Betes/hag planering!

Gullan86

Trådstartare
ja jag skulle vilja ha lite hjälp och åsikter/tankar kring detta med hagar och hur man skall planera hagarna/belastningen på hagarna utavhästarna på bästa sätt för att minimera maskbeståndet.
Och även för att få det så effektivt betat/röjt som möjligt.

Hur ska man tänka? några smarta tips från er som varit med lite längre kanske, vår, försommar, midsommar, sensommar, höst och vinter.

Jag har unghingstar och tjocka ridhästar så det känns som att de kompletterar varandra rättså bra, jag hade tänkt att låta unghästarna få det finaste maskfriaste markerna där de får äta det allra finaste sen får tjockisarna efterbeta och äta det lite grövre som inte unghästarna vill ha, eller är det fel tänkt att inte "lära" unghästarna att även äta det gröve och inte bara slarva och trampa ner det och äta det goda bara?

sen hade jag tänkt att tjockisarna skall få gå ganska länge åt gången på det nerbetade så att de bara har lite att gnaga på eftersom de inte riktigt klarar bete utan att rulla fram men att jag endå inte vill ställa dem i grushage.

hade även tänkt att hägna in ett stort stycke skog främst för aktivitet och att tjockisarna inte äter allt för mkt.
men är det smartast att använda denna hagen då på sommaren eller vintern eller göra 2 sådana skogs hagar och använda den ena på sommaren och den andra på vintern?

kan man tex låta en vinterhage vila ett år och sen använda den som sommarhage?

är det så att det kräva 2 år för att hagarna skall bli helt maskfria eller hur lång tid är det?

om jag har 3 vuxna hästar tjockisar alltså och så 2st unghingstar på vintern(ca 5st på sommaren) hur bör jag planera mina hagar då?

hur många sommar/vinterhagar och hur skall jag tänka med flytt utav hagarna/vila för hagarna osv.

det finns en lösdrift kan man göra som så att man använder den både på sommaren och på vintern tex på vintern får unghästarna(skydd) använda den och de vuxna står på box och på sommaren använder de vuxna(mot insekter) den.

men att man gör som en "korridor" till lösdriften där de alltså går året runt men den lilla biten kan väl inte göra mkt om man mockar där?
så att man alltså leder in hästarna till lösdriften från 2 olika hagar sommar resp vinter.

sen hade jag tänkt att släppa ihop unghästarna och de vuxna ibland så de får leka av sig den lilla stunden kan det göra mycket om vi tänker på att de vuxna tex bajsar i de ungas hage??? för unghästar skall ju egentligen inte gå med vuxna hästar väl eftersom de är mer känsliga för mask men de skall ju utveckla ett imunsysten mot det gör de verkligen det om de inte får chansen att "blir utsatta" för vuxna hästars bajs???

för tänkte att det är väl bäst att släppa in de äldre till de unga istället för tvärtom?
detta rör sig om enbart några timmar på dagen och inte alls varje dag utan någon gång ibland så de får uppfostras av vuxna individer och alla får leka av sig.

min shettis hade väldigt högt epg senast jag tog träckprov men även unghingstarna dock har de tydligen högre?!
men tänker att min shettis bajs är mkt skadligt för unghästarna?

oj nu blev det långt, kom gärna med tips o berätta om hur ni gjort med.
 
Sv: Betes/hag planering!

Hm jag är ju absolut ingen expert i ämnet men jag vet inte om jag skulle släppa ihop mina unghästar med dom andra bara ett par timmar någon gång ibland, det enda det skulle leda till är att dom ängnar ett par timmar någon gång ibland till att fastställa rangordning i nya flocken.
 
Sv: Betes/hag planering!

Inga ston?

Jag skulle inte släppa ihop de några timmar ibland utan antingen har du de ihop eller inte. Jag har en äldre valack ihop med unghingstar för han hjälper mig med deras uppfostran då.

Det låter även som du måste ta tag i masken.
Tolkade ditt inlägg som att även unghingstarna har mask.
Se till att gör en plan för avmaskning med uppföljande träckprov.

Jag får ingen riktig uppfattning om hur mycket mark du har att tillgå så betesplanering verkar svårt för mig att ge tips om.
Vi har hyfsat med mark (10 ha till ca 10 hästar) och slipper maskproblemen, förutom när någon ny häst kommer.
 
Sv: Betes/hag planering!

Hm jag är ju absolut ingen expert i ämnet men jag vet inte om jag skulle släppa ihop mina unghästar med dom andra bara ett par timmar någon gång ibland, det enda det skulle leda till är att dom ängnar ett par timmar någon gång ibland till att fastställa rangordning i nya flocken.

jojo så trodde jag faktiskt att det skulle gå till med...innan jag testade.

vet inte om det är någon skillnad bara för att jag har islandshästar men jag har upplevt att de tenderar att hålla mer sams/inte ha några problem vid ihopsläpp inte ens när de aldrig träffat varandra.

men jag upplever att hästarna känner varandra när de väl fått gå tillsammans och när jag släpper ihop dem så leker de det är inget att göra upp rangordningen för det vet de redan hur den fungderar eftersom de känner varandra.

+ att unghästar ligger alltid i underläge mot vuxna hästar så det är lixom ingenting att snacka om.

så förstår inte riktig varför det skulle vara negativt? men det är det kanske.
 
Sv: Betes/hag planering!

Inga ston?

Jag skulle inte släppa ihop de några timmar ibland utan antingen har du de ihop eller inte. Jag har en äldre valack ihop med unghingstar för han hjälper mig med deras uppfostran då.

Det låter även som du måste ta tag i masken.
Tolkade ditt inlägg som att även unghingstarna har mask.
Se till att gör en plan för avmaskning med uppföljande träckprov.

Jag får ingen riktig uppfattning om hur mycket mark du har att tillgå så betesplanering verkar svårt för mig att ge tips om.
Vi har hyfsat med mark (10 ha till ca 10 hästar) och slipper maskproblemen, förutom när någon ny häst kommer.

hur menar du då?
inga ston?

nej det är inga ston.

det är 2st vuxna ridhästar(islandshästar) valacker
1st mini shettis hingst vuxen.

de är alltså "tjockisarna".

sen är det 2st unghingstar 1,5år gamla(islandshästar).

sen skall jag ev ta emot max 3 unghingstar till under sommrarna i ålderna 1-3år(max) och är de okasterade och för hingstiga eller rymmer så kommer jag inte att ha dem hemma.
men kommer se till att de inte kan rymma i så fall måste de spränga staketet.

kommer att ha ca 140 högt staket och ev 3 trådar(för shettisens skull). men mkt bra el i.

+ att inga ston kommer rida/gå förbi eller vara inom synhåll/lukthåll.

anledningen till att ja inte vill ha tjockisarna med unghästarna tillsammans alltid är just att tjockisarna inte pallar så mkt mat och unghästarna kräver mkt mat.
men jag vill endå låta dem få chansen att leka av sig emellanåt ibland får de kanske gå några dagar tillsammans ibland bara några timmar.
och hittils har det inte varit några problem alls.

men givetvis kan det bli problem när unghingstarna blir riktigt hingstiga på våren märker man att de börjar bråka så är ju detta givetvis inget alternativ men jag tyckte det var ganska smart sålänge det funkar för då får de endå lära sig av äldre hästar med.
men mina äldre kan inte gå tillsammans med dem hela tiden för då kommer de dö av fång eller nåt sånt tyvärr.
annars hade jag givetvis haft dem tillsammans hela tiden.

ja jag avmaskar unghästarna och de vuxna enligt ett avmaskingschema och har tagit träckprov på dem.
anledningen till att jag skrev här var att jag vill veta hur man bäst och på smartast sätt planerar hagarna och betena för att bli av med masken och uppehålla maskfria beten och hästar.

betes planering helt enkelt.

grejen är att jag denna hösten sammanförde alla dessa individer som innan denna hösten kommer från helt olika ställen och har inte gått på dessa marker innan så det är därför som jag vill börja nu direkt att planera för att de skall bli så maskfria det bara går.

jag har dock fått höra att unghästarna måste utveckla ett försvar mot maskarna och att unghästar ofta har ganska mkt mask.
men vill försöka minimera det så mkt som det går.

värdena jag fick ut från träck prov var dessa:

min valack 8år: 500 EPG
min kompis valack 13 år(om jag inte minns fel på ålder): 0 EPG
min mini shettis hingst 10år(har troligen knappt aldrig blitt avmaskad jag köpt honom i somras): 1200EPG

unghästarna:
min unghingst 1,5år: 950 EPG
min foderunghingst ca 1,9år: 850 EPG
(unghästarna är bröder och kommer från samma ställe).
men vet som sagt inte vad som är normalt för unghästarna eftersom de ju kan ha ganska mkt mask iaf har de lättare för att få det.

jag tog även prov på blodmask på alla dessa men ingen hade det tack och lov även fast alla som sagt kommer från helt olika ställen.

jag avmaskade alla dessa(min kompis flyttade nyss till mig med detta värde hon hade men de andra hästarna hade dessa värden när de kom så marken de står på nu vet jag ännu inget om)
hästarna efter träckprov och skall ta nytt träckprov på unghästarna i vår ev även de vuxna.
och avmaska om det finns behov.

nu under vintern mockar jag hagen där unghästarna står och försöker mocka där de vuxna står med men de står även inne på natten.

sen har jag läst mig till att för att minimera maskarna så skall unghästar aldrig gå i samma hage året efter, alltså om de går i vinterhage 1 så skall de efter sommaren inte gå i samma vinterhage om du förstår hur jag menar.
då är det bättre att ha vuxna hästar där som har utvecklat ett skydd mot mask. och sen ha unghästarna året efter på samma mark.
har jag hört fel?

vill ha massa bra tips på hur jag skall minska mask antalet jag tror det kommer vara stor skillnad nästa gång jag tar träck prov men bra att förebygga så mkt det bara går endå.


ni som har 1 hektar/häst mockar ni hagarna? har ni alltid 0 EPG?
hur många hagar har ni och växlar ni vinterhagar/sommarhagar år från år och låter vissa hagar vila några år osv?

är det bäst att ha en enda stor sommarhage där bajset blir utspritt så att säga och så få hästar på den ytan eller är det bättre att ha mindre hagar gjorda utav den stora där man öppnar upp o stänger till vartefter som de växer så de betar av ordentligt och inte slarvar.
och så ev mockar oxå i varje "fålla" man öppnar till vartefter?

hur gör ni när det kommer ny häst? gör ni träckprov innan den kommer och så får den gå själv när den blir avmaskad eller?

har ni någon speciell lie minde hage som de får gå i under avmaskningsdagarna och som ni sedan mockar ur? är det smart?

ska rita upp lite hur hagarna ser ut så kanske du/någon vill hjälpa mig planera lite:banana::bow:
 
Sv: Betes/hag planering!

okej här kommer den extremt snygga kartan med exakta propotioner...not.
men du/ni ser ju lite iaf.

25052297.jpg


okej skall försöka förklara lite.

röd: gamla stallet, det svarta i gamla stallet är en nybyggd lösdrift de kan gå in i.
Gul: stallet
blå: boningshus
svarta 4kanter: grind öppningar

1.
som synes kan man stänga av precis så de inte kan gå in till lösdriften om man vill.
annars är denna hagen kuperad med några träd ca 0,5 hektar om jag gissar vilt. men hyffsat stor iaf.
2.
från ettan till tvåan är en "portal" man kan sätta upp över vägen som går mellan hagarna ifall man vill kunna låta hästarna gå över vägen mellan hagarna.
denna hage är helt rensad från sten(bor i småland så de e mkt stenigt annars) dvs det växer mkt här= bra för unghästar, mindre bra för tjockisar. här kommer kanske inte tjockisarna kunna gå alls på sommaren, frågan är vad som är bäst på vintern mot lera? mkt sten eller mindre stenig mark?
på bilden blev denna hage lite konstig för den är minst lila stor som hage ett.denna hage är fri från träd.
3.
detta är en mer eller mindre skogshage(mkt lövträd) större än hage ett och två, hyffsat bra för tjockisarn men de kan nog bli en hel del mat här endå, roligt för unghästarna. denna hage är minst 0,8 hektar om jag inte är helt ute och cyklar.
4.
denna hage har inte mycket träd heller men är inte fri från stenar utan är kuperad. mycket gräs. hagen är nog ca 0,8 hektar.
5.
denna hage liknar hage nr ett lite träd och ganska öppet + kuperat mycket gräs och mycket sly. dock är denna hage INTE inhägnad. de är ungefär lika stora. troligen kan man gå djupare in i skogen "bakåt" dvs till höger med om man vill ha ännu större hage.men det som är markerat är öppet från skog.
6.
är inte heller inhägnad och denna hage kan nog gå långt till höger och mycket långt uppåt följer man vägen kommer man ner till en privat sjö och ända ner till sjön kan man sätta hage vilket var ca 600meter nåt sånt vet inte hur mycket det blir i hektar beror ju på hur långt man tar åt alla håll.detta är en skogshage alltså, perfekt för tjocka hästar.
7.
denna hage är heller inte inhägnad och denna går med ner till sjön dock är den smal i början pga att till vänster är det annan ägare på mark men sen breddar den sig. detta är alltså en mer eller mindre skogshage med mer skog än i hage tre. perfekt för tjocka hästar.

hade tänkt låta hästarna växelbeta gärna under samma sommar om det går så att unghästarna betar av och så får tjockisarna efterbeta.

hagarna som är inhäganade skall vara runt 3-4hektar tydligen men skulle man hägna in allt + hela vägen ner till sjön skulle det nog bli en 10hektar ganska lätt. men betesmark är runt 5 hektar kanske.(resten ganska mkt skog).

okej hoppas någon orkar hjälpa mig med lite planering hade varit så snällt:bow:

hade alltså tänkt ha unghingstar på lösdrift på sommarna vet jag inte hur många jag kan ta emot men rund 5st kanske nåt sånt.
och sen är det alltså 3 vuxna hästar.

på vintern skall det max vara 3 unghästar och 3 vuxna hästar.

jag vill gärna kunna låta vissa hagar vila vissa år allt för att minimera mask antalet.

MEN jag hade om det går velat använda lösdriften till de vuxna hästarna på somrarna eftersom de gärna vill stå där för att slippa insekter och på vintern skulle jag vilja ha lösdriften till unghästarna.

men jag vill att så lite mark som möjligt skall användas året runt. men en liten bit som en sluss att gå emellan skadar inte väl?
när de vuxna går i skogshage behöver de inte stå i lösdriften dock.

(det är alltså mest islandshästar jag kommer att ha, en shettis oxå bara)

gäller 1hektar/häst även a-c-ponny med?

ni får gärna använda ritningen och rita olika lösningar på om ni vill.

tack på förhand.
 
Senast ändrad:
Sv: Betes/hag planering!

ska oxå säga detta att till detta stället skall jag flytta mina hästar för närvarande har jag ett annat ställe.

till nya gården jag ritat upp har det innan gått som mest 6 hästar och då hade de öppet rakt igenom alla hagarna så hästarna gick på hela ytan året runt.(det som är inhägnat alltså)
ibland stängde de för speciellt över vägen men ofta hade de öppet alltihop. alltså ca 3-4hektar på ca 5-6hästar.
då var det 2 islandsunghästar, 2 vuxna islandshästar och 1 shettis + ett varmblod
inte mina hästar alltså.

vissa torra somrar var det väldigt nerbetat men det var så nerbetat att hästarna alltid höll perfekt hull fast de bara gick och arbetade inte. unghästarna var med i lagom hull.
ibland kastade grannen in lite hö till dem på sommrarna men annars klarade de sig.

eftersom de flesta vet att islandshästar brukar va rätt lättfödda så va ju detta perfekt.
det är ju inte bra för unghästar att vara kraftigt överviktiga heller men givetvis skall de inte få för lite mat.
vet inte minns inte riktigt om de fick nåt kraftfoder men tror de fick lite kraftfoder ibland när de tog in o gjorde nåt med dem vilket inte var så ofta.
men har för mig att de blev lite feta i början när gräset kom precis.
och en av de vuxna hästarna har ja för mig faktiskt va lite fet även när det var nerbetat.

frågan e om de e bra att göra såhär eller om man skall dela in det och låta dem beta hage efter hage så man hela tiden har så de kan växa upp så de inte bara matar igenom hela ytan och kanske slarvar på vissa delar???
 
Senast ändrad:
Sv: Betes/hag planering!

hittade faktiskt lite bilder från när 4 hästar gick på allt utom högersidan av vägen.

2361616.jpg

skäcken är en unghäst på 3-4år inte så undernärd som synes.
och shettisen syns brevid.
inte över drivet nerbetat heller. delen de står i är 4an.
så här är 2an 4an och 3an öppen.

535781.jpg

här ser man lite mer, det är lixom fläckvis avbetat som att de slarvat lite när de fått gå på hela.
den bruna hästen är en av mina hästar(vuxen) som gick i de hagarna en sommar när jag bara hade honom.
sen va de shettisen som synes och så ett stort varmblod.
de står fortfarande i hage 4a fast som sagt 3 hagar är öppna.

535783.jpg
här ser man att det inte går någon nöd på min häst precis.
men hur ser marken ut? är det dax att byta hage när det ser ut så om man nu har så man växlar mellan hagarna istället för att ha allt öppet? eller kan man pressa marken lite till? är det skillnad om det är unghästar/de vuxna som går där då?


detta var alltså för flera år sedan då min häst gick tillfälligt på besök, dit jag nu skall flytta.
 
Sv: Betes/hag planering!

+ att unghästar ligger alltid i underläge mot vuxna hästar så det är lixom ingenting att snacka om.
Det där stämmer iofs inte alltid faktiskt, oavsett hästras.

Jag tycker inte heller det är någon bra idé att blanda hästarna ibland, oavsett ras.
Hästar vill ha sin stabila flock.
 
Sv: Betes/hag planering!

jag har dock fått höra att unghästarna måste utveckla ett försvar mot maskarna och att unghästar ofta har ganska mkt mask.
men vill försöka minimera det så mkt som det går.
Jag har lärt mig att man ska minimera masktrycket på unghästarna då de "tål" mask sämst och kan få skaor av mask.
Det finns ju flera olika maskar och tex spolmask är vanligt hos unga hästar.

värdena jag fick ut från träck prov var dessa:

min valack 8år: 500 EPG
min kompis valack 13 år(om jag inte minns fel på ålder): 0 EPG
min mini shettis hingst 10år(har troligen knappt aldrig blitt avmaskad jag köpt honom i somras): 1200EPG

unghästarna:
min unghingst 1,5år: 950 EPG
min foderunghingst ca 1,9år: 850 EPG
(unghästarna är bröder och kommer från samma ställe).
men vet som sagt inte vad som är normalt för unghästarna eftersom de ju kan ha ganska mkt mask iaf har de lättare för att få det.
Vilken mask? Lilla blodmasken?

jag tog även prov på blodmask på alla dessa men ingen hade det tack och lov även fast alla som sagt kommer från helt olika ställen.
Stora blodmasken?Kan vara svårt med träckprov så här års då en del ma´skar går i dvala över vintern och då inte utsöndras med träcket.

hästarna efter träckprov och skall ta nytt träckprov på unghästarna i vår ev även de vuxna.
och avmaska om det finns behov.
nu under vintern mockar jag hagen där unghästarna står och försöker mocka där de vuxna står med men de står även inne på natten.
Bra ide!
vill ha massa bra tips på hur jag skall minska mask antalet jag tror det kommer vara stor skillnad nästa gång jag tar träck prov men bra att förebygga så mkt det bara går endå.
Avmaska de hästar som har mask med rätt avmaskningsmedel, behövs mer än 1 avmaskning då alla larver inte dör vid första avmaskning. Duktig veterinär skriver ut rätt preparat och ger instruktioner beroende på vilken mask det rör sig om.
ni som har 1 hektar/häst mockar ni hagarna? har ni alltid 0 EPG?
hur många hagar har ni och växlar ni vinterhagar/sommarhagar år från år och låter vissa hagar vila några år osv?
Mockar vinterhagar. Plöjer och sår ny vall som skördas i sommarhagarna regelbundet. Växlar vall och bete. Fölstona får efterbeta vallarna för att fölisarna inte ska utsättas för mask.
är det bäst att ha en enda stor sommarhage där bajset blir utspritt så att säga och så få hästar på den ytan eller är det bättre att ha mindre hagar gjorda utav den stora där man öppnar upp o stänger till vartefter som de växer så de betar av ordentligt och inte slarvar.
och så ev mockar oxå i varje "fålla" man öppnar till vartefter?
Om hästarna får välja betar de inte där de bajsar.
Man bör putsa betena regelbundet.
Vi har provat båda delar, både större hagar och mindre hagar och öppnat mellan. Tvingar man hästarna att "beta av ordentligt" slutar de med att de äter där de bajsat och infekteras då igen med mask om beten och hästar inte är rena. Därför är det bättre att putsa betena.
hur gör ni när det kommer ny häst? gör ni träckprov innan den kommer och så får den gå själv när den blir avmaskad eller?
Jag avmaskar eller gör träckprov direkt om jag inte vet status på hästen.
Tänker mig för var jag släpper den. Mockar.

För att en hage ska räknas som maskfri så ska den vila 18 mån har jag lärt mig. Det var dock länge sedan så jag vet inte om uppgiften är aktuell.
 
Sv: Betes/hag planering!

Jag har lärt mig att man ska minimera masktrycket på unghästarna då de "tål" mask sämst och kan få skaor av mask.
Det finns ju flera olika maskar och tex spolmask är vanligt hos unga hästar.


tack för ditt svar och hjälp.

ja exakt det har jag med hört, att de inte utvecklat ett imunförsvar mot dem och kan få mycket mer mask/lättare få mask.

spolmask är det väl man avmaskar mot på våren? extra just för att unghästar kan drabbas mer av det, eller har jag läst på fel?:laugh:


Vilken mask? Lilla blodmasken?
som jag tog träckprov menar du eller?
jag köpte på apoteket träckprovs kit och så fick jag dessa uppgifter, kryssade i att jag ville att de kollade stora blodmasken med vilket de gjorde och det är ju den som de kan dö av om det vill sig illa men ingen hade den sån tur var.


Stora blodmasken?Kan vara svårt med träckprov så här års då en del ma´skar går i dvala över vintern och då inte utsöndras med träcket.
jag gjorde inte träckprovet "såhär års" utan på de vuxna hästarna gjorde jag det i somras + avmaskade, sen gjorde jag det på unghästarna i höstas(för de va då ja fick hem dem) och så avmaskade jag unghästarna när jag fått resultatet och så avmaskade jag de vuxna samtidigt eftersom intervallen låg lagom då från avmaskningen på sommaren.

jag har bara hört att det skall vara riktigt extremt kallt eller extremt varmt för att träckprovet inte skall fungera så här i småland skulle de nog funka även nu att ta prov.

den vuxna hästen med 0 epg kollades nyligen dock tycker jag det är lite konstigt att han har exakt 0 men jag hoppas det stämmer men jag utgår från att han med har mask så att man försöker förebygga endå.


Avmaska de hästar som har mask med rätt avmaskningsmedel, behövs mer än 1 avmaskning då alla larver inte dör vid första avmaskning. Duktig veterinär skriver ut rätt preparat och ger instruktioner beroende på vilken mask det rör sig om.

jag har fått hjälp av en tjej här på bukefalos på den nålade tråden om avmaskning hon verkar MKT kunnig himla mkt bättre än min veterinär iaf som vägrade förklara som folk.

Mockar vinterhagar. Plöjer och sår ny vall som skördas i sommarhagarna regelbundet. Växlar vall och bete. Fölstona får efterbeta vallarna för att fölisarna inte ska utsättas för mask.

det där med att skörda är ju ganska svårt när det inte handlar om vall som de går på alltså dvs borttaget sten. här i småland e de mkt sten.

Om hästarna får välja betar de inte där de bajsar.
Man bör putsa betena regelbundet.
Vi har provat båda delar, både större hagar och mindre hagar och öppnat mellan. Tvingar man hästarna att "beta av ordentligt" slutar de med att de äter där de bajsat och infekteras då igen med mask om beten och hästar inte är rena. Därför är det bättre att putsa betena.


putsa, med en traktor som hugger av slyn så att solen kommer ner till bajset och torkar upp eller?

skall de putsas regelbundet under sommaren även om det går hästar där? skall inte det som blir tas bort så hästarna inte äter det ifall det är giftigt.

om man gör som så att man har småhagar som man öppnar efterhand men att man mockar så ofta man kan att man tex mockar bort skiten är det farligt att de äter av gräs där det nyss låg en bajshög även om högen är borta?

det bästa antar jag är att ha får som äter ratorna hästarna lämnar.

Jag avmaskar eller gör träckprov direkt om jag inte vet status på hästen.
Tänker mig för var jag släpper den. Mockar.

låter smart, jag ska nog försöka ha en "fålla" där de får gå varje gång de avmaskas så man säkert får upp all skit men maskarna är döda när de kommer ut så det är endå kanske inte farligt?

För att en hage ska räknas som maskfri så ska den vila 18 mån har jag lärt mig. Det var dock länge sedan så jag vet inte om uppgiften är aktuell.

ja 1,5år har jag med hört tror jag det var. på nuvarande ställe har jag hagar som stått tomma så länge men skall ju flytta, stället jag flyttar till kommer vara fritt från hästar hela vintern nu och de skall få gå där i vår, förra sommaren gick det hästar där.
men en hage stod tom den sommaren så då e den nog helt maskfri. där ska unghästarna få gå i första hand...tänker jag rätt?
 
Sv: Betes/hag planering!

spolmask är det väl man avmaskar mot på våren? extra just för att unghästar kan drabbas mer av det, eller har jag läst på fel?:laugh:
Stämmer. Men avmaska senvinter.

Vilken mask? Lilla blodmasken?
som jag tog träckprov menar du eller?
jag köpte på apoteket träckprovs kit och så fick jag dessa uppgifter, kryssade i att jag ville att de kollade stora blodmasken med vilket de gjorde och det är ju den som de kan dö av om det vill sig illa men ingen hade den sån tur var. Bra! EPG:n du angav var lilla blodmasken? Då är det lugnt, avmaskninen fungerar bra där.


den vuxna hästen med 0 epg kollades nyligen dock tycker jag det är lite konstigt att han har exakt 0 men jag hoppas det stämmer men jag utgår från att han med har mask så att man försöker förebygga endå.
Det kan nog stämma med 0 EPG på den vuxna även om de andra hade mask. Den kan du skippa att avmaska alltså.


Avmaska de hästar som har mask med rätt avmaskningsmedel, behövs mer än 1 avmaskning då alla larver inte dör vid första avmaskning. Duktig veterinär skriver ut rätt preparat och ger instruktioner beroende på vilken mask det rör sig om.

jag har fått hjälp av en tjej här på bukefalos på den nålade tråden om avmaskning hon verkar MKT kunnig himla mkt bättre än min veterinär iaf som vägrade förklara som folk. Madick är guld värd!

Om hästarna får välja betar de inte där de bajsar.
Man bör putsa betena regelbundet.
Vi har provat båda delar, både större hagar och mindre hagar och öppnat mellan. Tvingar man hästarna att "beta av ordentligt" slutar de med att de äter där de bajsat och infekteras då igen med mask om beten och hästar inte är rena. Därför är det bättre att putsa betena.


putsa, med en traktor som hugger av slyn så att solen kommer ner till bajset och torkar upp eller? Japp

skall de putsas regelbundet under sommaren även om det går hästar där? skall inte det som blir tas bort så hästarna inte äter det ifall det är giftigt.
Vi brukar putsa när vi bytt hagar.

det bästa antar jag är att ha får som äter ratorna hästarna lämnar.
Fungerar bra att sambeta hästar och får. Tyvärr har jag inga får ;)
 
Sv: Betes/hag planering!

Nej, jan/feb.

En hage ska vila 2 sommrar och 1 vinter, eller tvärtom. Då är den maskfri.

ja med vår menade jag givetvis jan/feb eftersom jag skrev "unghästarna" de vuxna + unghästarna skall ju avmaskas innan bestessläpp sen ju.

1,5år då eller?

minns inte vad madic sa men antingen 1,5år eller 1år.
 
Sv: Betes/hag planering!

spolmask är det väl man avmaskar mot på våren? extra just för att unghästar kan drabbas mer av det, eller har jag läst på fel?:laugh:
Stämmer. Men avmaska senvinter.

ja jag menade jan/feb när jag skrev så sen avmaskar man ju innan bestessläpp med då.

Vilken mask? Lilla blodmasken?
som jag tog träckprov menar du eller?
jag köpte på apoteket träckprovs kit och så fick jag dessa uppgifter, kryssade i att jag ville att de kollade stora blodmasken med vilket de gjorde och det är ju den som de kan dö av om det vill sig illa men ingen hade den sån tur var. Bra! EPG:n du angav var lilla blodmasken? Då är det lugnt, avmaskninen fungerar bra där.

hur menar du då? ja jag vet inte vilka maskar de kollar när man köper från apoteket men det är kanske lilla blodmasken jag gjorde ett träckprov iaf.
o de hade de summorna som ja skrev och 0 mask i stora blodmasken.

jag har bara avmaskat unghästarna hos mig en gång hittils så ännu vet jag inte om det fungerar bra det som jag gör förrän nästa träckprov vet ju heller inte hur nuvarande mark är. ännu. men dit ja ska flytta(där ja ritade upp har ja ju inte flyttat till ännu.)

vad tyckte du om kartan hur skall man lägga upp det?


den vuxna hästen med 0 epg kollades nyligen dock tycker jag det är lite konstigt att han har exakt 0 men jag hoppas det stämmer men jag utgår från att han med har mask så att man försöker förebygga endå.
Det kan nog stämma med 0 EPG på den vuxna även om de andra hade mask. Den kan du skippa att avmaska alltså.

ja den avmaskades inte när den kom te mej eftersom den hade 0....alla kommer som sagt från olika ställen o har inte gått ihop innan.


Avmaska de hästar som har mask med rätt avmaskningsmedel, behövs mer än 1 avmaskning då alla larver inte dör vid första avmaskning. Duktig veterinär skriver ut rätt preparat och ger instruktioner beroende på vilken mask det rör sig om.

ja man skall väl avmaska i intervaller.

jag har fått hjälp av en tjej här på bukefalos på den nålade tråden om avmaskning hon verkar MKT kunnig himla mkt bättre än min veterinär iaf som vägrade förklara som folk. Madick är guld värd!

ja verkligen borde kanske fråga henne om detta med hagplaeringen istället;)

Om hästarna får välja betar de inte där de bajsar.
Man bör putsa betena regelbundet.
Vi har provat båda delar, både större hagar och mindre hagar och öppnat mellan. Tvingar man hästarna att "beta av ordentligt" slutar de med att de äter där de bajsat och infekteras då igen med mask om beten och hästar inte är rena. Därför är det bättre att putsa betena.


putsa, med en traktor som hugger av slyn så att solen kommer ner till bajset och torkar upp eller? Japp

funkar det att mocka bort skiten och klippa med en gräsklippare och men då måste man ta upp gräsklippet väl?

skall de putsas regelbundet under sommaren även om det går hästar där? skall inte det som blir tas bort så hästarna inte äter det ifall det är giftigt.
Vi brukar putsa när vi bytt hagar.
men de äter väl upp de avklippta sen?

det bästa antar jag är att ha får som äter ratorna hästarna lämnar.
Fungerar bra att sambeta hästar och får. Tyvärr har jag inga får ;)

nej just de:) oj kolla i texten för ja svarade där syns nog lite dåligt....
 
Sv: Betes/hag planering!

Det är viktigt att de hästar som har mask inte bara avmaskas en gång untan att man följer preparatets rekomendationer, tex 4 v för pyrantelpreparat och 8 v för ivomec. Avmaskningsmedlerna tar bara vuxna maska och ibland "större" larver. Avmanska men bara en gång kommer maskarna alltså att fortsätta sin cykel. Skicka ett PM till Madick så hjälper hon dig säkert med den biten.

Att jag antog att EPG:n var lilla blodmasken var att den är vanlig.
Misstänker man bandmask behövs andra provtagningsmetoder, de hittas inte alltid med kolla masken låda.

Hagplaneringen är svår när man inte varir där och tittat, men någon annan kanske kan hjälpa till där?!

1½ år behöver hagen stå tom för att bli helt ren har jag lärt mig.
 
Sv: Betes/hag planering!

Nja tex Cydectin tar lite mer än så, ca 25% av de inkapslade larverna. Men du kanske bara menade Ivomec och pyrantelmedlena ?
 
Sv: Betes/hag planering!

% spelar inte så stor roll i mitt inlägg. Min poäng var att en avmaskning är för lite, det finns alltså larver kvar då som kommer att fortsätta utsöndras när de blivit stora. Om jag inte minns fel så rek 12 v på cydectin. Sorry om jag var oklar.
 
Sv: Betes/hag planering!

men kan man inte planera hagarna på ett bra sätt så att man förhindrar mask så mkt det bara går?

alltså hur skall man flytta hästarna under sommaren??? ska man låta tjockisarna gå i samma hage hela sommaren eller ska man växla haga med unghästarna o tjockisarna typ unghästarna betar av de värsta o tjockisarna efterbetar på samma sommar eller ska man låta dem ha sina egna beten???

bla såna grejer vill jag gärna veta mer om.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Santoxen
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp