag)för att uppskatta djupet, så man vet ungefär vart på nosryggen man ska mäta. Lägg till tre fingrar där och du har ungefärlig lämplig storlek. Jag tror att det är bättre att ta större snarare än mindre.

http://www.bestfriendequine.com/standard-horse-grazing-muzzle.html

Här är produktens egen hemsida (hoppas det är ok) där det finns hjälp för storlek och allmänna råd och tips. Gäller väl i princip alla märken av denna modellen. Bla rekomenderas att det ska få plats 0,5- 1 inch mellan korgens undersidan o munnen. Två-tre fingrar (på höjden såklart) ska man få emellankorgen och huvudet.

Jag köpte X-full från Haglunds och den är ca 73 cm i omkrets och 19 cm djup. Måttade på min häst innan och det funkade bra:laugh: Den är i princip identisk med Hansbos, dvs mjukare, sladdrigare än Globus. Min används några timmar om dan på mjuk mark, kan tänka mig att den kan slita sfort på sandigare mark eller så.

KL
OT, vill egentligen inte dra in den diskussionen igen men nu har typ alla märken egna munkorgar. Jag är lite rädd att det blir slentrian! För mig är det något av ett sista alternativ till en fånghäst för att gå i större hage med polare varje dag några timmar. Vet. rekommenderade det, och det kändes liiiite bättre då:angel::o Hur känner ni andra? Pessoabettet för 2010-talet?:angel:

Uppdatering.
Min nya geenguard gillar jag skarpt!
Den finns bara i storlek ponny/full men den käns betydligt större än vanliga gg i storlek full. Den sitter bra och han kan inte äta på sidan av den. Han får inte heller något skav av den vilket han fått av dom andra jag testat.
Btw så kostade den 680kr inklusive frakten att beställa. Så mycket pengar, men känns klart vettigare än att köpa gg här.

Men problemet återstår med att han får i sig lite för lite mat med munkorgen. Betet är naturbete/skogsbete så det är inte så kraftigt och han har inte jättebra ät teknik. Så nu funderar jag på att ha honom utan munkorg och testa. Magert bete i kombination med att jag nu kan rida gör att jag funderar på att testa.

Tack för svaret! Den låter superintressant, trots saftiga priset:eek: Verkar materialet i korgen hållbart? Är det typ samma som vanligga GG eller mer hårdplast? Har du specialgrimman eller en vanlig till? Förlåt flera frågor:o, men jag har ingen IRL att titta på.

*kl*
Min pålle får gå med hinkmodellen på i ca 3-4 timmar om dagen, vågar inte ha den på längre då jag inte vet om han får i sig något :p Modellen han har är i sladdrig gummi, vad är nackdelarna med det över hårdplast ? Storlekarna va iaf jätte konstiga, han fick ha full, då är den så utspänd det bara går (har cob annars) fasst korgen är jättestor i omkrets.

31147689.jpg

Fast 'vanliga' GG är ju hårdplast? Iaf min, rejält hård plast?

Jag tycker de jag känt på var lite böjliga? Stela liksom, men går att böja.

Tänkte hårdplast mer som typ kundkorg, kommer inte på något bättre exempel. Sån plast som lätt är lite spröd, spricker lätt vid tryck.

Tack för svaret! Den låter superintressant, trots saftiga priset:eek: Verkar materialet i korgen hållbart? Är det typ samma som vanligga GG eller mer hårdplast? Har du specialgrimman eller en vanlig till? Förlåt flera frågor:o, men jag har ingen IRL att titta på.

Materialet är ungefär samma som i min andra grennguard. Den nya är något mjukare(mera böjbar...) men det kan bero på att men andra gg är några år gammal. Jag har en vanlig grimma till, men som är lite liten så den sitter stadigt.

Tror inte att han fått några skav av den, han fick en hel del av den gamla, så det är lite svårt att avgöra om något tillkommit....

Vet inte om jag skrev det, min kostade 690kr inklusive frakten(60pund). Inte så mycket mera än att köpa en av gamla modellen här som ofta ändå inte fungerar.

Jag tycker de jag känt på var lite böjliga? Stela liksom, men går att böja.

Tänkte hårdplast mer som typ kundkorg, kommer inte på något bättre exempel. Sån plast som lätt är lite spröd, spricker lätt vid tryck.

Aha, ja då är jag med. Min (nya men av 'originalmodell') går ju att böja om man tar i, men det är ju ändå hård plast, men som du säger böjbar.

Tack igen, jättesnällt att du svarar. Den låter helt klart bättre än gamla modellen! Har bara provat den på och "njjjaaae". Den här verrkar bra! Ska nog beställla en så småningom:laugh:

Hej
Vi provade en sådan på vår shettis. Efter några dagar fick han svår kolik som inte gav med sig, så vi fick nödslakta :confused:
Veterinären som var här och behandlade skickade en förfrågan om dessa betesreducerare till nån instans som de har tillgång till.
Det har varit flera incidenter med den här typen av betesbegränsare.
Deras rekommendation är att hästen går med den på ca 5 timmar på betet, resten utan och sedan till natten flyttas till magert/inget bete.
Jag kommer ALDRIG någonsin använda någon form av dessa igen, jag får helt enkelt anpassa betet efter hästen. Vill bara varna, sedan får alla göra en egen bedömning.

kl

Jag testade betebegränsare på min häst och tyckte till en början att det fungerade fint, men efter ca en vecka upptäckte jag att man häst blivit väldigt lös i magen. Är det någon annan som varit med om det?
Min teori är att de kanske inte får i sig alla växtdelarna som de brukar eller börjar äta växter som normalt inte ingår i menyn men som är lätta att få i sig. Det skulle naturligtvis kunna vara en slump att det sammanträffade så jag tänkte höra om det är någon mer med samma erfarenheter innan jag testar betsbegränsare igen.

Jag har en munkorg, svart, antar att det är den ni kallar för hinkmodell 8har inte riktigt läst alla inlägg noga -ursäkta).

Jag tycker att det är en jättebra sak att ta till om man har en häst som inte bör äta så mkt gräs. det känns kanske inte så kul att sätta på den men för min häst så betyder det att få komma ut i gräshage. Hon kan till på köpet gå i sin favorithage dvs den stora vinterhagen ett par timmar varje dag med den på. Så för hennes del betyder det ngt positivt. Alternativet (som hon inte vet om i och för sig) är ju att stå i en jordhage.

Men jag tror inte på att ha den på hela tiden. Då hade hon nog inte fått i sig tillräckligt mkt och dessutom blir det nog varmt och lite skavsår trots att jag har klätt den med nosludd. Hon är ute med den ca 6 timmar och kommer sedan in tre fyra timmar och får något att äta och sedan ut igen ett par timmar till.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 412
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka