Betesbegränsare

Sv: Betesbegränsare

Jag tror man får lika många svar om vad som är livskvalité som det finns hästägare och som vanligt så får man se till individen och till sig själv hur man kan ordna för sitt djur.

För mig kan ett gott liv innebära att hästen går i samma hage året om med vänner och äter hö, det kan vara att den går med en betesgränsare som gör att den kan göra allt den skulle gjort utan men samtidigt få i sig mindre mängd mat för att hålla sig frisk.

MAGAR och ALLERGIER! Min personliga åsikt och tro gällande fång har mer att göra med att hästen reagerar med allergi mot det den stoppar i sig och att magtarmsystemet inte klarar av fodret på vis mer än att hästen är fet eller mager och det är där man bör se om och vad man kan göra för att underlätta. Kan man mota fång med naturligare mat, lite brister här och där i microgramsgivorna, allsidigare motion och antihistaminer?

Tycker man stirrar sig för blind på skippa fettma så slipper du fång, vilket ju inte alltid är = sanningen. Tror mer på att hästar med fång helt enkelt är allergiska och kanske kan de hjälpas genom antihistaminer och immunhöjande vård och omsorg.

Mitt inlägg handlade egentligen om vad som är naturligt för en häst. Jag vet inte om man sätter likhetstecken mellan naturligt och livskvalite? Det ska man kanske? Jag har nog ingen aning, intressant tanke.
Men jag håller med dig när det gäller livskvalite det är säkert helt olika för olika hästar och antagligen för hur vi tolkar dem. Jag är ganska övertygad om att om jag hade stängt in min ponny i en grushage så hade hon "gett upp" hon hade inte fixat det (obs ingen kritik mot den som gör det). Vår andra ponny hade säkert klarat det mkt bättre men han hade inte fixat att stå i box n längre tid. Då hade han blivit galen.

När det gäller fång och allergi däremot så har jag inte läst någonstans att det skulle ha med ngn allergi att göra? Nu är jag visserligen inte jättebra på medicinska begrepp men det verkar ändå som att de flesta teorierna pekar åt ett annat håll än allergi.

Knapplån.

Min halvblodsdam fick en betesbegränsare för några veckor sedan. Storlek cob, precis som hon har på grimmor och träns. Hon är egentligen inte lättfödd, men som många andra är det svårt att begränsa betet till den lätta träningen hon gör. Att ta in henne på natten är inget alternativ, inte vintertid heller.

Hon gick med betesbegränsaren på nätterna i cirka en vecka, men sen tyckte jag hon föll ur för mycket så då åkte den av. Hon är i väldigt fint hull nu så tillsvidare slipper hon den ;).

Efter att hästens värsta desperation lagt sig klurade hon ganska snart ut hur hon skulle pilla i sig med den på.

35673_1218557083474_1815316489_4200.jpg

När det gäller fång och allergi däremot så har jag inte läst någonstans att det skulle ha med ngn allergi att göra? Nu är jag visserligen inte jättebra på medicinska begrepp men det verkar ändå som att de flesta teorierna pekar åt ett annat håll än allergi.

Har inte heller läst det någonstans än så länge, men jag tror bara det är en tidsfråga innan de börjar kika även åt det hållet eftersom hästen reagerar på det den stoppar i sig med en reaktion, reaktioner är ju oftast en form av överkänslighet om man ser till foderrelaterad fång.

Jag har/haft möjlighet till min egna lilla tvåhästarsstudie som gör att jag funderar i dessa banor om hur, var, när och varför. I de funderingarna finns ju tider med symtom och antihistaminer eller inte med, fast så enkelt är det ju aldrig att det vore hela lösningen, men man kan ju hoppas, tro och försöka istället för att bara göra vad som står i boken...Det är ofta slumpen som ger nya svar.

Knapp

Nu är min store lycklig igen, han fick skav av "hinken" och får gå utan nu. Snart blir lillhästen befriad också då dom ska tillbaka till en magrare hage.

Jag får väl acceptera att det här med att ha den store slimmad och fin under betessäsongen bara är en utopi. ;)

Upprepar mig- min håller sig slank med denna o får i sig alldeles lagom- utan tillskottfodring, men rids dagligen

103982265_1.jpg

utan skav.

Granngården har, och finns på vissa ställen på nätet med. Min lokala ridsportnasare tror jag fortf har dem med, om du har problem få tag i kan jag j köpa och skicka.

L äter dock obehindrat med den, men den är jättebillig så inte många kronor man riskerar på att prova, kanske blir precis lagom begränsning för T nu =) Annars om den blev för 'obegränsande' så en greenguard ger mer än hinkmodellen med.

GGn har jag inte satt på henne igen, ska göra ett nytt försök men den kändes knepig. Munkorgen blir så varm och hon verkar (vågar knappt skriva det) klara gräset bättre nu. Jag tycker att hon äter massor, betas när vi kommer tillbaka till stallet, går en timme utan munkorg i kortagräs hagen och sedan ett par timmar i naturhagen med mkt gräs men med munkorg. Så lite mer gräs hade nog varit bra.

Vi har inte kvar granngården längre den har gått tillbaka tror jag till det den var tidigare och de har inte samma sortiment. Men jag ska kolla där och på ett annat ställe till annars är jag tacksam om du kan köpa den.
Vad heter märket?

(hinner inte svara i andra trådar nu måste köra hemifrån)

Jag har sett den modellen och avfärdat den som alldeles för klen. :angel:
Men jag kanske får prova den ändå nu tillslut. (Men med tanke på hur han demolerade GGn så vågar jag inte hoppas...)

Den är inte klen alls, igår kunde jag studera W på nära håll när han åt med den. Han valde själv det långa gräset för det är lättare att få tuggor av det än med det korta å han vill ju ha det som går lättast för han är så sugen. Under tiden jag kollade honom så fick han i för var tugga ungefär hälften av vad han får utan munkorg. Han drog även med sig ena remsan in var tugga som han fick spotta ut men det syntes inte ett märke fast han tuggade på den. Jag var orolig för metallringen mot tänderna men han drog in gräset från sidan för att undvika den.

Både hinkmodellen och GG verkar gå sönder lättare och ger mer skav än den här. De andra två ger ju mindre matintag men är det bara en viss begräsning man är ute efter så kan jag varmt rekomendera denna variant.

Har även hittat en annan mjuk variant som jag skulle tro ger ganska mycket mindra mat som man kan få uppsydd efter sin hästs mått.

Då återstår bara sista frågan... Finns den i supersize? ;)

Då återstår bara sista frågan... Finns den i supersize? ;)

Jag har X-full o den är mkt reglerbar ( 1 dm att spela på)- har den nästan på minimum iom att den har ett ganska ädelt huvud- inte så tjock om nosen.
Den kan gäspa utan problem.
Min äter inte vid ringen utan i större rutor baktill.

De kan äta ganska normalt med den, men inte frossa.

Norrköpingsområdet: Du kanske redan har fått svar...men jag köpte vår på Avantia Fritid, men har även sett att de finns på Granngården.

Är du säker? För jag var på GG igår och då hade de inte den modellen och Avantia hade inte heller den för några veckor sedan utan bara hinkmodellen och GGn.

Jag missade att det var en speciell modell du sökte...den vi köpte funkar iallafall bra, hon lärde sig snabbt att äta med den, tyvärr har hon fått lite skavsår, har sytt på nosludd på ovansidan, men ska även göra det under...

KL
Är det ingen som använder betesreducerare av annat slag är de drastiska GG o globus???????

Menar.. att det måste finnas hästar som redan är bantade o har ett större behov. För IR- hästar är det viktigt för insulinet att SMÅäta mer än ett par strån i timmen. Ser ingen vinst vad det gäller att ta in hästen o ge den stora mål.

Är det ingen som har köpt globusmodellen med metallgallerbotten från UK?

Jag har nu haft min Källqvist/ Jacson i två säsonger o hästen som tränas dagligen håller sig fin på bra bete, men.... den har varit SMAL innan betet!!!
Jacson har tydligen köpt upp den o har nu ponny o X.full varstans.
Jag har X-fiull till min- funkar lika bra som full i o m att den går att reglera i vidd mycket.

Här är den. Hålen är större än vad som ses på bild.

103982265_1.jpg

Hästen hade i början svårt att förstå att det gick att dricka i den o salt får den när den tas av. Den försökte inte ens att äta med GG. Provade i en vecka.

Var hittade du din? Har försökt leta men de verkar inte ha den i sortimentet nu.

*KL*

Óm ni googlar på följande så hittar ni det ni söker: grass gräsreducerare
Ni får ziljoner träffar (nä men 184 stycken)

Tillverkare är btw Jacson.

Tips om ni vill hitta butik direkt, googla t ex någon av nedanstående
Jump Inn Häst och hovvård
Timotej & Andersen

Så, ni googlar för dåligt mina vänner ;)

*KL*

Óm ni googlar på följande så hittar ni det ni söker: grass gräsreducerare
Ni får ziljoner träffar (nä men 184 stycken)

Tillverkare är btw Jacson.

Tips om ni vill hitta butik direkt, googla t ex någon av nedanstående
Jump Inn Häst och hovvård
Timotej & Andersen

Så, ni googlar för dåligt mina vänner ;)

inte kl

Jag googlade aldrig - var faktiskt för lat för att leta efter det. Det är enklare att fråga här än att sortera bland en massa länkar. ;)

Och jag letade på Jacsons och Källquist hemsidor.
Fast jag fattar inte, sökte på betesbegränsare men det kom ändå inte upp....:confused:

Nåja, tack för tipsen.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 411
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 078
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 073
Senast: Twirro
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 590
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2