Betesbegränsare

Sv: Betesbegränsare

Jag har bestält en ny modell av green guard(inte kommit ännu), så dyra tyckte inte jag dom var, 50 pund plus 10 i frakt. Det är ju inte mycekt mer än vad en greenguard av gamla modellen kostar i sverige(min greenguard kostade iofs 25 kr på blocket...).

Jag har också en stor häst, det är värdelöst när allt blir för litet:crazy:

Jag var nog lite oklar, Greenguarden är ju ungefär samma pris som här, det var "Globusvarianter" jag tänkte på. Hittat en för över 40 pund plus frakt, det är saftigt. Måste vara fantastisk kvalitet dock, för de pengarna:devil: (Och det fanns i Draft horse, dvs verkligt xxl!)

Tack till Alexandra, får fler träffar med grazing muzzle :) Finns i många prisklasser, många från 11-16 pund ungefär. I stora storlekar dessutom, men då är det ju kvalitén.

Funderar nu på att beställa en billigare från England först, och om den slits för fort så kanske det blir den svindyra ändå.

Dorinda, du får jättegärna uppdatera "oss" om hur det fungerar med din Greenguard av nya modellen! Minns inte på rak arm, men den fanns väl bara i pony/horse (small/large), hoppas den passar din (Big is beautiful:D Fast min är faktiskt normalstor tycker jag, ändå är det en massa prylar som är för små)!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

Någon som vet hur Börjes gräsreducerare är?

tänker på den som är en grimma med munkorg.

KL

Nu j*vlar är den kokta gröten stekt...
Jag införskaffade en greenguard till storhästen så sent som igår, men den sitter inte på plats! (Inte var det billigt heller, och skitkvalitet! :mad:)
Han lyckas få mulen vid sidan av hur jag än spänner den!

Har ni några hemmabyggen som får den att sitta stadigare eller måste jag skaffa en av hinkmodellen till honom med?

Sedan tänkte jag höra hur globus hink-reducerare är i storleken? Jag har en ganska så liten shettis som också skulle behöva märker vi nu.

Jäkla sommar.

Globus har reducerare från minishettis till full. De är SMÅ i storlekarna dock, så man får gå upp en storlek. Dvs min shettis som har ponny i grimma/träns har cob i munkorg, min welsh som har cob i grimmor/träns, han har full i globusmunkorg. (Jag har en oanvänd ponny btw... om det skulle kunna passa den lilla?)

Ang GG så var får den ut mulen? Jag har GG till shettisen, och jag har en gg i FULL storlek till honom, helt enkelt för det kändes som han skulle smita ut med mulen direkt ur en i ponny. Med den i full så när han försöker skjuta undan gg:n så kommer det bara 'en ny bit', dvs han får aldrig mulen utanför.

Det tog dock ett antal justeringar innan det blev bra. Jag har satt en rem för att hålla upp nosremmen på grimman med (som på greenguardgrimman)

Ja, det skulle väl vara ponny han skulle ha i så fall!

Förmodligen så är full lite i minsta laget till min stora häst (det är alltså inte ponnyn som har GGn) därför kan han knuffa den åt sidan, hur "hårt" jag än spänt den. Jag gör nog ett försök till imorgon, med alla sorters tänkbara fastsättningar, annars får jag väl sälja den.
(Jag som hade hoppats att man bara skulle kunna koppla på GGn och ha grimman på hela tiden. Risken är väl att han inte så gärna blir fångad när han inser vad jag vill.)

*kl*

köpte en betesreducerare till min tjockis,som jag tänkte att han skulle gå med x antal timm per dygn på betet.han står och slokar med huvudet,eller gnider "korgen" mot marken,skrapar med hoven och gnider sitt huvud mot framhovar och ben...hittat honom 2 dagar på raken då har han lyckats ta av sig hela grimman, och står glatt betandes när jag kommer för att plocka av det han redan har lyckats med...
hur gör jag nu?
han ser inte ut att ens försöka beta med den på,har pillat in gräs i det lilla hålet det tar han emot,någon sa att man kunde göra hålet större,hur gör man det smidigast utan att förstöra gummit alltför mkt?
många frågor:o

31118669.jpg

31078897.jpg

Skär upp hålet.

En extra käkrem som sitter högre upp gör underverk för avplockningen, ev kombinerat med att göra en fläta i nacken och trä nackstycket genom. Och så en rem som håller upp fronten.

Tack Alexandra:bow:
hur mkt ska jag skära upp då,ska jag fortfarande ha hålet runt eller på något annat sätt?

det sista med fläta,trä igenom och rem som håller upp fronten förstod jag inte:o

Mvh Arabizar

Skär (eller klipp men skära med mattkniv är lättast) bara så hålet blir lite större.

Flätning fick du bra tips på.

Här ser du vad jag menar med håll upp nosdelen, är ett vanligt bensnöre:

lillenfrislpphull12sept.jpg

Ska se om jag hittar någon bild på extra käkrem med.. Nä, men det syns på den här korta filmsnutten, du kan pausa direkt om du vill, så syns den extra, höga käkremmen som sitter högt upp i vinkeln mellan käke och hals. Hänger du med vad jag menar? Det är ett elastiskt bensnöre.

http://www.youtube.com/user/Alexiandran#p/a/u/0/lo-rBZrbb6s

MAn flätar bakom öronen och drar nackremmen genom flätan:)

Och har man rakat rent där för nackstycket t ex, flätar men ihop lite pannlugg med lite man, då kan man trä nackstycket 'under' flätan som blir. Man måste fläta 'bakåt' dock och 'provdra' lite i nackremmen så man ser att det inte är för löst.

Fläta + håll upp nosdel + extra käkrem får tom Houdini här att kasta in handsken och inse han inte får av den :devil:

tack nu är jag med :)
tyckte när jag såg på din film att själva "korgdelen" är större och mkt mer rymlig än den min pålle har,men han kan tugga eftersom jag testat att mata honom med gräs genom hålet.
fattar oxå det här med att lyfta korgen,då hålet blir i en konstig vinkel mot munnen,blir nog mkt lättare att få i sig något om hålet sitter där det ska:idea:

ska ta hem och sy och fixa i morgon,sen jäklar hoppas jag att den får sitta kvar!

hade inte tänkt att använda betesreduceraren dygnet runt,utan ett par 6-7tim per dygn,är det dumt eller? vad jag suger på det här...

Tack för utförliga beskrivningar och bilder/filmer:bow:

JU rymligare den är dessto lättare för dem att 'muffla' runt i den, och ju lättare för dem fatta hur de ska få i sig gräs. Så jag rek utan tvekan en rymlig storlek.

Nosremmen är bara för den inte ska klias av, annars om de drar mulen i marken kan de med lite besvär få ut nosen, iom att korgen ska 'hänga' ett par cm från mulen när de har huvudet uppe.

MIN erfarenhet är att ta av/på korg är bara dumt innan de HELT lärt sig äta med korgen - DÅ kan man ta av/på efter behag.

jag ska testa efter dina erfarenheter,då jag har noll;)

tack för att du tog dig tid,jag kommer förmodligen återkomma med fler frågor.

Mvh Arabizar

KL

Nu j*vlar är den kokta gröten stekt...
Jag införskaffade en greenguard till storhästen så sent som igår, men den sitter inte på plats! (Inte var det billigt heller, och skitkvalitet! :mad:)
Han lyckas få mulen vid sidan av hur jag än spänner den!

När det gäller GG är det enormt viktigt att nosremmen på grimman inte sitter för långt ner och inte sitter för löst. Spänn alltså upp nackremmen ett hål extra om det går. Om nosgrimman är för lös kommer mittendelen på nosremmen att dras nedåt av GG´n om hästen försöker klia bort den och då finns det chans för mulen att titta ut. Risken är inte lika stor att det händer på undersidan, men risken finns. För att åtgärda det är det viktigt att grimman är tillräckligt liten, ligger hästen mellan två storlekar så ta den mindre. Alla grimmor är heller inte lika stora bara för att de har samma storlek. Får man ändå inte till det kan man prova, som någon tidigare skrivit, att sätta en rem från nackremmen ner till nosremmen på grimman där man fäster GG och på så sätt hindra nosremmen från att dras nedåt.

Jag tror tyvärr att den GG jag köpta var en storlek för liten. Jag fick spänna ner grimman ett hål för att få på den första gången. Och så blir det ju mycket lättare att få mulen vid sidan om den redan är lite liten. Jäkla kallblod. ><
Det blir nog "hink" för hans del.

Fläta + håll upp nosdel + extra käkrem får tom Houdini här att kasta in handsken och inse han inte får av den :devil:

Åfan, så skönt!

Min nordis som förra året tog av sig korgen lite titt som tätt, ja nu verkar han acceptera den bättre, och för tillfället behöver jag bara fläta fast den i manen. Han har t.om gått ett dygn där flätan flätat upp sig utan att ta av sig korgen.

Dessutom så har han insett att korg=gräs. Jag lägger i gräs i korgen när det är dags att trä på, och han kommer direkt och stoppar ner mulen. Det blir himla smidigt att sätta på honom den dÅ!

Senast ändrad:

Uppdatering.
Min nya geenguard gillar jag skarpt!
Den finns bara i storlek ponny/full men den käns betydligt större än vanliga gg i storlek full. Den sitter bra och han kan inte äta på sidan av den. Han får inte heller något skav av den vilket han fått av dom andra jag testat.
Btw så kostade den 680kr inklusive frakten att beställa. Så mycket pengar, men känns klart vettigare än att köpa gg här.

Men problemet återstår med att han får i sig lite för lite mat med munkorgen. Betet är naturbete/skogsbete så det är inte så kraftigt och han har inte jättebra ät teknik. Så nu funderar jag på att ha honom utan munkorg och testa. Magert bete i kombination med att jag nu kan rida gör att jag funderar på att testa.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 411
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka