Sv: Betesbegränsare
Mitt inlägg handlade egentligen om vad som är naturligt för en häst. Jag vet inte om man sätter likhetstecken mellan naturligt och livskvalite? Det ska man kanske? Jag har nog ingen aning, intressant tanke.
Men jag håller med dig när det gäller livskvalite det är säkert helt olika för olika hästar och antagligen för hur vi tolkar dem. Jag är ganska övertygad om att om jag hade stängt in min ponny i en grushage så hade hon "gett upp" hon hade inte fixat det (obs ingen kritik mot den som gör det). Vår andra ponny hade säkert klarat det mkt bättre men han hade inte fixat att stå i box n längre tid. Då hade han blivit galen.
När det gäller fång och allergi däremot så har jag inte läst någonstans att det skulle ha med ngn allergi att göra? Nu är jag visserligen inte jättebra på medicinska begrepp men det verkar ändå som att de flesta teorierna pekar åt ett annat håll än allergi.
Jag tror man får lika många svar om vad som är livskvalité som det finns hästägare och som vanligt så får man se till individen och till sig själv hur man kan ordna för sitt djur.
För mig kan ett gott liv innebära att hästen går i samma hage året om med vänner och äter hö, det kan vara att den går med en betesgränsare som gör att den kan göra allt den skulle gjort utan men samtidigt få i sig mindre mängd mat för att hålla sig frisk.
MAGAR och ALLERGIER! Min personliga åsikt och tro gällande fång har mer att göra med att hästen reagerar med allergi mot det den stoppar i sig och att magtarmsystemet inte klarar av fodret på vis mer än att hästen är fet eller mager och det är där man bör se om och vad man kan göra för att underlätta. Kan man mota fång med naturligare mat, lite brister här och där i microgramsgivorna, allsidigare motion och antihistaminer?
Tycker man stirrar sig för blind på skippa fettma så slipper du fång, vilket ju inte alltid är = sanningen. Tror mer på att hästar med fång helt enkelt är allergiska och kanske kan de hjälpas genom antihistaminer och immunhöjande vård och omsorg.
Mitt inlägg handlade egentligen om vad som är naturligt för en häst. Jag vet inte om man sätter likhetstecken mellan naturligt och livskvalite? Det ska man kanske? Jag har nog ingen aning, intressant tanke.
Men jag håller med dig när det gäller livskvalite det är säkert helt olika för olika hästar och antagligen för hur vi tolkar dem. Jag är ganska övertygad om att om jag hade stängt in min ponny i en grushage så hade hon "gett upp" hon hade inte fixat det (obs ingen kritik mot den som gör det). Vår andra ponny hade säkert klarat det mkt bättre men han hade inte fixat att stå i box n längre tid. Då hade han blivit galen.
När det gäller fång och allergi däremot så har jag inte läst någonstans att det skulle ha med ngn allergi att göra? Nu är jag visserligen inte jättebra på medicinska begrepp men det verkar ändå som att de flesta teorierna pekar åt ett annat håll än allergi.