Betes/hag planering!

Sv: Betes/hag planering!

Det är klart att det bästa är att inte låta de dela hagar alls, men det faller ju då du ändå ska släppa ihop alla ibland.
 
Sv: Betes/hag planering!

jaså det är alltså inte bra att de går ihop egentligen?(för maskarnas skull)
 
Sv: Betes/hag planering!

Jag personligen gillar inte att man låter hästarna gnaga ner så in i norden, tycker det förstör betet.
Däremot hade jag nog hellre låtit "tjockishästarna" gå i en stor uppöppnad skogshage skiftat med en med "mindre bra betet" sommartid, hade även använt skogshagen vintertid.
 
Sv: Betes/hag planering!

okej mkt tack för svaret. låter jättebra lite så som jag tänkte göra.

använda det bästa och mesta betet till unghästarna där de får beta av effektivt men inte för hårt och där man tar bort ratorna(för har märkt att de äter inte alls lika noga som vuxna vad beror de på?)

sen att man försöker ha skogshagar som vinterhagar så man använder så lite betesmark som möjligt till vinterhagar.
för det är ju bara slöseri med bete ju.
 
Sv: Betes/hag planering!

måste fråga med....på vilket sätt tycker du att jorden blir förstörd när marken betes mkt hårt? att det blir ett "tunnare, glesare" bete året efter eller?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 085
Senast: Santoxen
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 064
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 152
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp